Hoe moet je een lipo ontladen ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gliderbee, 5 jan 2025.

  1. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Ik lees hier nogal wat over het bewaren van Lipo's en in welke laadtoestand dat dit moet gebeuren.

    Allemaal goed en wel, maar ik mis wat info en kennis:

    - ofwel heb ik met mijn Lipo gevlogen en is hij leeg (of zo goed als) wanneer ik thuis kom. Dan kan ik aan 1C bijv. 40 minuten laten, en dan zou hij ongev. 70% moeten geladen zijn en klaar om weg te leggen voor langere tijd. Juist ?

    - ofwel heb ik de Lipo niet gebruikt en is hij nog volgeladen: hoe moet ik die dan ontladen tot bijv. 70% ?

    Bedankt,
    Stefan.
     
    Rhelie vindt dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.441
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het hangt van je lader af maar alle laders die ik heb gehad kon je in storage laden/ontladen.
    Daar bewaarde je hem dan op.
    Ik ben al even gestopt met vliegen maar volgens mij was dat 3.8 volt per cel.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Percentage is vaag, en niks 'ongeveer'...:weetnie:

    Correct is inderdaad voltage per cel: daarop gaat je regelaar in cutoff, en daarop slaat je lader af. Vol is 4,2, storage 3,85 en leeg 3,2.

    Welke lader heb je?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Zoals al aangegeven hebben laders die (ook) LiPo's kunnen laden ook een functie die de cellen op de "bewaarspanning" brengt. Alleen heel oude laders, die uit de "beginperiode", hebben die functie mogelijk niet.
    Wanneer je een lege accu op de lader aansluit en het "storage" programma start zal de lader de accu gaan opladen tot ongeveer 3,8V per cel. De spanning is niet echt kritisch en kan wat verschillen tussen de verschillende type laders. Een veilige bewaarspanning is volgens veruit de meeste fabrikanten tussen de 3,7V en 3,9V per cel.
    Heb je de accu op het veld geladen en er uiteindelijk niet mee gevlogen dan zal hij vol zijn als je hem weg legt. Dat is niet zo erg als je hem de volgende dag weer gebruikt. Maar duurt het langer dan een dag of twee dan zal je hem moeten ontladen tot de bewaarspanning.
    Dat doe je op precies de zelfde manier, je sluit de accu aan op de lader en start het "storage" programma. De lader zal herkennen dat de accu "vol" is en automatisch de accu gaan ontladen tot de bewaarspanning.
    Het is dus heel simpel. Zoek de gebruiksaanwijzing van je lader op om te weten waar je het "storage" programma kunt vinden en hoe je dat moet gebruiken. Bij veruit de meeste laders is dat helemaal niet zo moeilijk dus je zal dat best lukken.
    Succes.
     
  5. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Kom binnen in mijn museum :):

    Mijn laders:

    - Robbe Power Peak Infinity 2 (met Lithium upgrade door Robbe indertijd)
    - Simprop Intelli-Control V3
    - Imax B6

    De Imax B6 is de meest moderne, maar een ontlaadfunctie heb ik er niet in gevonden.

    Ik vermoed dat het dan wel stilletjes tijd is voor een nieuwe lader. Wat raden jullie aan ? Ik zou graag eentje hebben die zowel op 12V (voor in de auto) als op 240V kan werken.

    Stefan.
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.441
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben er al 10 jaar uit dus kan je alleen oude info geven haha.
    Toen, maar ik denk nu nog, had je een goede 12 tot 24 volts laders en een goede 12/24 volt computer voeding.
    Mijn laders konden destijds tot 24 volt aan.
    Maar mijn info is dus ook al weer erg gedateerd.
    Het hangt er heel erg van af wat je wilt laden.
    Hoeveel volt/cellen lipo en hoeveel mah.
    Dan kijk je hoe snel wil ik laden.
    Ik had bijvoorbeeld 6s 8000 mah.
    Soms kunnen laders wel tot 8 A laden maar als je er meer cellen aan hangt zakt hij helemaal in.
    Ik gebruikte 350 watt laders.
    Maar bij 2s 1200 mah accu's heb je dat natuurlijk niet nodig.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2025
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    De Imax B6 heeft de "storage" functie voor LiPo's. Die functie werkt precies zoals ik al heb beschreven.
    Deze lader heeft ook een ontlaadfunctie, tenminste dat heb ik in de gebruiksaanwijzing kunnen vinden. Zie HIER op pagina 10.
    Wanneer ontladen nodig is zal dat automatisch gebeuren, je hoeft dus niet eerst te ontladen en dan te laden tot de bewaarspanning.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2025
    Bertus vindt dit leuk.
  8. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    TOP ! Bedankt ! Ik heb bij mijn herinnering die handleiding voor de Imax nooit gezien (ze zit ook niet in de doos die ik nog altijd heb), en erg duidelijk en gebruiksvriendelijk zijn die menu's niet, vooral als je niet weet dat er iets in steekt waarvan je niet eens weet dat je het nodig hebt (volgt iemand nog :) ?), zoals een ontlaadfunctie !

    Stefan
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Een handleiding schrijven die voor iedereen geheel duidelijk is is heel moeilijk, ik heb er enige ervaring mee. Wat voor mij en mijn collega's zo duidelijk als glas is kan voor een buitenstaander als erwtensoep zijn.
    Bij het laatste bedrijf waar ik gewerkt heb werd me dat weer eens duidelijk toen ik net een paar weken met pensioen was. Ik had een testprocedure geschreven die door de baas was beoordeeld en 100% in orde was bevonden.
    Even tussendoor, die baas en ik waren de enige twee mensen binnen het bedrijf die uitgebreide kennis van de elektronica tot op componenten niveau hadden. Samen hebben we diverse problemen kunnen oplossen en schakelingen kunnen verbeteren. Helaas mag ik daar niet verder op ingaan omdat het om schakelingen en apparatuur gaat die eigendom zijn van andere bedrijven. Binnen het bedrijf zijn er meerdere mensen die enige kennis hebben van de elektronica maar geen schakelingen kunnen bedenken laat staan uitrekenen. Dat is ook niet nodig om het werk te doen wat ze moeten doen.

    Terug naar mijn testprocedure. Een week of twee, drie na ik mijn laatste werkdag belde de productie leider mij met de vraag of ik hem kon helpen. Ze hadden een probleem met de testprocedure en konden er niet uit komen. Natuurlijk wilde ik helpen maar ze konden het ook aan "de baas" vragen want hij weet er ook alles van. Helaas was hij die hele week niet aanwezig vandaar dat hij mij belde. Die middag ben ik een paar uur naar het bedrijf gegaan en heb alles uitgelegd en geholpen met het "herschrijven" van de testprocedure.

    Was was er dan fout aan?
    Feitelijk niets maar dat was gezien vanuit mijn oogpunt. Een voorbeeld:
    Het eerste punt was, Stel de voeding in op 12V en de stroombegrenzing op 800mA.
    Het tweede punt was: Sluit de 12V voeding aan op connector N1.
    Het probleem met het eerste punt was, "Wat is de stroombegrenzing"? Voor mij, en ik denk de meeste mensen die enige kennis van de elektronica hebben, is dat geen probleem. Helaas de persoon die moest gaan testen had geen idee omdat die geen enkele scholing en/of kennis op dat gebied had. Ik had dus meer uitleg moeten geven.
    Dan punt twee. Ook hier had ik meer uitleg moeten geven want ze hadden geen idee wat ik nu precies wilde dat ze moesten doen. Hier had ik moeten schrijven: "Sluit de plus van de voeding aan op pen 1 van connector N1. Sluit de - van de voeding aan op pen 8 van connector N1".
    Zo waren er nog enkele van dit soort punten.

    Het zal duidelijk zijn dat voor de schrijver/opsteller van een procedure of een gebruiksaanwijzing het allemaal zo helder als glas is. Dat komt omdat de hele materie voor die persoon volledig duidelijk is. Hoogstwaarschijnlijk zal hij of zij dat apparaat ontworpen hebben of er op z'n minst heel nauw bij betrokken zijn geweest.
    Voor ons, de gewone gebruiker die het idee achter het ontwerp niet kent, zal het niet zo duidelijk zijn. Hoewel ik durf te beweren dat ik de nodige kennis heb van de elektronica heb ik ook zeer regelmatig problemen met het "lezen" van handleidingen. Een bijkomend en verergerend probleem is de meestal slechte vertalingen van de oorspronkelijke handleiding. Om het "makkelijk" te maken gebruiken ze vaak een vertaalprogramma. Helaas zijn die vertalingen vaak onleesbaar omdat die vertaalprogramma's nauwelijks rekening (kunnen) houden met grammatica. De zinsopbouw en het gebruik van de woorden is dus vaak een groot probleem.

    Een handleiding die voor iedereen duidelijk leesbaar en bruikbaar is is een wens van ons allemaal. Helaas ben ik bang dat dit altijd een wens zal blijven.
     
    lecraM en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  10. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Ja, ik ken die situatie: ik heb in een ver verleden nog geprogrammeerd: een handleiding voor een programma laat je nooit schrijven door de programmeur: die kijkt niet met de ogen van de toekomstige gebruiker :).
     
  11. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Helden
    Lipo storage

    Ten 1ste een lader gebruiken voor ontladen raad ik in principe af, de ontlaad stroom is meestal veel te laag.
    Ik vlieg ze het liefst leeg en laad ze dan na het vliegen thuis op tot storage, 3,7-3,8 volt/cell.
    Laad ze voor het vliegen op, de dag zelf of de dag ervoor.
    Heb ik een volle lipo dan ontlaad ik die naar 2 weken, langer wil ik ze niet hebben liggen vol.
    Het ontladen doe ik met 2 lampen van 12v/50watt in serie, heb nl 6S lipo's maar werkt ook voor een 3S gaat om de belasting.
    Je kunt ook 1 lamp nemen als je alleen maar 3S lipos hebt.
    Ik heb dan een cell checker om de spanning in de gaten te houden en bij 50% stop ik, let op je moet het wel in de gaten houden dus erbij blijven.

    Groet Hans
     
  12. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Hallo Hans,

    Waarom is het een probleem dat de ontlaadstroom laag is ? Ik heb gisteren een Lipo ontladen naar storage met de Imax B6 op 0.3A (ik kon hoger, maar ik heb niet gekeken tot waar; zeker tot 0.5A). Na een uurtje of 3 was hij klaar.

    Mvg,
    Stefan.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.441
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat vind ik best link.
    Als de lampen automatisch afslaan oke, maar er continu bij blijven en meten gaat een keer verkeerd.
    Ik vloog met 5 pakketten 12 's 5000 en 8000 mah.
    Leeg vliegen had ook mijn voorkeur.
    Of in iedergeval dat aan het einde van de middag alle accu's onder de storage modes waren.
    Na iedere keer vliegen zorgde ik er voor dat mijn lipo's op storage modes geladen of ontladen waren.
    Je lipo's gingen dan heel lang mee.
    Trouwens de accu van mijn electrische fiets behandel ik ook zo.
    Na 6 jaar merk ik nog nauwelijks degradatie.
    Ik laadde mijn lipo's ook maar tot 4.15 volt per cel.
    Ook dat scheelt.
     
  14. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Helden
    Hoi Bertus

    het geniet dan ook de voorkeur om het tijdens het vliegen te doen.
    Met de lampen is een nood oplossing.
    En je moet wel weten waar je mee bezig bent in deze hobby.
    Hans
     
  15. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    512
    Locatie:
    Helden
    hallo

    Prima zo dan, als dit voor jou werkt is het toch in orde.
    Bij lipos van 3000- 5000mah zal het toch echt veel langer nodig hebben.
    Hans
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.757
    Locatie:
    Woerden
    Natuurlijk zal je bij voorkeur de accu's ontladen door ze te gebruiken. Daarna laad je ze op tot de bewaarspanning als je ze een tijdje niet zal gebruiken. Maar dat zal lang niet altijd zo uitkomen.
    Het gebeurt vaak dat je lekker gaat vliegen en als de accu leeg is sluit je hem aan op de lader om hem weer op te laden. "Natuurlijk" heb je een tweede accu die geladen is bij je dus die gaat in je model en je kunt weer gaan. Onderwijl laad de eerste accu weer op. Zo ga je lekker je gang.
    Uiteindelijk is het tijd om naar huis te gaan en heb je één lege accu en een volle accu. Je hebt die aan de lader gehangen terwijl je met de tweede verder ging. Die volle accu zal je dus moeten ontladen tot de bewaarspanning om hem veilig op te bergen. De tweede accu zal geladen moeten worden tot de bewaarspanning.
    De lader gebruiken om de accu te ontladen tot de bewaarspanning is een uitstekende manier, daar is hij juist ook voor bedoelt. Dus ik zie geen enkele reden om dat in principe af te raden. Ook ontladen met een relatief lage stroom is geen enkel probleem. Voor de accu kan dat totaal geen kwaad. Feitelijk is het laden en ontladen met die heel hoge stromen zoals bij ons normaal is, juist slecht voor de accu.
    Je leest wel eens verhalen dat LiPo accu's minstens 1000 keer geladen en ontladen (cycles) kunnen worden. Iedere modelbouwer zal je vertellen dat zo iets nooit gehaald wordt. Voor ons zal een LiPo maar 200 cycles, misschien zelfs maar 100 cycles mee gaan. De oorzaak daarvan zijn die hoge laad en ontlaad stromen!
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.754
    Locatie:
    Sassenheim
    Toegegeven is het menu van een B6 lastig te begrijpen maar als je het eenmaal kent is die niet zo moeilijk. Voor een manual kan je gewoon bij de fabrikant online kijken maar als je googled op IMAX B6 PDF kom je vast duizenden hits tegen gezien bijna iedereen dit ding wel verkoopt en support.
     

Deel Deze Pagina