Hallo, Ik ben voor een goede vriend een Juggernaut 2 van Tamiya aan het opknappen. Deze heeft heel erg lang stil gestaan. Echter....... De servo (C507) van de stuurinrichting werkt niet als deze op de ontvanger, kanaal 1, C6 FM 40S van Graupner is aan gesloten. Deze servo werkt wel met mijn servotester!!! Sluit ik willekeurig een andere servo (Hitec, Turnigy of Multiplex) van mij op het zelfde kanaal van de ontvanger aan, werkt deze wel. Dus de zowel de 'niet werkende' servo als de ontvanger doen het normaal. Behalve dus als die twee aangesloten zijn. HOE KAN DAT? Zie ik ergens iets over het hoofd. Erik.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Zo kan de ingangsgevoeligheid van de servo te laag zijn geworden. Het is ook mogelijk dat de uitgangspuls van de ontvanger niet hoog genoeg is. Aan de ingang van de servo zit bijna altijd een weerstandje en soms een kleine condensator. De waarde van die weerstand en of condensator kan verlopen zijn waardoor de puls te laag wordt als die het IC in de servo in gaat. Die weerstand en/of condensator vervangen zou dat probleem moeten kunnen oplossen. Als je de beschikking hebt over een oscilloscoop kan je de puls aan de uitgang van de ontvanger meten. Als alles goed is zal de puls bijna net zo hoog zijn als de voedingsspanning van de ontvanger. Meer dan pakweg 0,5V lager moet het niet zijn. Is de puls wel lager dan zit het probleem in de ontvanger. Hoe dat op te lossen is niet zo simpel te zeggen. Het kan zijn dat het vervangen van een weerstandje het probleem al oplost maar het kan ook zijn dat een IC vervangen moet worden. Hier geldt het "oude" spreekwoord, "Meten is weten". Maar je moet wel weten wat en hoe te meten.
Oké. Heel erg bedankt voor het snelle antwoord. Ik ben niet in het bezit van een oscilloscoop, dus kan wat dat betreft niets meten. Ik vermoed dat de apparatuur is aangeschaft in de jaren negentig. 40 MHz en een meganische regelaar die heel warm wordt. Alles is kennelijk toen in elkaar gezet en daarna tot heden niet of nauwelijks gebruikt. Nergens gebruikssporen te zien. (Banden enz) Met mijn boerenverstand, niet geplaagd door jouw enorme kennis van elektronica, denk ik zelf dat het aan de servo zou kunnen liggen omdat ik met die ontvanger diverse servo's getest heb, die het wel allemaal meteen goed deden. Geen haperingen enz. En de weigerende servo op deze ontvanger doet het wel goed met een servotester misschien omdat daar minder elektronica in zit. (Denk ik). Dus dan maar een andere servo plaatsen, die uiteraard eerst getest is op de betreffende ontvanger van Graupner. Nogmaals bedankt. Erik.
Zojuist heb ik de 'weigerende servo' getest op een andere ontvanger. Een Frsky GR8. Dat had ik nog niet geprobeerd. En dat was dus een matig succes. De servo deed het wel maar met kleine beetjes/stapjes en hakkelend. Dus voor zover, vermoed ik dat het probleem in de servo zit en dus voor mij niet te repareren is. Erik.
De mechanische regelaar wordt erg heet. Dat is volledig normaal hoe langer je met lage snelheden rijdt des te warmer zal hij worden. Een mechanische regelaar is niets meer of minder dan een regelbare weerstand. Als je op half vermogen rijdt zal er evenveel vermogen in die weerstand verloren gaan in de vorm van warmte als de motor gebruikt. Dat is niet erg "economisch". Ik raad je aan om een moderne motor regelaar te kopen, die kosten niet zo erg veel en de verliezen zijn zijn enorm veel minder. Je kan misschien wel twee keer zo lang rijden met een volle accu. Let wel op dat je een regelaar koopt voor borstelmotoren. Een regelaar voor een borstel loze motor zal niet werken. Dat het 40MHz apparatuur is zegt helemaal niets. Graupner maakte en maakt nog steed uitstekende apparatuur maar er kan altijd iets kapot gaan. Afgaande op wat je beschrijft lijkt het inderdaad heel sterk op een defecte servo. Reparatie is technisch misschien wel mogelijk maar in de praktijk zal dat zelden of nooit gedaan worden. Een nieuwe servo is goedkoper en waarschijnlijk ook beter.
Ja, wat die regelaar betreft, ben ik het helemaal met jou eens. Ik heb al eens gekeken welke borstelregelaar het meest geschikt zou zijn. Er zitten twee behoorlijke motoren in. Echter de auto is niet van mij en mijn vriend dacht dat er misschien liefhebbers zijn om de auto helemaal origineel over te nemen. Hij heeft er zelf geen interesse in. De Juggernaut was van zijn overleden broer en ik ben van de vliegtuigen maar vind dit soort projectjes leuk om te doen. Ikzelf denk ook dat er met de zender en ontvanger niets aan de hand is. Die werken gewoon goed. En wat servo's betreft, heb ik nog genog exemplaren liggen. Alleen het uit- en inbouwen wordt een dingetje. De stuurservo zit echt heel goed opgeborgen . Maar ook dat komt goed. In ieder geval bedankt voor alle antwoorden. Erik.