AUTOBIOGRAFIE...EEN HALVE EEUW BLÉRIOT AVONTUREN

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Énke Blériot, 16 nov 2024.

  1. Alex Talsma

    Alex Talsma

    Lid geworden:
    30 apr 2003
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je houdt de spanning er wel in Henk. Maar ik zit nog steeds op de eerste rij hoor.
     
    verfbrander en Énke Blériot vinden dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Ben benieuwd! Ik heb nog een deftige ontvanger gedoneerd aan dit project.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 35: Geo Chavez Memorial Flight 2016, deel 3: Een klas vol leerlingen.


    We schrijven vroege voorjaar 2015...en ik plaats een oproep op het MBF:

    Hallo avonturiers,

    "Ga je mee naar Zwitserland...model over de Simplon Pas vliegen..kost je een week en een berg geld..en..garantie op een goede afloop tot de deur".

    Na deze wervende woorden druppelden..nee..stroomden de aanmeldingen binnen en in no time hadden we een team van tegen de 30 man...nee..mannen en vrouwen..Er waren verkenners bij..en koks en kwartiermakers..filmers..schrijvers en blijvers... en...er zaten er ook wat bij die een zender konden vasthouden.



    Tjonge..wat een zooitje ongeregeld... de ene nog doldriester dan de ander en daar moest ik garen mee gaan spinnen. Na een kennismaken hier op Chateau Blériot deden we een 1e training....rond het plein zitten in teams van 2 man..de ene had een denkbeeldige zender op schoot en de andere zat aan de knoppen van de al even denkbare walkie talkie


    De procedure was nog vers..en voor verbetering vatbaar..:

    Zie je het model..uh dat stipje? Ja..nou zet jij de zender dan maar uit en doe jij hem maar aan...We vlogen de denkbeeldige kist wel 3 keer om het plein en toen crashten we....iemand had de denkbeeldige antenne niet uitgeschoven.

    Tja..er moest veel geleerd worden om iets te gaan doen wat normale mensen niet doen..maar ja..het waren modelvliegers en hun echtgenotes....niet 1 uitgezonderd was normaal en we waren dus met soortgenoten onder elkaar.


    Nadat we geleerd hadden welke zenders we nodig waren en hoe een walkie werkt ging het op echhies..hier om de hoek..op het veld van Jan Poppe..Wie?

    Het Old Hayroad Aerodrome ook wel bekend als OHA..ons ( PH-SAM) al vele jaren met veel plezier gebruikte pracht locatie waar we vanuit de kofferbak English style vintage vliegen..maar dat was pas later. Terug naar de trainingen.. Tiemen ter Velde had 2 kisten gedoneerd: een Playboy Sr met een 5 cc glow en een uit de kluiten gewassen sportmodel..de Sportster uit AirTrails 1939 maar dan op 200% en voorzien van een O&R 26 cc benzine motor.


    De procedures werden beter en naast normale wisselingen deden we ook noodprocedures..een team wat geen controle over het model kan krijgen...een team wat niet te bereiken valt...we waren 99% aan het leren hoe te communiceren en 1% aan het modelvliegen..


    Antoon en Ernst druk aan het werk..

    100_4971.jpg


    Zullen we de kist doorsturen naar het volgende team? ja dat doen we..!!

    100_4972.jpg




    Zien jullie het model? ( een ogenschijnlijk gekke vraag want het volgende team stond 50 meter verderop maar wet is wet en we leerden snel)..Ja we zien het model!! Ok dan hier de wisseling..21...22 UIT ( commando van de Walkie man naar zijn piloot)...23..24..AAN riep dan het volgende team en..zouden ze controle hebben over het model? het verlossende woord kwam meestal snel.."WE HEBBEN CONTROLE" Pff..ff de hartslag weer laten zakken..


    100_4974.jpg




    Onno en Max doen hun best..

    100_4977.jpg



    ff pauze..vermoeiend werk en de kisten wilden ook wel ff bijtanken....en let op de extra tank..kist kon een uur vliegen..

    SAM_1424_1600x1067.JPG



    Deze bak kon het bijna 2 h volhouden..dat is langer dan wat wij konden..meestal waren we na een uur bekaf..

    SAM_1427_1600x1067.JPG

    100_4970.jpg



    Wie spannen we voor ons karretje? Nou bv Conrad..dank je Conrad!!

    SAM_1433_1600x1067.JPG
     
    Rene Neefe, HansH, A B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    Na al dat trainen met het klein grut was het dan zover..de Bleriot kan uit de kar jongens..we gaan nu wat verder van ons af en wat hoger...véééél hoger!!

    En dat hoefde ik nooit 2 keer te zeggen...


    GCMFtraining1.jpg



    Na een heel jaar trainen waren we er klaar voor..de klas leerlingen was een geoefende Mannschaft geworden..nergens benauwd voor en geverfd door de wol..Zwitserland..we komen in 2016 die kant op!!
     
    HansH, A B en verfbrander vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 36: Geo Chavez Memorial Flight 2016, deel 4: 2005 meter..hoogte meters wel te verstaan.


    Wachten valt niet mee..dus...ga er maar voor zitten...veel kijkplezier!!!






     
    Rene Neefe, Henk Elkink, HansH en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    Loon na werk of is het loon naar werk?

    Hoe dan ook..Het was een berg werk en na een maand was de filmreportage gereed voor presentatie.
    We hadden het wijkcentrum de Bolder afgehuurd...het hele team met aanhang was en en de 2 Blériot modellen stonden er op zijn zondagsbest bij..net als de wethouder van sportzaken.

    En..uit handen van Alex Janssen ( toen Vz recreatief van de KNVvL) kregen we allemaal ons verdiende loon..een op naam gestelde oorkonde die er niet om loog..zomaar plotsklaps waren we wereldkampioen Simplon Pas bedwingen..


    IMG_20161112_162329.jpg


    Tjonge..wat waren we er trots op!!!

    IMG_20161112_162510.jpg



    We besloten het avontuur en die dag met een bezoek aan de Chinees tegenover het wijkgebouw...ze hadden zelfs extra koks aan laten rukken want de 30 personen hadden bere honger en...het laatste sponsorgeld moest er door gedraaid worden.
    Het was nog lang onrustig bij die Chinees...
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 37: TFA Kanaal overtocht.


    Met de TFA groep (The First Aviators en de voorloper van PH-SAM) waren we plannen aan het smeden om met de 1/2 schaal Blériot Het Kanaal over te steken maar nu in estafette vlucht dus zo hier en daar een team om het model aan elkaar door te geven. Weer een gewaagde onderneming en we besloten net als bij de Geo Chavez vlucht eerst een training te doen met die dikke hoogdekker en dan een jaar later of zo nog eens terug te komen om het met de half schaal Blériot te proberen.


    Maar hoe te doen? Sturen vanaf de Ferry? Een boot huren ? Het gemeentebestuur van Blériot Plage regelde een boot..de Black Pearl van Olivier Folcke

    ffb80c94-c11b-4172-ac5a-151cac09ce1c.jpeg


    En de benodigde vergunningen tw DGAC Parijs voor het kleine stukje over Frans grondgebied, DGAC Lille voor de Corridor over Het Kanaal tot Engels grondgebied, en George Duncan deed de rest voor Engels grondgebied. Olivier Dumont (de gemeente secretaris) regelde voor alle betrokkenen gratis overtocht met P&O ferries en de MVC van Dover verleende ook medewerking om het landings team uit de haven op te halen...een paar honderd meter landinwaarts vanaf krijtrotsen te stationeren en zodra het model daar was het team te begeleiden naar hun veld wat een klein stukje verderop lag.



    Maar waar te starten ??..De burgemeester was resoluut....bij ons vanaf het strand en ik ben er zelf bij aanwezig!!



    upload_2025-1-25_13-12-31.png


    upload_2025-1-25_13-13-10.png





    Een dag voor vertrek werd het nog ff spannend..1 van de 2 motoren van de Black Pearl deed het niet goed en viel af en toe uit...maar de schipper verzekerde ons dat hij het zou fixen.


    Op 7 april 2018 stonden we aan de kust bij Blériot Plage met als uitvals basis de bekende camping aldaar over zee uit te kijken...geen Engeland te zien..maar het moet daar toch ergens liggen!!

    8 april..de grote dag.. we waren vroeg uit de veren en hadden onze spullen uitgestald op het strand...de dikke hoogdekker met 2 tanks van 1 liter en de Playboy Sr voorzien van external tanks om ook meer dan een uur boven te kunnen blijven. Het landingsteam was al aan boord van de Ferry.. Zullen we een proberen of we RC contact hebben vroeg Ernst via de porto..uh..op 3 km afstand en vanaf de Ferry met al dat ijzer en staal..kansloos toch??

    Maar..de roeren van de kist gehoorzaamden en Ernst zag het helemaal zitten.. Bruno zijn zender gaf geen response..kan gebeuren..zal niet zoveel reikwijdte hebben dan de wat oudere FC-18 van Ernst.

    Op het moment dat de Ferry voor het strand van Blériot Plage voer nogmaals een besturingsproef..en het zelfde...vreemd..Bruno had nu toch controle moeten hebben..

    Een uurtje later ging het Black Pearl team aan boord en ging "voor anker" op 200 meter uit de kust. We kregen groen licht van het landings team..We have arrived...Wat een capsones..ze waren in een kwartier al helemaal verengelst en we antwoorden in ons beste Frans dat we zouden gaan starten.

    Na de start ging het hele startteam..met aanhang naar de Ferry om zich bij de rest in Engeland te voegen en onderweg kregen we telefonisch bericht van het bootteam.."" so far so good" .




    Aangekomen bij Engeland was een vooruit geschoven observatie team al op de rand van de cilffs zichtbaar..daar moest het model dus heen...maar..wat Bruno ook deed met zijn zender..het model reageerde niet en het commando werd terug gegeven aan het bootteam..Opnieuw aanvliegen..weer proberen..weer nix noppes. Na 3 pogingen en de nodige tijd nam Ernst het over..en ja..direct reageerde het model maar oeps...

    Afbeelding1.jpg


    Nog maar net boven land of..de motor gaf de geest en Ernst werd onder begeleiding van 2 anderen en met de ogen gericht op het model een klein stukje naar voren gebracht om beter zicht te hebben op de helling waar de noodlanding moest gaan plaats vinden..een nette dead stick landing heuvel opwaarts..

    Afbeelding2.jpg





    Ernst schoot een mooi plaatje ..links Bruno en de 3 modelvlieg vrienden van de MVC Dover er naast.. In de verte zie je de WWII radio masten nog staan.

    Afbeelding3.jpg


    Tijdens de lunch in St Margrets at Cliff bekeken we de zaak..geen drup brandstof meer in de 2 tanks..Volgens onze berekeningen en ervaringen bij de Simplon pas had het ruim toereikend moeten zijn..had het bootteam een ommetje gemaakt...waren ze te lang buitengaats aan het spele vliegen geweest..Nobody wist van nothing dus het was niet ander en we zaten er niet mee...tijd voor een lunch aan zee in het zonnetje.




    De terugweg gaf wat troubles...het startteam wilde ook weer op die plek boven de krijtrotsen starten ipv op het verderop gelegen modelvliegveld maar een toegesnelde National Trust medewerker die vanuit zijn gebouw met de verrekkijker verdachte bewegingen had gezien wist te vertellen dat dit echt niet mocht..we hadden het aan moeten vragen..maar ja..dit hadden we niet gepland.

    Hij ging er mee akkoord dat ze een stukje terug zouden lopen richting de aangrenzende openbare weg en dan daar starten. Maar..zei hij..ik ga nu weg en ik kom niet meer terug.."if you know what I mean".

    Nou dat werd "loud en clear" begrepen dus zodra de beste man weg was ging het team met het model als de gesmeerde lightning weer naar het startpunt en hoppa..het model was onderweg naar de boot..


    Wachten.."kunnen we? Nee troubles..ok"

    Afbeelding4.jpg




    Na een half uurtje dobberen konden we..

    Oh..wat gingen we lekker..beetje golfjes..mooi rugwindje en de boot kon het model niet bijhouden dus af en toe een rondje vliegen...Kijk eens naar die koppies..is dat genieten of niet...

    Afbeelding5.jpg



    Bruno..Ernst en HenkvH wisselden elkaar om de 10 minuten af...en we deden zender wissel procedures aan boord...omdat het zo leuk is..21..22 en de ander weer sturen..en waarom Bruno zijn zender het nu wel deed ?...Er had een korreltje tempex tussen de contacten van de module en de zender gezeten..uit de verpakking waar Bruno altijd zeer zorgvuldig zijn oude speeltje bewaarde..


    Afbeelding 5.jpg





    Nog enkele kilometers..uh zeemijlen te gaan...Ernst was weer aan de beurt..uh Ernst waarom ga je steeds lager?? Ik zal wel moeten zei hij kalmpjes..de prop staat stil..Uh..prop stil..verrek..de motor is uit!!!


    Olivier trok aan de noodrem van de boot en Ernst zette hem langszij. Nog voor dat die nat was geworden...nou ja bijna...hadden we de kist al met halsbrekende toeren binnen boord gebracht.

    Afbeelding6.jpg


    Die avond op de camping keken we naar de peut hoeveelheid..1 tank nog 3/4 vol en nadat we het water uit de motor lieten lopen startte hij weer..

    Oorzaak?? We kwamen er niet achter..en tot op de dag van vandaag weten we het niet.



    Het film verslag:



     
    Rene Neefe en verfbrander vinden dit leuk.
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    1e Dag Enveloppen.


    We hebben het hier weinig over kosten van dit soort expedities gehad...maar je zult begrijpen dat het af en toe een paar stuiver moest kosten.

    Nu hebben we niet te klagen gehad over de bijval van diverse instanties in de loop der jaren en...een leuke...misschien wel de leukste bijval is die van de trouwe lezers van al die happeningen geweest. We hebben jullie er altijd van meet af aan bij betrokken en kon je niet mee op avontuur..dan wisten we jullie er toch bij te betrekken...met bijna life verslaggeving en met...1e Dag Enveloppen.

    Mogelijk ken je het fenomeen..een mooi opgesmukte envelop met een aantrekkelijke inhoud voor een hand vol euro's. Soms gingen ze mee aan boord en op die manier hebben jullie geholpen eea mogelijk te maken...raakte je er bij betrokken en had dan een leuk aandenken aan die bepaalde happening.

    Hier wat voorbeelden...een bedankbrief er in..wat leuke foto's en natuurlijk een film verslag "For your eyes only"...

    20250125_152153.jpg


    20250124_154559.jpg


    20250124_154555.jpg


    Velen van jullie hebben dus in de loop der jaren geholpen dit soort avonturen mogelijk te maken en zo hier en daar zal er best nog wel een envelop aan de wand prijken. Maar..wat nu indien je dit allemaal gemist hebt..is het nu dan over en uit??

    Stay tuned..we gaan nog ff verder met de avonturen uit het verleden en dan..:eek::eek::D:D:D:p:p:p:p:p..!!!!!
     
    Rene Neefe, Rhelie en verfbrander vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 38: Overland vlucht Vorchten- Hattem- Vorchten.


    Op 3 november 1908 maakt Louis Blériot met zijn Bleriot VIII de 1e stad naar stad overland vlucht..een zwaar bevochten gebeurtenis aangezien zijn rivaal Henry Farman de dag ervoor ook een lange overland gemaakt had ...maar dat was van A naar B…


    De TFA groep deed de vlucht na..in 2018..110 jaar na dato en van Vorchten naar Hattem en weer retour…met een Playboy Sr..en sturen vanuit rijdende auto's en met stationaire teams langs de route.


    - Vanaf de MVC Heerde e.o. ging het eerst een stukje met een open auto..tot een sloot in de weg zat (het gele traject)
    - Aan de andere kant van de sloot stond auto 2 gereed en ging het verder (blauwe traject)
    - Dat liep qua weg ook dood en het model werd doorgegeven aan een team wat enkele kilometers verderop al gereed stond ( gele traject)
    - En het laatste stuk ging weer met een auto.


    We waren van die 7 km vliegen zo hongerig geworden dat het eerst in Hattem hoogste lunchtijd was. De terugweg verliep ook vlekkeloos en na 2 maal een half uurtje vliegen stonden we weer op het veld van de MVC Heerde.

    We hadden nu bere veel ervaring met "Overland" vliegen...dus van A naar B...vanuit een heli sturen..vanaf boten..vanuit rijdende auto's en met teams langs de route.

    En we hadden nog veel meer plannen..Nogmaals Het Kanaal over..ook weer naar Zwitserland..maar..de wereld was aan het veranderen...aangepaste regelgeving..Brexit..Corona jaren...



    Afbeelding1.jpg


    Het waren prachtige avonturen en we moesten eens nadenken wat nu?? TFA werd PH-SAM en we gingen vintage vliegen en van expedities kwam niets meer.


    We gaan naar de laatste bijdrage..en de laatste Blériot..
     
    Rene Neefe en verfbrander vinden dit leuk.
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    HET AVONT-UUR, Deel 39: 3/4 size Domenjoz Blériot XI

    De hoofdinstructeur bij de vliegschool van Louis Blériot was Jonh Domenjoz en er werd voor hem een hele speciale kist gemaakt...met iets meer spanwijdte dan de gewone 1 zitter, een sterkere motor er in en aan alle kanten versterkt...hij kon er loopings mee maken en kreeg dan ook de naam "Upside down Domenjoz"


    Domenjoz-BleriotXI-1915-10-.jpg


    arton188.jpg


    Bleriot-XI-Domenjoz-NASM.jpg


    Ik besloot deze kist te gaan maken..op 3/4 van de originele afmeting met een span van 7 meter, gewicht 125 kg en een 1000 cc B&S zitmaaier motor. Alles en iedereen werkte mee bij de bouw...met sponsoring.. Futaba..Savox..Powerbox..Tony Clark en vele lokale bedrijven van de Gamma tot de Hubo..

    Tijdens de 4 jaar durende bouw bleek toch wel dat het groot was..heel groot en tegen de tijd dat de kist af was en de aanhanger weer eens behoorlijk vergroot begon ik me toch achter de oren te krabben..wat kon er allemaal gebeuren wanneer er eens iets mis zou gaan? Wil ik hier wel mee vliegen? Of gaan we hem in het Gemeentehuis van Blériot Plage een mooi plekje geven.


    Ik was na al die jaren met de andere Blériot modellen het zo ongeveer zat van de rompslomp...veel werk om het op een show een paar minuten te laten vliegen..stress met het weer..komt er rottigheid aan..hoe lang duurt het om de kist in veiligheid te brengen..wat wanneer er iets mis gaat en al die kilo's ergens terecht gaan komen waar je nachtmerries van hebt.

    Ik was het doel voorbij geschoten.. De bouw van de kist was een pracht tijd...maar er mee vliegen? Wil ik dat nu nog wel??


    De kist zat boordevol apparatuur..4 voedingen..2 powerboxen..op elke functie 4 servo's van 40 kgcm..genoeg om een volwassen persoon van de grond te tillen..een zeer uitgebreide Futaba zender..alles en alles kon ingesteld worden zodat het speelde zoals ik wilde. Zou er een servo uitvallen..desnoods 2 per functie..of een voeding of 1 van de 4 ontvangers..de kist zou er gewoon om door vliegen en de DMFV kon dit alles niet bijbenen en gaf zich op voorhand gewonnen..Het Handboek zou model gaan staan voorsuperlatieven..









    Details en nog eens details en alles werkend...

    1.JPG




    Opbouwen en uitlijnen in de kas van de naburige tuinder...

    2.JPG





    Is dit nog wel een model???

    3.JPG



    4.JPG




    De keuring vond plaats voorafgaande aan de Prowing van 2019.. De DMFV was er snel klaar mee..vlieg maar zoals jij dat wilt en dan zijn we klaar...

    5.jpg



    6.jpg






    Er stond een zwak windje recht over de baan...geen pottenkijkers en 5 liter brandstof in de tanks waar 15 liter in kon.

    Ik was er niet gerust op. Tijdens de 1e brandstof flow testen in Nederland vond ik dat er te weinig stroming was..vanaf de onderkant van de tank tot aan de vlotterkamer carb was het in verhouding minder afstand dan bij de 2/3e schaal kist en ik zat op minder flow dan het brandstof gebruik in de manual van deze nieuwe motor aan af.

    Wat nu? Verbouwen.? De echt werkende grote tanks uitbreiden met een hopper tank en pomp? Een 3e tank maken die onder de motorkap boven de motor zou komen? Bij static testen op het naburige veld onder het toeziend oog van HenkB die had geholpen met de opbouw in de kas tbv het uitlijnen en er nu weer bij was had de motor kuren..soms plofte..knalde het in de uitlaten..te schraal?? Vlotter kamer niveau te laag geworden ?

    Ik verving alle toevoerleidingen en er kwam een ander filter in en..de flow was aanzienlijk verbetert..2x zo veel flow en duidelijk meer dan het verbruik dat was opgeven voor deze motor.... Dit keer had ik in het nieuwe deksel zelf de oliepomp voor de integraal smering weten in te bouwen en ..we gaan er voor zei ik tegen de 2 keurmeesters.


    Yes..de kist trok keurig weg en was na 30 meter los en steeg netjes..rustig maar netjes..Ik weet het nog..ik realiseerde me plotsklaps dat de kist nu verder achterover hing dan tijdens de flow testen staande op zijn LG.

    Vlucht afbreken? Ja..maar ik zat al in de 1e bocht van het circuit..een krap aangehouden circuit.. Hoe snel kun je de 2e bocht maken..ik zette hem al in en...een knal in de uitlaat..het ging snel..

    Drukken..gas terug nemen.. vlak leggen en ik was de 2e bocht uit en al iets diagonaal aan het vliegen om met dat beetje rugwind direct weer te landen. Hoogte op dat moment..een lastige..iets van 15 tot 20 meter..in de gevaren zone..en...

    Nog een knal en de motor stond stil...aanduiken maar eigenlijk te weinig hoogte om goed snelheid te maken en afvangen maar te weinig snelheid om de kist plat te kunnen leggen.

    De kist raakte de grond onder een hoek van 20 tot 25 graden schat ik..wat het Lg toch moest kunnen opvangen...maar....

    Ik zat buiten de baan en naar bleek in een boterzacht vers omgeploegde akker...net buiten de baan..5 tot 10 meer hooguit.

    De kist groef zich gelijk in en aan de sporen was nadien te zien dat hij iets van 2..3 meter had gerold en toen zo diep met de wielen in de grond zat dat hij over de kop sloeg..en tijdens die beweging brak de romp net achter de vleugel en net voor het stabilo..LG vergaand stuk..boventoren plat..prop weinig van over..

    2 uur later zat de kist in de aanhanger en nog die zelfde dag was ik weer thuis.

    De volgende dag heb ik niet eens meer de mogelijke schade in de vleugels bekeken..het was mooi geweest..2 jaar repareren? Nee..ik hoefde niet meer..het was mooi geweest .Niemand gewond ( ja de pop had het niet overleefd..was het een mens geweest dan was hij ter plekke overleden).



    Er zijn geen film beelden van ...gelukkig maar...ik kon er prima mee om gaan en heb nadien beter geslapen dan toen de vlucht nog moest plaatsvinden..en nix van die gebeurtenis op You Tube..blij toe.



    Maar hoe is het wanneer een dergelijke kist niet goed neer komt..Deze vlucht van een spiksplinternieuwe Blériot in Frankrijk gaat eigenlijk van meet af aan niet goed en crashed om heel andere redenen..maar laat toch zien wat een impact er in een seconde kan ontstaan..









    Ok..dat was het folks..50 jaar Blériot avontuur..Hij..Louis op 3/4 afmeting kon het niet navertellen..ik gelukkig wel!!

    9.JPG



    Ik hoop dat jullie van alle avonturen genoten hebben..ik wel in ieder geval en..dit is niet het einde..maar een nieuw begin..
     
    janhein, SvdBrug, Rene Neefe en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    En dat nieuwe begin..we gaan vanaf volgend weekend in een nieuw topic naar iets wat zich in 1955 heeft afgespeeld en..wat weer te gebeuren staat en wel als het allemaal gaat zoals we willen in mei van dit jaar en..in Nederland.

    En nog mooier..jij kunt meedoen..er bij zijn..deel van uit maken..een avontuur beleven zoals je dat nog nooit hebt ondervonden in al je modelvlieg jaren..

    En mocht je er niet fysiek bij kunnen zijn..dan is er ook de mogelijkheid om toch te helpen om het te realiseren..met gekruiste vingers zitten hopen dat het allemaal lukt..er na afloop wat leuks aan over te houden...kortom..ik zie jullie graag vanaf volgend weekend weer voor een nieuw avontuur..!!

    Groet,

    Enke Blériot = Henk van Hoorn
     
    Rene Neefe, A B, Henk Elkink en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Stein
    Nu maak je me nieuwsgierig.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.229
    Locatie:
    Zwolle
    Zie topic ZUIDERZEE VLUCHT 2025

    Staat ook in dit forum deel.
     

Deel Deze Pagina