Wie heeft een idee wat het merk en type is van dit dieseltje. Schat dat het een 1,5cc is. Vorige eigenaar heeft het aardig toegetakeld. Met schuurpapier of iets het blokje opgeschuurd. De kop, achter deksel en meenemer en spinner waren rood geanodiseerd.
O.a. DC maakt gebruik van een gekartelde as waar de propflens op zit..mogelijk iets in deze richting..
Ook, in ieder geval de oude, Webra's hadden een gekartelde as. Bij mijn Piccolo is die ooit losgeraakt, in 1965 opgestuurd naar Berlijn en gratis helemaal gereviseerd terug gekregen. Deze doet me denken aan een heel oude Record, alhoewel ik die ken met een afronding van het carter, van huis naar krukas. Ook de sproeier is voor mij duidelijk een Webra.
Geindentificeerd door iemand op RCgroups Het is een VT-09 uit Hongarije. 1,5 cc. De Webra sproeier is niet origineel. https://adriansmodelaeroengines.com/catalog/main.php?cat_id=66
Motortje gedemonteerd. Ging redelijk makkelijk alleen de cilinderkop zat nogal vastgekoekt. Maar een beetje warmte loste dit op. Alles ziet er van binnen netjes uit. Alleen de zuigerpen die kon schuiven en zo voor blokkeren van de zuiger in de cilinder zorgen. Bleek er een borg veerring te missen, dacht al wat doet die groef in de zuiger, nou daar gaat de ring in. Van verenstaal een nieuwe veer gemaakt.
VT-09 of toch een Engel Rebel?? Compressie schroef is ook recht. De meenemer klopt ook. Alleen de deksel die heeft niet zo grote radius.
De Engel is (was) een voor Engel van hun logo voorziene FOK. En laat dat nou ook een Hongaarse motor zijn. Er zijn verschillende samenwerkingsverbanden geweest die steeds weer andere motoren opleverden. Waartussen de gelijkenissen dan ook niet zo verwonderlijk zijn....
Zeker, wanneer je het stuk op Adrians website leest dan maakte de Vella broers voor voor verschillende andere merken. Engel, Fok en een Zweeds merk.
Nieuwe spraybar en naald maken. Naaldhouder, als je dat zo mag noemen, heeft een kartel. Geen kartel apparaat dan maar steken. De kartel op de klauwplaat als referentie. Dan in vorm draaien, gaatje boren en M3 tappen. Even passen. Nu de naald en de spraybar.
Reparatie van de freeskop laat nog even op zich wachten. Draaien kan wel. Nieuwe spraybar gemaakt. Twee platte kantjes, die moesten gevijld worden. Nu de naald maken.
Je had de prop meenemer toch ook ooit gekarteld met een kartelapparaat? Of bedoel je dat ie niet werkt op zulke dunne delen? Overigens heel ingenieus om de kartel op je klauwplaat als verdeler te gebruiken.
Het kartel apparaat dat ik heb heeft maar een wiel. Geschikt voor een vlak zoals bij de meenemer. Wel geprobeerd maar kan er niet voldoende kracht op zetten met het Unimatje.