Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Heel herkenbaar;)
    Ik had vroeger (en nu ook nog:D) ook die van Robbe en Graupner en die gingen mee op vakantie.

    Jan
     
  2. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Huizen
    Is dat toevallig het lager wat ook in een OS Max 60 FSR zit?
    16x30x7?
    Die heb ik ook een keer uit Amerika laten komen. Ik dacht bij BocaBearings.
    Ging toen best snel en niet te duur.
    Was wel met een kunstof kooi maar hij doet het nog steeds dus geen probleem.
    In elk geval een van de weinige OS lagers die moeilijk te vinden is:(

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    Ja het lager heeft de afmetingen 16x30x7.
    Na een zoektocht van Bert Delaere kreeg ik een origineel lager met een stalen kooi toegestuurd.
    Een van zijn relaties had er nog een in een verborgen hoekje op voorraad
    Iets van € 19 en de motor was weer als nieuw.
    Boca heeft ook een lager van deze afmetingen in het assortiment, maar met shipping, BTW en Invoerrechten kwam het op € 90,-
    Het wachten is beloond en er kwam een origineel lager.
    Ik verzamel alleen motoren waarmee ik zelf ooit gevlogen heb.
    Mis er nog 3, een Super Tigre X 45 FI RC Bluehead een Enya 120 R en een Webra Mach 2
    De Super Tigre en Enya zijn nog te vinden via eBay,nieuw in de doos voor de hoofdprijs.
    Uit de USA komen nog zoveel extra kosten bij.
    De Webra mach 2 is redelijk zeldzaam en moeilijk te vinden. Geduld hebben en goed zoeken.
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    De Mystic heeft een flapsysteem zoals de Magic.
    Bij Up geven gaan de flaps licht naar beneden bij down gaan de flaps licht omhoog
    Inmiddels weet ik na wat aanwijzingen ui de LB ( F2B ) wereld dat de tegenbeweging van de roeren ongeveer 30 % is.
    100 % hoogteroer en 30 % flap.
    Uit ervaring met de Magic opgedaan blijkt deze instelling ook de meest effectieve.
    De Mystic heeft een verder doorontwikkeld flapsysteem waarbij ook een rem positie van de flaps mogelijk is.
    Haaks op de flow van het profiel.
    Met de huidige software niet ingewikkeld.
    Er zijn voor zover ik kan zien geen tekeningen en gegevens van dit systeem.
    Het systeem is volledig buiten de vleugel.
    De enige info is een You tube film waarbij alleen de beweging van de flaps te zien is.
    Met de vrije dagen tussen de feestdagen heb ik weer een prachtige uitdaging gevonden.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2024
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    In mijn restanten verzameling heb ik nog honingraat doek.
    Overgebleven van een ander project.
    Precies genoeg om de flap/ rem combi voor de Mystic te maken.
    Met aan beide zijden een koolstofdoek om een holle plaat van 2.5 mm dik te maken.
    Deze plaat is stijf genoeg om de krachten van de rem te weerstaan.
    Ga nog even de film een paar keer bekijken, de luchtrem flap combi is profielloos rechthoekig en vlak.
    De aansturing door een staaf veren staal van 3 mm dik.
    De aansturing moet in het midden van de flap om 90 graden te kunnen draaien.
    Wel elk met een eigen servo om ongewenste torsie van een vork aansturing te vermijden.
    Wat betreft het ontwerp weet ik wat het moet zijn, eerst maar tekenen.
     
    lecraM vindt dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Op de valreep de Minare compleet gemaakt, de afneembare cockpit is hier bijna pas.
    Een heel stijf exemplaar van een doorzichtige kunststof cap geeft de nodige stabiliteit aan het frame.
    Ik was eerder een Curare cockpit cap aan het verkleinen maar bleef een beetje steken.
    De Minare cap is een gift van een mede bouwer.Het streven is in 2025 met de Minare te vliegen.

    .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het is winter en het hagelt buiten.
    Tijd voor bekleden van de Minare. 25 gram per m2 epoxydoek, 60 % verdunde epoxy voor lamineren en alles voorzichtig dichtlakken.
    Elke dag een kantje en over een paar dagen de 2e laag met 75 % verdunde epoxy.
    De alcohol in de epoxy verdampt en brengt geen gewicht aan de afwerklaag.
    Tussendoor schuren en putjes bijwerken.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vandaag de laatste delen van de romp van de Minare bekleed met glasdoek.
    Toch maar eens kijken of er ook 25 grams keeper te koop is.
    Voor de om de hoek delen zijn 2 bewerkingen nodig.
    Hierna alles schuren met waterproof 600 en aflakken met een tot 75 % verdunde epoxy.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het is bouwseizoen voor mij ook een beetje testseizoen.
    Voor het eerst iets bij Alie express gekocht,
    Een Dualsky 5050 EA 14 515 kv motor.Uit Hongkong en in 6 dagen geleverd.
    Motor is inclusief btw en geen gedoe met douane. De prijs wisselt per dag , als je op het goede moment koopt kan het wel € 25, verschil maken.
    Ongelofelijk een motor van 1560 watt in het huis van een 1200 watt motor.
    Met zoveel power moet de koeling wel goed worden uitgevoerd.
    Met 6 S en een 16X 7 propeller is de piek 120 ampère.
    De motor weegt 292 gram.
    Prima voor de 6 s lipo s in de retro F3A modellen
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2025
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.395
    Locatie:
    Thuis
    Volgens mij maak je ergens een foutje
    Een 515 kv motor met een 16x7 prop die op 6s lipo 120 amp trekt ?. :rolleyes:
    120 amp met een 6s lipo geeft meer dan 1560 watt ;)
    Het zal eerder 70 ampere zijn
     
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    De 120 ampère lees ik uit de regelaar, zal morgen de instellingen controleren.
    Zal fijn zijn als het uiteindelijk 70 ampère is.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Dan maar een meter er tussen. 76 Ampère bij 22 volt geeft 1672 watt.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Wat doe je zo op een dag, prefect bouwweer, buiten grijs en droog, vrouw op stap met vriendinnen en het rijk alleen.
    Thinner, epoxy en polyesterplamuur dampen en geen overlast.
    Nu staat alles te drogen en uit te harden.
    De vleugel van de Minare heeft ook een glasdoek bekleding, na Alie Express ook voor het eerst bij de Action geweest.
    Voor kwastjes rolletjes een heel goedkoop adres.
    Ook de mal voor de motorkap van de Mystic nadert de voltooiing.
    Morgen weer verder.
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Voor vandaag weer een goal gescoord, het eerste prototype van de flaps voor de Mystic is gereed.
    Uiteindelijk zijn de eerste delen gemaakt van 2 mm carbonplaat, CNC freeswerk met een goede afzuiging, het carbon stof is even gevaarlijk als asbest.
    De aansturing is gemaakt van zilver staal 3 mm dik en het deel wat de flap ingaat is 2 mm dik.
    Op de foto zijn de sleuven goed te zien.
    De besturing stang word met 24 uur epoxy verlijmd in het carbon.
    Centraal gepositioneerd zodat de flap 90 graden kan draaien.

    Ook de motordragers voor de Dualksy 5050 zijn van koolstof, ik vervang altijd de standaard bevestiging van aluminium voor koolstof, scheelt 10 gram.
    Ook bij Retro is elke gram besparing belangrijk.
     
    MicropropSport en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Geïnspireerd door de catalogi van Beton ben ik ook eens in de historische kast gaan zoeken.
    Een catalogus van Robbe uit 1969 en een van Graupner uit 1970 waren voor mij de start van de hobby.
    Modellen als de Kwik Fly Mk3 en de Maxi waren nog ver voor de Curare tijd hot.
    Ik heb het privilege gehad met beide modellen te mogen vliegen, een reeds lang geleden overleden vliegvriend bezat beide modellen en ik mocht de modellen een keer testen.
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    In 1994 heb ik een uitstapje gemaakt naar grotere modellen, de Supra Fly 2500 met een Super Tigre 30 cc en resonantiepijp.
    Er zijn 2 modellen gemaakt.Hanno Pretnner is de ontwerper, tekeningen van FMT.
    De Resonantie pijp is custom made door Janus, een Amsterdamse loodgieter die aluminium kon solderen.
    De bocht is van eigen fabricaat, heb beide delen nog op zolder liggen.
    Cockpit mal en motorkap ook zelf gemaakt.
    Schuimvleugels en geheel houtbouw.
     
    MicropropSport, Arnoud Snel en HansH vinden dit leuk.
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    In 1998 gingen we helemaal los op bijzondere constructies, hier de Solution van Ton Goede. Een model geïnspireerd op de Taifun 2000 waarbij een model ontstond van 2x 2 m1.
    Een bijzonder model met een hoofdlandingsgestel waarbij de hoofdpoten intrekbaar waren in de romp.
    Een epoxy romp en schuimvleugels, ook de mal en de afdrukken zijn eigen bouw van Ton.
    Mijn exemplaar had een traditioneel intrekbaar landingsgestel.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2025
    lecraM, MicropropSport en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    Weer verder met mijn bouwsels.
    Soms gaat er veel tijd zitten in verbeteringen.
    Omdat de ruimte in de ramp van de Minare beperkt is moet je wat aanpassen om overzicht te houde.
    Ideaal is het om zo weinig mogelijk stekkersnoeren te gebruiken om de romp en de vleugel servo s aan te sluiten.
    In de Minare zijn er 6 elemenenten aan te sluiten, 2 retracks 2 aileron servo s en 2 flap servo s.
    Ook de S bus decoder moet een plekje hebben, een framepje in het centrale deel van de vleugel.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De Atlas was voorbereid voor een Hacker A 50 motor met front ophanging.
    Bij nader inzicht, toch maar de Dualsky XM 5050 EA 50 50, natuurlijk zijn de bevestiging gaten anders dan bij de Hacker.
    Dan maar het motor schot opnieuw inbouwen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Altijd leuk als de mal goed gelukt is.Dit is de motorkap van de Mystic.
    De 3 D print is bekleed met glasdoek, daarna schuren en schuren.
    Als de mal glad genoeg is na de laatste schuurbeurt ( waterproof 1200) 2x los was na elke laag uitpoetsen, daarna 2 lagen polyvinyl alcohol, na elke laag drogen.
    Dan de mal bekleden met 280 grams keper weefsel.
    Nachtje uitharden en lossen.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2025 om 14:30
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.685
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Met een paar projecten tegelijk wel even opletten.
    Dit is de inbouw van de Dualsky XM 5050EA 14 V3 met een frontophanging in de Atlas.
    Het motorschot is eerst vastgelijmd met PU constructielijm en daarna bekleed met 80 grams epoxy doek.
    Doordat het schot geheel is gevulkaniseerd kan het keeper weefsel rond lopen .
    Na uitgebreide tests en berekeningen kom ik uit op een 14x8.5 APC E propeller.
    Met een continue stroom van 68 Ampère en een piek van 75 Ampère precies op de grens van de YGE 65 LVT.
    De regelaar is in de ruimte van het neuswiel en doordat er geen wieldeur is altijd volledig in de volle wind,
    In de software van de YGE regelaar kan je piek welke standaard staat ingesteld op 85 Ampère verhogen.
    Voorzichtig heb ik de maximaal toegestane piek op 88 Ampère ingesteld.De Dualsky loopt niet mooi met de Sunrise ICE 80 ampère regelaar.
    De Sunrise regelaar kan 80 Ampere aan en een piek van 100 ampère, meer marge maar de Dualsky gaat knetteren vanaf 80 % throttle.
    Hetzelfde verschijnsel treedt ook bij de Castle Creations Phoenix Edge 100 lite op.
    De Dualsky is een 14 pools motor maar is zeer kritisch met regelaars.
    Meestal zie je dit verschijnsel alleen bij 28 pools motoren.
    Met YGE loopt de motor heel mooi.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2025 om 10:32
    Arnoud Snel en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina