Welke connector is dit ? Ik zoek een laadkabel ...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Gliderbee, 19 jan 2025.

  1. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Ik ben dus op zoek naar een laadkabel voor de connectors op de foto hieronder: ze zitten aan een 18650 batterij die meegeleverd werd met een elektroheli (F-Series F49). De destijds meegeleverde kabel heb ik niet meer, maar blijkbaar was dat alleen om via de balanceerkabel te laden. Zie foto's hieronder.

    Thx,
    Stefan

    IMG_20250119_192851.jpg IMG_20250119_202553.jpg
     
  2. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    907
    Locatie:
    Drachten
    Ziet er zeer onbekend uit.
    Zou zelf aan beide kanten een andere stekker solderen, een XT30 of een XT60. Kan niet precies zien hoe groot de originele stekker is.
    En dan ook meteer een laadkabel hiervoor maken.
     
  3. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Daar heb ik ook aan gedacht (ik heb nog wat deans-connectors liggen), maar het zijn drie batterijen, vandaar ... het zou nèt iets gemakkelijker zijn om één laadkabeltje te solderen :).
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik zou met de originele stekker een verloopkabeltje maken naar een gangbare stekker.
     
  5. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Dus die van de heli nemen, op de heli bijv. een XT30 (mannetje) opzetten, en dan verloopstekker van XT30 (vrouwtje) naar de originele (mannetje), en laadkabel gebruiken voor XT30 ? Dat is misschien nog de eenvoudigste oplossing ...
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De eenvoudigste oplossing is altijd de beste. :)

    Je hebt 3 originele accu’s maar bent de laadkabel daarvoor kwijt?
     
  7. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Ik betwijfel of er ooit een laadkabel voor deze connectoren bij zat: indien ik deze heli met dezelfde accu opzoek op het internet, dan vind ik hem overal te koop met een ladertje via de balance-kabel, nergens een lader met die zwarte connectoren.
     
  8. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Als de stekker aan de accu kant, "vrouwtjes" contacten heeft, kun je misschien passende enkelvoudige "mannetjes" van de juiste maat vinden. en daarmee een laadkabel maken.
    Als voorbeeld hier een XT60, die heeft 3,5mm inwendig. Daar past dus prima een 3,5mm stekker in.
    Of de XT30 met 2,0mm -> past een standaard 2,0mm stekker in.
    IMG_1170.jpg
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.758
    Locatie:
    Woerden
    Dat raad ik je niet aan om te doen. De kans dat je dan een keer de plus en de min omwisselt is veel te groot.
    Nee, zeg niet "dat overkomt mij niet, ik let goed op". Dat zal een tijd goed gaan, misschien wel heel lang maar het gaat echt een keer fout, dat is zo goed als zeker!
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  10. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Eh, rood op rood, zwart op zwart... zolang je niet in het donker stekkers staat in te pluggen niet zo'n groot probleem. Dat heel goed opletten bij aansluiten accu's uitgangspunt moet zijn is vanzelfsprekend.
    Overigens had 95% van de laders tot voor kort ook twee "losse" 4mm bussen als aansluitpunt voor de laadkabel... dat was ook voor de meeste mensen nooit een probleem...
    En als je dan toch een keer fout insteekt dan hoor / zie je een foutmelding "wrong polarity" van je lader, en corrigeer je alsnog de aansluiting. Voor zover ik weet zijn alle normale laders voorzien van "polarity protection".
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Gouda
    Aan de laadkabel zal het meevallen, maar aan de ESC absoluut niet. Binnen enkele milliseconden is de regelaar om zeep bij ompolen.
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.758
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt maar ik garandeer je dat het een keer mis gaat dat is voor mij een zekerheid.
    Dat is maar al te waar. Ook hier geldt, het gaat een keer mis!

    Ik heb op een paar maanden na 45 jaar in de elektronica gewerkt en ik schaam me niet om te vertellen dat soortgelijke dingen mij meerdere keren in al die jaren is overkomen.
    Doet me denken aan een werkplaatschef waar ik 12 jaar bij Fokker mee heb samen gewerkt. Dat was bepaald geen domme man en veiligheid stond met kop en schouders boven alles. De veiligheid van de vliegtuigen die werden gebouwd was er mede afhankelijk van. Vandaar controle op controle op controle. Ik heb een paar collega's gehad die het werk niet aankonden, ze zeiden "jullie vertrouwen mij niet met al die controles". Niets is minder waar, controle is nooit verkeerd en door die controles zijn zeker weten fouten tevoorschijn gekomen die problemen zouden hebben kunnen opleveren.

    We hadden een apparaat binnen gekregen voor reparatie. Het was in de tijd dat er volop werd gevlogen met de prototypes van de Fokker 50 en de Fokker 100. Dat apparaat was nodig voor zo'n testvlucht dus moest het snel gerepareerd worden. De testvlucht uitstellen zou fikse problemen opleveren.
    Ik kreeg dat apparaat op m'n werkbank en ging op zoek naar de oorzaak. Na een kwartiertje had ik die gevonden, een relais ergens in de voedingslijn was kapot. Hij leek te werken maar de contacten maakten geen contact meer. Op zoek naar een vervanger maar helaas die was nergens binnen het bedrijf te vinden. De chef vond dat vreemd want volgens hem waren er meerdere soortgelijke relais in het magazijn. Dat klopte maar het typenummer kwam niet overeen.

    Hij ging kijken en kwam na een poosje terug met een relais dat volgens hem het goede relais was. Het typenummer was anders maar dat kwam volgens hem doordat de spoel een 6V spoel was en het origineel een 12V relais. Om het apparaat tijdelijk te repareren kon ik dat relais er in zetten met een weerstand in serie met de spoel. We zouden het origineel bestellen en later vervangen. Zo gezegd zo gedaan, ik moet bekennen dat ik ook een beetje schuldig ben want ik heb het relais niet gecontroleerd voordat ik het in het apparaat monteerde.

    Toen de chef (gelukkig was ik het niet ;)) het apparaat inschakelde was er een klap, een korte vonkenregen en het apparaat was weer helemaal dood. De schade was dit keer desastreus, veel kapotte onderdelen, en opgeblazen printsporen. Dat apparaat zal die dag nooit gerepareerd kunnen worden.
    Wat bleek? De contacten waren gekruist waardoor er verkeerde spanningen op de verkeerde delen van de schakeling kwam te staan.

    Dat was de enige keer dat ik hem met een rood hoofd heb gezien. Zo zie je, het overkomt zelfs de besten.
     
    HansH en wim eon vinden dit leuk.
  13. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Voor die keer dat je wel die fout maakt heb ik al het resultaat beschreven... slechts een foutmelding! Niks pats boem!
    Nogmaals; het gaat hier over het aansluiten van een accu op een lader. NIET op een ESC.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.754
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien de soort accu verwacht ik niet een al te hoge stroom, waarom geen laadkabel maken op de balance stekker? In de RC autowereld is dit heel gebruikelijk geworden dat de ontvanger accu via de balance-stekker wordt geladen.
     
  15. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Kan je dan even snel laden, langs die dunne draadjes ?
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.754
    Locatie:
    Sassenheim
    Mijn NiMh ontvangeraccu laad ik met gemak op 2A, ik ben nu overgestapt op een 2S Li-Ion accu en heb daarbij een radiolink CM210 lader gevonden die met 1.5A over de balance kabel laad. Je accu is een 2S Li-Ion dus ik neem aan dat je ook niet met meer dan 2~2.5A gaat laden?

    Dat gaat wel werken hoor.
     
  17. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    En ik weet niet hoe groot de helikopter en stroom gaat zijn maar deze zwarte stekker ziet er niet erg gunstig uit voor de overdrachtsweerstand.
    Deans is dan stuk beter.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    De pinnetjes doen denken aan een tamiya stekker. Ik zou ook gewoon even voor de pijn gaan en vervangen voor deans. Ik rij enkel auto's. Paar jaar geleden begonnen mijn deans connectoren het geregeld te begeven. Dan voor xt90 gekozen en over een periode alle accuconnectors vervangen. Niet in 1 keer. Was de beste keuze...
     
  19. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Lubbeek
    Bedankt iedereen voor al het advies en bedenkingen.

    Uiteindelijk, met wat ik nog had liggen, is het dit geworden: aan de heli het mannetje, en hier het vrouwtje verbonden met het oorspronkelijke mannetje.

    IMG_20250125_214232.jpg
     
    HeliKoper vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina