TX16S instellingen - Throttle werkt niet.

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Gliderbee, 26 jan 2025.

  1. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Het is me dus gelukt om mijn zwevertje (elektro met hoogte- en richtingsroer) te binden aan mijn TX16S, maar de throttle krijg ik niet aan de praat.

    Dit zijn de gegevens:

    - Zender TX16S met EdgeTX, externe 4in1 module
    - Ontvanger Spectrum AR500

    Ik heb de zwever gekocht als set met een Spektrum DX5e, en dat werkt allemaal prima, maar om te leren (en omdat ik dan maar één zender moet meenemen met meerdere modellen) wil ik die ook op de TX16S hebben.

    Het binden van de ontvanger met de zender is gelukt (externe 4in1 module, Mode Multi DSM).
    Ik vlieg mode 2 en de 4in1 module heeft V1.3.4.0. AETR. Het richtingsroer wordt gestuurd door CH1 (die servo steekt in de aileron uitgang van de ontvanger; dat stond zo toen ik hem kocht, en ik laat het maar even zo).

    Wanneer ik de batterij aansluit, dan reageren beide roeren, maar de motor geeft geen kik. De BEC geeft wel een signaal (lang - kort - kort - kort).
    De BEC zit op CH3 en in de radio zie ik bij "Model Setup":
    - "Inputs": reactie over de volledige curve curve,

    - "Mixes": reactie van -100 tot +100 zowel voor het kanaal als voor de switch (ik heb bij "Special Functions" SF insteld als Throttle Cut zoals in deze video vanaf minuut 2:

    - "Outputs": ook reactie van -100 tot +100 (indien SF omlaag staat, indien omhoog geen reactie, dus dat is ok)
    - "Special Functions": de SF switch bij stand omhoog op "Override", CH3, value -100 en "Enable" aan.

    Tenslotte is er blijkbaar soms een probleem bij de ontvanger: wanneer ik een batterij aansluit, springen de roervlakken niet altijd mooi op neutraal en reageren ze niet op input van de zender. Ik moet de batterij dan even loskoppelen en en terug aanhangen en dan werkt alles (behalve dus de Throttle).

    Enig idee wat er mis is ?

    Bedankt,
    Stefan.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2025
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben niet zo bekend met EdgeTX, maar je moet ergens in de "Radio Settings" de zender ook in AETR modus instellen, dus niet alleen de externe 4-1 module.
     
  3. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Zie hieronder; dat lijkt me in orde zo ?

    IMG_20250126_140224.jpg Thx,
    Stefan.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    996
    Je hebt nu bij gas-dicht een signaal van -100 op channel 3, klopt dat ook met je regelaar?

    Je geeft aan dat je bec een signaal geeft.
    Misschien dat dit iets nieuws is, want ik heb nog nooit een bec een signaal horen geven.
    Heb je een motor regelaar met inbouwde bec?

    Wat ik nu vertel, is op eigen risico.
    - verwijder de prop van je motor
    - Ik zou de throttle cut special config (tijdelijk) uitzetten
    - Dan het channel 3 inverteren in de zender
    - testen of het dan wel werkt

    Als het werkt, dan pas je throttle cut weer gaan instellen.
    Als inverteren werkte, dan moet je mogelijk de waarde van je throttle cut ook aanpassen.
    Controleer dit goed, anders is er risico dat de motor volgas gaat lopen.

    Advies bij dit soort dingen, bouw het stap voor stap op.
    Dus niet gelijk allemaal configuratie toevoegen. Want als het dan niet werkt, weet je niet waar te beginnen
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, lijkt mij ook ok.
     
  6. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Ik heb me misschien slecht uitgedrukt: het is idd een motorregelaar met ingebouwde bec, deze:

    IMG_20250126_191919.jpg


    De throttle cut heb ik uitgezet en CH3 inverted, maar geen succes.

    Stefan.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
  8. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Bedankt Max !

    Ik had die handleiding gezien en gelezen, en daarnet nog eens grondig gelezen: ik heb nog niet het gevoel dat ik er genoeg van begrijp om niet verloren te lopen in die menus, maar met wat concentratie moet dat wel lukken.

    Menu 4 lijkt me ook degene die ik moet hebben.
    Ik probeer samen te vatten hoe ik dit begrijp:
    - het probleem zou de throttle input range kunnen zijn, m.a.w. de ontvanger "beseft" niet dat de throttle al in de laagste positie staat. De throttle moet aan de ontvanger vertellen dat hij al "lager" staat dan 1.2ms, juist ?
    - de standaard input range is 1.2ms tot 1.8ms, en ik kan die verzetten (ruimer maken) naar 1.1ms tot 1.9ms.
    - vertel ik dan niet aan de ontvanger dat de throttle NOG lager moet voor hij de ESC aanzet, en wordt het dan niet NOG "moeilijker" voor de throttle om daar aan te voldoen ?

    Ik zou (vanuit bovenstaand twijfelachtig "begrip") denken dat ik in de zender CH3 meer "ruimte" moet geven, en dat heb ik geprobeerd door "extended range" aan te zetten tot -150. Slaat dat ergens op ? Is er een verband ? Het werkte alleszins niet ... De settings lopen standaard van -100 tot +100, en ik kan gaan van -150 tot +150, maar kan/moet/wil ik ergens in de zender zien hoe dit zich vertaalt in ms om te beoordelen of ik binnen of buiten de range zit die de ontvanger verwacht ?

    Of is dit allemaal niet terzake en ben ik aan het dolen in de woestijn ? Er is iets wat ik mis (misschien een paar hersencellen, maar dat kan ik niet verhelpen :frustie:) ...

    Mvg,

    Stefan.
     
  9. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Nog een bedenking: toen de dieren nog spraken, zat ik in de informaticawereld, en daar was een computer die bij het opstarten een "wijze" spreuk meegaf; één van die spreuken was "Beware of programmers who carry screwdrivers".

    Deze situatie doet me daar wat aan denken: zou niet eerder de zender zich moeten aanpassen (want veel ruimer te programmeren) dan de ontvanger (die maar twee mogelijkheden heeft in dat menu 4) ? Natuurlijk geldt ook "als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan", maar ik zou graag een goed begrip hebben van het probleem alvorens de "schroevendraaier" boven te halen .. :weetnie:
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Stefan, ja, zo interpreteer ik het ook. En voor wat de uitgaande puls betreft; de ontvanger doet trouw wat de zender 'm influistert, het is de motorregelaar die bepaalt wat voor range hij nodig heeft om goed te functioneren.
    Over de zender/EdgeTX; de uitgezonden (gecodeerde, want digitaal) pulslengtes bij , zeg, 150% verschilt van zendermerk tot zendermerk, en ik weet niet wat dat in jouw geval betekent. Ik zou verwachten dat je dat ergens in het menu kan vinden, bijvoorbeeld als "Servo Monitor" of "Range" of zoiets?

    P.S. het heet "Channels Monitor" of "Channel Monitor" in EdgeTX (inconsistent spelling) https://manual.edgetx.org/color-radios/channel-monitor
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2025
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Gouda
    Probeer eens een servo op kanaal 3 aan te sluiten, kijken of die normaal werkt.
    Wel voor voeding van de ontvanger zorgen door de ESC op een ongebruikt kanaal aan te sluiten zodet de ontvanger via de BEC spanning krijgt.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  12. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Hallo Rick,

    Ik ben nu niet thuis en kan dus neit proberen, maar ik denk wel dat kanaal 3 werkt: met de originele zender werkt alles normaal (ik heb die gisteren terug even gekoppeld aan de ontvanger), en wanneer gekoppeld aan de TX16S krijg ik ook de geluidjes van de controller (1 x lang en 3 x kort: die 3x kort is controle van het aantal cellen van de batterij).

    Mvg,

    Stefan.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Gouda
    Kijk dan eens met een servo op kanaal 3, of die met de originele zender exact zo reageert als op de TX16.
     
  14. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Ik denk dat ik je nu beter begrijp: met een servo kan ik zien of kanaal 3 sowieso iets doet vanuit de TX16 ?
    Vanuit de originele zender weet ik dat het kanaal werkt op de ontvanger, aangezien daar alles normaal is.
    Evengoed: ik zal eens proberen of ik een verschil merk tussen de twee zenders dus en een servo op kanaal 3
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Boskoop
    Ik ben wat door de eerder gelinkte handleiding van EdgeTX aan het scannen voor mogelijke oorzaken van jou probleem, en ik kwam DIT tegen. heb je mogelijk een andere source dan de gasknuppel gekozen?

    P.S. onwaarschijnlijk, dat zou meteen opvallen bij de "Inputs" .....
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2025
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb ooit een een pulslengte-monitor gemaakt en die komt in dit soort situaties vaak goed van pas....
    PWM tester 3.jpg
     
  17. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Nee, dat staat bij mij net zo als in de afbeelding achter die link.
     
  18. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Wat ik ondertussen gezien heb: Bij "Model Setup" - "Outputs": Indien ik CH3 Edit, dan kan ik de zien dat de range loopt van 988us (bij -100%) tot 2012us (bij +100%). Dat is ook te zien bij Mixes (en nu heb ik ook Channels Monitor gevonden). Ik leer bij ... Dat is allicht wat jou puls-lengte monitor toont ?


    Ondertussen heb ik dan het volgende gedaan:

    - Getracht de range van CH3 in de ontvanger te wijzigen terwijl hij gebonden was met de TX16S: dat lukte niet: de ESC kwam niet in programming mode (dat betekent m.i. dat hij de throttle ook niet op full power "ziet": dat is het startsein van de progammeercyclus
    - de ontvanger terug gebonden met de oude Spektrum en dan de range gewijzigd van "1.2ms to 1.8ms" naar "1.1ms to 1.9ms". Het programmeren werkte vlot en had volgens mij resultaat: nu werkte de throttle niet meer op de oude zender
    - de ontvanger dan terug gebonden met de TX16S maar geen verandering: de throttle werkt nog steeds niet.
    - terug gebonden met de Spektrum en de range terug gewijzigd van "1.1ms to 1.9ms" naar "1.2ms to 1.8ms": alles werkt terug op de Spektrum.

    Kortom: daar lag het probleem blijkbaar niet ... (ik wordt ondertussen wel goed in dat binden van zenders aan die ontvanger :hammer:!

    Kan ik in de TX16S die pulslengte ergens aanpassen (om die op de waarden 1.2ms to 1.8ms te zetten ? Of is dit onzin ?). Eigenlijk WETEN we natuurlijk nog niet zeker dat het daaraan ligt. Of wel ?

    Thx,
    Stefan.
     
  19. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Lubbeek
    Nog een bijkomend elementje: ik heb een servo aangesloten op CH3 met de TX16S: wanneer ik de batterij op de ESC aansluit, krijg ik wel de "klaar"-tone (lang, kort, kort, kort), maar dan beweegt die ook niet: er komt dus blijkbaar helemaal geen signaar naar de throttle-ingang van de ontvanger (maar kapot kan die niet zijn, want hij werkt wel met de oude ontvanger).

    EDIT: ik denk dat ik "iets" gevonden heb:

    De rudderservo is in de ontvanger aangekoppeld aan de AIL ingang.
    Wanneer ik die rudderservo op de RUD ingang aansluit, werkt hij op CH4 op de Spektrum, maar niet op de TX16S.

    Ik heb nu de indruk dat de linkerknuppel op de TX16S gewoon geen signalen naar buiten stuurt, noch op CH3, nog op CH4 ! Aangezien de ELEV op CH2 staat en AIL op CH1, en het roer op AIL steekt in de ontvanger, werken die twee wel (beiden rechterknuppel) op de TX16S.

    Kan dat een softwareprobleem zijn (m.a.w. kan je die hele stuurknuppel ergens softwarematig uitschakelen, of zitten er binnenin misschien een paar draden los ?

    EDIT: ondertussen heb ik de achterkant er maar afgehaald: alles ziet er op het eerste zicht normaal uit: geen losse connectors gevonden ..

    Thx,
    Stefan
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2025
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat heb je goed begrepen...:thumbsup:


    Zo'n pulslengte meter groeit natuurlijk niet aan de bomen, dus misschien moet het dan maar even wat primitiever (goed kijken en gewoon namaken).
    Om te kunnen vergelijken had mijn vliegmaat @F2B ooit het volgende kunstwerkje gemaakt (hier samen met zijn opvolger).
    Dit was nauwkeurig genoeg om -precies ook- een regelaar in te kunnen stellen.
    Uit de eerste dagen van onze pogingen een F2B (lijnbesturing kunstvlucht) model voor het eerst van elektrische aandrijving te voorzien.
    Na enkele weken experimenteren bleek alles betrouwbaar genoeg om er een wedstrijd mee te vliegen.
    Ik was de "gelukkige" die er als testpilot mee naar het WK mocht....:eek: Ging boven verwachting goed.
    PWM tester 2.jpg
    Het model in kwestie (verkijk je niet op het telelenseffect, de lijnen zijn 21m50):
    Bruno van Hoek F2B Elektro.jpg

    Ik zie in het manual van de TX16S wel dat je de uitslaggrootte kunt vergroten, maar hoe ik dat eenvoudig uitleg, weet ik even niet zo gauw.
     

Deel Deze Pagina