Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door BKu, 18 okt 2024.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Deze werkwijze is zeker haalbaar en uitvoerbaar. kleine tip, verdun de verf voldoende om met een penseel te schilderen, beter 2 dunne laagjes dan 1 te dikke, ten opzichte van het gespoten gedeelte
     
  2. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Bemanning aangekomen
    Goed en minder goed nieuws vandaag. Het goede nieuws is dat de bemanning voor de boot is aangekomen vanuit Nederland. Het minder goede nieuws is dat ze veel te vroeg zijn en dat ze niet zijn opgeleid voor het werk op een sleepboot maar voor het werken op een torpedoboot. Daarnaast spreken ze alleen maar Italiaans en een beetje steenkolen Engels.
    Ik heb daarom maar direct besloten om ze allemaal naar de Zeevaart school in Kaapstad te sturen, dan kunnen ze daar bijgeschoold worden.
    Het zal daarnaast nog een hele toer worden om de juiste werkkledij te vinden, momenteel zijn zitten ze nog wat schraal in de persoonlijke spullen, om beter te zeggen, ze zijn nog wat naakt.
    Maar niet getreurd, we gaan met ze aan het werk en het zal best lukken om er sleepboot werkers van te maken.


     
    Herby63, Marc w, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Heb er wel wat werk aan gehad maar die ik geronseld had zijn best goed omgeschoold.
    35 (6).JPG 62 (6).jpg
     
    Herby63 en BKu vinden dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.317
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij granaatsjouwers maar een dikke tros in handen gegeven. De twee gestrekte figuren staan in en achter het stuurhuis. Gelukkig zaten er ook hoofden zonder petten bij. En zelfs 2 katten in het setje. Gr. Klaas.

    20250123_232144.jpg
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2025
    ewapenaar, Herby63, HANS BERTING en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Panamakluizen
    Goed, nu weer even serieus. De reparatie onderdelen voor mijn Cool Tool zaag/draaibank zijn ook gekomen en daarmee heb ik de steunen rondom de Panamakluizen kunnen maken. Een bijzonder priegelig werkje. Ik heb eerst kartonnen sjablonen gemaakt om het precies passend te krijgen en daarna overgetekend en uitgezaagd uit 2 mm triplex.
    Vervolgens de steuntjes vastgelijmd aan de kluizen zodanig dat alles precies paste op de gaten in de verschansing.
    Daarna in de grondverf gezet, in kleur gespoten en vastgezet in de verschansing. Niet 100% perfect, maar ik ben er tevreden mee.
    Inmiddels ook begonnen met het gladmaken van het inzet dek, dit als proef om te ervaren hoe ik het vaste dek glad kan krijgen. Ook hier had ik dit veel beter kunnen doen voordat ik het dek erin zette, maar ja, je wilt te snel wat doen. Een goede manier gevonden om de ongelijkheid van het hout op te vullen met plamuur, zonder dat ik me later wezenloos moet schuren om het mooi glad te krijgen.
    Met het maken van de sleepwinch gaat het voorspoedig, bijna alle losse onderdelen zijn klaar en ik werk nu aan onderdelen die niet bij het pakket horen, maar wel op de foto's van de boot en Hans Berting te zien zijn. Als het geheel klaar is maak ik hier een verslag van.





    Kleuren van de foto's zijn niet helemaal geweldig vanwege verkeerd licht, geen zin om een betere plek te zoeken voor betere lichtinval
     
    ewapenaar, Herby63, HANS BERTING en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dit ziet er allemaal toch mooi uit, denk dat er weinig schaalmodellen rondvaren met zulk een prachtige panamakluizen.
     
  7. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Sleepwinch bouwen deel 1
    Al een tijdje geleden ben ik begonnen met het maken van de sleepwinch omdat ik moest wachten bij het maken van andere onderdelen.
    Allereerst heb ik alle onderdelen bij elkaar gezocht en er nummers opgezet.



    Om een beetje overzicht te houden tijdens het maken heb ik de tekening aan de muur geplakt, in een poging om geen fouten te maken. Al snel werd het me duidelijk dat de standaard bouw van het pakket een versimpelde vorm van de werkelijkheid is. Een van de zichtbaar sterk afwijkende onderdelen is een groot draaiwiel aan de zijkant van de winch. Bij het pakket zit een knullig plastic wieltje wat te klein is en ook niet correct is. Dus dit draaiwiel geprobeerd te maken van messing. Het is me redelijk gelukt, maar mijn gebrek aan ervaring en juist gereedschap breekt me hier een beetje op. Voor het in elkaar zetten van de railing bij het stuurhuis zal er nog wat soldeergereedschap bij moeten komen en vooral ervaring.
    Het draaiwiel is prima bruikbaar, maar had strakker gekund.
    Een ander onderdeel wat niet zo mooi is, is de electro aandrijf motor op de winch, dus deze heb ik aangepast n.a.v. de foto's die ik heb.
    Een soort van wiel aan de rechtkant van de haspel aangepast en verfraaid.
    Een voor mij onbekend onderdeel nagemaakt n.a.v. de foto's van Hans Berting, zijn niveau haal ik bij lange na niet, maar het ziet er wel aardig uit.
    Zijkanten aangepast naar de werkelijkheid
    Ondereel aan de voorkant van de winch aangepast, verbreed en extra onderdelen erop. Wordt vervolgd.


     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2025
    ewapenaar, HANS BERTING en Herby63 vinden dit leuk.
  8. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,

    Goed bezig.... :)
    Onderdeel 28 met de kunststof band die je ook erop gemaakt werkte met de verticale cilinder als rem band van de sleepwinch...

    Weet niet of je misschien de dikke as waar de geleiding groeven in zijn ook met deze groeven wil gaan maken.
    Ik heb dit erin gevijld met een klein dun vijltje....

    groetjes: Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 30 jan 2025
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.317
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mijn Smit Finland had ik de houten sleeplier in elkaar gezet volgens tekening. Dat is inderdaad een vereenvoudigd model van de echte. Op termijn begon het toch te kriebelen om deze lier werkend te maken. Maar om iets te veranderen aan een afgebouwd schip is toch wel een dingetje. Een deel moet worden gesloopt, c.q. gedemonteerd. In de reductiekast paste wel een motortje met vertraging. in de rommelkist lagen een paar bruikbare tandwielen voor een haakse overbrenging. Dus aan de slag met de beschikbare middelen. Motor, regelaar en de voeding daarvoor. Hier een plaatje van opstelling van de motor.

    20220411_231534.jpg

    Op zich werkte dit wel, maar naar mijn zin niet optimaal. De motor met overbrenging liep niet echt lekker. De motor was 6 Volt en werd gevoed door een spanningsconverter.



    Het geluid "zegt" het al. Er zit een zwaar punt in. Op een gegeven ogenblik vond ik een 12 V motortje met haakse overbrenging. Dus de boel weer uit elkaar en aangepast. De spanningsconverter kon er tussenuit, maar er moest nog wel een aanpassing komen op de as van de lier. de 2,5 mm as eruit en in de trommel een 4 mm alu buis gelijmd. Aan de motorkant was die aangepast, opdat de motor deze mee kon nemen. Aan de kant van de winchtrommel een 3 mm asje uit een Braun tandenborstel in de alu as geschoven. Aan de kant van de winchtrommel was geen plek meer voor een metalen lager, dus aan die kant loopt de 3 mm as in een triplex lager. Geen hightech, maar het moest bij mij, zoals gewoonlijk, weer voor een dubbeltje op de eerste rang. En nu loopt de lier naar behoren. Kan niet tegen de bollardpull van de schroeven op, maar op deadslow vooruit kan de lierdraad worden opgespoeld. Zou eventueel de remtrommel nog wat op kunnen leuken met de hydraulische klem, maar die zit helemaal aan de achterkant. Een remband zou naar mijn idee meer toevoegen. Uiteindelijk heb ik de lier, die aanvankelijk op twee 1 mm paspennen stond "verankerd" met 2 M2- bouten.
    Met dit verhaal wil ik jou niet uitdagen om de lier ook werkend te maken Bert, maar ik vond het leuk om te doen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2025
    BKu, Herby63 en HANS BERTING vinden dit leuk.
  10. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Klaas,
    Dat heb je mooi werkend gemaakt op je SMIT FINLAND.:)
    Zover ben ik niet gegaan met m'n SMIT NEDERLAND en ga dit nu niet meer veranderen...:(
    groetjes: Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • clear.png
      clear.png
      Bestandsgrootte:
      137 bytes
      Weergaven:
      26
    Laatst bewerkt: 30 jan 2025
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.317
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is uiteindelijk buiten verwachting gelukt Hans. Op de video komt de draad nog van de bovenkant van de trommel. Ziet er nu wat beter uit. Wel jammer dat ik eigenlijk geen goed sleepobject heb, maar soms zet ik de sleepdraad vast op de wal en ga op mijn manier een potje tornen. Dat is de boot een soort schaatsende bwegjng laten maken, waarbij op het eind van zo'n beweging het gewicht van de boot wodt uitgebuit. Heb het in het echt wel eens gedaan met het tankertje waarop ik voer en op de Gelderse IJssel een ander schip probeerde los te trekken. Helaas niet gelukt, maar ook niets kapot getrokken. Meer dan 55 jaar geleden, maar de herinneringen zijn er gelukkig nog. Gr. Klaas.
     
    HANS BERTING, BKu, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Gaaf gedaan Klaas. Zo maakt iedereen weer wat anders op zijn boot.
    Ik snap nu ook gelijk hoe die sleepkabels over het dek heen gaan naar achteren.
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.317
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een door een gesleept object aangeleverde tros beleg je op de beting. Een aangeleverde staaldraad haal je door het oog onder de beting en dan gaat het oog op de sleephaak links naast de lier. De sleepdraad op de lier gaat door het oog onder de beting en dan over de sleepbogen naar achteren. Op de achterste sleepboog kun je een paar towingpins zetten voor sleepwerk op een lange draad buitengaats. Die pennen moeten voorkomen dat de draad, als de spanning eraf gaat, naast de boot glijdt en onder de straalbuizen of roeren geraakt. Bij sleepwerk is het gewenst dat het aangrijpingspunt van de sleepdraad zo laag mogelijk zit en de boot niet onnodig scheef gaat. Zie bijgaande video, waarbij de sleeptros is belegd op de beting en moet worden gekapt. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2025
    HANS BERTING en Herby63 vinden dit leuk.
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk dit is een manier dat het goed fout kan gaan beleggen op de beting ga altijd een keer fout als je een te hoge snelheid krijgt
    als je een tros van het schip krijgt altijd op de haak slepen vooral als achter boot
    voorboot stond ook wel een beetje lang volgens mij
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  15. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Sleepwinch bouwen deel 2
    Bij de foto's van de boot zie ik aan de onderkant van de winch een soort van geleide bak, helemaal goed is het niet te zien, dus heb ik daarvan maar een eigen interpretatie gemaakt hoe dit er waarschijnlijk uit heeft gezien.
    Na al dit zaag en plakwerk ben ik begonnen met verven en spuiten. Dit gaat nog steeds niet zo als ik wil, de paintbrush verstopt te snel omdat ik het niet goed doe, m.a.g. dat ik het ding weer schoon moet maken. Je komt er wel, maar het duurt veel langer als verwacht. De primer die ik heb van Vallejo is ook geen toppertje, het is meer verf als primer, waardoor het niet vasthoudt op o.a. messing. Een spuitbus met acrylic primer gehaald, werkt opzich goed, maar is moeilijk op kleine onderdelen te spuiten. Er zit meer op je handen dan op het onderdeel.
    Maar goed, na enige tijd zat alles in de verf en kon ik gaan denken hoe het in elkaar te zetten.
    Het frame van de winch heb ik versierd met stukjes koperdraad die bouten moeten voorstellen. Een zenuwwerkje om te doen, 40 gaatjes boren van 1 mm en dan daarin een stukje koperdraad lijmen. Dit dan op gelijke lengte zien te vijlen zonder dat de boel kapot gaat. Op een paar plaatsen heb ik het maar niet gedaan, want dat was naar mijn idee vragen om problemen. Al met al vind ik het resultaat goed gelukt.
    De houten asjes in de winch heb ik vervangen door messing, ziet er strakker uit.

    Alle te monteren onderdelen op een rijtje:

    Hieronder dus het eindresultaat.

    Ik ga nu eens nadenken hoe verder met de romp, binnen de verschansing moeten nog veel details komen, aan de buitenkant een soort van stootrand en ik wil het dek glad zien te krijgen.
     
    Marc w en Herby63 vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.317
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is toch een deftige lier geworden Bert! Niets mis mee. De stootrand voor en achter heb ik gemaakt van een plaat rubber, die ik vond langs de weg op het fietspad. Wel even getest of deze zwart af gaf. In de bouwdoos wordt daarvoor hout gebruikt. Je zou eens kunnen kijken of je een oude binnenband van een vrachtwagen kunt scoren. Een keer op maat gesneden heb ik met een scheermesje (krabbertje) er schuine kantjes aan gesneden. Mesje beetje nat en dan diagonaal snijden. De op maat gesneden blokjes verlijmd met CA-lijm. Om het dek bij mij glad te krijgen was nogal een klus. Wilde geen plamuur gebruiken. Denk dat ik er een laag of 5 watergedragen parketlak op heb gezet en daarna groen. Gr. Klaas.
     
  17. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Nee, ik laat het voor wat het is. De vijl die ik heb is te grof ben ik bang voor, het kan nog uitelkaar, dus als ik ooit een keer de moed bij elkaar kan pakken (of een extra buisje heb gevonden) dan kan het altijd nog.
    Wel duidelijk nu wat het "ding" aan de achterkant is. Ik heb lang gezocht in de foto's van de boot of dat kon vinden, maar de foto die jij nu plaatst zit daar niet bij.
     
  18. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,

    Het is aardig wat werk en tijd om deze groef goed in het messing te vijlen...
    Weet niet zo gauw welk ding je bedoeld aan de achterkant...
    Wat de "geleide bak" onder de winch betreft die heb ik aan de hand van foto's wel goed gelijkend gemaakt.
    Deze is bij mij geheel zwart geverfd en later satijn zwart, maar eigenlijk is de schuine plaat origineel van RVS....

    groetjes: Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 jan 2025
  19. BKu

    BKu

    Lid geworden:
    13 jul 2024
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Somerset West - Zuid Afrika
    Hallo Hans,
    Met wat ik als "ding" of "onbekend onderdeel" bedoel is de remcylinder op de achterkant van winch.
    De geleide bak onder mijn winch is nagenoeg hetzelfde als op jouw foto, ik heb jammer genoeg vergeten een foto te maken ervan toe hij nog niet aan de winch vast zat.
    Mooie foto's op je fotoalbum met het nu mooie groene dek.

    gr.
    Bert
     
  20. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Bert,

    Hierbij 2 foto's van de remcilinder zoals ik het heb gemaakt..
    Deze foto's van mijn SMIT NEDERLAND heb je ook bij de vele andere foto's die ik via Wetransfer heb gestuurd...
    Is soms wel "even" zoeken om goede foto's ervan in de mappen te vinden van de echte 1800's.

    groetjes: Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina