Even een zijsprong van mijn bouwdraadje: ik ben bezig met het neuslandingsgestel. Dat is wat puzzelen, maar gaat wel lukken. Waar ik nog geen oplossing voor heb, is hoe ik de constructie kan/moet maken om de kleppen open en dicht te doen. Een of twee servo's zijn misschien een oplossing, maar wellicht kan het ook mechanisch. Bij mijn Tunnan heb ik destijds een mechaniekje gemaakt waarbij het wiel op een plankje drukte waarmee de klepjes werden gesloten (en v.v.), maar daar zie ik hier geen kans toe. Voor twee servo's is er te weinig ruimte, als ik die in de toekomst nog zou willen vervangen. Wat zou een goede oplossing zijn? N.b. er is nog niets vast gemonteerd.
Iets als wat deze meneer doet? Hier, vanaf 16.30. https://www.google.com/search?q=mec...ate=ive&vld=cid:f09af141,vid:ydrAYfTWc30,st:0 Succes!
Wat ik deed was open door veerkracht . En die veertjes kunnen al gemaakt worden van 0,8mm verenstaal . Een nylon touwtje tussen de deuren zodat de neuspoot eigenlijk de deuren dicht trekt . Tip maak een proef opstelling om lokatie van de touwtjes te bepalen . Het is even spelen om de juiste plek te vinden namelijk .
Slim, Serge. In zwevers werkt het meestal andersom: dicht met een elastiekje (lang genoeg, verderop vastmaken). Het wiel moet dan wel de klepjes open kunnen duwen, en het moet vooral bij het dicht gaan niet tegen de rand van de klepjes klemlopen. Met zo'n 1-wiel poot kon dat wel eens lastig zijn. Open op veerkracht en dan dichttrekken klinkt slimmer.
In het filmpje ging het ook over 'zero two seven' dikte oftewel 27 gauge. Dat is 0,36mm afgerond. 0,8 heb ik even geprobeerd (ik heb de 0,4 besteld) maar dat is inderdaad veel te stug voor het doel.
Ik gebruikte ze als torsie veer .werkte perfect op mijn deuren . Maar een ieder benadert een uitdaging anders . Dat is juist het mooie van deze hobby
Intussen een paar stappen vooruit en eentje achteruit: de deurtjes zitten vast en zijn geveerd met 0,5mm verenstaal (torsieveertjes). Het enige probleem is dat de wielen vlak onder de deurtjes in de kast zitten. Het systeem met het touwtje werkt daarom niet goed: de opwaartse beweging bij de wielen is groter dan waar het touwtje zit, hoewel ik het touwtje zo dicht mogelijk bij de wielen heb gezet. Wat er dan gebeurt is dat de poot met het touwtje omhoog gaat, maar de wielen gaan nog iets hoger zodat die tegen de nog bijna dichte deur aankomen waarbij de boel vastloopt. Zie tekening: de afstand B die het touwtje aflegt om de deuren te openen, is kleiner dan de afstand A. Ik denk dat er weinig anders op zit dan ter plekke van de wielen wat zaagwerk in de deurtjes te verrichten, zodat ze de ruimte krijgen. Een andere optie zou zijn om met servo's te werken en een sequencer, maar dat is mij een brug te ver. In Zweden heeft Mattias ervoor gekozen om helemaal niet met deurtjes te werken. Dat vind ik wat minder fraai, alhoewel je er tijdens de vlucht vermoedelijk weinig van ziet. Nb. in het filmpje hierboven verdwijnt het neuswiel op 56:00 een stuk dieper in de kast, waardoor dit probleem niet ontstaat.