Kevlar vraagje.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door pompebled, 1 sep 2024.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb als vóórlaatste laag van de 'nose job' op mijn Arowana (80 cm speedboot) een laagje Kevlar gebruikt, goed verzadigd met epoxy en afgedekt met een laagje 45 gr/m²glasweefsel.

    Na uitharding dacht ik het overstekende materiaal er af te halen met een snijschijfje in de Dremel.
    Dat gaat prima met het glas, maar de Kevlar begint te pluizen:
    IMG_7687.JPG
    Ook een 3 mm freesje levert geen strak werk, zie foto.
    Ik heb de randen van de Kevlar verzadigd met secondelijm en hoop dat dit, eenmaal uitgehard, zich een beetje strak laat afwerken, voor er een schuimneusje op gelijmd wordt.

    Is dit normaal bij het verwerken van Kevlar, of doe ik iets verkeerd?

    Groeten, Jan.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.514
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja dat is normaal.
    Ik heb het 1 keer samen met iemand anders verwerkt, die knipte het met een speciale schaar van te voren op maat.
    Vraag me niet hoe je het achteraf moet bewerken want dat weet ik niet.
    Het is wel enorm sterk spul.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Voor de paar keer dat ik met Kevlar werk, schaf ik geen keramische schaar aan, die zijn prijzig...

    Ik heb de pluizende rand verzadigd met secondelijm en een nacht laten uitharden.
    Vanochtend met een snijschijfje voorzichtig het overstekende materiaal te lijf gegaan, buiten, want CA die heet wordt, levert kwalijke dampen op.

    Een stuk schuim met de tafelfiguurzaag op maat gezaagd, dan gaat beter dan met een mes , want die gaat zoeken.
    Het schuim met Kafuter K-8818 tweecomponenten acrylaatlijm er op gelijmd, dat staat nu uit te harden.

    Groeten, Jan
     
  4. HobbyTom

    HobbyTom

    Lid geworden:
    12 mrt 2024
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rijswijk
     
  5. HobbyTom

    HobbyTom

    Lid geworden:
    12 mrt 2024
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rijswijk
    Toen ik vroeger bij Fokker werkte, werd het afwerken van de Kevlar producten gedaan met diamantgereedschap. De frezen waren geïmpregneerd met kleine diamantkorreltjes.
    Ook werd er verspaand met volhardmetalen gereedschappen met multitand geometrie.
    Deze frezen kan je kopen als setje met 4 tot 6 verschillende vormen. Hoog toerental gebruiken, werd gebruikt in perslucht gereedschap. De grotere delen werden met een waterstraalsnijder bewerkt en dat is niet voor de hobbyist!. De vezels zijn bijzonder moeilijk te doorsnijden, erg taai. Voor het knippen van het doek heb je een speciale schaar nodig met aan 1 zijde een hele kleine vertanding , die houden de vezels vast.
    Of inderdaad een keramische schaar.
    Gr. Tom.
     
  6. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.618
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoi Tom.
    Ook ik heb bij fokker gewerkt.
    Int onbekleed hal a3 bij Haasnoot begonnen
    Ook gebruikte we kevlar,sneden we met.een speciaal snijmachien op de snijtafel.
    Mooi spul,afwerking zoals je zegt....beresterk...in de radome f 100 en fairings airbus..en de f100.....ook gebruikt in de modelvliegtuigen....vlogen toen nog op de basis...bij hal noord.....mooie tijd...pra htig bedrijf....
     
  7. HobbyTom

    HobbyTom

    Lid geworden:
    12 mrt 2024
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Rijswijk
    Ja, was een mooie tijd bij Fokker, hightech bedrijf, jammer dat het niet meer bestaat. Er is nog een mooie website van de VOFE, dat is Vereniging Oud Fokker Employees. Hebben ook ieder jaar nog een kerstborrel, erg gezellig. Ja dat Kevlar is een mooi maar moeilijk materiaal.
    Gr.Tom.
     

Deel Deze Pagina