SAB AVIO M138 Lizard

Discussie in 'EDF forum' gestart door Tadango, 26 jan 2025.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb gisteren een SAB AVIO M138 Lizard overgenomen aangezien ik een wat groter EDF model zocht. Ik heb een E-flite Viperjet 90 maar wil straks een grote (16kg) jet als EDF bouwen aangezien de regels met turbine langzaam strenger worden en diverse clubs in de buurt dat niet meer toestaan. De lizard is een leuk opstap en ik heb deze compleet overgenomen met JP 120mm 14S met 160A scorpion regelaar en een 14s 5000 SLS Xtron accu pack. Ik wil straks andere lipo's testen welke ook in een groter model komen maar voor nu wil ik eerst het SLS pack gebruiken om te testen.

    [​IMG]

    De kist was eigenlijk klaar op de ontvanger na dus even een avond kwaad gemaakt en hij stond klaar voor de maiden. Zwaartepunt komt heel mooi uit met een 2s 2600mAh in de neus voor de ontvanger. Voor nu wordt dit gewoon met een stekker aangezet. Straks met de andere accu's bepaal ik hoe dit definitief komt. Ook is er een kans dat er een ontvanger met gyro in komt.

    [​IMG]

    Vandaag de Lizard ingevlogen. Was weer verassen lekker weer vergeleken met de week.... Zonder uitlaat heeft deze fan niet veel vermogen. Net genoeg om los te komen met het zwaardere veld en weinig wind maar het heeft niet over. Ook in de vlucht merk je dat er niet veel fut in zit. Verbruik valt dan ook weer mee, dus dat scheelt. Na 4 minuten pootjes uit en landen verbruikt 3600mAh. Met de 8500 Hv cellen moet dat prima 6-7 minuten op leveren bij meer start vermogen. Verver had de kist erg de neiging om te duiken en te klimmen bij inverted dus dat is er uit getrimd. Ook duikt hij iets bij het gasgeven wat ook niet helpt bij de start. Ik heb vol up nodig om de neuspoot los te trekken waarna hij mooi loskomt. Teveel up in de start geeft hij niets om.




    Om de motor wat efficiƫnter te krijgen heb ik nu een conus gemaakt op 90% FAS formaat. Volgend weekend maar eens kijken wat voor effect dit heeft. De uitlaat komt perfect uit en lijkt alsof het zo hoort. De motor heb ik iets gekanteld zodat het duiken hopelijk minder is. Ook bij de start zal dit helpen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    De kap zit achter met een schroef vast en daar was ik na 1 dag al klaar mee. Elk model wat ik heb heeft een snel sluiting en dat moet hier ook op. De vleugels zitten heel simpel met een snel sluiting vast maar de kap niet en die moet er elke keer af. Dat kan anders ;)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit zit prima vast en gaat er ook makkelijk op. Ik snap dat ze het niet doen standaard want met een turbine en vector systeem wrik je hem misschien los maar voor mijn versie is dit prima.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Meer meten is meer weten dus ik heb wat telemetry sensoren toegevoegd. De eerste is een FrSky FAS150 sensor voor stroom en spanning van de accu. Deze heeft ook een temperatuur sensor en deze heb ik geplaatst onder de accu. De regelaar bleef koud en de motor krijg je geen sensor op dus dit leek me de nuttigste plek. Komend weekend weet ik wat hij doet met de conus en zie ik ook de echte staat van deze accu. Deze was nieuw maar is helaas geladen weggelegd voor een langere tijd en 1 cel is heel lichtjes opgeblazen. De weerstand is wel prima met 1.07mOhm per cel bij 25 graden gemiddeld. Ook lagen de cellen mooi dicht bij elkaar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarnaast had ik nog een GPS sensor liggen dus deze ook maar ingebouwd. Ik verwacht geen bijzondere snelheden maar ben wel benieuwd. Hoogte en afstand is ook wel eens leuk om te weten. Dit is een Powerbox GPS 2 sensor met een eigen converter naar FrSky S.Port.

    [​IMG]
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren de Lizard nog eens gewogen en deze is nu 7.76kg. Dat is een prima gewicht. Vermogen heb ik nog niet gemeten en zal ik morgen op het veld wel zien. Ik wil de accu's niet opladen thuis want ontladen duurt heel erg lang (tijd voor een goede ontlader ;)) Met de andere accu's die in de planning heb zal hij 7.9kg worden maar dan met 1kg meer vermogen schat ik en ruim 50% meer vliegduur. Binnenkort maar bestellen.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag de thrust tube geprobeerd. Ik moest helaas uitwijken naar een ander veld en dat was heel erg zwaar. De Lizard kwam de eerste poging niet los maar de 2e poging pakte ik een hobbel en hij sprong los, bijna met de neus omhoog. Hij klom prima door en bleef mooi stabiel en het klimmen leek iets beter. Qua snelheid voelde het niet veel anders vol gas maar 1/2 gas voelde beter en een looping leek makkelijker. Topsnelheid horizontaal zit op 211 km/h en dat is niet bijzonder, ik had meer verwacht. Het vermogen bij de start was 6500W en dat is prima gezien het koude weer. In de vlucht zit dit op 5100W bij 211km/h. Verbruik was niet echt anders. Tijd voor andere accu's voor meer vermogen in de start en een betere vliegtijd. De motor doet wat hij zou moeten en als ik kijk naar de spanning en stroom trekt hij meer bij een lagere spanning. Dat klopt met de 90% FAS uitlaat. Ik laat deze eerst zo totdat de velden beter zijn en ik de nieuwe accu's heb. Daarna bepaal ik of 95% FAS een betere optie kan zijn.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Mooi toestel, dat je lastig loskomt zou je misschien kunnen oplossen dmv het gewicht te kunnen verlagen dmv 2x 7s 5000mah lipo's en de voedingsspanning van de lipo's af te halen dmv een bec .scheelt toch zeker weer een gram of 800 of meer, 3 min motor looptijd is weinig maar indien hij dan beter vliegt enz heeft dat meer waarde dan die minuut langer .
    ook het neuswiel zou je een cm kunnen verhogen indien mogelijk, bij mijn Sebart Avanti scheelde dat echt erg veel , tenslotte wat is je diameter van de uitlaat nu zou rond de 110mm moeten zijn, want wat is je ampere verbruik op dit moment.

    mvg Andre
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb al 7s 5000 packs nu. Een bec scheelt iets maar geen 100g. Minder dan 7,5kg wordt lastig omdat je dan flink in vermogen achteruit moet. De fan kan lichter, ik schat max 150g. 7.75kg is zeker niet zwaar voor dit model.
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Heb je daar mee gevlogen dan met die 5000mah? en wat weegt hij dan ,je mist echt veel power zo te zien in het filmpje , de 2S 2600 is 130gr een 14S bec 35gr , dus 95gr verschil.
    Met deze fan en dat gewicht zou hij verticaal moeten kunnen, maar dat is het verre van dat
    , hoe zou je de fan trouwens lichter willen maken , ben ik wel benieuwd naar .
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb alleen maar een 5000 pack nu. De 8500 zijn onderweg en zijn een flinke upgrade straks. Nu weegt hij dus 7.75kg. In de video zat er nog geen uitlaat buis op en daardoor was het rendement van de motor erg laag. De 2600 HRB's zijn maar 100g dus een BEC zou 65g opleveren en dat is niets.

    Ik ga hem ook zeker niet lichter maken want dis is al licht. De turbine versie weegt al snel 2kg meer. Met de nieuwe packs heb ik straks meer vermogen bij de start en dat kan wel 1kg extra zijn. Dat gaat zeker helpen. De nieuwe packs zijn maar 150g meer en ik kan dus 65g daarvan besparen met een bec. Vliegtijd gaat dan naar 6 tot 7 minuten en dat is een groot verschil. Minder dan 6 minuten is echt geen optie.

    En verticaal zal hij echt niet makkelijk gaan met deze setup. De motor moet met 6500W (120A piek) ongeveer 8.5kg doen maar zonder uitlaat blaast deze teveel tegen de kap aan. Nu met 90% FSA uitlaat (niet op de video nog) zal dit minder worden maar het rendement in de vlucht is een stuk beter. Verticaal gaat pas goed met 12kg of meer. Zodra je iets snelheid hebt blijft er van die 8.5kg nu maar een paar kg meer over.

    Neuspoot kan een fractie langer en ga ik nog proberen. Het veld is nu erg zwaar dus het kleine wiel remt teveel af. De laatste landing was zelfs de pen verbogen omdat het veld zoveel afremde toen ik lande. Dan start alles lastig.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2025
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    De nieuwe accu's zijn er nog lang niet dus ik ben alvast wat andere dingen gaan aanpassen. Ik heb een 2e uitlaat gemaakt met 98% FSA zodat ik die op het veld makkelijk kan wisselen. Deze moet meer statische stuwkracht hebben. Ook heb ik in de regelaar de timing juist gezet maar dat stond deze misschien ook al, kan ik niet nagaan. Als laatste heb ik de neuspoot 10mm verlengd. Hopelijk maakt dit een verschil in de start.

    Ik heb een bec besteld maar dat duurt even voordat deze er is. De nieuwe accu's zijn korter en breder dus die kunnen meer naar voren en de balans is daardoor beter regelbaar. De hele opbouw voor kan dan weg en dat scheelt ook weer gewicht, en gedoe met de kap ;) Misschien is het totaal met de grotere accu's dan nauwelijks zwaarder dan nu.

    [​IMG]
     
    Berto vindt dit leuk.
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    Vandaag was het prima weer om wat dingen te testen dus de Lizard maar weer mee. Met wat wind, een beter veld en de 10mm langere neuspoot is starten geen enkel probleem. Vermogen was bij de 3e start al 7700W omdat de accu lekker warm was en deze rond de 55V bleef hangen. Bij wind schommelt hij nog wel wat dus een gyro komt er zeker in later. Helaas begaf de regelaar het toen ik wou starten voor de 4e vlucht dus de dag eindigde weer in een teleurstelling. De scorpion kende ik nog niet maar deed het tot nu toe prima. Als vervanger heb ik een Hobbywing 160 HV V5 besteld. Deze bevallen ons tot nu toe heel erg goed en zelfs bij matige koeling blijven die heel. Aangezien de koeling hier perfect is is een 160A geen enkel probleem.

    De scorpion maakte intern kortsluiting en heeft 1 fase eruit geblazen. Aan 1 kant zijn de fet;s doormidden gescheurd en aan de andere kant deels verbrand. De kabelt maakte ook een flinke slag toen het gebeurde dus de stroom was erg hoog. Dit is wel te repareren maar ik vertrouw het ontwerp niet. Er zit ook een ouder type chip in en dat zal nooit zo optimaal werken als een moderne 32bit versie.

    [​IMG]

    Ik had ook een houder gemaakt voor de camera dus heb wat onboard beelden.
     
    Thedo en Berto vinden dit leuk.
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    De nieuwe accu's zijn er. Dit was nog wel wat werk maar een eerste set is klaar. Het is niet lastig maar veel soldeerwerk. Resultaat is wel erg mooi, 1859g voor 14s HV 8500 mAh :) Ze passen ook prima en het totaal kan veel verder naar voren omdat de accu veel korter is. Ben benieuwd hoeveel er aan gewicht voor uit kan straks. Eerst even wachten op de regelaar en bec....

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Berto en Thedo vinden dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren arriveerde de nieuwe regelaar en de BEC dus de lizard weer klaargemaakt. De hele opbouw voor met ontvanger accu is verwijderd wat 260g scheelt. De nieuwe regelaar is ook 20g lichter. De accu's zijn 110g zwaarder en ik heb nog 43g lood in de neus geplaats voor het zwaartepunt. De BEC is 35g dus totaal een winst qua gewicht. Op de weegschaal nu 110g lichter dan in het begin. Start gewicht is nu 7.65Kg en hij was 7.76Kg eerder. Niet echt een verschil dat je merkt maar met deze accu upgrade wel weer bijzonder :)

    [​IMG]

    De nieuwe accu's hebben nu ieder 2 vluchten gemaakt en presteren prima. Absoluut geen 100C packs maar ze worden niet heet en leveren 7500W piek in de start dus meer dan genoeg. In de vlucht zakt het opgenomen vermogen terug omdat de motor makkelijker lucht aangevoerd krijg en aan de eind van de vlucht zie ik nog 6000W in de log. Dat vlieg prima en verticaal gaat hij ook aan het eind nog prima. Qua temperatuur zijn ze niet veel anders de SLS accu's en dat is prima. Dit zijn echt 30/60C cellen en gezien het gewicht en capaciteit is dat prima. Ik denk niet dat een set LiOn het beter zullen doen.

    Het mooie is dat de vliegtijd nu heerlijk is. Na 7 minuten pootjes uit en landen verbruikt ongeveer 6000mAh. Dat belast de accu ook niet zwaar en hopelijk is de levensduur van de packs dan goed te doen. De packs zijn per 2 samengevoegd met krimpkous zodat ze goed blijven zitten onder de straps. Ze zitten maximaal naar voren.

    [​IMG]

    Ik had alleen 1 gek moment vandaag, zonder het lood in de neus als test. Ik vloog verticaal en had minimale snelheid maar kon nog omdraaien dus had nog iets snelheid. Dit was alleen hoog en iets te ver weg dus ik zag het niet helemaal goed. Je verwacht dat de neus mooi omlaag valt en hij weer snelheid op pakt met gas erop, maar nee. Hij bleef wat gek hangen op hoogte en reageerde niet echt. Gas dicht en na een paar seconde vallen viel de neus weer naar beneden en kreeg ik weer de controle met gas erop. Aerodynamisch stabiliseert dit model niet echt goed vanzelf.... hij is echt voor 3D ontworpen. Voorzichtig dus met lage snelheden in de lucht. Als hij gek snapt kan dat het einde zijn (heb ik meer gehoord).
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2025
    Berto vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina