Geschikt trainingskruis ?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Gliderbee, 13 feb 2025.

  1. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Lubbeek
    Ik ga terug wat oefenen met mijn kleine elektro's, terwijl ik probeer mijn Raptor .30 terug aan de praat te krijgen.

    - Voor de Raptor heb ik een trainingskruis,
    - en voor de kleinste van mijn hel's (MJX F49, gewicht 422 gram zonder batterij, doormeter van de rotor 48cm) heb ik een nogal iel, dun trainingskruisje (vier carbon stokjes met een verbindingsstuk en vier pingpong-ballen). Dat soort vind je zowat overal op internet.

    Naar mijn gevoel is dat laatste echter nogal zwakjes voor mijn Twister 3D Storm (gewicht zonder batterij 523 gram, doormeter rotor 71 cm).

    Ik vind nergens online een tussenmaatje trainingskruis. Kan iemand me ergens eentje wijzen ?
    Het is wel louter op gevoel dat ik het wat zwakjes vind; bestaat er een vuistregel voor grootte van een trainingskruis (ik zeg maar wat: zelfde diameter als de rotor bijv.) ?

    Bedankt,

    Stefan.
     
  2. MickFly

    MickFly

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dubbel
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2025
  3. MickFly

    MickFly

    Lid geworden:
    29 mei 2013
    Berichten:
    64
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb mijn trainingskruis misschien 3x gebruikt voor mn 450 size heli. Weegt met batterij ook wel wat, maar het kruis hoeft niet te fungeren als landingsgestel. Het is mijn inziens alleen om de stuurbeweging niet te ver te laten uitslaan en je omslaat of de rotor de grond raakt.

    Dat kruis was ook van carbon en pingpong ballen. Je zou als dat je beter gevoel geeft het carbon kunnen vervangen of verstevigen.

    Ik werd er eerlijk gezegd meer zenuwachtig van dan dat het mij hielp. Zeker als je op (kort)gras vliegt, heb ik het idee dat een kruis ervoor zorgt dat je eerder blijft hangen achter iets. Maar ik snap dat je als je deze hobby weer oppakt graag meer zekerheid wilt inbouwen als dat kan.
     
  4. Gliderbee

    Gliderbee

    Lid geworden:
    22 dec 2024
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Lubbeek
    Dan ben jij een snelle leerling :thumbsup:.

    Ik heb wat meer tijd nodig, maar wat ik me bedenk:

    Mijn goedkope heli, de MJX, vllegt best leuk, maar toch nogal onrustig.
    Dat ligt allicht aan meerdere factoren (mijn inputs, wind, licht gewicht), maar misschien ook aan de afstelling en afwerking. Ik vermoed dat mijn Storm 3D (iets groter, strakker, enz ...) rustiger zal vliegen in de zin dat hij minder "uit zichzelf" zal bewegingen maken en dat het meer met mijn input zal te maken hebben, m.a.w. dat die eigenlijk gemakkelijker zal zijn om te leren omdat het meer aan mij zal liggen en minder aan externe omstandigheden (maar anderzijds: het is ook de duurdere, dus ben ik toch wat voorzichtiger ...).
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    In de basis is een trainingskruis weinig.
    paar carbon stokjes met balletjes eraan.
    evt met een paar tywraps aan het landingsgestel vast zetten.

    Met die mjx kan ik me wel iets voorstellen dat zo'n ding ff nuttig is.
    die twister en raptor eigenlijk niet.
    die twister is een 450 maat, cp, wat (mits goed afgesteld) heel erg rustig en voorspelbaar moet zijn.
    die raptor is, mits goed afgesteld, nog een heel stuk voorspelbaarder.

    Afstelling is alles..

    daarnaast is een gewoonte ook alles.
    (ik ben ook instructeur bij mij in de club)
    heli midstick op 0 graden pitch. hoogste 10 graden, minimaal -5 oid.
    gewoon om mee te beginnen, later als je vliegt kun je aanpassen.
    gewoon een rustig toerental pakken.
    Zet die Raptor op 1500 - 1700 rpm. 1800 a 1900 komen ze redelijk tot leven..

    optoeren, hou je gas knuppel midstick.
    zet bij electro je gas vanaf punt 2 in de throtle curve op 1 niveau.. regelaar op soft start.
    een tik de stick omhoog, pitch omhoog en meteen gas omhoog is heel klote vliegen. dan blijft hij jojo'en
    brandstof ook zoiets, daar kun je beter ff een gov erin zetten

    gewoon optoeren. opletten.
    kijken waar de heli heen wil.
    je je hem links trekken, tikkie rechts corrigeren tot het stopt.
    tikkie gas bij, kijken wat ie doet.
    corrigeren.. en op blijven letten.
    doe je dat rustig genoeg, en corrigeer je op de goede manier, komt hij heel mooi en rustig los van de grond.

    neerzetten is ook zo iets.
    gewoon heel rustig zakken, afvlakken en stilhangen.
    steeds wat meer zakken. corrigeren, hij wordt wat happiger op de correcties als hij lager komt (50 cm)
    zo door gaan, en hij komt netjes op de grond.
    throttle hold erop, gas naar 0.
    blijven opletten tot de rotor de heli niet meer kan dragen.

    er zijn er zat die de hold erop gooien, en meteen omdraaien.
    dan kan de heli door een windvlaag gevangen worden...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is min of meer een 450 size heli.

    twee staafjes 3 mm massief carbon van 35 cm lengte (halve rotordiameter is ongeveer de vuistregel) met pingpongballetjes of schuimrubber equivalent op de uiteinden is voldoende, MAAR zoals MickFly al zegt, op gras werkt zo'n kruis minder goed. Op gladdere ondrgrond is dat meer dan sterk genoeg.
    Dat kun je oplossen door in plaats van balletjes op de uiteinden, er een ring omheen te zetten van gladde buis (zeg: elecriciteitsbuis o.i.d.), dat is op (kort) gras beduidend prettiger, maar zo'n ring is lastig te maken (je moet dat PVC dan héél gelijkmatig verwarmen en dan rond zetten), en vrij zwaar, dus dat gaat merkbaar ten koste van de vliegtijd.
     

Deel Deze Pagina