Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Ducs? Die zijn allebei hardstikke operationeel...
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dan moet het maar gauw mooi weer worden! Gr. Klaas.
     
    brutus vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als DÁT zou kunnen... Maar zoals alls in het leven: We moeten gewoon geduld hebben...
     
  4. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    353
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dit weekend wordt het mooi, kan je op de Duc naar de motorbeurs.

    groet,
    Maarten
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is mischien een idee...

    Maar ik moet ook nog vliegtuigen laten keuren (de club heeft tegenwoordig een keuringsplicht ingevoerd). Niet blij mee, maar als ik wil blijven vliegen moet het helaas...
     
  6. Maarten Kylstra

    Maarten Kylstra

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    353
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Keuzes, keuzes, keuzes.

    groet,
    Maarten
     
    brutus vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    20250218_102412.jpg

    Dit is het uiteindelijke ontwerp, zoals de koppeling tussen as en pitch juk in de laatste productieversies van Raboesch uitgevoerd was, en zoals Hanco hoopt mijn schroef ook te kunnen modificeren.

    Vroeger, toen deze schroef nog in productie was, was dit handwerk, en werden as en juk in geassembleerde toestand eerst met 1 mm aangeboord, omdat de boor altijd wegloopt als je in een overgang tussen messing (juk) en staal (as) boort. Daarna werd iedere boring met een freesje op maat gemaakt. Nogal tijds- en arbeidsintensief, en uiteraard kost dat redelijk veel boortjes en vingerfreesjes.

    NU, met de moderne apparatuur die tegenwoordig beschikbaar is, gaat dat anders, en worden de uitsparingen in de as middels CNC gestuurde vonk-erosie gemaakt. Je moet je dat voorstellen als een "piepschuim snijdraad, maar dan voor metaal", zoals Hanco dat zei, alleen dan op indien nodig een paar duizendste mm nauwkeurig.

    Het juk wordt apart bewerkt, en dan kun je dus zéér strak passende onderdelen maken met "relatief weinig moeite", al moest ik rekening houden met dat dit toch wel gauw een volle ochtend werk is voor één persoon.

    Maar deze verbinding is in principe net zo sterk als dat de as is, want alle krachten die optreden proberen de verbindende stalen pennen samen te persen (wat niet kan) in plaats van af te knippen, wat iedereen die wel eens een stukkie 1,5 mm staaldraad in de kniptang gehad heeft, weet dat dat niet zo heel erg moeilijk is.

    Persoonlijk denk ik dat dit doenlijk moet zijn. Maar het is en blijft afwachten.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2025
    MicropropSport en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... het leven is moeilijk....
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.873
    Locatie:
    Salland
    Inderdaad zal dat vroeger een heel arbeidsintensieve klus geweest zijn...

    Sowieso had Raboesch arbeidsintensief werk; toen Lex, Jaap en ik daar een jaar of tien geleden waren voor een interview t.b.v. modelbouw Aktueel (Hanco had toen vrij recent het bedrijf overgenomen) zat een van de medewerkers schroefbladen op de naden te (hard-)solderen.
    Dat mocht hij een uurtje doen, daarna moest hij andere werkzaamheden doen omdat dit ook zeer arbeidsintensief precisiewerk was.

    Tijdens dat bezoek veel respect gekregen voor de medewerkers in het bedrijf!
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, het zijn ABSOLUUT vakmensen. En als je er dan over nadenkt, dat die schroeven destijds zo rond de 150 gulden zaten (As met naaf en verstelmechanisme, zonder bladen), dan is het gewoon bizar als je bedenkt hoe ver de inflatie gegaan is in die 30 jaar tijd...
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Keuringsmeester? Dan is dat ‘politiek’ geworden.
    Elke bevoegde insteucteur bij ons op de club mag een kist keuren.
    Maar ik heb wel constructeurs moeten nopen tot aanpassen, en via een schetsje moeten uitleggen… 99% heeft het op orde.

    Mooi dat de prop gereviseerd kan worden bij Raboesch.
    Is wel wat centjes… maar daarvoor ook heel veel leut. Een duur uurtje is snel versleten.

    Blijft een kwetsbaar gevalletje.
    Straalbuisje kan helpen beschermen. Top!

    Gr Bas
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het is niet zozeer "politiek", maar meer "bureaucratief". Je ontkomt er met de huidige regelgeving niet meer aan dat van iedere kist die op het veld is, documentatie moet zijn van een keuring. En die documentatie, ze zijn ook niet gek daar bij IL&T, is nutteloos als iedereen zomaar mag keuren. DUS ontkom je er niet aan, dat er keurmeesters aangesteld moeten worden.

    Dat is vrij elementaire "ambtenaren-logica". Hangt allemaal samen met dat alle clubs, KNVvL of niet, aan bepaalde protocollaire eisen moeten voldoen.

    Maar dat is behoorlijk off-topic :D :D :D


    Ben bang dat een straalbuis, met name bij drijvend vast materiaal zoals takjes, eerder tot kromme bladen leidt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Met de kwaliteit van Raboesch schroeven?
    Nâh.
    Denk eerder dat je die straalbuis kapot drukt.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee hoor... Die Raboesch schroeven zijn heel erg goed, maar je drukt de bladen zo krom. Vergis je daar niet in. Ze zijn gemaakt van Messing, en de bladen zijn gesoldeerd, en daarmee zijn ze verrassend zacht.
    Toen ik gisteren bezig was die schroef te trekken, drukte ik ze plat voordat ik er überhaupt erg in had. De schroef van Stoombootje heb ik ook al eens per ongeluk een blad van krom gedrukt tijdens het vastzetten op de as.
     
  15. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Hm, nou dan is de kwaliteit veranderd sinds de jaren '80/'90.
    Mijn Billing Boats Smit Rotterdam had Raboesch (afgetopte) schroeven.
    Ik heb er ooit iets doorheen gehad, wat weet ik niet, en het resultaat was dat de het gekartelde gedeelte van de kruiskoppeling niet meer gekarteld was, en dat de straalbuis los zat van de romp.
    De schroefbladen was echter niets aan te zien.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan natuurlijk. Ik kan alleen maar mijn ervaringen delen. Begrijp me niet verkeerd, die Raboesch schroeven, die zijn GOED... Qua fabricage precisie, balans, bladvorm etc etc staan ze absoluut bovenaan mijn lijstje, en het is een van de weinige bedrijven die hydrodynamische gegevens van hun schroeven heeft laten uitrekenen.
    Maar die bladen, die zijn relatief ERG zacht.

    Ondertussen gaan we gewoon verder met de afbouw, in de optimistische hoop dat die schroef in orde komt.
    Er is een demontabel dekje in de achterste rompopening gemaakt, waarop de ontvanger en antennes boven de waterlijn gemonteerd zijn.
    -Boven de waterlijn omdat het 2,4 GHz is, en dat kan niet zo goed tegen "onder water".
    -Demontabel, omdat die achterste rompopening ERG belangrijk is voor onderhoud en dergelijke, dus ik moet daar nog wel met mijn hand door kunnen.

    Verder heb ik op de hoeken van de accomodatie, alsmede de overeenkomstige punten aan dek, magnetenpaartjes gelijmd, om de accomodatie wat steviger op zijn plek te laten blijven staan.
    Tevens, maar dat is echt een dramawerkje om te doen, heb ik die lelijke oranje ruitjes uit de stuurhut gesloopt, en daar komt glashelder voor in de plaats. Maar DAT is echt een klerewerkje...
     
    MicropropSport, k-k en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.941
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Hé, als het makkelijk was zou iedereen modelbouwen.

    Zonder gekheid, succes daarmee.
    Maar dat gaat het model wel een véél mooiere uitstraling geven.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb je gelijk in, als het makkelijk was deed iedereen het... Daarom verherbouw ik dit ding dan ook "Brutus Style"... Als ik het Biereco Style doe, dan flikkert het ding alleen maar om...

    Zo ligt de ontvanger er nu in, wel 7 hele centimeters boven de waterlijn: 20250218_170157.jpg
    Met vier schroefjes ligt dat hele platformpje naast de boot,

    En het begin van de ruiten. Wat in de deur zit was rondom geplaatst. Een hele rare kleur Oranje...
    Nog niet alle ruiten zitten er in hoor... Zó helder is dat glas ook weer niet...
    20250218_170204.jpg
    En inderdaad, dat ziet er STUKKEN beter uit...

    Voor alle duidelijkheid: Alleen de grote trapezoïde zijruiten zitten er in, de rest nog niet.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2025
    Jaap Smith vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mijn tankertje ligt de ontvanger ongeveer 2 cm boven de waterlijn en bij Bugsier 3 zal het niet meer dan 1 cm zijn. De eerste heeft een balsa en de tweede een ABS romp. Zonder mankeren maken ze een rondje om een fontein, waarbij ze zo'n 50 meter van de zender zijn. Verder weg lukt misschien wel, maar dan zie je niet meer goed wat het model doet. Dus met die 7 cm bij jou is er bijna geen eind aan Bert. Succes verder met de renovatie. Wordt een heel ander schip na die ingrepen. Gr. Klaas.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... volgens mij heb jij toch nog gewone MegaHerzen?

    Ik weet dat destijds met dat oude airbootje met die brandstof aanhangmotor er achter, dat de spray van achter de boot al voldoende was om op een meter of 20 a 30 onder bepaalde hoeken volledig signaalverlies te veroorzaken, terwijl die zender uit alle andere richtingen minstens 200 meter bereik had. Die antenne zat ongeveer 15 cm boven water. Dat was met 2,4 GHz, en enkele antenne, maar die stond wel rechtop en zou dus geen last van het richteffect mogen hebben.

    Gelukkig had ik die zo geprogrammeerd dat ie bij signaalverlies op stationair ging, dus spray weg, en contact weer terug.
     

Deel Deze Pagina