hallo vliegers,is er iemand die een foka zweever vliegt van 3m+,ik ga hem,of haar,vliegen met een impeller op de rug.Hoe vlieg je je Foka?Bijv.Zwaartepunt ver na voren of niet,electro aandrijving met grond start,veel hoog /laag of heel weinig ,uitslagen ailerons,m.a.w.graag tips voor het onspannen vliegen met de foka deze zomer,ik kom uit het motor vliegen en na 40 jaar ga ik wat anders doen,hartelijke groeten en alvast bedankt voor de tips.Frans.
"The SZD-24 Foka (Seal) (Szybowcowy Zakład Doświadczalny - Glider Experimental Works) was a single-seat high-performance aerobatic glider designed and built in Poland in 1960." Dit komt hieruit. Van origine is de Foka dus helemaal geen kist om ontspannen te vliegen. Het is een acro-kist. Vervolgens is van belang hoe het model is ontworpen: als acro-kist of ... Zit er een acro-profiel op, een speed-profiel, of juist een thermiek-profiel. Als acro-kist zou ik een kleine stabiliteits-marge kiezen (CG dicht bij het neutraal-punt, maar wel ervoor). Denk aan 5%. Als thermiek-kist zou ik gaan voor iets meer stabiliteits-marge richting 10%.
vaak is er ook nog de keuze om het stabilo aan de voorkant wat omhoog te zetten, minder instelhoek, minder lift met de aandrijving op de rug wil je op zich een gewoon zwaartepunt, maar omdat je (waarschijnlijk) hard en kunstvlucht gaat vliegen leverd de verminderde instelhoek een wat beter vliegend toestel op. Anders moet je met alle snelheid steeds down bij geven. Je kan door de domp van de impellor aan te passen er voor zorgen dat deze niet te veel invloed heeft op de trim. Wel is het raadzaam om een vertraging op de motor te zetten, door de hoogliggende motor en de inherrente weerstand van de zwever zal je anders eerst een downmoment krijgen (zwever is niet op snelheid, motor duwt wel hard ) en bij toenemende snelheid een up-moment (vleugel gaat meer lift leveren) Deze ervaring komt van het vliegen met een Swift met EDF... leuke combie
Bedenk wel dat de impeller boven op de romp staat waardoor hij juist wilt gaan duiken. Bij mijn zwever destijds met klapwerk stond de prop aardig achterover om niet de zwever voorover te laten duiken. Nu kan je een impeller natuurlijk wel lager monteren maar hij zit altijd nog boven het hart van de romp. Misschien vangt dat elkaar wel op. Ik bedoel het profiel en de plaats.
Aha. Zware jongen (4,1 kg). Ik ben zelf erg fan van de Foka, ik dacht, ik mail ze even. Hij heeft een HQW 2,5 profiel, 'we have 10% down to 8% in the wing'. Volgens hun: 'Es ist ein sehr gutes Wölbklappen-Allround Profil von Thermik bis Acro.' Voor de experts: HQ/W-2,5/...- Polaren Succes!
dat heb ik wel vaker gehoord van mannen met een acro zwevervlieger ,een 2grad hoog ,die wölbklappen,ik doe dat met de remkleppen om met de snelheid strakker te doe vliegen,als ik zo mag zeggen.groeten en dank.als ik het verkeerd zeg,geef even een tipje a.u.b.
In het Engelstalig tijdschrift RCME van februari en maart 2024 zijn er prachtige werktekeningen verschenen van de Foka4. De ontwerper is Chris Williams. Spanwijdte 3.35m Airfoil: HQ 35/12 Ik merk dat het zwaartepunt op 70mm (leading edge) ligt op een wortelkoorde van 290mm. Om u een idee te geven. https://www.google.com/search?q=Chr...ate=ive&vld=cid:920c2efb,vid:jPsjF4trJu0,st:0