Hallo allemaal, ben bezig met een lehner 3080 brushless motor en een YGE 200 navy ESC. Opzet gaat draaien op 12S in een boot, probleem zit hem in het aansluiten van de esc op de motor. Er zijn 3 draden die nog genummerd zijn, maar overige 3 draden zijn niet meer zichtbaar genummerd op de motor aansluitingen. De esc aansluit draden staan alle nummers wel op. Vorige eigenaar wist niet meer hoe het aangesloten diende te worden. Ik heb meerdere berichten naar Lehner gestuurd, (maar word daar niet echt wijzer van.) Inmiddels antwoord terug van lehner gehad, reactie moest terug naar de site, Ik had de info over de motor al uitgeprint, maar daar word alleen maar over rpm, timing, tringle configuration, en star confugiration gesproken Maar nog altijd geen info over welke draad waarop zou moeten, welk start punt, en hoe verder aan te sluiten. Wel wat info gekregen over wat schema,s en hoe aan te sluiten zelfs met filmpje, maar aangezien er ook geen info op de esc staat word het lastig. Heel veel behoefte om een peperdure motor op goed geluk aan te sluiten, lijkt me niet echt handig. Is er iemand die er wat meer over weet, en eventueel kan helpen, graag. Een ander probleem vind ik de dikte van de draden vanaf de esc, lijken mij wat aan de dunne kant voor 12S.
12s kan zelfs over een haardun draadje. Dikte is nodig voor amperes, niet voor volt. Als je het oogenomen vermogen weet kan je de stroom uitrekenen, en dan kan je kijken of de draden te dun zijn.
Deel die info etc ook hier eens, is volgens mij niet zo moeilijk, zijn 3 aparte spoelen met aparte voeding van de esc, daar moet een logica in zitten, waarbij omdraaien van 2 sets ook de richting om zal draaien. Sie link die ik deelde staat ook meer info in.
https://www.rcuniverse.com/forum/ma...-3080-5-hiamp-lk-twin-wind-12-connection.html https://www.lehner-shop.com/en/inrunner/series-30/3080 https://m.cafe.daum.net/eheli/MkY2/2121?listURI=/eheli/MkY2
Bedankt, zal inderdaad best logisch zijn als je eenmaal weet hoe het werkt, maar momenteel kan ik er niets van maken. Zal nog wat meer foto,s posten, buiten diameter kabels zijn 4MM
De info van de motor is voor mij te weinig om het op de juiste manier aan te sluiten. Zo als ik het zie op de foto van de esc zou voor mij dan de meest logische manier van aansluiten zijn, zoals de info die ik al had ontvangen aa-bb-cc van boven naar onderen toe, maar waar zet je aa dan op er is geen merkteken op de motor vanaf waar je moet beginnen, en of je dan bb op met de klok mee moet monteren of counter clock wise.
Merk teken op de motor bij de aansluitpluggen zou dan logisch zijn als beginpunt, maar kan ook iets heel anders betekenen.
Die handleiding van de ESC lijkt van een andere met 3 draden, zitten de draden onder en boven aan elkaar? M.a.w. zijn het 3 stengen van 2, of 6 onafhankelijke, dat maakt nl nogal uit. Heb je een multimeter? Dan kan je bij de motor meten hoe de velden aangesloten zitten, denk dat het 3 spoelen zijn, met alle uiteinden aan de buitenkant, zodat je zelf voor de ster of triangle kan kiezen.
Heeft ook meer met toerental per volt te maken. Hoe je de motor aansluit. Misschien hier wens vragen. Daar zitten wel wat lehner kenners op het forum. https://www.rc-rennboote.de/forum/forum.php
Kon vannacht niet echt de slaap vatten, dus vanmorgen dan ook maar meteen de multimeter erop gezet. Anders dan gedacht dat de spoelaansluitingen naast elkaar zouden liggen, liggen de aansluitingen tegen over elkaar, begin meetpunt was bij de cijfers die op de motor stonden, zo kon ik meteen niet vergeten welke punten ik gehad had. Ook met weerstand gemeten, meter loopt keurig terug naar nul, stand van de meter zoals op de foto,s doe ik altijd met geluid als ik iets doormeet, geluid is dan makkelijker. Laatste foto, lijk mij dan de manier om de esc kabels aan te sluiten. Bovenste aansluiting op de esc A op de eerste A motor, onderste A van de esc op de 2e A op de motor, en zo voor alle aansluit kabels, met de klok mee, gezien op de motor met het merkteken. Maar of dit zo is hoor ik dan graag.
Is een polyester 1m20 aligator van MHZ als ik me niet vergis, brandstof boot geweest. Zal wat foto,s plaatsen als de inbouw klaar is.
Aansluit volgorde bekend, maakt niet uit waar je begint met aansluiten. Heb de star configuratie toegepast, motor draaid, maar helaas is er een probleem met de motor, heb deze na laten meten door een reperateur, en blijkt er storing in de spoelen te zitten. Dus nu is de motor onderweg voor reparatie in DL, esc die erbij zat is ook niet goed meer, bleek niets meer te doen, een gok is dat dit ook gevolgen heeft gehad voor de motor, maar dat moet allemaal nog blijken, als de motor is nagekeken.