Goedemorgen heren Ik heb de skynetic shrike aangeschaft en gemonteerd. Alles was in een half uurtje geregeld incl zender programmeren. Maar bij het invliegen was hij vreselijk gevoelig op het hoogte roer. De boel ingepakt en weer naar huis. Daarna heb ik op you tube het filmpje van Flanker Tanker gekeken en zijn advies overgenomen w.b t. het zwaartepunt. Weer naar het veld,en hij vloog nog steeds niet goed en nog steeds zeer gevoelig op het zwaartepunt. En bij tegen de wind in gaat hij zonder hoogteroer enorm omhoog. Weer naar huis,en echt alles nagelopen en 15 gram lood voor in de neus. Ik vlieg met een spectrum nx8 dus alles ook digitaal geprogrammeerd. Weer naar het veld,het waaide wel behoorlijk,maar ja ik wilde nu eenmaal vliegen en wilde dat de shrike gewoon goed vloog. Zelfs met de 15 gr lood in de neus blijft hij heel gevoelig op het hoogteroer en valt er eigenlijk niet mee te vliegen. De duiktest gedaan,hoogte winnen en de duikvlucht inzetten en dan zien,en hij gaat loodrecht naar beneden. Dus volgend mij veel te neuslastig. Nu weet ik dat een zwever altijd wel wat omhoog gaat maar hier valt gewoonweg niet mee te vliegen. Dus ik denk dat het zwaartepunt niet klopt,maar elk filmpje wat ik zie,nergens hebben ze problemen met het zwaartepunt. Dus ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Mvg Ewald
Wanneer een model in de duikproef steeds verder aanduikt dan ligt het zwaartepunt juist te ver naar achteren. Met een zwaartepunt te ver naar achteren gaat een model ook heel direct sturen op hoog-laag. Zwaartrpunt te ver achteren compenseer je met down-trim. Bij het aanduiken verhoog je de snelheid over het roer en wordt deze effectiever dus geeft effectief meer down, wat nog meer snelheid betekent enz. Dus wordt het een zichzelf versterkend systeem, vliegt niet lekker.
Voordat je een duikproef doet moet je de zwever zó trimmen dat die rustig vliegt met de sticks neutraal. Bij een zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt wordt dat dus down trim zoals Rick al zegt, met als gevolg de steeds steiler wordende duikvlucht.
Probeer deze test... https://gympiemodelflyers.wordpress.com/2014/01/28/cg-the-dive-test/ kortweg, trimmen op rechtuit, halfgas. 45 graden omlaag duwen, dan laten gaan. dan gaat hij vanzelf pad A, B of C volgen. Misschien zelfs D Als ik jou hoor, vermoed ik dat je dit al doet. en volgens mij zie ik je vertellen dat hij dus overduidelijk pad C volgt. Dan heb je een "achterlijk" zwaartepunt. De logica is, dat je je trim op 1 snelheid goed hebt gezet om rechtuit te blijven gaan. 45 graden omlaag, en hij gaat snelheid oppikken. achterlijk zwaartepunt = roer staat een tik omlaag getrimt (om de achterkant omhoog te houden) dus meer snelheid = roer gaat meer werken = hij duikt omlaag. Zit het zwaartepunt goed, moet je de domp test nog doen. halfgas vliegen. opeens volgas geven, kijken of hij omhoog of omlaag gaat. gaat hij rechtuit, is het goed.