Marutaka (Royal) P51D Mustang

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnoud Snel, 9 jul 2023.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    Dank je Bas voor de waardevolle toevoeging.
    In het verleden heb ik wel eens geglast, dit was puur ter sterkte. Daar overheen oracover, dat leverde een lichte en sterke constructie op.

    Inderdaad, ik hoor van alle kanten dat het balsa sterk zuigt. Het balsa op de vleugel van de mustang is erg zacht, misschien wel iets te zacht. Zacht hout zuigt natuurlijk meer dan harder hout.

    Ik heb eerst een testje gedaan met een proefstukje. Eerst haarlak, daarover het glas met de glitsa. Dat zag er prima uit en zat goed vast op het balsa. De glasmat kon ik niet verwijderen zonder het balsa kapot te trekken.

    Wat mij enigzins verbaasde is dat er heel veel te vinden is hoe je een model kunt glassen. Wat je echter niet vind is hoe het verder af te werken. Ik hoor wel eens iets over spuitplamuur. Echter, dat is m.i. behoorlijk zwaar. Gipsplaatvuller van bravenboer is licht, ik heb het extra verdund met water, dan vult het goed de poriën. Geeft nauwelijks gewichtstoename. Hier overheen inderdaad primer. Dan de eindlaag. 1 aileron heeft reeds de eindlaag, ziet er redelijk uit.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die primer moet dan eigenkijk de weefselstructuur vullen. En het schuren dat je de vezel net niet schuurt.
    Die spanlak truck vernam ik weer van de eigenaar van Det Fliegerfarm die onlangs jammerlijk gestopt is.

    Doordat je elektro vliegt, kan je volstaan met acrylaat lakken. Met methanolbrandstof is dat veel meer heissa en gedoe.

    Als ik naar Motip autoprimers kijk zijn die redelijk vullend, klinken in na indrogen. Maar bevatten ook niet heel veel vulmateriaal.
    Dus dikke prak spak is niet aan de orde.
    Motip primers komen in wit en grijs. En ook dat gele kleurtje… bruin?

    Watergedragen PU nooit mee gewerkt, behalve dan op mijn werkbank.
    Maar met het water is het spaarzaam werken dus oppassen, vooral de eerste opzet waar je mee moet sealen, zeer dun opgezet, bijna droog zou je zeggen en onverdund, daarna kan je denk ik wild schilderen als een Karel Appel…
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    11 maanden geleden na de laatste post !?

    Vorig jaar veel gevlogen en tussendoor een ARF Curare in elkaar gezet. (Dat kun je echt geen bouwen noemen)
    De Mustang heeft hierdoor wat vertraging opgelopen.

    De afwerking is veel meer werk dan ik van tevoren had voorzien.
    Het glassen ging uiteindelijk goed, dat kwam netjes op het model.
    Echter, waar ga je de glasmat mee vullen ? De een zegt primer de ander zegt (mes)plamuur.
    Ik heb veel gezocht op internet. Echter, een 'recept' voor een gladde en lichte afwerking heb ik niet gevonden.

    Het meeste heb ik inmiddels geprobeert. Eerst primer, maar dan heb je heel veel primer nodig om de glasmat te 'vullen. (En wordt het (te) zwaar)
    Daarna spuitplamuur'geprobeert, dat gaat goed. Echter er bleven her en der toch 'kale' stukken over waardoor de glasmat weer zichtbaar was. (Is van dichtbij heel lelijk)
    Plaatselijk heb ik de 'kale stukken met lichte plamuur dichtgezet, heel veel schuren en daarna spuiten.
    Dat geeft een mooi gladde afwerking.

    De vleugel is inmiddels geheel gespoten, ben de retracts en servo's aan het inbouwen :

    upload_2025-1-3_20-45-49.png

    De romp heeft reeds de witte basiskleur waar nodig :

    upload_2025-1-3_20-46-44.png

    In een ver verleden heb ik modellen afgewerkt met tissue en spanlak. Buiten dat dit veel sneller gaat heeft dit weinig nabewerking nodig.
    Als ik alles van tevoren had geweten had ik daar voor gekozen. ;)

    De verwachting is dat de kist dit jaar wel vliegt. (Duurt al veel te lang :confused:)

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses, strutter, Kjel Postema en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.541
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Knap mooi werk, ziet er goed uit!

    mvrgrt, Aad
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    Mooi werk, ziet er fraai en mooi strak uit :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Wat voor glasweefsel had je dat je veel moest plamuren? Mijn ervaring met 25 en 50 g is dat dat behoorlijk glad afwerkt, maar misschien ligt jouw afwerkingsstandaard een stuk hoger ;-)
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    Ik heb 25 grams glasmat van Hobbyin gebruikt. Opgebracht met G4 en daarna nog een dunne laag G4. Daarna schuren. Tijdens spuiten zag je op veel plekken nog de structuur van de glasmat. Mogelijk moet de G4 dikker worden opgebracht. Dat heb ik echter heel bewust niet gedaan ivm het gewicht. Uiteindelijk bijna alle verf weer weggeschuurd en een dunne laag spuitplamuur opgebracht. Dat weer geschuurd en daarna gespoten.

    Het is in orde gekomen. De romp is inmiddels ook helemaal gespoten. (Zal binnenkort wat foto's posten)
    Rest nog de hoogteroeren en de oliecooler spuiten.

    Daarna geheel in de 2k blanke lak ter bescherming.
    Dan afmonteren en alles goed afstellen.
    (En mijn dochter even vragen om transporthoezen te maken)

    Van het voorjaar/ begin zomer moet hij wel vliegen, het heeft al veel te lang geduurd.

    Grt,

    Arnoud.
     
    M.l.v.Doesburg, serge pot en blaauwen vinden dit leuk.
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    De mustang is weer een stapje verder.
    Op de romp de kleuren spuiten, eerst afplakken per kleur :

    upload_2025-2-22_16-17-56.png

    upload_2025-2-22_16-18-27.png

    Het begint op een mustang te lijken :

    upload_2025-2-22_16-19-8.png

    De hoogteroeren nog afmaken, rest van de decals plakken, dan het geheel in de blanke 2K lak.
    Daarna alles inbouwen, afmonteren en afstellen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.541
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mooi gebouwd hoor! Welke 2K blanke lak heb je gebruikt? En is het brandstofbestendig?
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2025
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    blaauwen vindt dit leuk.
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.541
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Bedankt voor de info, tot snel op het veld!

    groet, Aad
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    Graag gedaan, zie je snel op het veld!

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.424
    Locatie:
    Thuis
    Hij word echt mooi Arnoud :thumbsup:
    Saito fa 200ti erin en smullen maar :kwijl:
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.541
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik denk niet het een brandstof motor wordt :) Arnoud heeft zich tot elektro evangelie bekeerd.:) Neemt niet weg dat het model erg mooi geworden is, chapeau!

    Groet,
    Aad
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.718
    Locatie:
    Onbekend
    Vanmiddag aardig vliegweer, even een Curare uitgelaten. Ging prima ondanks de windkracht 4-5. :)

    Je hebt gelijk Aad, deze mustang wordt elektro. In een van de eerste posts heb ik hier wat over gezegd.
    Het grote voordeel is dat er een schaalpropellor op kan, met een brandstofaandrijving lukt dat niet.

    Grt,

    Arnoud.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Whohw... tip-top geworden! Fraai Arnoud, vakmanschap!
    Gr Bas
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina