Hallo, Onlangs heb ik me een eflite nano s3 helicopter aangeschaft. Daar de bijhorende lipo niet beschikbaar was, heb ik me een viertal gens ace 200 mah 45c aangeschaft, 50 mah meer dan die van eflite. Echter telkens wanneer ik deze batterijen oplaad, ze zijn dan leeg +- 3.6 v bij laadstart, gaat er maximum 125 mah in, dus minder dan 2/3 van de opgegeven capaciteit. Uiteindelijk heb ik de bijbestelde eflite 150 mah lipo aangekregen en deze laadt ..... ook ongeveer 125 mah bij, is toch al wat dichter bij de werkelijkheid, maar toch is dat het gene bijgeladen wordt, het gene dat afgegeven wordt is nog minder. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken, maar dit lijkt toch wel wat op bedrog van gens ace, of niet ?
Het lijkt erop, dat de cut-off door de software aan de hoge kant is, veiligheid voor alles, zullen ze wel gedacht hebben... Groeten, Jan.
dan zou de capaciteit bij cut-off van een 150 mah hetzelfde zijn als die van een 200mah lipo ? Beide dezelfde c-waarde, zelfde gewicht, zelfde afmetingen.
Welke lader gebruik je? Hoe lang vlieg je? Als de accu na het vliegen en eventueel afkoelen maar 3.6V is, is hij wel erg leeg (vind ik) Ik heb meerdere S3 en NanoCPX en ik kom nooit verder dan 4 minuten per accu. Zodra de LVC ingrijpt of de tijd op is, land ik de heli. En zelfde afmetingen en gewicht met 1/3 meer capaciteit? Mmmmmmm……
Misschien registreert de software ook de looptijd en baseert de cut-off daarop? Ik bedenk ook maar wat... Groeten, Jan.
Lipo laders hebben geen verkeerde afslag, die meten gewoon. De afslag is vrij hard, altijd op hetzelfde punt. Niet zoals bij nimh of nicd, waar je soms meet de afslag waarde moet klooien als je valse afslag krijgt. lipo heeft geen valse afslag.. alleen als de cellen onderling extreem ver uit elkaar liggen, stoppen sommige laders na een uur met balanceren. *soms* zetten ze expres verkeerde waardes op de labels. Ik heb een keer een gens ace 2200 3s per ongeluk een beetje te ver leeg getrokken. verkeerde timer aan gezet. gewoon geland, nog geen cut off of zoiets. geen alarm van de regelaar. Ging 2300 ma in bij het laden... dat zou extreem knap zijn, aangezien normaal de boel op 10% totale lading toch echt wel in elkaar gaat storten. deze was dus met 2300 lading, nog niet ingestort... Mijn verklaring voor die accu's is dat men eigenlijk een grotere accu heeft geleverd dan er op de sticker staat. Het was ook een accu met een hoge C waarde (die hebben voordeel bij meer mah), en ze waren inderdaad een tik zwaarder dan de serie ervoor. gewicht is doorgaans een goede graadmeter.. Zelfde accu, zelfde capaciteit, maar de ene is in % een stuk zwaarder, is dat in de regel de betere accu Het is een mogelijkheid dat eflite het gevoel probeert te geven dat hun accu's top zijn. Dus, pakken ze misschien een 200 mah, en labelt ze als 150 mah. je hoort er dan mee te vliegen als een 150, dan blijven ze het lang goed doen. Kan zijn dat je een slechte serie van gens ace hebt. Ik heb best veel gens ace accu's, ik heb er nog geen foute tussen gehad. maar ook zij hebben wel eens een foute serie Of ze hebben extreem lang op de plank gelegen bij de leverancier. die accu's gaan niet zo snel van de plank af, kan zijn dat ze al een paar jaar oud zijn toen je ze kreeg andere verklaring, een nieuwe lipo moet ff een beetje inwerken. meestal pas na de 4e of 5e keer ontladen / laden gaan ze hun echte stroom leveren. Daarvoor halen ze de amperes niet (en een heli trekt er veel), dan zakt het voltage voor de accu leeg is. Gewoon lekker vliegen. als je ze nog maar een paar keer gevlogen hebt, trekken ze misschien nog wat bij. anders zij het zo.. Des te kleiner de accu, des te moeilijker het is om een heli erop te laten vliegen. heli's trekken in verhouding best veel amperes, en dat doen ze continu. in een vliegtuig heeft een accu af en toe nog adempauze.. dat helpt echt..
@Student. Ik heb het sterke vermoeden dat niet de "Cutt-off" van de lader wordt bedoeld maar van de ESC. Als die te hoog staat afgesteld, voorop gesteld dat afstelling mogelijk is, zal de ESC de motor te vroeg stoppen alsof de accu leeg is. Daarom zal de lader er ook maar weinig "in stoppen".
Op de originele laders van eflite staat geen display, dus daar valt het verbruik niet mee te kontroleren. Daarenboven verkoopt een 200 mah beter dan een 150 mah ...Het is zo een beetje als bij de electrische auto's : meer beloven dan dat er werkelijk in zit. Wel jammer dat je dan niet meer objectief kunt vergelijken In ieder geval vlieg ik +- 6.5 minuten met een oplaadbeurt, wat ik ok vind, dan is de lipo ook wel zo goed als leeg. Ik vlieg in mijn woonkamer en dit toestel is ideaal : zeer stabiel en stevig. Heb nog een blade 120 infinity en een blade 450, maar die kleine vliegt best van al.