De snelle avonturen van WdeW

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 28 okt 2024.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.230
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Moet kunnen dit, toch?
     
    easy vindt dit leuk.
  2. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat die 3 dioden? In jou of bij jou toepassing met maar 4 servo's in een tamelijk klein, doch snel kistje met en een korte vliegduur.
    Waarmee niet continue als een gek intensief met de knuppels word geknuppeld.
    Bij gebrek aan beter (weten) is het prima toepasbaar.

    Volgende keer gewoon HV servo's gebruiken van b.v. KST of Chocomotion of Leomotion dat is allemaal ongeveer hetzelfde spul.
    Hoef je niet te gaan klooien met diodes.
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.230
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga die Hitec servo's niet in de kliko kiepen. De implantoloog is aan een nieuwe auto toe.
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.534
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat nog werkt, moet je koesteren, zuinig op zijn.
    Maar ehm je krijgt nou ja je krijgt tegen veel te veel poen, een gebitje.
    Deze kost maar iets van €70 euri is een replica uit de James Bond film Moonraker.
    upload_2025-2-26_22-17-17.png
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.230
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Even een mini vorderingertje.
    Op de foto, een dunne strip. Er komt een folie scharnier. Die gaat niet plakken op de ruwe binnenkant van de vleugel.
    Wel moet de dikte van de strip, van de breedte van de aileron worden afgeschuurd. Dat doe ik samen met de Heer Proxxon.

    20250227_203714.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2025
    serge pot vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Foliescharnier wil best lukken, maar je moet hem niet te strak aanzetten. Dus een spacertje gebruiken om afstand te creëren. Het oude bankpasje is daar weer handig in.
    En anders proefstukje bouwen voor inzicht. Immers folie krimpt.

    Eerst de binnenzijde, onderzijde dan de bovenkant.

    De hoekjes kan je vooral in foliën, maar ook blanco hout laten, en dat sealen tegen vocht met paar laagjes lak.

    The niet rappe Thundertiger e-Hawk heb ik destijds ook zo aangepakt.
    Onderzijde aileron afzonderlijk in de folie, het scharnier evenzo.
    En daarop onderzijde vleugel.
    Bovenzijde in 1 gang in de folie, en zo ook het scharnier gesloten.

    Dan… op drie punten het aileron met nylon dun touw versterkt.
    Ingeboord, draad doorgeregen. Dat kon omdat het spantenbouw vleugel was.
    Het nylon met CA gehecht.
    De gedachte was meer sterkte en een folie scharnier dat dan niet zou kunnen inscheuren.

    Er is nog een oplossing voor scharnier. Glasheldere tape met een sterke kleeflaag.
    3M heeft een sterke PU tape, maar dat goedje is aan de prijs.

    Dan… Lindinger verkocht altijd een speciale sterk hechtende siliconenkit. En daarmee is uitstekend met een strakke rups kit, met behulp van tape sjabloon een scharnier te tjetten op folie.

    Foliekleefkracht kun je vergroten met Oracover Heisssiegelkleber.
    Een glasheldere thermische strijklijm. Is te verdunnen met Bisonkitverdunner. Ruikt hetzelfde in ieder geval… en niet gaan snuiven natuurlijk…

    Zo maar weer?

    Gr Bas
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.230
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Bas voor de uitvoerige uitleg. Ik zat mij net af te vragen, hoe deden Ramses en ik dat de vorige keer?
    GJ adviseerde altijd peelply.

    De hoekjes folie ik niet, anders klopt de speling tussen het roer en de vleugel niet meer.

    Ik zit er aan te denken, om wat verdunde houtlijm onder de folie aan te brengen. Zo heb ik eens wat gerepareerd en dat bleef prima zitten.
    Het was een tip van een van de vliegvrienden. Daar zitten een paar zeer ervaren bouwers tussen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat schreef GJ idd dat een laagje houtlijm de folie een betere hechting zou geven.
    Beide lijmsoorten zijn thermoplast, dus smelten bij hitte.
    De houtlijm is is veelal op vinyl basis gekozen, de eeuwig water oplosbare is een natuurproduct. De folielijm van ora is een synthetische wax met hoge kleefkracht.
    De houtlijm werk dan als poriën vuller, en kan de wax minder in het hout trekken.

    Mijn oude Calmato romp is zo doordrongen van Ora wax, na 3x hercoveren, dat een niet klevende folie er aan vast kan worden gestreken, geworden… dat geeft een optie voor hergebruik van nifty kleurrijke chipszakjes! Yessss!

    Omdat je ellenderon toch echt wat scharnierruimte nodig heeft, zul je die lat toch een beetje moeten trimmen. Dat heb ik ook bij de e-Hawk met beleid moeten doen.
    Maar zolang het maar verder mooi flow blijft in het profiel.

    Soms moest er wat af, soms miest er 1 mm plank bij op om de scharnierzijde te optimeren, de vorm aan te passen. Dat werd dan kuis aangelijmd en daarna via een lange strip grof schuurpapier van 1 meter, geplakt aan de werktafel, kaarsrecht en rap in een nieuw model ‘getrokken’ met rustige halen.

    Gr Bas
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina