ocilerende stoommachine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Marc w, 10 apr 2021.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Voorlopig gaat het sneller dan ik gehoopt had, de krukas is opnieuw volledig gemonteerd met enkel extra m3 inbus boutjes zodat het een stevig geheel is geworden.
    (deze x met 90° verdraaiing ipv 180° ) gaat waarschijnlijk het zelf aanlopen ten goede komen.
    Nu gaat het hopelijk een kwestie worden om enkele kleine onderdeeltjes opnieuw te maken en deze keer de schroefdraad recht erop ipv schuin.
    Hiervoor heb ik ondertussen al enkele houders aangeschaft om het draad snijkussen in de losse kop te plaatsen van de draaibank.
    Vorige draad snijdingen zijn gebeurd met de losse hand in de bankschroef wat eigenlijk op een fiasco is uitgelopen want eigenlijk is er maar 1 van de 5 echt ok gebleken.

    Heb nog wel een vraagje waarop ik zelf geen antwoord op kon verzinnen. in 1 richting draaide de machine merkbaar trager , iemand hier een idee over waar ik dat moet gaan zoeken.
    alvast tot later, Marc
    31.jpg
     
    ozy, JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoogst waarschijnlijk in de exacte plaatsing van de stoompoorten in de spiegel t.o.v. het draaipunt van de cylinder..
    Bij een oscillerende machine is dat de "timing" en tevens de " mate van opening".

    Stel, dat één van beide poorten zodanig geplaatst is dat die niet helemaal volledig opent. De omkering van de draairichting gebeurt door inlaat en uitlaat te wisselen op die poorten in de spiegel.
    Als je de stoomtoevoer op de niet helemaal openende poort hebt staan, dan moet de onder druk staande stoom (die dus een kleiner volume heeft) door een smoring, maar dat is niet zo erg, die stoom is "samengeperst", en kan de afgewerkte stoom (die geéxpandeerd is en dus een groter volume heeft) door de wijd openstaande poort ontsnappen. Niks aan de hand.

    Draai je nu de richting om, dan wisselen inlaat en uitlaat van plek. Nu moet de toevoerstoom door een wijd openstaande poort, en dat levert niks extra's op, die stoom staat onder druk en is samengeperst. Dat wil wel... Maar die afgewerkte stoom, die ge"expandeerd is en dus een vel groter volume heeft, DIE moet nu door dat kleinere gaatje. Dat wil niet makkelijk, en de cylinder kan zijn afgewerkte stoom niet goed lozen. Dat remt, dat werkt de arbeidsslag aan de andere kant van de zuiger tegen, en de machine draait minder hard, minder soepel ook waarschijnlijk.

    Dat zou tenminste mijn gok zijn.
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    de aftekenmal er eens terug opleggen en controleren, wie weet....
    denk er net aan dat ik de omkeerkraan aan de andere zijde had moeten proberen te voeden om te zien wat er dan gebeurd.
    Is voor een volgende keer dat ik dat eens ga proberen. heb ook gemerkt dat bij 1 cilinder de afdichtingskoord aan de zuigerstang dichting weg was.
    Heb vandaag teflon dichting ringen hiervoor gemaakt. de omkeerkraan is alvast getest en goed bevonden, tot 4 bar is de teflon ring dicht rond de kraanspindel, en toen barste de silicone slang die ik er tussen had staan met een knal open.
    Was me dat efkes verschieten. Maar het werkt wel :thumbsup:.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.247
    Locatie:
    Geldrop
    Als ik stoompoorten voor occilerende machines wil maken in de spiegel doe ik het volgende:
    een stalen pennetje dat goed past in de cilinder stoompoort daar slijp/draai ik een scherp puntje aan.
    Dan zet ik de machine in elkaar en het puntje moet net buiten de cilinder steken.
    Ik werk meestal met veertjes om de cilinders op hun tuimelas vast te zetten, dus deze er ook op.
    Nu de krukas een paar keer rond draaien en daarna alles weer afnemen.
    Nu heet het stalen pennetje een klein boogje op de spiegelplaat afgetekend, de uiterste punten van het boogje is het center van de stoompoort.
    Boor de gaatje en vlak de spiegel op schuurpapier (watervast) zodat het ingekraste boogje weg valt.

    Dan moeten de stoompoorten op de perfecte plek zitten.

    Ik heb het met een boormal geprobeerd, lukte niet altijd 100%, maar de kras methode werkt altijd.
     
    Potter, JeroenDorr en Marc w vinden dit leuk.
  5. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    393
    Foutje mij, moets bij Jan Walpot zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het gaat wel zeer langzaam maar ben blij dat ik toch nog eens een kleine vordering kan laten zien.
    Ketel en brander staan vast op de bodemplaat/bak. leiding naar gastank is maar een testje om te zien hoeveel plaats ik nodig heb en waar ik alles moet gaan voorzien.
    Maar ook aan het schip zelf is nog wel wat werk.

    33 (5) - kopie.jpg

    33 (2).jpg
    tot later, Marc
     
    ozy, JeroenDorr, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er mooi uit Marc maar er blijft niet veel ruimte over om de machine achter de ketel te plaatsen.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jan,van de as mag nog wel een stuk af,hier moet uiteindelijk enkel een polier op voor de snaaraandrijving van de as die straks naast de ketel moet doorlopen.
    Maar het ruim gaat vol zitten eenmaal alles er in zit.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou er rekening mee, dat een tussenas, en twee riemen, EN alle DRIE de assen op zijdelingse trek belast en in glijlagers draaiend, echt "ENORM veel" vermogen vreet.
    En met "enorm veel" bedoel ik dat relatief, want je hebt met zo'n machientje hooguit en Watt of 10 om mee te beginnen.

    Ik denk, zonder dollen, dat het echt het overwegen waard is om te proberen de ketel wat hoger te plaatsen en de as er onderdoor te laten lopen.
     
    Potter en Marc w vinden dit leuk.
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Heb ondertussen in het bouwverslag van het schip, van Ebro de Wit een tip gekregen hoe de ketel en machine om te draaien in het ruim.
    Ga dit eens rustig bekijken want dat zou alles een stuk eenvoudiger maken.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is ook een optie, natuurlijk, en mechanisch gezien nog beter.
     
    Potter en Marc w vinden dit leuk.
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    794
    Dit is mijn "puffer"
    Jaaaren geleden gebouwd en zal waarschijnlijk nooit klaar geraken.
    Hij heeft al wel heel véél gevaren.
    Motor zit hier dus achteraan en de radio vooraan in een waterdicht compartiment.
    Gasvoorraad is met een wegwerp tankje.
    De aandrijving kan in 15 seconden verwijderd worden voor onderhoud of schoonmaak.
    Lengte van het bootje is ongeveer 82 cm
    Dirk


    20250307_143326.jpg

    20250307_143419.jpg 20250307_143531.jpg
     
    JeroenDorr, Potter, jef en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.351
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er mooi uit Dirk, jammer dat je haar niet verder afbouwt. Ketel en machine staan hier wel in de logische volgorde.
    Groet, Jan.
     
    MarcT en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina