Hi, Ik weet niet of er veel RES vliegers in Nederland zijn met een Eli. De mijne is gisteren voor de eerste keer aan de lijn omhoog gegaan. De reden dat ik voor de Eli heb gekozen is omdat ik dicht bij zee vlieg en het er vaak behoorlijk waait. Ik had gehoord dat de Eli goed met deze omstandigheden kon omgaan. Gisteren was het ook winderig met af en toe een stevige windvlaag, maar de Eli deed wat hij beloofde! Hij kwam goed tegen de wind in. Zelfs zonder ballast vloog mijn 425 gram zware Eli netjes door. Ik heb mijn CG ingesteld op 82 mm. Dat is vrij achterlijk voor de Eli en ik moest daarom mijn haak zo ver mogelijk naar achteren schuiven. In deze positie moest ik ook nog een launch mode programmeren om wat elevator up bij te mixen tijdens de launch. Omdat het mijn eerste dag was met de Eli, heb ik niet te veel spanning op de lijn gezet. Mijn typische lanceerhoogte was ongeveer 100 meter. Ik vlieg geen competitie en ik weet niet of dit hoog is, maar ik ben redelijk tevreden. Met wat extra spanning op de lijn en wat aanduiken denk ik dat ik gemakkelijk 115 meter kan halen. De koude wind maakte het moeilijk om thermiek te vinden. Ik heb een paar bellen gepakt die vrij hoog zaten. De Eli cirkelt erg mooi, hoewel je in de bocht behoorlijk wat elevator up moet geven. Maar misschien is dat normaal voor een RES. Ik voeg wat mooie foto's toe van mijn Eli in actie, groet, Roger
Dank voor je bericht - meer Eli vliegers dus…. Volgende keer dat ik vlieg ga ik experimenteren met het zwaartepunt. Volgens de bauanleitung moet het cg tussen 75 en 78 mm zitten. In het testbericht van FMT werd hij (succesvol) rond 90 mm gevlogen. Vandaar dat ik ben begonnen met 82 mm. Maar ik ben toch ook benieuwd naar hoe hij vliegt met een wat voorlijk zwaartepunt.
Leuk, experimenteren met het CG. Bij de E versie kan het CG alleen naar achteren als ik lood bv bij de staart plak. Niet mijn voorkeur. Met dit CG vliegt hij prima. Niet staartlastig en laat zich goed draaien.