Hallo modelbouwers, Terug van even weggeweest. Na de bouw van De Zwarte Zee en de stoomsleper Tim heb ik wat andere modelbouw gedaan, waaronder wat auto's in schaal 1:35 en 1:12. Maar nu toch weer terug naar de bouw van een sleper. Deze keer gekozen voor de Banckert van Billing Boats. Het pakket was nog niet binnen of ben gelijk gaan kijken of hij compleet was en de beschrijving en tekening goed bekeken. Wat me gelijk opviel is dat de tekeningen niet echt gedetailleerd zijn. Het komt er dus op aan om goed na te denken en gebruik te maken van eerder opgedane ervaring. Ik ben begonnen met het uitsnijden (knippen) van de voorgevormde romp en het dek. Het pas maken van het eerste spant is nog wel een dingetje. Veel schuren , passen en schuren enz. Wordt weer vervolgd. Groet Peter.
De Banckert is een leuke boot Peter. Er staan ook diverse bouwbeschrijvingen op het Forum. Misschien handig om die even in te zien. BB bouwbeschrijvingen zijn erg summier en een hoop moet je zelf uitzoeken. Zie het maar als een uitdaging en neem de tijd om je goed te oriënteren. Succes met de bouw! O ja, je foto's zijn niet zichtbaar. Staan ze nog op privé? Gr. Klaas.
Hallo Klaas, dank voor je reactie. Zit effe te kijken waar ik het kan vinden om de fotos wel te laten zien Gr. Peter
Hallo modelbouwers, Wie kan mij een goeie lijmtip geven om de spanten met de ABS romp te lijmen? Ik heb een heleboel, maar wat is nu de juiste?
Welke de juiste is ligt deels aan je eigen voorkeur. UHU hart zou ik niet nemen, die lost het ABS van de romp op. Stabilit express, prima spul, maar voor mij te snel hard en dan geen correctie meer mogelijk. Mijn voorkeur gaat uit naar Kombi power. Succes ermee! Gr. Klaas.
Wat ik meestal doe: spanten licht schuren en dan behandelen met 2 lagen jachtlak of parketlak. Dit tegen rot, mocht er tóch water in het model komen. De globale plaats waar het spant komt: het ABS licht schuren (korrel 400 of zo) Daarna het spant uiterst nauwkeurig op z'n plaats zetten met als referentie dek-openingen en/of bevestigingspunten op het dek of langsspanten. Liever drie keer teveel meten, dan één keer te weinig. Als ik zeker weet dat de plaats goed is: Vastzetten met 3 druppels secondenlijm: 1 onder in de romp en twee bovenin, aan bak- en stuurboord. Dan kan die spant nergens meer heen. Daarna lijmen met (in jouw geval) Combi Power: aan beide zijden van het spant een rupsje lijm laten lopen en met een spateltje tegen zowel de romp als het spant uitsmeren. Door de secondenlijm geen kans dat het spant tijdens die actie verplaatst. Verbindingen tussen dek en spant: ook met Combi Power. De Combi Power is ook prima te gebruiken als vulmiddel, eventueel aangevuld met glasparels of zelfs zaagsel. Bijvoorbeeld rondom je schroefaskoker. Stabilit heb ik vroeger veel gebruikt, maar net wat Klaas zegt: het hardt (te) snel uit, en op den duur (na verloop van een aantal jaren) wordt het bros en kan zomaar afbreken. Bovendien is de omloopsnelheid van Stabilit in de winkels niet zo hoog als vroeger, waardoor het vaak te lang op de plank blijft staan, met gevolgen voor de kwaliteit. En het is duur... De dunne Tamiyalijm kun je terugzetten in je 1:35 hoekje; te agressief voor deze kunststof. De houtlijm: op zich voor hout-hout-verbindingen wel te gebruiken MITS deze watervast is. Alleen een drama om netjes te doseren. Uhu Hart: voor hout/hout verbinding prima te gebruiken, maar ik geen toch de voorkeur aan een 'vullende' lijm, zoals Combi Power. De Polymax en de Fixall: geen ervaring mee. Tot zover mijn ervaringen...
In 1976 bouwde ik mijn Bugsier 3 en lijmde romp en roerhak met Stabilit Express. Ook de roekoning met SE in het roer gelijmd. Na 40 jaar (pas) roer los van de koning. Zitten denken om de roerhak met een Z-zaagsnede demontabel te maken, maar was bang dat de 3 lagen van het schroefraam dan zouden splijten. Voorzichtig aan het schroefraam gebogen en die brak niet af. Onder de roerkoning uit gebogen en opzij. Roer laten zakken, koning eruit en ABS roerhelften gespleten. In het 4 mm deel van de roerkoning een 2 mm gaatje geboord, daarin een M2-boutje geschroefd en daarna de roerhelften er weer omheen. Daarna met beleid de roerhak weer onder het roer gewrongen. Gelukkig bleef alles heel. Was verbaasd dat en ABS en SE nog zo flexibel was. En dat M2-boutje had ik natuurlijk in 1976 in het roer moeten zetten. Polymax kit heb ik afgelopen winter gebruikt om bij Smit Finland na een modificatie aan de kluisgaten deze weer waterdicht te maken. Wat kit in een injectiespuit gedaan, aan de binnenkant van de romp om de kluisgaten aangebracht en met een natte vinger uitgesmeerd. Met hetzelfde spul een gat in de vloermat van mijn Skoda gerepareerd. RVS plaatje eronder, naast het gaatje mooi vierkant afgeplakt, volgespoten en afgestreken. Een dag later de tape verwijderd. Nu mooi slijtvast stukje onder het gaspedaal. Gr. Klaas.
Hallo Klaas, de SE heb ik in mijn eerdere modellen gebruikt om de schroefas mee vast te zetten. Het beetje wat ik nog heb is al wel 20 jaar oud maar met de harder erbij werkt het nog steeds. Ook dank voor het delen van jouw verhaal. Gr. Peter
Geen dank hoor Peter! De SE heb ik ook jaren over gedaan om het op te maken. Gebruik nog altijd de zwarte spatels. Gr. Klaas.
Tja, wat de tijd toch allemaal met de mens doet... Vroeger waren de spatels zwart en je haren ook; nu zijn de spatels grijs en ... verhip! je haren ook.
Zo weer een klein stukje verder. De 2 spanten en bodemplaat erin gelijmd met de Kombi Power. Volgende stap wordt de schroefas definitief op z’n plaats vastzetten. Daarna de roeren op de juiste maat schuren. Ook een paar zoekertjes gelijmd in de romp, zodat het plaatsen van het bovendek straks wat makkelijker gaat(hoop ik) Tot de volgende keer. Peter
Ja. En op den duur ook bros. Uit ouwe schepen, die naar de modelscheepssloper gingen, heb ik wel eens SE losgebroken; dat zat dan als één klodder onder in de romp. Mesje er onder en... krák! De hele klodder in één keer eruit of in stukken. Keihard.
Ja Jeroen, SE wordt keihard, maar gelukkig bleven schroefraam en roerhak heel toen ik de 45 jaar oude lijmverbinding op de proef stelde om de hak onder het roer weg te buigen. Had angst dat het, net als Roel al schreef, bros zou zijn en zou breken. Gelukkig overleefde de roerhak 2 van die mishandelingen. Want het roer moest er ook weer in. Volgend jaar wordt Bugsier 3 vijftig en staat nog in de eerste laag Humbrol. Het houtwerk, ook de binnenkant, eerst een paar keer in de blanke lak gezet. Dus Roel, ze gaat nog lang niet naar de sloper! Gr. Klaas.
In die jaren was het simpel. Balsahout lijmde je met UHU Hart. Plastic kits met Revell lijm. Plastic op hout met Stabilit Express. Er was weinig anders. Ja, Velpon en Bison kit. Maar die hadden een veel te lange droogtijd. Verven deed je met Humbrol en Revell . De ene kleur van de ene en de andere van de andere. Sommige van mijn modellen uit die tijd zijn inmiddels 50 jaar oud. Zitten nog steeds in elkaar en in de verf .