Het seizoen is begonnen en het begint te kriebelen. Ik merk bij mezelf, dat het gevoel boven het verstand aan het gaan is. Is er nog redding mogelijk? Geen idee. Naast de speeders die ik blijf vliegen, overweeg ik de voorraad "gewone" vliegtuigen te vernieuwen. Het oog is gevallen op een van de twee bovenstaande modellen. Wat ik graag zou willen weten, is wat de verschillen zijn v.w.b. het vliegen? Kunstvlucht en 3D-vliegen is niet aan de orde. Een spanwijdte van 160-180cm zou mooi zijn. Verder zes cellen. Graag jullie reacties.
Beide modellen zijn over het algemeen erg wendbaar en geen snelheidsmonsters Toch.. als je het zwaartepunt wat voorlijk houd en de uitslagen niet al te groot dan kan je er best strak mee vliegen
je moet wel een grote slag verder kijken als 2 algemene types... de edge & extra heb je allebei als schaal, kunstvlucht en 3d uitvoering waarbij alle 3 de uitvoeringen nogal anders vliegen. De edge & extra hebben beide ook meerdere modellen. als ik mij niet vergis, hebben beide ook 1 en 2 zits uitvoeringen Ik denk dat je formaat ook te groot is voor een 6s accu. Ik heb trouwens een extra van realflight, een 48"versie. (op een 4s accu) Ik heb ook een edge 540 van realflight, de 72"versie, (35cc benzine) Beide sturen gewoon heel erg strak, zonder gekke uitdagingen. beide horen in de 3d klasse. Maar daardoor vliegen ze altijd rechtdoor vanaf het laatste commando. ook beide hebben een erg rechte stall (groot grijs gebied, echte stall is 100% recht omlaag) vanwege het 3d klasse gebeuren, hebben ze erg veel power, waardoor je ze ook met een kleine tik gas vlot weer op koers hebt. Je kan die dingen natuurlijk ook instellen als een kunstvlucht toestel. dan mis je alleen de extreme uitslagen etc. als normale vlieger doen ze het ook erg goed.. tussen deze 2 typen toestellen, heb je ook altijd de Yak 54 staan. doet die niet mee in de race?
Snel hoeft ook niet. Ik wil het, voor mij, meest geschikte "all round" toestel. Het is voor gebruik op het kleinste veld van mijn vliegclubs. De modellen spreken mij wel aan.
die jij hebt staan zijn als ik me niet vergis zon 1,60 mtr span, die kunnen prima met 6s aandrijving...je gaat er toch geen 3D capriolen mee uithalen. de roeren wat tam instellen, dus niet instellen op haakse uitslagen want dan krijg je een zenuwinzinking zodra je opstijgt het strakke vliegkarakter lijkt me prima bij jouw vliegstijl passen
180cm span is zeker op het randje van 6 cellen. Acht cellen is ook nog wel te realiseren. Maar 6s is wat praktischer. Ik denk ook aan het instellen van kleine uitslagen. Beide modellen vind ik leuker om te zien dan b.v. een FourStar en de Phoenix die Arnoud in een ander topic al adviseerde. Een Phoenix Tucano, 173cm span, had ik ooit en vloog ook prima. Deze is tegenwoordig met retracts, maar ik weet niet hoe lang die het uithouden!? De X-Tra van HobbyInn vloog ook prima. Ik kruip binnenkort de zolder op. Er staan een paar kisten, waar ik nog niet mee gevlogen heb. Er zit in ieder geval een Edge en een Extra tussen. Ik meld hier welke het precies zijn. En er zit een nieuwe ShoeString tussen. Ik wil graag wat meer zekerheid over de vliegeigenschappen, voordat ik met welke dan ook verder ga. Natuurlijk spoor ik niet helemaal .
Het lijkt alsof U mij een beetje kent . Bent U wel eens hier op zolder geweest? Zonder gekheid: Ik maak een dezer dagen een lijstje en foto's van wat er staat. Daarmee kan iedereen waarschijnlijk een beter advies geven. .............wordt vervolgd.............
ikkuh.. bij jouw op zolder.... daar staan toch planten die extra en de edge gaan je zeker weten goed bevallen, het zal iets wendbaarder zijn dan de tucano, maar met een tikkeltje meer expo is dat echt wel goed en strak vliegend te krijgen... het vlieggevoel kan je met afstelling van CG, expo en dual rate wat meer naar je eigen voorkeur finetunen
Ja, als ik zie wat dergelijke 59" span, kisten nieuw kosten, dan word ik daar niet heel erg vrolijk van. Bij Lindinger vanaf 650 euro. Ja, ja ......
Je hebt waarschijnlijk een model van Extreme flight gezien ? Dat is niet duur voor die prijs. Extreme Flight is heel licht en netjes gebouwd, vliegt daardoor heel goed. Daar betaal je voor. Vergeet niet dat het model 'leeg'is, servo's, motor, regelaar en lipo komen daar nog bij. Bij dergelijke modellen moet je behoorlijk goede servo's toepassen, idem een goede motor en regelaar. Compleet met lipo zit je dan ruim boven de 1000 euro. (Voor een dergelijke kwaliteit normale prijs) Met retracts is er maar 1 ding heel belangrijk : altijd netjes landen. 1 harde landing is funest. Mijn bevindingen met retracts : 1.) Curare 40 Motion RC retracts, aantal starts / landingen : 250+, 0 failures. 2.) Curare 60 D-Power retracts, aantal starts / landingen : 100+, 0 failures. 3.) Aurora 60 D-Power retracts, aantal starts / landingen : 120+, 0 failures. Mijn bevindingen zijn dus met 'low cost' retracts (15-20 euro per stuk). Veel beter zijn electron retracts, deze kosten echter 250-300 euro per set, heel veel meer dus. Voor mij voldoen de 'low cost'retracts prima. Aan eenieder de keus..... Grt, Arnoud.
Wel nu, ruim 1000 euro voor een XTra is in het geheel niet de bedoeling. Dat plan, heeft geen verder onderzoek nodig. Netjes landen is niet mijn sterkste punt. Een kist met retracts valt daardoor ook af. De oude Tucano had vaste wielen. Prima vlieger. De Curare die ik ooit had, had geen retracts, maar een vast onderstel. Het voorwiel ontbrak trouwens ook. In elke vleugel was een wiel gefrot. Destijds was ik nog niet in staat de constructie te verbeteren. Maar wat vloog die oude knakker subliem!
Kijk even wat je nog hebt staan, mogelijk kun je daar wat mee. Om plezier te hebben is niet veel geld nodig. Grt, Arnoud.
Een eerste vluchtige foto. In de bovenste doos zit een nieuwe Shoestring. Er zit ook een Sig bij. De onderste moet een Edge zijn.
Die Sig Something Extra vliegt echt goed… Die motorkap van die edge die herken ik, die heb ik volgens mij ooit eens gerepareerd en gespoten