Ik heb vandaag een Juniaer T-27 Tucano overgenomen. Deze is bijna volledig gebouwd en was voorbereid voor een Xicoy X45-TP. Ik ga deze afbouwen en de 2e motor van de OV-10 Bronco ga ik gebruiken. Het is vooral een kwestie van bekabeling in orde maken, electronica en motor inbouwen en de tank edg. Dan resten nog wat kleine dingen zoals wieldeuren ect. Het belangrijkste is goede koeling inbouwen aangezien het een kleine motorkap is met weinig openingen. De luchthapper voor onder de spinner zal naar boven geleid worden naar de vertraging zodat de lucht niet onderlangs gaat zonder de vertraging te koelen. Onder kan het via de kieren bij de wieldeuren weg maar dat is niet voldoende. Achter het motorschot zitten 2 uitgangen en deze heb ik verlengd naar voren zodat de lucht voor het motorschot daardoor weg kan. Het is niet veel maar beter dan niets. Veel lucht moet ook langs de uitlaten naar buiten. Achter het motorschot zitten al grote openingen waar de motor lucht door krijgt. Het wordt nog een uitdaging om de motor verse lucht te laten aanzuigen terwijl de warme lucht langs de motor naar achteren door de romp gaat. Een duct is niet echt mogelijk omdat er nog een tank en electronic komt tussen de motor en openingen.
Weer een leuk project Herman die aan jouw kennis en kunde wel toevertrouwd is. En straks weer een leuke kist erbij. We gaan het bouw verslag weer volgen altijd leuk.
Duct zit voor in de kap. Hierdoor kan de lucht alleen naar boven langs de gearbox. Hopelijk forceert deze stroming de meeste warmte langs de uitlaten naar buiten. De ruimte rond de motor is alleen nog een probleem. Warmte lucht kan te makkelijk voor bij de turbine komen en deze zal de warme lucht aanzuigen. Dit moet afgesloten gaan worden. Dat kan een balsa ring worden of een geprinte trechter om de inlaat oid, daar ben ik nog niet uit. Ook alvast wat andere dingen gedaan zoals een radio plaat gemaakt van een grote plaat welke erbij zat. Die was bedoeld om bovenin te plaatsen net onder de cockpit maar daar komt bij mij de brandstof zak. Op de plek van de originele tank maak ik de radio plaat. Origineel moeten de vleugels vast met 2x M5 bouten via de wieldeur openingen. Dus kist moet op de kop en daar ben ik niet zo van. Ook zit 1 gat achter de wieldeur aansturing dus dat is altijd een geklooi en kan niet op gevoel. Ik ga een magnetic connect setje inbouwen welke ik nog had liggen. Een magneet langs de onderkant halen is een stuk makkelijker. Dit is ook gelukt al was de uitlijning een uitdaging aan 1 kant. De vleugels klikken mooi vast en de speling met de romp valt mee. Het voelt goed aan dus ik heb er vertrouwen in. Het werkt op de Cougar ook prima al zijn die vleugels maar een fractie van het gewicht.
Vandaag arriveerde een pakketje met wat spullen waaronder de 2 bus decoders voor in de vleugels. Er waren geen 2 stuks SE4 op voorraad dus daarom ook een SE6 genomen. Kost ook niet veel meer. Deze decoders kunnen 4 (0f 6) servo's of sensoren aan en ondersteunen vele protocollen. Ze zijn nog niet vanaf Ethos te configureren maar dat komt vast nog wel. FBus wordt tenminste ondersteund. Omdat er naar elke vleugel maar 1 servo draad hoeft (wel dikke) valt het aantal aansluitingen op de ontvanger ook mee. Een 12 kanaal is precies voldoende dus dit is een TD-SR12 geworden. De gyro functie is vooral om de staart mooi strak te houden. Ook heb ik alvast de radio plaat wat ingedeeld. Ruimte genoeg doordat alles tegenwoordig mooi klein is. Er komt alleen nog een telemetry adapter bij. De accu's krijgen later een plek als ik hem uitgewogen heb. Dat kan vlak achter het motor schot zijn of meer achterin dus daar ga ik nu geen rekening mee houden nog.
Herman kan helaas de foto's niet zien geen idee of dat bij mij alleen is? Maar aan de uitleg te zien al wel lekker bezig geweest.
Even een afdek plaat gemaakt voor om de motor inlaat. Deze heeft alleen openingen voor de kabel en de brandstof toevoer en valt net om de voorkant van de motor. Deze is gemaakt van PETG-CF en zal hopelijk niet te warm worden. Zou alleen mooi zijn als er nog iets van lucht stroming rond de uitlaat edg was.... maar daar is geen oplossing voor eigenlijk.