Pinbezetting Sigma EQ eco lader.

Ja, die heb ik.
En vind het een geweldig apparaat.
En waar gebruik ik m voor? Niet om batterijpac voor modelbouw op te laden, ( want ik modelbouw niet) maar cellen uit een fietsaccu, uit electrisch gereedschap, enz.

Daar zitten er meestal meerdere in en die zijn niet allemaal stuk. Hier geldt ook het gezegde van de zwakste schakel.
Ik zoek uit welke nog goed zijn, (kan op verschillende manieren) en stel dan weer een setje samen voor allerlei doeleinden.
Kan natuurlijk ook zoals ik hier soms lees, gebruikt worden voor modelbouw. Heel goedkoop een fietsaccu bevat tot wel 50 cellen meestal van het type 18650 en van verschillende capaciteit.

Wat is de vraag.
Die lader, die Sigma heeft aan de zijkant aansluitingen voor balanceerdraden vanuit de modelbouw accus.

Maar wat is de volgorde van aansluiten op bv cel1 cel2,cel3 enz.

Wie helpmij op weg.
Alvast dank.

Jan Sloos
 
Veruit de meeste laders gebruiken de onderstaande aansluiting.

Balansplug.png
 
Hoerahoera.
Dankzij (nu mijn vriend:) ) het forumlid Ernst Grundmann die met deze pinbezetting kwam werkt het perfect.
Na wat gespit in de bak: "kan ik misschien nog wel eens gebruiken", een iets te grote steker gevonden en een tangetje dan past het altijd.
Op die Sigma zijn de celspanningen per stuk af te lezen. handig om te weten.

Je wordt door de meegeleverde print op een verkeerd spoor gezet door zowel een zwarte als rode draad te gebruiken. En dan ook nog naast elkaar.
Elke electra knutselaar ziet rood en zwart als spanningvoerende draden. Plus en min dus. waardoor je denkt die ook zo aan te moeten sluiten.

Maar goed, het grote vraagteken met de tip van heer Grundmann vrij snel opgelost.

En uhhh zal ik nou een boot gaan bouwen of iets met wielen??

Ik elk geval werkt het gebruik van die fiets en el-gereedschaps accus toch best handig. Mijn fietsenmaker wilde er graag vanaf, want zij moeten betalen voor de afvoer.

Dat setje dat staat te laden, bestaat uit 5parr en die weer met 3 in serie.
Wat dat betreft zijn die 18650 cellen wel handig, want trekken lood/zuur accus parr geschakeld elkaar leeg, bij deze cellen heb je daar geen last van.
En dan vraag ik mij af, of je die samengestelde blokken ook weer aan elkaar kunt koppelen. dus de uitgaande plussen en minne weer parr aan elkaar, of zelfs in serie achter elkaar voor een hogere spanning.

Doe er uw voordeel mee.
Groet, Jan Sloos
 

Bijlagen

  • IMG_20250409_153548[1].jpg
    IMG_20250409_153548[1].jpg
    251,2 KB · Weergaven: 26
... Wat dat betreft zijn die 18650 cellen wel handig, want trekken lood/zuur accus parr geschakeld elkaar leeg, bij deze cellen heb je daar geen last van. ...
Deze veronderstelling klopt helaas voor jouw niet. Lithiumcellen, zoals de 18650 cellen, moeten ook dezelfde ladingstoestand hebben als je ze parallel wil schakelen. Wanneer je een volle cel parallel zet aan een lege cel zal de volle cel de lege cel gaan opladen. Dat kan met een (veel) te hoge stroom gebeuren die de cellen zou kunnen slopen. In het ergste geval zou de lege cel zelfs in de fik kunnen vliegen. Die kans is heel klein maar helaas niet 0.
Voor alle accucellen geldt dezelfde regel. Als je cellen parallel of in serie wil schakelen moet je er voor zorgen dat alle cellen dezelfde ladingstoestand hebben. Dit is echt belangrijk voor de veiligheid! Het makkelijkste is allemaal vol of allemaal leeg.
Voor een beetje extra veiligheid zou ik voor lege cellen kiezen als je die parallel of in serie gaat schakelen. Volledig geladen cellen bevatten een heleboel energie en als je iets niet helemaal goed doet kan dat ook "vuurwerk" geven.
Als dan alles netje en goed aan elkaar is gekoppeld ga je de nieuw ontstane accu netjes laden en kan je de accu gebruiken.
 
Zo maar in serie zetten ook geen goed idee gezien er geen monitoring is bij gebruik. Je zou snel een cel(lengroep) kunnen leegtrekken en dus vernielen zonder dat je het merkt.
Voor het laden elimineer je een bms via het balanceren in je lader. Maar voor ontladen dient een bms ook als veiligheid. Akkoord, serie geplaatste cellen worden als 1 groep gezien dat lost de bms niet op. Maar meng je ook capaciteiten en verschillende ouderdommen van cellen? Niet zo optimaal.
Ik speel er ook mee hoor, maar ik zet enkel gelijke of zo gelijk mogelijke cellen samen. En met een bms...

Te.minste in niet modelbouw zaken. Voor lipo's in modelbouw haal ik ook wel een cel weg indien defect. Bv van 4s naar 3s of 3s naar 2s. Maar geen nieuwe samenstellingen.
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik van een BMS (Battery Management System) is zeer zeker aan te bevelen. En "spelen" met accu's is best gevaarlijk. Houd er rekening mee dat er een heleboel energie in is opgeslagen. Wanneer dat heel snel vrij komt zal dat heel "ernstige" gevolgen kunnen hebben.
Blijf voorzichtig!!!!!!
 
Zeker, zeker, ben ik me bewust van het gevaar en doe dus niet "zomaar" iets.
Vandaar ook deze vraag hier.

En houd ook zoveel mogelijk gelijke cellen bij elkaar.
Er bestaan ook testers zodat je de capaciteit van cellen kunt bepalen.

Lastig is wel het losmaken van cellen. Zitten strak gemonteerd. De tip van eerst cellen zoveel mogelijk ontladen is hier dan ook van toepassing.

Afhankelijk van de capaciteit zitten er soms 50 cellen in. 10 blokken van 5.

Wat ik nog niet helder heb, is het hebben van een BMS binnen een modelbouw accupack voor bv een modelvoertuig.
Zit daar een BMS in?
In dat geval hoef, en kun je de balancering met zo'n lader niet gebruiken.
Terwijl die balanceermogelijkheid wel uitgebreid in zo'n lader aanwezig is.

Dat balanceren via een lader kan, betekend eigenlijk al dat er packs zonder bms bestaan.
Wat weer de vraag oproept "trek je die dan helemaal leeg"

Ik hoor het wel.
Dank voor de antwoorden.

Jan.
 
De accu pakketten welke in de modelbouw worden gebruikt hebben vrijwel nooit een BMS. De redenen zijn simpel, het is extra gewicht en er wordt over het algemeen veel (te veel ;)) stroom uit die accu's getrokken. Een BMS kan dat niet verwerken.
Wat ook mee speelt is het feit dat de pakketten in de modelbouw meestal veel minder cellen hebben dan waar jij het nu over hebt. Pakketten van meer dan 6 cellen in serie zie je niet zo veel in de modelbouw. Als er meer nodig zijn worden meestal twee pakketten in serie geschakeld.
Daarom hebben de modelbouw accu's een extra connector met kabeltjes naar elke cel. Deze wordt op de balancer in de lader aangesloten welke de balans functie van een BMS overneemt.
De overige beveiligingen die een BMS levert zijn niet aanwezig dus moet je zo'n accu met het nodige respect behandelen. Ze kunnen "bijten" en je kan ze vrij makkelijk slopen, bijvoorbeeld door ze te ver te ontladen..
 
Klopt, daarom zal te ver ontladen niet zo snel gebeuren wanneer je de juiste apparatuur gebruikt. Helaas zijn er mensen die lekker gaan experimenteren maar niet goed weten waar ze mee bezig zijn. Daar zit het gevaar en kunnen vervelende dingen gebeuren.

Denk aan een visser die zijn voerboot wilde verbeteren. Hij had een kapotte accu van zijn e-bike en haalde die uit elkaar. Hij haalde daar de nodige cellen uit die nog goed waren en maakte daar een nieuwe accu voor zijn voerboot van. Bijna de dubbele capaciteit bij hetzelfde gewicht en kleiner van afmetingen.
Tijdens zijn vierde visdag merkte hij dat de accu leeg raakte maar hij wilde nog niet naar huis. Uiteindelijk wist hij zijn boot nog maar net aan de kant te krijgen. Eenmaal thuis wilde zelfs de lampjes niet meer aan gaan, de accu was helemaal leeg.
Hij sloot de accu aan op de e-bike lader maar die wilde niet inschakelen. Hoe dan de accu laden? Wacht even, de oude (loodaccu) lader van de boot, daar mee moet het kunnen. Accu aansluiten, lader inschakelen en ja hoor de meter slaat uit, de accu wordt geladen.
Een half uur later, paniek. Rook komt aan alle kanten uit de schuur en de zekering in de meterkast was doorgeslagen. Gelukkig was de schade "beperkt" tot een grotendeels verbrandde voerboot, een half gesmolten lader en een schuur vol met roetaanslag en een enorme troep. Het heeft dagen gekost om de zaak weer schoon te krijgen en zelfs nu, meer dan een jaar later, komt er af en toe nog roetaanslag tevoorschijn.

Een leuk verhaaltje? Ja, misschien als het niet echt gebeurt zou zijn. Het is relatief goed afgelopen en er zijn geen slachtoffers gevallen. Daarom blijf ik steeds reageren en wijzen op de gevaren. Soms ten overvloede maar gelukkig voorkomt het soms ook problemen.
 
Goed voorbeeld, en zeker in zo'n geval altijd monitoren. om de 5 min: wordt het te warm, de stroom te hoog, enz.

Vandaar, zoals al eerder gezegd, leg ik mijn vraag hier aan het forum voor. Niet iets om je voor te schamen, ik zie zo'n forum als vele leermeesters met de nodige ervaring.
En met mijn ervaringen help ik weer anderen.

Hier een foto van een fietsaccu, voor diegenen die denken: "waar hebben ze t over"
Er op ligt de (veel te snel losgeknipte BMS)
Daaronder, met dat traliewerk de accupacks.
Rechts op het traliewerk in rood met plus aangegeven 5 cellen parallel verbonden.
Daarnaast dmv de zwarte strepen aangegeven minen van 5 andere in serie geschakelde cellen.
Zo zijn er 10 pakketten van steeds 5 cellen. Maakt uiteindelijk 36Volt.

Maar welke is nou defect?
daartoe moeten ze eigenlijk allemaal los.
En dat was voor de eerste keer toch een hachelijke zaak. Want je weet dat het krachtige accus zijn. 'vol temparament'
Doordat ze zo strak gemonteerd zijn moet het losknippen, zeker aan de pluskant, voorzichtig gebeuren.


Fietsaccu voor modelbouw.jpg
 
... Vandaar, zoals al eerder gezegd, leg ik mijn vraag hier aan het forum voor. Niet iets om je voor te schamen, ik zie zo'n forum als vele leermeesters met de nodige ervaring.
En met mijn ervaringen help ik weer anderen.
Inderdaad totaal niets om je voor te schamen. Het is juist een heel goede instelling.

Een BMS kan meerdere cellen (5 in dit geval) die parallel staan alleen maar als 1 cel zien. Daarom gaat er maar 1 draad van die 5 cellen naar de BMS.
Veel heb je niet aan die BMS want die is voor deze configuratie van cellen bedacht of geprogrammeerd. Misschien zitten er onderdelen op die je voor een eigen elektronica project kunt gebruiken. ;)
Als je dit pakket uit elkaar gaat halen is voorzichtigheid geboden. Ook al is hij "leeg" er zit nog altijd meer energie in dan je denkt.
Begin met het los maken van de cellen. Niet de afzonderlijke cellen maar de groepen van 5 cellen parallel die als 1 cel werken. Je moet bij het doorknippen van elke verbinding uitkijken, elke kortsluiting die je per ongeluk maakt zal vonken opleveren.
Wanneer je de 10 "cellen" los hebt kan je de spanning meten van elke "cel". Die spanning zal binnen enkele tienden van een volt aan elkaar gelijk moeten zijn. Als er één bij is die duidelijk lager is moet je die opzij zetten want het is vrij zeker dat daar één of meer van de afzonderlijke cel(len) slecht is.
Dan kan je de afzonderlijke cellen los maken. Doe dat eerst aan de min kant. De kans dat je daar kortsluiting maakt is daar zo goed als nul, het zijn allemaal minnen.
Daarna voorzichtig de plussen losknippen. Als je daar kortsluiting met de zijkant maakt geeft dat vonken en da's nie goe!
De losse cellen die nog goed zijn (lijken?) kan je nu afzonderlijk laden met een goede lader, geschikt voor het laden van deze cellen. Een andere lader gebruiken is domweg gevaarlijk. Een cel die in de fik vliegt kan heel nare gevolgen hebben. Het kan "goed" aflopen maar het kan ook je huis in de fik zetten.
Daarna kan je testen of die cellen werkelijk nog bruikbaar zijn en voor iets anders gebruiken. Maar pas op dat je altijd de juiste lader gebruikt.
Blijf voorzichtig!
 
“Blijf voorzichtig”
Juist, en daarom heb ik ooit eens een geisoleerd pincet gekocht.

Niet alleen elektrisch geïsoleerd, maar ook handig bij soldeerwerk. Neemt geen warmte van je soldeerplek weg.
image.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top