RC X-twin Short Skyvan

Of iets meer intelhoek? :?

Ik wil het zo bouwen dat de instelhoek te wijzigen is. :yes:

Is redelijk eenvoudig te realiseren.


jan.
 
Wat wil je bereiken met expirimenteren met de instelhoek?
Meer lift bij lage snelheid bereik je met dikker profiel of meer vleugel oppervlakte.
Je vleugelprofiel lijkt mij nogal snel.
Als je min of meer op schaal wild bouwen is een hol gebogen enkele vleugel nog een optie om wat gewicht te besparen.
Ik heb ergens gelezen dat dit model wat problemen gaat opleveren als je erg klein gaat bouwen en toch op schaal blijft.
Expirimenteren met een werp modelletje lijkt mij de enige weg om het effect dat je bereiken wild te testen.
 
Wat wil je bereiken met expirimenteren met de instelhoek?
Een goed / leuk vliegend model(letje). :P

Ook met de grote(re) vliegtuigen schuiven we toch wel eens wat met het zwaartepunt, of leggen we
een stripje hout onder de achter- of voorlijst? :?

Dit model van de Skyvan is een experiment, volledig uniek ( 8) ) in termen van afmetingen, profiel (soort Clark-Y), en een vleugelbelasting die denk ik rond de 17 gram/dm2 uitkomt (24 gram, 1,5 dm2). 8)

Dus dan vind ik het wel een prettig idee dat je nog eenvoudig iets aan zwaartepunt en instelhoek kunt wijzigen, om te zien of we hem überhaupt vliegend kunnen krijgen! :)


jan.
 
Met zeer lichte kistjes (minder dan 10 gram) wordt wel degelijk met vrij grote instelhoeken gevlogen.
Hoe groter de hoek, hoe langzamer zo'n kistje dan over het algemeen kan vliegen....
Mijn Butterfly van www.plantraco.com is op deze manier ook te trimmen.
Dit kistje van een kleine 4 gram vliegt alleen op gas en richtingsroer en stel je hoofdzakelijk af met de instelhoek.
In dit geval zit het balsa staandertje dat aan het midden van de voorlijst zit gewoon klemvast in een papieren kokertje.
Dit kistje vliegt na enige oefening achtjes in een kamer van 4 bij 5 meter ... :D
 
jan brilman zei:
Wat wil je bereiken met expirimenteren met de instelhoek?
Een goed / leuk vliegend model(letje). :P


Dus dan vind ik het wel een prettig idee dat je nog eenvoudig iets aan zwaartepunt en instelhoek kunt wijzigen, om te zien of we hem überhaupt vliegend kunnen krijgen! :)


jan.
Ja dat begrijp ik :D
En dat lijkt mij met dit model simpel met een wig tussen romp en vleugel te bereiken.
Met een vlakke boven kant van de romp is de vleugel ook makkelijk te verschuiven.
 
Ja, die site ken ik, maar heb ik niks mee gedaan . . .


Enige vooruitgang. :D

Langzaam krijgt motorgondel nr. 1 vorm.

Picture%20030%20%28Small%29.jpg



En hiermee gaan we de propellors er afhalen. :evil:

Picture%20029%20%28Small%29.jpg



Micro schroevedraaiertje er op en zachtjes tikken. :P

Picture%20028%20%28Small%29.jpg


Ze zaten echt goed vast! 8O


jan.
 
Beide motorgondels zijn bijna klaar. :)

De propellors zijn van de asjes af; we gaan van een duw- naar een trekconfiguratie. 8)

Dan moeten de propellors andersom op de asjes, dat is duidelijk.

Nu de vraag. :P

Kan ik aan de kleur draadjes van de motoren zien, welke motor links moet komen, en welke rechts? :?

Of moet ik de motorjes toch maar even in de hand houden, en zoonlief vragen de zender te bedienen . . . :?


jan.
 
Nou moet ik even heeeeeeeeeeel diep nadenken. :infinity:

1.
Uitgaande van de duw-configuratie.

Stel, ik wil een linkerbocht maken, dan moet de rechter motor extra duwen.

2.
Stel, ik vlieg met de trek configuratie.

Stel, ik wil een linkerbocht maken, dan moet de rechter motor extra trekken.

Rechter motor moet dus rechts blijven, linker motor moet dus links blijven. :P

Zwart-wit zit rechts; blauw-rood zit links.

Klopt? :hammer:

(Straks plak ik ze verkeerd om op de vleugel. :evil: )


jan.
 
jan brilman zei:
1.
Uitgaande van de duw-configuratie.

Stel, ik wil een linkerbocht maken, dan moet de rechter motor extra duwen.

2.
Stel, ik vlieg met de trek configuratie.

Stel, ik wil een linkerbocht maken, dan moet de rechter motor extra trekken.

jan.

in beide gevallen moet de rechter motor dus sneller draaien.

maar ik zou voor de zekerheid toch nog even proberen of het klopt
 
hier idem dito :(
Dik plus 35 graden, leuk hoor een bouwhok op de 5e etage vol in de zon vanaf 14:00 :evil:

Maar de tijden schijnen te v eranderen (wat weer betreft) en dan kunnen we weer vrolijk aan de gang, toch?
 
We zijn klaar voor de maiden! :(

Ik hou m'n hart vast . . . :|

Moet boven vooral hoog en zacht gras gebeuren! :yes:



Mechanisme om de instelhoek te kunnen veranderen. 8)

De witte bout gebruikt het balkje als bout.

Het veertje zorgt ervoor dat de vleugel de kop van de bout volgt.

Het werkt! :P

Picture%20093%20%28Medium%29.jpg



Spleet, dmv. een stripje depron onder de neus.

Picture%20134%20%28Medium%29.jpg



Het origineel heeft ook een over de vleugel doorlopende verkleding.

Hier kan ik die mooi gebruiken om de vleugel op z'n plek te houden, zonder dat 'ie gelijk helemaal vast zit.

Als de instelhoek definitief bepaald is, kan ik de rest aanbrengen.

Picture%20135%20%28Medium%29.jpg



Maximale instelhoek.

Picture%20148%20%28Medium%29.jpg



Bijna negatieve instelhoek . . .

Picture%20147%20%28Medium%29.jpg



Met bijna een (1) gram lood onder de staart (!) :oops:

Picture%20150%20%28Medium%29.jpg



Nog een paar plaatjes. :P

Picture%20140%20%28Medium%29.jpg


Picture%20141%20%28Medium%29.jpg



jan.
 
De vleugelbelasting wordt 26,82/1,5 = 17,88 gram/dm2. :cry:

Struts en de rest van de bekleding gaan pas aangebracht worden als de instelhoek goed is, en dan komt er dus weer
plm. 1 gram bij . . . :evil:


jan.
 
Sterkere motortjes gaan gebruiken
Ja hallo, kan ik gelijk de boel weer uit elkaar slopen! :fuckyou2:

Volgas moet 'ie toch wel hoogte kunnen houden, lijkt me. :?

Ik zal proberen eea. te (laten) filmen . . .


jan.
 
Kris!

Ene Kris uit Belgie mailde me, maar de replies krijg ik weer terug . . . :?

Dit was het antwoord:

De foto's die ik heb staan in het draadje, en de enige tekening die ik gebruikt heb ook.

Een simpele 3-view van internet . . .

Voor je je er aan waagt, zou ik eerst wachten tot de eerste testvluchten geweest zijn . . .

(En dat kan nog wel even duren . . . Heeeeeeeeel misschien morgenavond).


jan.


jan.
 
Back
Top