borstelloze experimenten

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door gertjan, 1 okt 2002.

  1. oh, maar vertikaal gaan is geen probleem hoor 8) De mijne stijgt vlot loodrecht uit het handje :) Ik heb 200 toeren meer dan jou, vandaar misschien :twisted:

    Als ik het gas ietsje los (om te stoppen met vertikaal gaan :wink: ) draait hij gewoon om, naar achter of langs de zijkant. Nooit heb ik zo een spinnetje gehad :(

    O ja, de mijne heeft wel heel wat domping en staat een beetje naar links, misschien is dat figuur van jou te wijten aan meer koppel bij kleinere span?

    Ik heb hem gewoon wat groter gebouwd omdat ik er nog verschillende aandrijvingen op wil testen :wink:

    Heb geen 5.5 gram's meer over :( Het zal met 9gram moeten :roll:

    niels
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.782
    Locatie:
    Almere
    GJ, mijn 10 mag 6 pol motortje draaid! (eindelijk)

    Het draadwikkel plaatje op jouw site heeft mij in de juiste richting gestuurd. Samen met een ander plaatje waar duidelijk een N-Z pool voor de stator over de hele diameter ingetekend staat. En nog wat bij mini-lrk handleidingen spieken kwam ik op het in de foto afgebeelde schema. (uit een lrk handleiding gejat)

    [kan iemand fotosjoppen? ik zou alle 3 de draden verschillende kleuren willen hebben voor de duidelijkheid]

    1 draad 2 spoelen die beide (op dezelfde lijn) dezelfde richting zijn gewikkeld, zodat dit 1 N-Z magneet wordt.
    De in div sites beschreven AbCaBc wikkeling werkt niet, omdat er dan 2 tegengestelde spoelen, als ware 2 magneten N-Z Z-N.

    Aansluitingen net nog iets eenvoudiger dan wat jij had getekend, gewoon 3x 2e naast elkaar liggende spoelaansluitingen samennemen tot aansluitpunten.

    Over het rendenmente ben ik nog niet enthousiast.. ding slurpt 2x zoveel als het te vervangen gws-setje..
    Straks 3e poging met (veel) meer windingen.


    Stator wikkeling voor 10 magneets CD motortje:

    [​IMG]
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Niek, volgens mij kan je met een 9 polige stator geen LRK bouwen... misschien daarom zo'n hoge stroom?

    [​IMG]
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.782
    Locatie:
    Almere
    6 polig joost.. 6 polig.
    Dit gezeur verwachte ik al, daarom snel nog even 2 plaatjes gemaakt.

    Dit werkte dus niet, met dat AbCaBc (spoel klok en tegenklok gewijs)

    [​IMG]

    Dit werkt wel, met dank aan onderstaande hint en aan GJ.

    [​IMG]

    De hint kreeg ik door dit plaatje, met een rode en blauw statordeel. Zij bedoelden er dus klok gewijs en anti klok gewijs gewikkeld mee, ik zag er een N en Z pool in.
    Dan dus beide spoelen dezelfde richting wikkelen als ware het 1 spoel.

    [​IMG]


    Zal best.. Div mensen hebben 6polen10magneten geprobeerd, lukte niet of kon niet. Ik zat door een ongelukje van de 12 met maar 10 magneten heel.. Dus toch eens proberen, en heb nu wel zo'n 6 stator 10 magneet aan de gang gekregen, leuk!

    Nu is het wachten op de lading magneetjes, om dan toch maar de betere 9 stator enz varianten te proberen.
     
  6. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Ha die Niek!
    Ook aan het experimenteren?
    Mijn 6P10M liep wel, maar niet zodanig dat ik er enthousiast van werd!
    Hoe loopt ie nou met meer wikkelingen?
    Sluit als een bus, klopt als een zwerende vinger... Maar dat is toch ook het zelfde als het wikkelschema 6P10M van mijn site?
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.782
    Locatie:
    Almere
    Nog steeds niet om over naar huis te mailen..
    Volgens onze E deskundoloog ook een hoge nullaststroom.

    Jouw aansluitdraden schema beetje ingewikkelder, zal verder wel hetzelfde zijn.

    Als straks mijn magneetjes binnen zijn ook eens met 6p8m en 9p12m en 9p6m experimenteren.

    Zodra een motortje een betere of gelijkwaardige prestatie geeft als een origneel gws setje of sp300/7.2, kan ie in gebruik genomen worden. Eerder kan ik er nog niet bepaald enthousiast van worden.

    Wel zo mooi een paar dagen al slopend, wikkelend, tellend, vingers brandend, enz bezig geweest. ;)
     
  8. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Zelf ben ik nog steeds razend anthousiast over de eigenbouw 6P8M motoren!
    Zeker de moeite waard om dat ook te proberen, nu je toch al zover bent!
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niek, volgens mij staat jouw motor in driehoek en die van Gertjan in ster.
     
  10. Hoi, kleine update!

    Heb effe de bronslagers van m'n B2motortje vervangen door kogellagers...woops, verbruik 1Amp minder :p Had niet gedacht dat het zo een groot verschil zou maken...
    Nu dus 12100 toeren bij iets minder dan 5 Ampère 8) Toch zou ik dit in meer vermogen willen omzetten... we zien wel...

    Dus jongens, vervang die bronslagers!
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ron, de 2 bovenste zijn dezelfde :? .

    Groeten Laurens
     
  13. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Dat voordeel had ik ook al in de praktijk ondervonden.
    Ik ging er eigenlijk van uit dat Niels al kogellagers had ingebouwd.

    @ Niels,
    Had je nog een speciaal verhaal bij die rode vleugeltips?
    Was ik wel benieuwd naar....
     
  14. Ja, uit vorige cdr's heb ik nog nooit zo'n groot verschil gezien tussen brons en kogellager. Ik denk dat hij niet licht liep ofzo, ik vind het wel een heel groot verschil...

    oei, dat van die vleugeltips was ik vergeten :oops: Wel het verhaal gaat zo :wink: ;

    Ik heb het model ingevlogen op vrijdag toen er dus nog sneew lag. Op de fiets besefte ik maar dat heel het vliegtuig ook sneewwit is 8O . Ik dacht van och, geen probleem...yeah right :?

    Ik zet me op de vertrouwde plaats, aan de rand van een akker. De zon stond laag :? , maar dat kon de pret niet bederven... Volgas, dat ding schiet weg als een speer recht vooruit. Direct de bocht ingezet, en ik besefte direct dat ik te weinig uitslag geprogrameerd had. het was dus een lange bocht, en ik was zo ver dat de ontvanger moeilijk deed... De motor schokte ook een beetje, en ik dacht beter de gas eraf en even landen, ik had bijna geen controle meer. Mooie "landing", maar ver weg. Ook was het veld niet echt vlak, zodat ik hem niet zag liggen. Ik stap er dus traag in die richting naartoe...en kom aan het eind van de akker, zonder model.... Ik heb heel de akker systhematisch moeten afstappen om het terug te vinden. Omdat de sneew in banen lag, en het model recht op en baan, moest ik er bijna over lopen om het te zien :x Nooit meer een wit model voor mij, Ik was half bevroren toen ik terug thuis was... vandaar heb ik wat rode oracover op de tipjes gestreken :p

    Als stealthvliegtuig is hij dus zeker geslaagd :lol: Fantastisch winter schema :roll:

    Niels
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    http://www.aircraft-world.com now stocks magnets and cd-rom motors:
    "Sanyo CD-ROM Motor - 9-Pole Stator measures 20.25mm dia, 8-plates for total thickness of 3.1mm"

    Search the site for 'magnet' respectively 'stator'
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb een goedkoop adres gevonden bij ons in de buurt (Elbé Hobby supply in Rijen http://www.elbehobbysupply.nl/) voor lagertjes, maar hij had geen lagertjes op voorraad voor een asje van 2 mm maar die had hij nu binnen, ik heb er maar gelijk 10 meegenomen wat voor €1,60 per stuk kun je ze niet laten liggen en dan te bedenken dat ik een paar maanden daarvoor nog €20,- per stuk kwijt was voor een lagertje maar dan wel een Ina lager.
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    en staan die lagertjes ook online? waar? :)
     
  19. Hoi luitjes,

    Heb een nieuw motortje gebouwd voor m'n B2 :) Ik heb me even gewaagd aan het "dobblewhopper" design, of anders gezegd 2 stators op elkaar. Nu is het stator 10mm hoog, dus net goed voor 24 5*5*1 magneetjes. De fluxring is recyclagemateriaal. Het zijn 2 ringen die ik voor een ander project heb laten draaien op elkaar gesoldeert, en nog een ring van een bestaande cdr eraangesoldeerd om de as te dragen. Tot grote verwondering draait het nog soepel ook :? Hij is met 11* 0.5 gewikkeld, want langere motoren hebben minder wikkelingen nodig om dezelfde kv te bekomen. De kv is nu toevalling gelijk aan de vorige motor.. Gewicht is 43gr, de B2 weegd nu 240gr

    En de resultaten zijn fantastisch (vind ik toch...)
    3etecs 1200

    in ster; 11*0.5
    12150 toeren en 4.1 A bij hoogste timingsetting

    in driehoek; 11*0.5
    14750 toeren(!) bij 10A bij laagste timingsetting.

    In driehoek valt de motor bij hogere timing uit..

    Vooral is ster is het rendement hoog. Dit is volledig te wijten aan de goede vulling van het stator en de extreem dikke fluxring (1 mm). Er ontnapt werkelijk geen enkel veldlijntje 8) ...maar de motor weegd hierdoor wel 43gr

    Heb de B2 al gevlogen met die 14750 toeren...Hij suisd nu bij aanduiken met volgas 8) ...wel opletten, want ik denk dat ik weer wat flutter gehoord heb... I'm pushing this thing to hard...:wink:

    P.s....hoe voeren jullie een guntherprop in een programma in? ALs ik bij standschub.de 12000 toeren met 5/4.5 ingeef, voorspeld hij slechts 130 gram stuw, terwijl hij zeker meer dan 200 geeft?

    fototjes!

    [​IMG]
    Topless, uncensored (RC porn)...(als ik nu maar geen verkeerd publiek bereik :lol: )
    [​IMG]

    groenten,

    niels
     
  20. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    @ Joost
    Ik heb ze niet kunnen vinden, dus ik vrees dat je even moet bellen of mailen maar hij heeft veel maten liggen voor asjes van 3 4 en 5 mm in verschillende diameters en diktes en lagertjes om een ongelagerde servo gelagerd te maken en dat is een aparte maat.
    @ Niels
    Ziet er goed uit Niels en die twee ringen aan elkaar solderen is ook goed gelukt, ik ben nu bezig met een 9 pol. Stator van 22 mm en 5 dik en daar wil ik dan 12 X 0.5 opzetten en dan hoop ik op 7 A uit te komen want met 14 X .4 zit ik op 5 A.
    Ik ben ook bezig met 6 pol. Statortjes die ik in Alphen heb gehad van iemand die een halve pallet van die dingen aan het uitdelen was. Ik ga er een stuk of vier op elkaar zetten en dan hoop ik een lekker pittig motortje te krijgen.
     

Deel Deze Pagina