FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Appie, 2 nov 2006.

  1. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Gents,

    Na een beetje uitgekeken te zijn op m’n Su-31, was het tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe kist. De wensen voor de nieuweling werden als volgt gedefinieerd,

    1. spanwijdte zo rond de 175cm a 180cm (het moet nog redelijk eenvoudig te vervoeren zijn)

    2. Deelbare vleugel (ook i.v.m. het transport)

    3. MVVS 26cc Benzine uit de SU-31 moet er op passen

    4. ARF, snel te monteren (we hebben weinig tijd)

    5. Qua bouw en montage, kwalitatief een goede kist

    6. Moet vliegen als een grote parkflyer


    Na wat rond te hebben gekeken op het wereld wijde web, kwam ik de Hangar 9 FuntanaX 100 tegen. (Dit is de opvolger van de Funtana 90) Dit zag er goed uit, maar of de MVVS er voor zou passen en is deze motor niet te zwaar voor deze kist??

    Na wat overleg met een mede OLC’er (hij had ook wel trek in deze kist) hebben we de knoop doorgehakt en hebben we er 2 stuks bij Staufenbiel besteld.

    Welnu hier een verslag(je) van mijn (onze) bevindingen wat betreft de FuntanaX 100.


    3 dagen na de bestelling levert de UPS twee redelijk grote dozen af met volgende inhoud,

    [​IMG]


    Inhoud ziet er SUPER uit, kwaliteit is ala Hangar 9 en is dus SUPER, over deze kist is erg goed nagedacht!!

    Na inspectie van alle onderdelen heb ik eerst maar even een bouwplan gemaakt.

    1. De MVVS gepast, en zowaar ’t ding past perfect onder de kap

    2. Een paar kleine aanpassingen moeten nog gemaakt worden(zie hier onder)


    Lets go............

    1. omdat ik een Resopijp bij de MVVS heb moet er een steun gemaakt worden om de Resopijp onder de romp vast te kunnen zetten.

    Eerst een extra bodem in het achterste compartiment gelijmd

    [​IMG]


    Hier een steuntje (vanaf de onderzijde) tegenaan geschroefd waar de pijp in valt

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    2. De gasservo zit origineel achter de vleugelpijp, hierdoor moet de gasstang onder of over de vleugelpijp gelegd worden, ik heb de gasservo in een nieuwe houder voor de vleugelpijp gemonteerd

    [​IMG]


    3. Om de brandstoftank te monteren heb ik een extra tanksteun gemonteerd.

    LET OP: DE MEEGELEVERDE BRANDSTOFTANK & PLUG ZIJN WEL BENZINE BESTENDIG, MAAR DE MEEGELEVERDE SLANGEN NIET

    [​IMG]


    4. Om de gasschuif van de MVVS goed spellingsvrij aan te sturen heb ik nog een extra steuntje gemonteerd op de Motorhouder

    [​IMG]


    Dit zijn de modificaties welke ik aangebracht heb, hier nu nog een paar foto’s m.b.t. de inbouw van de Tank etc. en het eindresultaat.


    RC inbouw,

    [​IMG]


    Motor onder de kap,

    [​IMG]


    Tank inbouw,

    [​IMG]


    Klaar voor de Maiden (SFG’s nog niet gemonteerd) vliegklaar gewicht 5100gr

    [​IMG]

    Inmiddels heb ik de maiden al gedaan, mijn club-genoot ook, en WOW wat een kist zeg.

    - vliegt als een (grote) parkflyer

    - Is niet te overtrekken (vooral niet met de SFG’s gemonteerd)

    - Deze kist is FUN, FUN, FUN, FUN, FUN, FUN.................... OJA FUN :D



    Appie

    PS. had ik al vermeld dat de FuntanaX 100 FUN is??? :D
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo

    Ik denk dat je wil zeggen dat het model niet onverwacht of gemeen overtrekt. Anders zou je helemaal geen kunstvucht figuren kunnen vliegen waar een overtrokken situatie een noodzakelijke voorwaarde voor is. (Snaps, spins en allerlei overtrokken "3D" manouvres, etc.)

    Mooie kist, welke servo's zijn er op de stuurvlakken gemonteerd?
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hij is wel jammie zeg :D
     
  4. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Mooi. mooi. mooi en ehh.. mooi :) heb een Funtana S90 vliegt erg goed :p
     
  5. recombinator

    recombinator

    Lid geworden:
    2 feb 2006
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Whatever....
    wat een schitterende kist.
    Ik wil de funtana x50 bestellen bij Staufenbiel maar die hebben ze helaas niet meer op voorraad :(.
    De Saito-FA82 heb ik er laatst al voor gekocht om erin te hangen.....

    Wel filmpies maken als je met dit ding gaat vliegen hoor ;)
     
  6. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Mooi kistje.
    Hoe is pullout met die mvvs 26?
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
  8. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    dat is de funtana S90 toch? en je vliegt hem met een 26cc?

    Ik vlieg hem al emt een Os Max 15cc en trekt ook heel goed uit de hover ensow.. :p
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoeveel rpm draai je met die 18*10? Vond je die powerbox echt nodig op een 1.75m kist? :)

    Grt.
     
  10. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Mooie combo !!!
    Die wil ik ook wel hebben.
    Wat zijn SFG’s?
    En zo'n powerboxje is toch niet noodzakelijk in zo'n kist?
     
  11. Gregor

    Gregor

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Drachten
    wow... dat ziet er goed uit....

    En zal ook wel lekker door de lucht gaan....

    8)
     
  12. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen

    Bert, heb je ook weer gelijk aan :)

    De servo's zijn RobbFS 250T, had ik nog over uit de SU-31, m'n OLC club-genoot vliegt hem met Graupner 5077's ook zonder problemen



    Met de 18x10 draait tie +/- 7200Rpm, ik heb hem gevlogen met een 18x6 (8400Rpm), ga het ook nog met een 18x8 proberen (de 18x10 is eigenlijk wat te groot voor de MVVS)

    Die powerbox is niet echt nodig, wel ff leuk om mee te experimenteren, en het moet gezegd worden, 't ding werkt SUPER, nog geen "glitch"gehad :)

    Aan de andere kan, als je met 5 Digitale servo's aan boord even flink staat te "roeren" dan trek je toch vlot 6A, dit gaat dus normaal gesproken allemaal door de ontvanger. De meeste ontvangers zijn hier niet op gebouwd!! Misschien toch nog niet zo'n slecht idee, zo'n Powerboxje :)

    Dus "better SAFE then SORRY"

    (ik heb er al een paar naar beneden zien gaan omdat de Accu/Ontvanger het niet meer kon trekken!!)


    SFG's zijn Side Force Generators, die flappen aan de vleugeltips :) de 1 vindt ze Super Cool, de ander vindt het maar niks, hahahaha :)


    Is vergelijkbaar, maar aan de FuntanaX 100 zijn een paar aanpassingen (verbeteringen ?) gedaan, volgens mij is de spanwijdte iets anders en is het vleugelprofiel anders dan op de 90


    Is een ieder, die "leuk"wil vliegen, aan te raden en dan die sound van die Benzine motor, muziek voor de oren :)



    Appie
     
  13. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Hoe vliegt ie meskant? Heeft hij hetzelfde als je teveel richting geeft dat hij flink wat afbuigt of is dat gewijzigt?
     
  14. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Is zo'n powerboxje niet een beetje overbodige luxe in deze kist?
     
  15. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Met de SFG's gemonteerd gaat tie probleemloos rechtuit!

    Als een kist niet lekker rechtuit gaat in meskant kan vele oorzaken hebben (motordomp, instelhoek, profiel stabilo, plaats stabilo t.o.v. vleugel, layout romp..... etc)




    Zie 3 posts terug :)


    Albert
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    not powerbox :) EMCOTEC:)
    altijd aan te raden met digitale servo's...
     
  17. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Zo is ’t maar net, verstandige woorden, en natuurlijk EMCOTEC :)

    Vanmiddag nog even 4 vluchten gemaakt met de FuntanaX 100, 1e vlucht zonder SFG’s & hierna met SFG’s.

    Dit was een verschil van dag & nacht, met SFG’s vliegt tie “als op rail” SUPER stabiel, mooi rechtuit (ondanks de harde wind) in Meskant en het landen van de FuntanaX 100 is echt lachen, je zet hem neer op een vierkante meter..... SUPER :D


    Albert
     
  18. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Sorry, helemaal overheen gelezen.
    Dat krijgen je met speedlezen hè? :oops:
     
  19. Iep

    Iep Guest

    Hallo, Even voostellen mijn gebruikersnaam is Iep. Nieuw in dit forum. Ik ben het clublid die ook met de Funana 100 vliegt. Dezelfde combo. Ik vlieg al zo'n 35 jaar, maar dit vliegen is een heel aparte ervaring. Inderdaad het vlieggedrag van een grote schock-flyer. Ik heb wat plaatjes gemaakt.



    :lol:
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die staan al op de eerste pagina...
     

Deel Deze Pagina