Graupner Mini Viper vraagjes

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door bennetje, 23 nov 2006.

  1. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Hoi,

    ik heb een kitje van een Graupner Mini Viper op de kop getikt (25 euro inclusief verzenden via marktplaats).
    Ik heb hier een paar vraagjes over:

    1. Ik vind het ene rolroertje lelijk (hou niet van asymmetrische vliegtuigen). Kan ik zonder problemen twee rolroeren maken of is hier iets op tegen of moet ik ergens rekening mee houden?
    2. Ik wil er een brushless motortje instoppen. Iemand een idee voor de setup (motor, regelaar, Lipo)?
    3. Ik denk dat dit toestelletje ook in redelijk winderig weer nog goed zou moeten zijn te vliegen (in elk geval veel beter dan mijn Superzoom). Is dit waar?

    Ben.
     
  2. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Hoi Ben,

    denk dat t heel goed mogelijk is om een 2de rolroer in te bouwen, gewoon de ene vleugelhelft spiegelen. Hij vliegt overigens ook net zo goed met één rolroer, merk jeniets van hij is ontworpen als pylon racer en die vliegen alleen linkse rondjes

    Setup heb ik geen idee van, zou iets van een binnenlopertje nemen, aangezien het een behoorlijk snel toestelletje is. Vloog hem zelf met speed400 en dat ging al als de brandweer.

    Vliegen met stevige wind is geen enkel probleem, tenminste als je vliegklare gewicht 450 - 500 gram zal zijn.
     
  3. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Hoi Paul,

    bedoel je dat hij niet lichter dan 450-500 gram moet zijn om met stevige wind te kunnen vliegen?
    Ik denk zelf ook aan een binnenlopertje zodat er een klein propje op kan.

    Ben.
     
  4. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Ben,

    de mijne woog 490 gram (met speed400 en 7 x 800 mAh cellen), en stond ervan te kijken dat ie een behoorlijke wind kon trotseren. Denk dat je met een moderne setup (brushless motertje en LIPO's) makkelijk rond de 400 gram kunt komen, en dan zal die iets gevoeliger worden voor wind.

    Misschien zou dit een leuke aandrijving kunnen zijn :
    brushless
     
  5. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Ja Paul, die brushless had ik ook al op het oog.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Ben.
     
  6. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Ik heb dat motortje het draait mooi met 2 lipo cellen en een speed 4x3 verbruik = 9A.
    een 4,7x4,7 is te groot voor de B2030-12T [​IMG]
     
  7. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Ik heb hem zelf ook gekocht.
    Vandaag toevallig even getest.
    Op een 3S Lipo met een 4.7x4.2 APC prop draait ie volgens mijn toerenteller iets van 33000RPM!
    Stroomopname heb ik hierbij nog niet gemeten, maar hij wordt niet meteen erg warm.
    Ik had hem ook getest met een 5.25x4.75 APC maar dat was duidelijk teveel (hiermee werd ie al bij 2S lipo snel vrij warm).
    In welk vliegtuig gebruik jij deze motor?
     
  8. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Hij komt op een vliegend vleugeltje. en ik denk dat ik de iets zwaardere ook ga bestellen die kan behoorlijk meer stroom aan.
     
  9. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Ik vraag me trouwens af of die 33000RPM wel kan kloppen. Lijkt me wel HEEEEL veel. Maar ik heb mijn toerenteller nog even gecheckt (geeft 3000 RPM bij een gloeilamp en dat klopt) dus ...
     
  10. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Nog eens even met een stroomtang en scopemeter gemeten.
    Hij trekt bij een 3S Lipo en 4.7x4.2 propje ongeveer 14A. Gigantisch vermogen voor zo'n klein ding!
    Als ik dan naar de stroompulsen kijk kom ik op ongeveer 18000 RPM uit, dat zou wel eens eerder kunnen kloppen denk ik.
     
  11. aviador

    aviador Guest

    ik heb hier een vergelijkbare motor, een walkera 3200kv motor.
    ik ben ook nog op zoek naar een goede prop, een 4.1x4.1 prop lijkt mij het best voor een pylon.

    mar @val, is 4x3 op 2 cellen niet heel erg onderbelast? voor 3s is het nog een klein propje niet?
     
  12. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Voor een keer dat ik iets belast volgens de specificaties :D Gisteren heb ik ook eens een 4,3 x 2,3 maar dan in folding prop versie geprobeerd deze zit ook rond de 9 a 8,6 A op 2s 1250kok. motor kwam 35°

    net Die 4x3 op een 3s paket gemeten 11,4Volt - 13,6Ampere 155 watt. voor een tuigje van 2, 300, 400gram kan dit leuke prestaties geven. het motortje komt wel warm maar in een vlucht zal de stroom nog wat zakken natuurlijk en de koeling verbeteren.
     
  13. bennetje

    bennetje

    Lid geworden:
    1 jul 2005
    Berichten:
    272
    Heb ij enig idee van het toerental wat je op 3S haalt met die 4x3 prop?
     
  14. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Met 2s 15800 en met 3s 22000 toeren
     

Deel Deze Pagina