cap232

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door niels steigenga, 25 dec 2006.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb dit dingetje vorige week gekocht:

    http://www.rctechnics.nl/product_in...d=937&osCsid=623a3b2b61803451c6a8aa3619af23a1

    met deze motor:

    http://www.rctechnics.nl/product_in...d=923&osCsid=623a3b2b61803451c6a8aa3619af23a1

    een apc 10x5 prop en 3cells 1700mah lipo's 20C.

    Ben al met het "bouwen" klaar en wacht nu op de lipo's uit belgie (perba)

    Het dingetje bouwt best leuk maar de meegeleverde "handleiding" laat veel te wensen over; het is een pc cd'tje dus met het boekje op je schoot bouwen gaat al niet. Dan zijn ze nog eens erg onduidelijk wat ze nou precies willen. Dus heb ik naar eigenhand de pushrods aangesloten en de rest van de aansturing "bedacht"

    Wat erg netjes is, is dat de constructie erg mooi is in combinatie met de superstrakke transparante folie. Je krijgt zelf de vrijheid te kiezen tussen twee soorten vleugel bevestiging: of met imbussen op de romp schroeven of zelf busjes aanbrengen zodat er rubberbandjes overheen kunnen.
    Ik heb voor de eerste gekozen omdat er geen houten latjes bijzaten om de rubberbandjes over te spannen, hoewel ik meer een voorstander ben van de rubberbandjes. Simpelweg omdat de vleugel heel blijft bij een eventuele slechte landing. Ook wordt de accu vervangen wat makkelijker, nu zal ik de imbussen los moeten draaien eerder ik bij de lipo kan.

    De motor wordt via een stukje rond triplex aan de heuse motorkap geschroefd. Slim bedacht, jammer dat de fabriek het houtje vergeten was......... :roll:

    Opgeslost door zelf een stukje triplex uit te snijden en te schuren kon ik weer verder. Bij het los proefdraaien van de motor viel op dat deze enorm stil was. Ik maakte me wat zorgen omdat de hele zaak waarschijnlijk herrie zou gaan maken waarneer de motor in de epoxy/glasvezel zat vast geschroefd (was dan op te lossen met rubberen ringetjes)maar niets bleek minder waar; het blijft een super stil en mooi geluid. Een zachte ruis die rustig wegvalt bij het draaien van een lager toerental. Kan dus gewoon in een mooi open veldje stil vliegen! :D

    Elke aileron heeft een aparte servo; gemixt in het menu heb ik het neergaande roer minder uitslag gegeven dan het opgaande, dit omdat het tegen de tegen werkende krachten is. Ook leuk dat de roertjes beide naar beneden kunnen en zo als flaps werken. Eens zien hoe dit uitpakt in de praktijk!

    Donderdag komt als het goed is de lipo en rijd ik (mijn vader :D) even op en neer naar quartel voor een graupner preciesie spinner en wat andere toebehoren. Donderdag middag vliegen en dan laat ik horen hoe het gegaan is!

    Misschien iemand die dit modeltje kent? Zag laatst een topic van het zelfde ding maar dan van BMI volgens mij. Die was wel zwaar waar mijn kistej uit zal komen op 420 gram! :D 430 is het aangeraadde! Best netjes denk ik zo! :wink:

    Ik laat het horen!

    gr,

    niels
     
  2. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    niemand die hem kent(misschien van een andere fabriekant) of iemand die opmerkingen heeft?

    gr,

    niels
     
  3. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Ik heb wel een opmerking.
    Gaaf ding!
    Foto's !! :D
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    kan jij hem mooi testen;)

    ik had er ook al een idee op maar kan jij mooi kijken of het iets is
     
  5. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Hoi Niels,

    Ik heb deze CAP ook. Vliegt eigenlijk heel goed, maar pas op bij te langzaam vliegen!
    De CAP heeft de neiging om snel weg te vallen! (maar dan vlieg je eigenlijk al veel te langzaam)

    Erwin
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    bedankt voor de waarschuwing! Heb jij de rolroeren ook als flaps gemixt? ben benieuwd hoe hij daar op reageert........

    en tot wat is hij in staat? Wat de aandrijving betreft: ik heb een 1:1,7 gewichts-trekkracht verhouding: torquen moet kunnen maar is het er een model voor? Hij heeft geen balansroeren en de uitslagen zijn ook niet echt groot!


    gr,

    niels :D
     
  7. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    wat is een balansroer ? :oops:
     
  8. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
  9. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Het toestelletje heeft zeker geen flaperons nodig! Het enige wat je hierbij bereikt is dat hij gaat opbomen. (neus omhoog, en dan is het te laat!)

    Erwin
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    maar dat heeft elke cap dat overtrekken!
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nee hoor, mijn Cap 232 (2.3meter) niet, dat kan Erwin bevestigen :)

    Grt.
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nou 9 van de 10 dan;)
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kan ik mee leven 8) (zolang het niet die van mij betreft [​IMG])

    Grt.
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    me eige Ex cap had het ook
     
  15. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Inderdaad, ik moet bevestigen wat Alexander zegt. Zijn CAP 232 overtrekt niet!

    Erwin
     
  16. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    @erwin:

    Kunt u wat vertellen over deze cap over de vliegeigenschappen zelf en andere dingen misschien?


    gr,

    niels
     
  17. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Hoi Niels,

    De Cap 232 vliegt werkelijk erg goed. Is snel los en behoorlijk beweegelijk. 3D lukt niet zo heel goed ivm de kleine roeruitslagen. De rolroeren worden slecht aangeblazen, dus het torque moment is maar moeilijk op te heffen. Zelf heb ik een HETRC 6- 3D motortje in zitten. De accu is een 2000 MHA 3 cel. Is mischien een beetje groot, maar ik kan wel een half uur vliegen.Heb ook met een 1250 MHA gevlogen maar kwa vliegeigenschappen is er geen verschil merkbaar. Het landen gaat ook goed, alleen is het landingsgestel een beetje slap.
    Zolang je level aanvliegt en niet te veel corrigeren hoeft kan hij heel langzaam aan zijn prop aanvliegen.

    ERWIN
     
  18. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    bedankt ik ben benieuwd!

    Op welk gewicht kwam u uit. Ik blijk toch zwaarder uit te komen dan de bedoeling was....:oops:
     
  19. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Heb vandaag de lipo gehad! Wel jammer dat ik nu nog opzoek ben naar een geschikt servo armpje.

    Wel raar voor de nodige uitslag zijn de meeste bijgeleverde servo armpjes te kort. Probleem is nu dat ik van een servo een armpje mis....

    Verder helemaal klaar! Wat een mooi geluid trouwens: die brushless met een grote prop. Ik heb trouwens verschillende props voor wat tests:

    een apc electric 10x5 een apc slowfly 10x4,75 en een apc electric 11x4

    eens kijken wat het beste vliegt. Vind de 11x4 wel lekker veel trekkracht leveren en een mooie zware ruis maken. Ik laat het horen als hij gelogen heeft! Zal maandag of dinsdag worden.

    Morgen nergens tijd voor

    ik heb 2 flinke tassen vuurwerk in de schuur liggen,, daar ook eens mee aan het (mixen)/experimenteren gaan! :evilbat:

    gr,

    niels (die nog net leeft van een dag werken :roll: )
     
  20. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Hee kun je mischien wat Foto's plaatsen ?

    Lijkt mij wel leuk !

    Mvg Jesse
     

Deel Deze Pagina