Graag tips bij wikkelen CD Rom borstelloos

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 3 mei 2003.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Magnetisch geen probleem. De flux zal toenemen en daarmee ook het koppel, toerental neemt af. Per saldo doet het voor het vermogen niet veel.
     
  2. Wel Ron, dat bedoel ik nu net; Neemt de flux wel veel toe als je van N45 1mm naar N401.5 mm veranderd.

    De regelaar raakt zo snel niet in de war, daarom is meer vermogen mogelijk.

    Niels
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb niet goed gelezen, N45 versus N40 heb ik over het hoofd gezien. Het verhaal blijft hetzelfde het vergroten van de luchtspleet heeft eenzelfde effect als het gebruik van minder sterke magneten: de flux neemt af.
     
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Magneten EN....: CDrom motoren:

    www.aircraft-world.com

    $2,50 verzendkosten en levertijd 5 werkdagen...
    (bestel er regelmatig, altijd met een week mijn spullen)

    Peter
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.608
    Locatie:
    Groningen
    Het gekke is, op laag toeren heeft hij (N40 1.5) iets minder rendement en bij hoog toeren net iets meer. Ook een grotere prop (9x6) draait hij met minder amps. Met een 9x6 maar 200 gram trekkracht en met een 8x3.8 220 gram dus rendement zakt te veel weg. Vrijloop toeren is met die N40 1.5mm wel veel lager. Luchtspleet is minimaal aangezien ik de stator heb afgevijld tot hij net vrij liep.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dus hoe dichter op de stator hoe beter? :p mooi.

    @Tadango, volgens mij zijn jouw (onze?) 1.5mm magneten N45 hoor, onze 2mm's zijn N40. Of vergis ik me nou?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus wat het netto resultaat is van zwakkere, dikkere (kleinere luchtspleet) magneten???
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.608
    Locatie:
    Groningen
    Mmh, ik dacht dat alleen die 1mm maar N45 was, en die 1,5 en 2mm N40, naja, moet je even kijken op de site van george
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    ik heb voor iemand een hele kleine cd rom motor gewikkeld en heb deze teruggekregen met het verzoek om te kijken waarom die niet loopt. Men dacht dat er sluiting in zat. Ik vond het een vreemd verhaal en ben gaan zoeken. Nu blijkt dat de originele magneetring maar 8 polig is en de stator 9 polig. Weet iemand hoe ik dan de polen moet wikkelen om de motor aan het lopen te krijgen??
     
  11. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Is deze ring niet per ongeluk van een 6 pool op een 9 pool terecht gekomen, want ik heb toen in Alphen een halve pallet van die motortjes meegenomen en er zaten 9pool en 6pool met dezelfde as en stator diameter tussen.
     
  12. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Een 9-polige stator kan geen 8-polige rotor aandrijven!
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    9 "nuten" en 8 magneten (polen) kan wel volgens de tabel in het boek brusless-fibel van Retzvbach. (http://www.dmfv.de/de/shop/buecher/d6.html) kan het wel, maar met een wel heel vreemd wikkel schema. Gisteren opgezocht, maar nu even uit het hoofd:
    AaABbBCcC
    A = met de klok mee, a tegen de klok in wikkelen.
    Lijkt me niks... Ik kan me niet voorstellen hoe het precies werkt.
    Ik zal dit wikkelschema nog controleren.

    Ter vergelijking: een normaal cdrom wikkelschema voor 6 of 12 magneten is recht to recht aan: ABCABCABC
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Harold, ik heb het boek van Ludwig Retzbach erbij gepakt, wees gerust, aan je geheugen mankeert niets: AaABbBCcC
    Er schijnen voordelen aan te zitten. Nadeel: de krachten zijn asymmetrisch. mag bij een kleine motor. Bij een 18 pool stator /16 magnet motor is het weer symmetrisch, de dynamische onbalans is weg:
    http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=47732
     
  15. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Ik ben sprakeloos.....dat het wel kan... 8O
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het kan, maar er staat niet bij hoe goed of slecht het is, vergeleken met een wat meer conventionele wikkeling.
     
  17. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    Het kan inderdaad. Ik heb het motortje opnieuw gewikkeld en het loopt. Het is een hele kleine cd motor van 15 mm ankerdiam. Het valt mij op dat de motor slecht aanloopt en steeds neigt om te stoppen tijdens aanlopen; eenmaal op toeren lopt ie wel goed tot bijna vol gas. De opgenomen stroom is onbelast aan de hoge kant bij volgas ca 1 amp. Ik kan de motor niet belasten omdat mijn kleinste prop 6*3.5 is. En deze prop krijgt ie niet rond. Mijn eerste indruk is dat deze combinatie van wikkelen en magneten voor onze toepassing weinig te bieden heeft.

    Groeten,

    Geert
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    About copper wire and Neodymium magnets

    About copper
    First figure out how many winds your application needs/wants. Then, for that number of winds, use the thickest wire possible, or wind 2-3 in parallel. Fill up the slots completely with copper, to the rim, to the rafters :D. This will give less resistance and thus a better efficiency. A higher efficiency means that you can put more power through your motor before reaching too high a temperature. Specific power (power/weigth) increasesOf course, more copper means slightly more weight, in some applications there has to be a trade-off between efficiency and weight.

    About Neodymium magnets
    Use the stronger Neodymium magnets (N45, www.supermagnete.ch has N50!). For a given number of winds, torque will increase and rpm will decrease. Now we'll do it the other way round. Say you have a ferrite motor with the Kv you want. Great. Now replace the ferrite magnets with neo magnets, Kv goes down and Kt goes up. Bummer, wrong Kv, say only 50% of the original 100%. To get Kv up again, you can rewind the motor with less winds, 50% of the original number of winds. Super, Kv is back on the track again and resistance is down by 50%. Since there are now less winds there's room for thicker wire, or winding in parallel, again resistance goes down by 50%. Net result with Neodymium magnets: same Kv and a quarter of the original resistance. This is the great advantage of Neodymium magnets, a higher efficiency.

    The motor is therefore able to handle more power. A motor with an efficiency of 80% can handle e.g. 200Watt. 40Watt is converted into heat/temperature. The 'same' motor with an efficiency of 90% can handle 400watt and burn 40Watt at the same time.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    Ik heb me toch weer laten verleiden om met een 12polig anker een motor te maken. Ik heb vier ankers samengevoegd zodat ik en dikte van 8 mm kreeg. De gebruikte magneten 6 stuks zijn 8*4*1,5 mm. Uit voorgaande experimnenten wist ik al dat ik niet teveel windingen moest leggen omdat anders het toerental te laag wordt. Ik heb nu gekozen voor 15 windingen van 0,5 mm. De motor loopt perfect echter het toerental is te laag. Bij 3 lipo's trekt de motor maar 6,5 A bij een 14*7 prop. Er zijn geen problemen met aanlopen misfire of wat dan ook en de motor weegt 70 gram. Wie kan mij helpen om het aantal windingen uit te rekenen zodat ik op ca 8000 rmp uitkom? Ik wil deze motor gebruiken op de Lazy Bee.

    groeten,

    geert
     

Deel Deze Pagina