cap232

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door niels steigenga, 25 dec 2006.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    als kunstvlucht maar een beetje leuk te doen is! :D

    Ik heb nu 714g trekkracht dus meer als dat hij weegt, moet wel leuk zijn voor verticaal, van torquen zal wel niks komen met dit dingetje :wink:
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe ok Erwin :) Hmz, ik heb nog een 6/3D'tje over, misschien...........nah, ik heb al zoveel :lol:

    Grt.
     
  3. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Kunstvlucht gaat uitstekend!!!
    Vliegt behoorlijk strak voor zo een klein kistje.

    Erwin
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    ik heb zin om d'r mee te vliegen! Maar ik heb eerst de extra te doen, dan wachten op vliegweer. Maar volgende week ook nog een toetsweek :roll:

    moet ik alles laten staan, net waarneer het af is :cry:
     
  5. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bestelt:

    Losse as voor brushless BM2409-18A motor.........

    Vanmorgen was het weer rustig om een uur of elf. Ik alle accu's geladen en naar een plaatselijk voetbal veld getogen. Daar aangekomen alles gecontroleerd; CG, roeren, uitslagen etc.

    Het ding met z'n neus richting het klein beetje wind gezet en eerst rustig gas. Hij had licht de neiging om voorover te vallen, wielen bleken in een kuiltje te staan. Opnieuw neer gezet en gas erop. Hij schoot er als een gek vandoor en kwam razend snel los(leuk zo'n zware motor..)

    Toen hij los kwam 3kwart gas erop gehouden met het doel om hoogte te winnen. Hij bleef echter zo snel door gaan dat ik niet meer zag wat er gebeurde. Tot overmaat van ramp vloog hij recht richting de zon om daar te stallen en op z'n kop verder te gaan. Van schrik en verlies van alle concentratie het ding up gegeven om hem relatief netjes aan de grond te krijgen. Dit werd eigenlijk een klap recht tegen de grond. Dankzij dat hij wel level hing is alle schade beperkt tot een los gekomen inslagmoer en een kromme motor as.


    Hier aangekomen met verhaal moet ik bekennen dat het een eigen stuurfout(en) was. De schrik van het veel te snel loskomen, door een combinatie van zwaar over vermogen en tegen wind die extra lift veroorzaakte, maakte dat ik enkel tegen stuurde en niet meer nadacht. Thuis alles gerepareerd en netjes op orde gebracht. De nieuwe as is besteld dus komende week weer vliegklaar.

    De crash heeft niets te maken met gebrek aan ervaring met parkflyers. Ik vlieg al een hele tijd rond met een "shocky" en een Yak 55 3D. Beide vliegen prima en heb ik volledig in beheersing. Gewoon de schrik maakte mij tot aanzet van fouten.

    Wat er nu eigenlijk precies gebeurde weet ik zelf ook niet helemaal omdat het bizar snel gebeurde.

    Met wat expo en een getemde motor donderdag een rustige, nieuwe start maken.

    gr,

    niels
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Misschien met gebrek aan vliegervaring in het algemeen? Je woont in Rotterdam, in Spijkenisse is er ook een heel mooi groot grasveld, als je wilt dat ik er eens naar kijk bij de volgende poging....

    Grt.
     
  7. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ik vlieg al bij gmvc in gouda :wink:

    Vliegen gaat met goed af, de kleine parkflyers zijn alleen voor tussendoor af en toe een beetje vliegen in de buurt. Met het vliegen op de club voor de brandstof modellen ben ik afhankelijk van de auto van mijn vader.........
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik nodigde je ook niet op de club uit :wink: (ik vlieg op Rozenburg, niet op dat grasveldje van 80*80m in Spijkenisse :lol: )

    Grt.
     
  9. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Mijn vliegplekje in de wijk is lekker 150x100 meter. Is een oud fabrieks terrein (speelmans) Waar ik vanmorgen vloog is een netjes glad geschoren wedstrijd veld, ruimte zat en een strakke start en landings baan.

    Ik blijf erbij, was gewoon de schrik van een iets te vroeg loskomende nieuwe kist waarvan het ook nog eens de maiden was. De maiden van die Yak ging perfect! Was op dezelfde plek.........
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat heet gebrek aan ervaring Niels :wink: Geeft verder niks, ik ken vele mensen die de eerste vlucht door een ander laten doen (ook mensen die al 40 jaar vliegen), dat zorgt er 's zomers in de regel voor dat ik 3/4 modellen per weekend mag invliegen van anderen :p 8)

    Grt.
     
  11. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Hoe het genoemd wordt verschilt per persoon :wink:

    Daarom heb ik ook nooit ontkent dat het mijn eigen schuld was 8)............
     
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.514
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    precies alexander

    jij schrok omdat je nog nooit een model hebt gevlogen met zo veel vermogen

    helaas is dat vaak zo
    ik heb ook mijn 1e 3 modelen in laten vliegen door mijn vader

    inmidels vlieg ik de gemidele nieuwe vliegtuig op het veld in, zelfs soms die van me vader als hij het niet vertrouwd

    daar kan jij niets aan doen!

    jij schrok en toen hij rolde raakte jij in paniek, komt vaak voor en dan up treken nog vaker
     
  13. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    [GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid=6916915908275517202 [/GVideo]

    Dit is zo'n beetje wat er is gebeurt.

    Let wel op het moment dat hij op z'n kop vliegt vloog hij in het echt recht voor de zon dus dat deel kon ik niet meer zien........

    Let niet op de slechte kwaliteit; is gefilmd met camstudio........

    (ook komt er nog bij dat de wind ook een rol speelt.)
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.437
    Locatie:
    Spijkenisse
    Riiiiiiiiiiight :roll:
     
  15. hezik

    hezik Guest

    [knip] noot aan zelf: op playknop drukken sukkel [/knip]
     
  16. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    hoe was die bedoelt?

    ik krijg de indruk dat het nu meer uitloopt op een eindeloze discussie. Het was mijn fout heb ik eerlijk gezegd dus OK, ik zal dan wel beter moeten leren met dit ding dus die punten hebben jullie........

    Kunnen we het nu bij het kissie zelf houden!
     
  17. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    @Rsv Mille

    Had u de 60% expo erop staan zoals ze in de handleiding opgeven voor waarneer er een comp. zender wordt gebruikt? Ben bang dat hij vooral op de rol te tam zal worden.

    gr,

    niels
     
  18. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Beste Niels,

    Ik adviseer absoluut om de expo te gebruiken. Het is een zeer wendbaar kistje en zal beter bestuurbaar blijven.
    Voor de kunstvlucht figuren of stunts kun je dan toch de volledig uitslag benutten. TRUST ME!!!!

    Erwin
     
  19. El_barto_

    El_barto_ Guest

    @niels:

    srry als ik verkeerd ben, maar ik denk dat je niet goed begrijpt wat expo is?!?!
    als je maximale uitslag insteld zonder expo ga met expo nog altijd diezelfde maximale uitslag hebben.
    wat doet expo dus, hij gaat in het center de servo's minder hard laten bewegen dan zonder expo, en buiten het center gaat hij de servo's harder laten bewegen dan zonder expo.
    dus je vliegt zal altijd evenhard reageren (in zijn maximaal) of je het nu gebruikt of niet.

    ik ben er zeker van dat expo en must have is!

    Grtz Matanza
     
  20. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt! Zal wel schelen!

    Ik weet wat expo is! :wink: Dat maakt hem wat minder gevoelig op de knuppels, ik had namelijk het idee dat dat ok een meespelende factor was voor de crash. Het tegen sturen ging daarom te wild! Dat is ook wat ik gewoon eerlijk zeg en waar ik me niet voor schaam: gewoon een ordinaire reeks stuurfouten van het te sterk tegen sturen!

    Wel bedankt voor de reactie's wat betreft de instelling voor expo. Dual rate leek mij niks omdat dan de kans bestaat dat ik de uitslage te klein maak en er te weinig respons is!

    Bedankt! :D

    gr,

    niels
     

Deel Deze Pagina