cap232

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door niels steigenga, 25 dec 2006.

  1. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    @RVS Mille:

    had u daarbij ook 60% expo ingesteld staan? Lijkt mij wel erg overdreven veel. Ik weet niet hoe het uitpakt, u heeft daar vast ervaring mee en weet wat het beste is. Dus wat raad u aan?

    gr,

    niels
     
  2. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Hoi Niels,

    Helaas is het geen vast gegeven om 60% toe te passen. Het ligt ook aan jouw aansturing vanaf de servo/hevellengte enz.
    Die van mij kan net iets anders zijn.
    Ik adviseer om eerst maar eens met 45% te gaan proberen. Je kunt het altijd nog vergroten.
    Wees voorzichtig en neem rustig je tijd ervoor!
    Hopelijk word je niet nogeens verrast.

    Erwin
     
  3. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik had op m'n Micro Showflyer ook iets van 50 - 60% expo; daar is niks mis mee en wordt zo'n bewegelijke kist wat rustiger van.

    Ik vind je wel een held dat je afgelopen maandag een licht, dikprofielig (lees: instabiel, onrustig, langzaam maar bewegelijk) en vooral kwetsbaar kistje hebt gemaidend; het was nl. volgens mij bijzonder rottig weer toen in Zuid Holland. Je hebt nog mazzel dat je alleen een as te fixen hebt, of was het toevallig windstil? Mijn MSF (verkocht; te langzaam, niet leuk genoeg in ons gemiddelde klimaat) vloog redelijk ok met wat wind, maar op een gegeven moment houdt 't gewoon op; dit soort kistjes komen dan gewoon niet lekker vooruit en worden erg onrustig met landen omdat ze zo'n lage snelheid hebben en daardoor vatbaar zijn voor allerhande turbulentie. Je kan dan het beste van redelijke hoogte aanduiken en in 1x gelijk goed neerzetten zonder aarzelen; op zich ook wel een kunst, want een snel kistje a la Tucano vliegt onder zulke omstandigheden veel makkelijker :lol:

    En dan nog een tip: maak je kist herkenbaar aan onder- en bovenzijde door bovenop bijv. rode Solarfilm te plakken en precies op de zelfde plaats aan de onderzijde een andere kleur. Aangezien je vleugels transparant zijn, heeft aan een zijde een kleurtje geen zin, heb ik zelf mogen ervaren :oops:

    P.s.: weeralarm afgegeven, windkracht 9, 110 km/h, dus oppassen morgen!
     
  4. Bennie Wassink

    Bennie Wassink

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Enschede
    Hoi,

    Ik heb hem ook gekocht en gebouwd.

    Nu zit ik nog met één vraag, op de cd staat dat het CG op de hoofd lat ligt van de vleugel klopt dit??

    Ik moet de lipo in de motorkap leggen om dit CG te krijgen :? :| .

    Gr, Benjamin
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Het CG ligt vaak vlakbij de hoofdligger inderdaad, het dikste punt van de vleugel.. vaak rond 1/3 aan de voorzijde.
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Bedankt voor de tips!

    @ZamBeZi:

    Het was inderdaad iets rustiger op dat moment. Ik had er wel wat vertrouwen in omdat de maiden van de andere shock- en parkflyers (waaronder een 3D model) ook zelf prima zijn verlopen. Jammer heeft TNT de post vandaag nog niet gebracht dus morgen maarde nieuwe as erin plaatsen. Zondag kijken of het tijdens 2 en 4uur inderdaad rustig is.........

    Ik vertel het als er nieuws is! :D

    bedankt!

    gr,

    niels
     
  7. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    ok succes als het zover is
    het is niet echt de tijd van 't jaar voor dit soort kistjes; je moet echt proberen de snelheid er in te houden met landen om de controle te houden, dus een altijd een tikkie gas er op houden!
     
  8. Acropilot

    Acropilot Guest

    hey, ben ook opzoek naar een goedkoop ligt rompbouw 3D bakje, en dacht aan deze, nu heb ik 3S 2200 mah liggen en 3S 1000 mah, geen van beiden zijn super, maar welke is het best om met de cap te vliegen?

    greets!

    ps. nog steeds geen filmpje van dit kistje?
     
  9. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    kan eigenlijk wel met allebei! :D

    Met de aangeraadde lipo 1500mah ligt het zwaartepunt te precies goed met een 2200 komt het nog iets meer naar voren te liggen waardoor hij denk ik ook iets beter vliegt als waarneer het te ver naar achteren ligt!


    gr,

    niels
     
  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    2200 lijkt me aan de zware kant, eerlijk gezegd; kan je met een beetje beleid wel dik 20 minuten vliegen!

    nog gevlogen? het weer was vandaag perfect; 'ben een half uur eerder van m'n werk vertrokken om snel m'n Swift op te pikken
     
  11. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Eigenlijk geen tijd voor gehad! Denk dat het pas over een week of twee zal worden: ik heb een gebroken teen (tja......) en kan daardoor niet zo makkelijk het wild vliegveld bewandelen:wink:

    Verder ffies was met school afhandelen en de vakantie komt eraan!
     
  12. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Gister heeft hij dan gevlogen! Me vader was vrij dus kon hij mooi naar het veld rijden :D

    Het ding neergezet en eerst een beetjegetaxied. Daarne voor me neer gezet alles gecontroleerd (60% expo erop) gas dr op en hij kiept weer met zijn neus voorover(het landingsgestel zit precies op het zwaartepunt) Rechtop gezet en met een klein beetje up tegen het kiepen rustig het gas erop. Na een kort grondloop steeg hij netjes op! Ik merkte gelijk al dat hij veel beter vloog als de vorige keer(dankzij de expo en een naar voren geplaatst zwaartepunt).

    Een eerste bocht in gezet waarna ik er een beetje vertrouwen in kreeg en hem rustig door de lucht stuurde. Toen ik de knuppels los liet bleek hij wat naar links getrimd te moeten worden op de rol. NIet gedaan maar eerst eens geland. Dan merk je toch wel dat het met een beetje wind een kreng is om te landen. Ondanks dat verliep de landing prima!

    Tweede vlucht:

    REcht voor me neer gas erop en vliegen. NA een nog kortere start vloog hij weer vrij snel dit keer. Iets gas eraf gehaald en begonnen met trimmen. Toen kwam hij op een gegeven moment toch wel wat laag voorbij en omdat hij toch niet erg snel ging gelijk maar een landing van gemaakt! Na dat hij aan de grond was en een stukje door reed kwam hij door de kleine wieltjes in een kuiltje terecht waardoor hij eindige in een neus standje. Was geen probleem want ik heb een zelf gemaakte as(niet slaan: van een zundapp spaak) met een propsaver die de prop en as beschermt bij zulk soort dingetjes.

    Zo meteen weer eens gaan vliegen en kijken of ik de boel nu netjes kan afstellen en naar mijn smaak kan krijgen.

    Tochwel: voor een ieder die hem koopt raadt ik zeker de expo aan. Volgens de handleiding 60% wat prima is om hem rustig in de lucht te houden. Hij is zonder expo veel en veel feller als dat hij lijkt.

    Waarneer ik gewend ben aan het kistje ga ik langzaam minderen met de expo zodat hij wat sneller naar de knuppels luisterd maar voor nu is het voldoende om er mooi en fijn mee te vliegen! :D

    gr,

    niels
     
  13. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    goed bezig; ga je morgen (zondag) nog naar de club?
     
  14. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ja morgen ben ik er! :D

    De extra zou z'n maiden moeten maken. Ik heb net een mail gehad van m'n instructeur dat het weer tegen valt. Ik hoop maar dat deze voorspellingen niet uitkomen! Anders ga ik gewoon voor de fun even kijken! :D

    YEE!!!!!!! DUIZENDSTE BERICHT!!!! :banana:
     
  15. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    windkracht 5 en 80% kans op neerslag...

    ALS ik ga, ben ik er rond 13:30 uur, incl Minimag en Swift; het weer is mij te onrustig om m'n Mustang z'n eerste vlucht te geven
     
  16. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    ja ik ben er ook zo tussen half twee en twee! Ik neem me extra mee. Maar ik ben bang dat het niks wordt met dit weer! Ik hoop het wel!

    gr,

    niels
     
  17. alfredo

    alfredo Guest

    Heb deze kist ook. Vlieg hem met een 3cellen pakket van 1700 Mah. 3D lukt niet echt, maar verder vliegt de CAP bijzonder rustig en stabiel. Grondstart is mij nog nooit gelukt, duikt metaan naar voren en ook bij landen staat hij vaak op zijn kop. Gewicht is vliegklaar 680 gram. Motor omgedraaid en nu een vaste collet ipv de rubbers. werkt een stuk beter
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Grotere wielen monteren zou moeten helpen. Ik had hetzelfde probleem met m'n Vision EP, is een toestelletje van ongeveer dezelfde groote. Zitten nu 8,5cm wielen onder en nu gaat het goed. Ziet er niet uit en je krijgt er wel meer drag door, maar werkt wel.
     
  19. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
  20. robertvdmm

    robertvdmm Guest

    he, mijn vleugel zit vast met twee van die imbusjes,.. ziet er natuurlijk mooi uit,.. maar heb al twee keer mn vleugel moeten repareren door een verkeerde landing (in te hoog gras),.. kan iemand misschien even laten zien hoe je die elastiek verbinding maakt. sommige cap's hebben dit al. kan zelf wel iets verzinnen, maar misschien hebben zij een super verbinding die ik zo snel niet kan verzinnen! :wink:
     

Deel Deze Pagina