Volledige zelfbouw: ZLIN XIII

Het is weer zaterdag.....knutseldag !!! :D
Na wat vervelende gebeurtenissen in familiekring, ben ik toch maar aan de knutsel gegaan om het e.e.a. van mij af te zetten....prima remedie !

De servo's voor de ailerons. Was best lastig aangezien er net aan genoeg ruimte was.
Moest dus maar vindingrijk met de fixering van de servo omgaan...temeer ook gezien het feit dat ik de servo aan de onderkant van de vleugel met een luikje wil kunnen verwijderen....zoals iedereen op dit forum.
Mijn idee....

Voorkant van de servo klem zetten met 3 latjes, waarvan 2 aan de ribben worden gelijmd en de 3e als "slot" wordt geschroefd op de 2 verlijmde..

normal_vleugel26.jpg


De lange en middelste worden aan elkaar gelijmd en kops aan de ribben. De onderste krijgt een schroefje in de kopskant en wordt over de lange zijde vastgeschroefd aan de 2 verlijmde delen.

Het langste latje ingekeept om over de servoschouders te schuiven...

normal_vleugel27.jpg


normal_vleugel28.jpg


Het onderste latje gaan we dus plaatsen als we het luikje aan de onderkant open hebben.

De achterkant van de servo klemmen we tussen 2 kleine latje die aan de hoofdlijdt gelijmd zijn..

normal_vleugel25.jpg


En als laatste een klein dekplaatje gelijmd om de dekking te beschermen tegen de servodruk.

normal_vleugel29.jpg


Het onbedekte gedeelte kan niet tegen de dekking aankomen aangezien daar aan de onderkant het latje geschroefd wordt waar de servo aan vast zit. Komt dit nog helder over ???? 8O :|

Enfin, op deze manier kunnen we de servo aan de onderkant verwijderen en zit hij vast in een constructie die aan de ribben en hoofdlijst vast zit.
 
Ik volg nu ook al een tijdje met veel bewondering dit prachtig bouwverslag en heb besloten dat mijn volgend bouwproject ook hetzelfde toestel zal zijn, ik ga natuurlijk veel kunnen spieken via uw bouwverslagen. :worship: waarvoor mijn dank!
Eerst nog de lopende bouwwerken afwerken.
De tekening van de Zlin XIII heb ik ook gevonden op het net en ondertussen heb ik ook deze tekening vergroot naar het gewenste formaat. Dit heb ik gedaan vanuit Paint Pro.
Laat de verslagen en de fotootjes maar komen zou ik zeggen! :lol:
 
Kijk...dat zijn goede berichten Novada ! Nog een ZLIN XIII in hout-uitvoering......de 2e in Nederland :D
We schrijven historie.

Als je je wil, kan ik de foto's op CD/DVD branden en naar je toe sturen.

Ik hou ook de bouwkosten bij (tja, ik ben en blijf accountant) zodat je een beetje weet wat het allemaal gaat kosten.

Oh ja....tutoyeer ajb....met bouwers onder elkaar moet dat kunnen :D

Succes met de voorbereidingen !

Bob
 
Ik kwam net een stukje historie tegen op internet......er is weinig over de ZLIN XIII te vinden...ik weet nu waarom :D

Most aviation enthusiasts will connect the Czechoslovakian company name "Zlin" with first-- class aerobatics machines, and its aim has always been to enable people to enjoy the pleasure of flight.

In 1936, Jaroslav Lonek, then Zlin's chief designer, constructed a real thoroughbred-the Z-XIII. Made entirely of wood, this agile little racer is almost a sculpture. Officially designated a courier aircraft, its production was a private venture of the factory. Its introduction caused a small sensation because with a 130hp engine, its top speed was 235mph.

As you might expect, the Z-XIII was a handful to fly. Because its stall speed was just below the top speed of frontline biplane fighters, only two Czech pilots-factory test pilot Svab and Maj. Jan Ambruz-were permitted to fly it. In August 1937, Maj. Ambruz went to France to participate in the "Circuit de L'est," but he arrived late because of bad weather. Having seen the Z-XIII, the organizers forbade his participation because it obviously outclassed the other aircraft there.

As WW II approached, the Z-XIII was disassembled and stored in the factory. During the War, plans were made to reassemble it and use it to fly to Yugoslavia, but this never happened. It survived the War, was eventually donated to the Technical Museum in Prague and, in 1980, was given a complete overhaul. It is now in pristine condition and on display as a tribute to the skills of Czechoslovakian prewar aircraft designers. -Dick van Mourik
 
Bob Polhuis zei:
Kijk...dat zijn goede berichten Novada ! Nog een ZLIN XIII in hout-uitvoering......de 2e in Nederland :D
We schrijven historie.

Als je je wil, kan ik de foto's op CD/DVD branden en naar je toe sturen.

Ik hou ook de bouwkosten bij (tja, ik ben en blijf accountant) zodat je een beetje weet wat het allemaal gaat kosten.

Oh ja....tutoyeer ajb....met bouwers onder elkaar moet dat kunnen :D

Succes met de voorbereidingen !

Bob


Wat dat 2é ZLIN XIII toestel in nederland betreft zal ik u moeten teleurstellen Bop, :( want ik ben woonachtig in België.
Ik ben wel eens benieuwd naar wat dit toestel zo ongeveer zal gaan kosten, kan mij daar niet zo direct een gedacht van geven.
Tot nu toe heb ik alle foto's van dit draadje en de meest interessante teksten in een word document gegoten, je weet maar nooit mocht om de één of andere reden het forum niet meer toegankelijk zijn. 8O Tevens is dit ook gemakkelijk omdat ik dit document heb uitgeprint en kan dit netjes naast me leggen als ik aan het bouwen sla :)

Persoonlijk vind ik de Zlin ook een prachtig vliegtuig, hopelijk is hij als model beter te besturen dan in het echt, want uit wat je daar hebt gevonden over dit toestel is het niet zo eenvoudig te bedienen toestel geweest, maar het geeft iets nostalgie in zich. 8)

Ik zou er direct al willen aan beginnen, mijn handden jeuken, maar mijn verstand ( het weinige dat ik heb althans) zegt me dat ik eerst de dingen die ik bezig ben moet verder afwerken en dan pas er aan beginnen. Trouwens zou ik eerst nog een beetje mijn infrastructuur van mijn werkruimte willen aanpassen en tevens enkele m² willen uitbreiden.
Je ken geen plaats genoeg hebben vind ik :wink:

Mocht je je het niet ontzien om de foto’s en dergelijke op cd te zetten en me op te sturen zou ik dit enorm waarderen, en zou voor mij ook een enorme hulp zijn, onkosten zou ik natuurlijk vergoeden, je moet maar iets laten weten he’ Bop. :wink:
 
Zoooo...hier weer een kleine update van deze beginnende positief ingestelde bouwer :D
Ik zit met open mond te genieten van alle projecten die lopen...waanzinnig !
Verder ben ik aan het kijken of ik met AutoCAD 2007 wat volgende projecten op kan gaan starten. Heeft iemand ervaring met AutoCAD ?? :| :wink:

Enfin, mijn kistje is ook weer iets verder gevorderd.....
Door het zoeken op internet kwam ik er achter dat de ailerons bij de originele kist van buitenaf werden aangestuurd ! :evil: En ik maar moeilijk doen om alles van binnenuit de regelen....dus een kleine aanpassing aan de aansturing...gelukkig geen breekwerk nodig.
Het stond op mijn tekening niet zo duidelijk...maar op de tekening van 1 van de weinige statische modelletjes (niet meer te koop overigens) zag ik het wel staan. Met dank aan Nico Braas die mij een scan van de tekening van het modelletje heeft gemaild.

normal_modelletje.jpg


Zo zie je maar weer dat een beetje verdieping in je model wel gewenst is :)
Ik heb direct maar even contact gezocht met de makers van de echte ZLIN's....dol enthousiast waren ze....en hebben mij in contact gebracht met Dick van Mourik....daar had ik nu net een stukje van in mijn verslag gezet....klein wereldje :D

Enfin, de tussenlijstjes en blokjes gelijmd...niet zo spannend...
normal_vleugel31.jpg


De hevels voor de aansturing van de flappies geplaatst....
normal_vleugel32.jpg


En de flappies ingedekt....

normal_vleugel30.jpg
 
Bob Polhuis zei:
Ik heb direct maar even contact gezocht met de makers van de echte ZLIN's....dol enthousiast waren ze....en hebben mij in contact gebracht met Dick van Mourik
Hoi Bob,
als er iemand is in Nederland die iets over Zlín weet is het Dick, ik zal hem nog net geen Mr. Zlín noemen maar het komt er dicht in de buurt.
Bij de Zlín fabrieken komt hij regelmatig over de vloer zullen we maar zeggen.
Schroom niet kontakt met hem op te nemen, ik weet uit ervaring dat hij je graag zal helpen!

groet,

Frank
 
Rob, (boomduiker) : is jouw avatar een MIG3? Zoja, heb jij daar tekeningen of schetsen van, waaruit de rompvorm blijkt?
 
packard zei:
Rob, (boomduiker) : is jouw avatar een MIG3? Zoja, heb jij daar tekeningen of schetsen van, waaruit de rompvorm blijkt?

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=819261

Zo was hij. Maar die 80cm kissies zijn lastig te starten en deze winter ben ik hem helaas aan het repareren (volledig opnieuw aan het spuiten).
Hij was wat zwaar en nu hoop ik 50gram lichter uit te komen.
Het is mijn eerste 80cm kist die ik als kit bouwde, maar ook de laatste. Harstikke leuk om te doen, maar zoals gezegd "bagger" met de start.

Beter is het om zo'n kist met 1meter of 1.24meter spanwijdte te bouwen. Dat kun je met retracts werken en starten vanaf de bodem.
Echter in America blijven ze jammer genoeg in de speed400 maat hangen. :? :?

Het model kan ik je in iedergeval adviseren. Is erg mooi en ruig.
Deze mooie en erg gave kit is van Terry:
http://www.tdmsoftware.com/majewski/rcstuff/mig3/mig3.html

Je kunt ook op aanvraag een grotere tekening krijgen bij Terry. Hij schaalt ze dan gewoon oop.
Wat betreft scale details en dat soort zaken zijn het echt top kits.
Kijk maar eens op de site van Terry....veel mooi spul!!

Zover ik weet is erg geen andere MiG-3 kit.
Je ziet ze helaas erg weinig terwijl het echt een prachtige en zeer ruige kist is!!

Rob
 
Helaas of topic, maar toch:

Rob , ik doe aan lijnbesturing en zoek al tijden naar tekeningen van MIG3 die kunnen worden aangepast. Zojuist heb ik tekeningen besteld bij Terry(TDM). Bedankt voor je tip !
 
packard zei:
Helaas of topic, maar toch:

Rob , ik doe aan lijnbesturing en zoek al tijden naar tekeningen van MIG3 die kunnen worden aangepast. Zojuist heb ik tekeningen besteld bij Terry(TDM). Bedankt voor je tip !

Voor dit soort dingen is m.i. het forum ook bedoeld
m.a.w. wat hebben we eigenlijk een prachtig forum nietwaar?
Robert en alle mods bedankt voor jullie inzet!
 
Bob Polhuis zei:
en hebben mij in contact gebracht met Dick van Mourik

Frank zei:
Schroom niet kontakt met hem op te nemen, ik weet uit ervaring dat hij je graag zal helpen!

Hmmm, ik denk dat ik namens velen spreek als ik zeg dat Dick hier meer dan welkom is.
Is er niemand (mede-clublid?) die Dick fijntjes kan wijzen op dit wonderschone forum?
 
WV zei:
Is er niemand (mede-clublid?) die Dick fijntjes kan wijzen op dit wonderschone forum?

Jawel, ik weet dat Dick wel eens meekijkt hier op het (schaal)forum, Maar hij is ook nog secretaris bij ons op de club, daar gaat vrij veel tijd aan op, de rest spendeert hij natuurlijk aan zijn projecten waaronder uiteraard Zlín's !!
Ik zal hem vragen of hij bereid is hier en daar wat te posten, Ton v. Munsteren vroeg hier ook al om, zoveel verzoeken dat kan 'ie bijna niet weigeren!

groet,

Frank
 
packard zei:
Helaas of topic, maar toch:

Rob , ik doe aan lijnbesturing en zoek al tijden naar tekeningen van MIG3 die kunnen worden aangepast. Zojuist heb ik tekeningen besteld bij Terry(TDM). Bedankt voor je tip !

Toppie. Voor lijnbesturing is deze maat prima lijkt me. Veel plezier met het bouwen!
Rob
 
Frank Hartog zei:
Jawel, ik weet dat Dick wel eens meekijkt hier op het (schaal)forum, Maar hij is ook nog secretaris bij ons op de club, daar gaat vrij veel tijd aan op, de rest spendeert hij natuurlijk aan zijn projecten waaronder uiteraard Zlín's !!
Ik zal hem vragen of hij bereid is hier en daar wat te posten, Ton v. Munsteren vroeg hier ook al om, zoveel verzoeken dat kan 'ie bijna niet weigeren!

groet,

Frank

Hmmm.....ik heb hier wat aangeboord denk ik....ik hoop dat Dick het kan waarderen. Ik heb zijn nummer (van hem) gekregen en ga hem deze week zeker bellen. Ik zal hem direct wijzen op het feit dat zijn aanwezigheid op dit mooie forum zeer word gewaardeerd ! :D

Ik vind die MIG3 ook een super strakke kist !
De reden waarom ik op dit forum zit.....en wat derhalve mijn motto is......"Als ze dit kit niet maken, bouwen we de kist zelf wel !"
Dus als de tekeningen circuleren, hou ik mij warm aanbevolen voor een kopie ! :D
Mede namens mijn vingerplant....alvast bedankt !
 
Bob Polhuis zei:
ik hoop dat Dick het kan waarderen. Ik heb zijn nummer (van hem) gekregen en ga hem deze week zeker bellen. Ik zal hem direct wijzen op het feit dat zijn aanwezigheid op dit mooie forum zeer word gewaardeerd ! :D

Heb hem gisteravond nog even gebeld, het is voor hem inderdaad meer een tijdprobleem dan niet willen!, maar hij zei dat je gerust rechtstreeks naar hem kan mailen/bellen.

Voor de rest doe ik 3d tekenwerk voor hem voor een nieuw project, een Arado 96, (google daar maar eens op 'images') ik zal Dick toestemming vragen om daarover een topic te verzorgen is wellicht interessant op het schaalforum...............

groet,

Frank
 
Hoe kan iemand weigeren na zo'n charme-offensief???

Het is als Frank al aangeeft - simpelweg gebrek aan vrije tijd, maar uiteraard zal ik graag helpen waar dat kan!

Overigens moet ik Bob teleurstellen - de Z-XIII heeft geen aansturing van de ailerons aan de buitenkant; dat zijn compensatiegewichten.....

Waarom zouden ze het een schaalmodelbouwer makkelijk maken?????

Succes!

Dick
 
Back
Top