Wanneer is je ontvangeraccu leeg?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bjlevi, 29 mrt 2007.

  1. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo,

    Wanneer is mijn ontvangeraccu leeg? Dus tot wanneer kan ik ermee vliegen? (Heli & vliegtuig)
    Ik gebruik Jamara NiMH 2500 mAh accu's. Ik heb een tester van multiplex maar deze is volgens mij niet goed afgesteld.

    Ik heb hier al even op het forum naar gezocht maar kon niets concreets vinden.

    Alvast bedankt voor je hulp!
     
  2. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Als je kist stuurloos tegen de grond klapt dan is je ontvangeraccu leeg :D ......

    Vind het trouwens wel een goede vraag. ik heb hetzelfde met mijn Onstekings en ontvangeraccu. Mijn ultramat 14 laadt ze wel telkens netjes en geeft daarbij aan hoeveel mhA erin gegaan is maar ik zou ook graag een manier van meten hebben om te weten of het verantwoord is om de lucht nog een keer in te gaan.......
    Elke vliegdag die accu's opladen terwijl er wellicht maar weinig uit is lijkt me niet goed voor mijn accu's......
     
  3. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Het meten van de spanning in je accu kan met een accucontroller zoals deze bijvoorbeeld:

    [​IMG]



    Taco.
     
  4. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Een universeelmeter is ook een optie.

    Bij Action verkopen ze een heel leuk ding voor 6.95 euro. (incl 9V batterij) Kan zelfs nog tot 20A stroom meten. Ik heb hem met mijn Fluke 85 vergeleken en hij is behoorlijk nauwkeurig.
     
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Bij NiXX accu's is de spanning meten een erg onnauwkeurige manier van ladingtoestant meten.
    In bijna het hele bereik van de accucel zal de spanning bijna hetzelfde zijn.
    Belast meten is al een betere manier, maar nog steeds zal de spanning pas drastisch inzakken als de accu ook leeg is.
    De enige manier is dus overdimensioneren van je accu en/of tijdig bijladen.
     
  6. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Je kunt toch ook in belaste toestand meten?
    Hetzelfde gebeurt met het metertje van Knikvleugeltje.
    Altijd nog beter dan de boel ongecontroleerd omhoog sturen.
     
  7. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Het is natuurlijk altijd beter dan ongecontroleerd maar wat gaan vliegen, het gevaar is juist na 8 vluchten van: ""Mijn accu is nog vol, want de meter geeft nog groen aan."
    Want op het moment dat de accu nog maar op 10-20% zit, zal die dat nog aangeven....
    Terwijl je dat afleest terwijl de besturing misschien wel aanstaat, maar niet belast is.
     
  8. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Misschien is het een idee een klein stukje electronica te ontwikkelen dat de mA meet die aan de accu onttrokken zijn. :idea: :idea: :idea:
    Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. :wink:

    Electronica is mijn vak en hobby niet, maar misschien kan daar iemand op inspringen.

    Als zo´n klein stukje electronica is voorzien van een lcd-schermpje, dan weet je exact wat nog aan mA voorhanden is. Tenminste als je ook precies weet wat je er stopt.

    Taco.
     
  9. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Dat zou kunnen inderdaad, maar ook daar zitten wat haken en ogen aan.
    Ten eerste kan je de zelfontlading van de accu niet meten. Echter als je altijd voor een vliegdag je accu's vollaad is dat niet zo'n probleem. Dan moet je nog weten wat de werkelijke capaciteit is van je accu. Dus niet die op het labeltje staat. En dan misschien wel het moeilijkste: De capaciteit bepalen bij verschillende belasting. Hoe hogere ontlaadstromen je hebt, hoe lager de capaciteit is. Dit komt door het chemische cel en het proces hiervan.

    Natuurlijk is er een stroommeter te maken die dmv een logfunctie de verbruikte capaciteit bijhoud. Redelijk complex voor een hobbyist.
    Hier is wel een mooi voorbeeld van zo'n apparaatje:
    http://www.eagletreesystems.com/MicroPower/micro.htm
    Deze is meer voor aandrijvingen gebouwd, maar hetzelfde moet ook werken met Rx accu's.
    Lijkt me een zeer mooi systeem, en als je weet wat je meet ook nog veel aan hebt.
     
  10. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Dit systeem kende ik niet.
    Maar zoiets:

    [​IMG]

    bedoelde ik inderdaad.

    Ik vind het systeem nog niet eens zo duur.
    Heeft iemand ervaring met dit systeem?
    Met het risico :offtopic: te gaan.
    Misschien dan verder op een ander draadje....... :idea:

    Taco.
     
  11. AIRWOLF

    AIRWOLF Guest

    [​IMG]

    Deze gebruik ik, en hij werkt perfect. Tevens zit er een functie op om je accu te ontladen, heb je bijvoorbeeld een 4 cellen pakket van 4,8V dan ontlaad hij hem tot 3,6V oftewel 0,9V per cel.
     
  12. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Het eerder in dit forum getoonde LED-paneeltje is zeer voordelig te kopen (5 €) bij www.perba.com. Ik heb ze in al mijn toestellen ingebouwd. Je prikt ze in een ongebruikt kanaal van je ontvanger.
    Na elke vlucht kun je direct zien of je veel spanning hebt verloren.
    Wat ook een goede indicatie geeft, is de volgende manier; tegelijkertijd alle sticks even bewegen. Je kunt dan in belaste toestand het accu pakket aflezen.
     
  13. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    De multiplex tester die ik gebruik, belast de accu tijdens het testen (denk ik)
    Maar hij is niet goed afgesteld.

    Maar het inbouwen van een LED-paneeltje van €5 is oo een goede oplossing.
    Maar wat mij het beste likt is zo'n uitgebreide tester zoals de Futaba van Airwolf.

    Het gaat ook om een Raptor 50 en die trekt veel stroom(sorry, weet niet de juiste vakterm. Ampere?)

    Misschien vind ik in Dortmund wel een goede tester. Airwolf? kan je wat meer info van jou tester geven? Type? Prijs?
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo`n led paneeltje is handig, heb hem zelf ook op een paar kisten zitten maar het is zeker geen duidelijke aanwijzing.

    Op mijn Super Decathlon bijvoorbeeld geven de led`s vol aan, todat ik een beetje met de roeren ga hengelen, dan lopen de led`s naar geel en zelfs naar rood.
    Dus belast zit je daarmee als snel in geel en soms in rood.

    Onbelast schiet ie weer mooi terug naar groen, ik leer mijzelf dus aan om als de led`s bij onbelast in geel staan niet meer te gaan vliegen (nog maar 1 keer voorgekomen nadat ik de ontvangerakku een keer niet opgeladen had na al een dag vliegen).

    Verder laad ik alle akku`s een dag voor het vliegen op, ongeacht of dat ze leeg zijn of niet, misschien niet goed voor de levensduur van de akku`s maar dan ben ik wel altijd verzekert van volle akku`s op de vliegdag zelf en niet van misschien is het voldoende of net niet.

    Daarnaast meet ik alle akku`s eens in de zoveel tijd na het laden even per cel door of er niet per ongeluk een cel kapot is.
    Zo heb ik pas geleden 2 grote 1800mAh ontvangerakku`s weggegooid omdat er in beide 1 cel zat die niet meer volledig meedeed.

    Kost mischien iets vaker een ontvanger akku maar die zijn veelal goedkoper dan een model ;-)
     
  15. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Dus zo'n paneel is een goede indicatie als je de servo's belast?
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Geeft hij dan ook aan hoeveel er nog inzat ?

    Je kunt op geen enkele manier meten hoeveel energie er nog in je pakket zit.
    Niccad en Nimh cellen duikelen plots in elkaar als de koek op is.
     
  17. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Maar waarom gebruik je dat ding dan?

    Uit je 1e reactie maak ik op dat het perfect werkt, maar met je 2e reactie ze je dat je op geen enkele manier kan controleren of de accu nog vol genoeg is voor nog een vlucht :?
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik gebruik hem ook niet :p dat doet Airwolf wel.
    Die ontlaadfunctie staat mij wel aan, zo kun je dus zien hoe lang je de accu nog had kunnen gebruiken.
    Je kunt dus alleen maar achteraf meten hoe vol of leeg of halfvol/leeg je accu was op dat moment.
    De leds op een schakelaar geven dus slechts de spanning op dat moment aan.
    Zij vertellen je dus niet, dat je nog rustig een kwartiertje kan gaan fladderen.
     
  19. bjlevi

    bjlevi

    Lid geworden:
    7 okt 2004
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Barneveld
    Sorry, zat ff niet op te letten en dat dat je ff airwolf was, nogmaals sorry :)

    Maar wat kan je dan wel doen? Na elke 2 vluchten laden? Lijkt me toch dat je een indicatie moet kunnen krijgen? Zoals bijvoorbeeld zon LED-paneel
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.965
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, ook niet een optie maar met een akkupakket kun je toch wel een hele dag vliegen.

    En die led`s zijn een leuke indicatie (meer ook niet), je hebt dan in ieder geval iets wat weergeeft hoe de conditie van je akku is.
    Een volle of echt lege akku kun je dan wel onderschijden ;-)
     

Deel Deze Pagina