HUB aanpassing

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door wrobijns, 17 apr 2007.

  1. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Iemand op mijn club en Patrick hebben de Main Rotor Hub pin verwijderd uit de Hub

    [​IMG]

    Door deze te verwijderen verlies je minder energie en is je roll sneller.
    Mijn enige angst is een boomstrike omdat je bladen verder door kunnen buigen.
    Heeft er iemand meer ervaringen mee?
     
  2. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Viel me ook al op dat dit de nieuwe mode aan het worden is. Ik neem aan dat jij het wilt weten voor de 90, ik ben benieuwd of er mensen zijn die zonder pin in de R50 vliegen en of het bevalt ("Het is een amazing discovery, Jim!")

    Groetjes,

    Ton.
     
  3. Heligio

    Heligio

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    130
    Locatie:
    België
    Ik geloof dat dit vooral gedaan word bij het gebruik van de infinavation dampers.
    Ik denk niet dat je dan meer kans maakt op boomstrikes met die harde dampers erin.

    Groet,
    Gio.
     
  4. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  5. raptor90rules

    raptor90rules

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    114
    Locatie:
    near the airport
    OH OH OHWW!!!

    WAAR is dat precies dan voor die pen???

    En wat zijn dus de voordelen bij het weg halen van die pen bij de RAPTOR 90???

    En laurens waarom een andere kop? is een QUICK UK dan niet goed met 3D dampers?
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Waar dient die pin voor?

    Geen flauw idee, zo hebben de ingenieurs van de raptor het bedacht.

    Wat zijn de voordelen?
    Mensen bemerken dat ze minder vermogen gebruiken bij rolls en flips als ze de pin weghalen.

    En waarom de Gforce kop?
    Mooi geprijsd, geen pen, goedkope Oringen die vervangen worden en de demping is afstelbaar (70 durometer tot en met 90 durometer en combinaties daarvan) en een mooie methode om hem vast te zetten.
     
  7. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Als je de pin eruit haalt, maak je het scharnierpunt flexibel dus ik kan me voorstellen dat je dan minder energie kwijtraakt omdat de bladschijf zichzelf meer kan zetten. Maar met de pin is het scharnierpunt altijd loodrecht op de main shaft, waardoor imho je veel preciezer kan sturen...
    Maar goed, totdat ik het nut er echt van in ga zien blijf ik bij mijn praktische stelling dat als het echt zo geweldig was, alle pro-3d vliegers het wel zouden doen ;)
     
  8. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ach , ik geloof dat iedereen met een rap 90 MET pin vliegt , waarom ??
    Omdat de 90er toch al vrij makkelijk een boomstrike schijnt te kunnen krijgen .
    Frans laurijsen heeft t dacht ik ook zonder pin geprobeert en zal ook vast reageren hierop !!
    Waarom NOG sneller reageren ??
    Alles digitaal met steltijden van weet ik t hoe snel !!
    Superlichte paddles , andere bladen , stijvere dempers erin enz enz , t houd nooit op de verbeteringen !!
    Ik heb meer t idee dat de mensen die dit echt nodig hebben en er profijt van zouden kunnen hebben een andere heli als de rap 90 moeten gaan aanschaffen !!
    Dat is mijn mening althans !!
     
  9. Walter heeft z'n heli nu toch even uit elkaar liggen zeg maar... :D Daarom Eddie
    Als er ook iemand is die weet of het wat uit maakt voor een r50 dan ben ik benieuwd.

    Gr Matthijs
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Yep, ik heb zondag één van mijn 2 90'ers (de nieuwste natuurlijk) in de grond gedrukt.
    Maar de rebuild is al onderweg. Zondag moet ik er 2 mee kunnen nemen.

    Maar de reden:
    Patrick Kramer vliegt regelmatig bij ons in Venlo.
    Hij liet een rollende circel zien die hij eerst niet haalde omdat hij teveel energie verloor.
    De pin er uit en nu haalt hij hem wel
    Ik zelf doe erg graag een stationaire zijwaardste TicTic (de bladen klapperen dan zo mooi 8O )
    En hij zij dat ik dan zonder de pin minder engergie zou verliezen waardoor ik hem nog sneller kan doen.

    En JA ik ik heb wel de harde Infiniaviationenenen dampners :D
     
  11. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    Volgens mij zit die pin erin om de spindle minder te laten doen krom trekken, de buigende beweging van de bladen zorgen ervoor dat er aan de uiteinde van deze as getrokken worden naar boven en beneden.
    Het middenstuk zorgt ervoor dat hij in het midden niet zwak word aangezien hij daar niet kan doorbuigen.

    Groet Dennis
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Nou Walter dan moet jij ook meer eens gaan experimenteren en ons laten weten wat jouw bevindingen zijn!
     
  13. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Als je de hardste versie hebt (was een upgrade geloof ik) kun je die pen zondermeer eruit laten, zonder extra risico op boomstrikes e.d. Ben wel benieuwd of je echt verschil merkt, dempers kunnen op zich al veel verschil maken... dus het kan goed veel schelen!

    Cheers,

    Richard
     
  14. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Mijn collega piloot in Venlo was er te spreken over en Patrick ook.
    Tijdens mijn rebuild heb ik gisteren besloten dit stuk er ook uit te halen.
    We zullen zien tijdens Dutch3D wat het doet.
    Ik kan al het extra voordeel gebruiken :D

    Over het doorbuigen heb ik ook na zitten denken.
    Ik denk dat je dit inderdaad niet kan doen met alle dempers.
    Inifinivation dempers hebben namelijk een solide kern met daar omheen rubber ringen.
    De stijve kern constructie zorgt er dan (denk ik) voor dat de doorbuiging beperkt wordt.
    Met de standaard dempers zou ik het niet proberen.

    Ik neem gewoon het tussenstuk mee zondag.
    Als de eerste vlucht niets wordt zet ik hem er wel weer in.
     
  15. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.086
    Locatie:
    Tilburg
    Even voor de duidelijkheid:

    Je hebt de Infinavation dampers voor de rap60/90 hierbij word het nog niet geadviseerd om die pin weg te halen.
    Alleen als je deze plaatst(is dus een extra upgrade met nog hardere )-ringen):
    http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=heli&Product_Code=INF-05015
    dan kun je de pin weghalen of vervangen door deze:
    http://www.ronlund.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=heli&Product_Code=INF-06027

    Dit vind je op eastcoastextremeheli:
    Sometimes people ask me what I feel are the essential up-grades for the Raptor 90 SE. Before flying the Infinivation dampers with the tuning kit my usual response was “some 105mm V-paddles, 105mm tail blades and lots of fuel!” Now added to the previous statement are the Infinivation 3D tuner dampers. These are a must for any raptor pilots wishing to squeeze every last bit of performance out of their heli. They eliminate all “wobble/nod” tendencies.

    My Damper Setup is

    Infinivation 3d Dampers (raptor 90) R60/90

    Raptor 90 Tuner Kit. R90T

    Pin removed from the metal SE head block.

    Thick TT provided spindle spacer, no shims.

    No lubricant.

    COLIN BELL

    A word of caution here, don't try removing the pin with other conventional one piece damper configurations. You could (depending on flying style and/or rubber composition) be looking at an in-flight boom strike as the full weight of the helicopter is now carried by the dampers. This allows a higher maximum teeter or flap angle.
    The damper mechanism by Infinivation has a special hard section which offers a solid flap limitation when the rubbers reach their full compression. Just a 'heads up' gents.

    Stephen





    NEW TUNING KIT FOR YOUR RAPTOR 90 WITH METAL HEAD. THESE OFFERS STIFFER DAMPING FOR THE HEAD

    SETUP IS IMPORTANT WITH THE TUNING KIT, USE ONLY THE WASHER AND NO SHIMS. THE ORINGS ARE HARDER AND DON'T NEED TO BE COMPRESSED AS MUCH YOU NOW CAN REMOVE THE PIN IN THE HEAD THAT THE SPINDLE FLOATS ON YOU WILL NOW GAIN MORE DYNAMIC DAMPING ON THE HEAD WITH THIS SETUP. ALAN, DANNY SZABO ,JEFF SWARTZ ,MIKE WILSON KYLE STACY AND ME DINO AND MANY OTHERS HAVE BEEN RUNNING THIS SETUP NOW FOR SOME TIME, AS YOU CAN SEE BY THE VIDEO ON HELI FREAK IT PERFORMS GREAT.

    Groeten,
    Marcel
     
  16. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Thanx Marcel :worship:

    Dit is de info die ik zocht.
    Er moest wel een "catch" achter zitten.
    Ik ga de pin er vanavond weer in zetten.
    Ik ben een stickbanger :banana:
    Curtis Youngblood heeft speciaal voor mij bladen ontwikkeld Radix710SB (StickBanger)
    Dus een Boomstrike is dan een reële optie bij mij.

    Patrick stuurt alles veel zuiverder en mooier waardoor hij minder snel een boomstrike kandidaat is.
    Mijn collega in Venlo ook (Ruben), eigenlijk iedereen wel :|

    Zelfkennis siert de mens.....
     
  17. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Dus we krijgen zondag geen boomstrike van je te zien Walter ??
     
  18. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik hoop het niet Eddie.
    DIE schade is mij tot nu toe nog niet gelukt :wink:
     
  19. frans laurijsen

    frans laurijsen

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Curacao
    Hallo,

    De PIN heeft absoluut niets, nada en o,o invloed op een boomstrike !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Frans.
     
  20. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Explain please.

    Mijn theorie:
    het midden is niet meer gedempt dus de spindel kan verder doorbuigen omdat de boog hoger kan worden.
    Bladen doorbuigen = dichter bij de staart = hogere kans op boomstrike
    Ik zeg niet dat dit de waarheid is, het is alleen wat ik denk.

    Frans,
    Hoe zie jij dit dan
     

Deel Deze Pagina