LEO 110 op electro

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door 3w_flyer, 16 mei 2007.

  1. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Ik ga de duik in de electrowereld wagen.

    Laat ik daar nu helemaal geen kaas van gegeten hebben. Dus graag jullie hulp.

    wat heb / wil ik :

    een LEO 110 van Jamara = 1m74 span
    dit is een kleine F3A kist en hiervoor wil ik hem ook gebruiken.

    ik zou indien uberhaubt mogelijk met 5 lipo cellen willen werken.

    nu de liefst niet te dure vraag : WELKE MOTOR HEB IK NODIG ?

    laat maar komen jullie suggesties

    thanks,

    Peter
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Peter, volgens mij is de combi niet optimaal. Wat ik begrepen heb van 3e is dat de leo relatief zwaar is daar komt nu dan ook een relatief zware aandrijving bij. Het gewicht komt gaat dan al gauw richting de 5kg. Een 10s aandijving is dan ook een must.
    Beter even doorsparen voor een mooie lichte F3A 2m kist.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Heb je die leo al? Of moet je 'm nog kopen?

    Als je 'm nog moet kopen, zou ik als ik jou was ook even kijken naar de Kyosho Oxalys .50. Die vliegt wel goed met 5s en doet dat verdomde goed.

    Andere mogelijkheid zou de Tojeiro 110 kunnen zijn, als de Leo inderdaad zwaar is.
     
  4. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    ik heb een LEO vorige zondag voor iemand magen maiden met een OS 120 viertakt erop.

    Ik had zeker niet de mening dat dit toestel te zwaar is.

    Wat betreft de oxalis : vind hem eigelijk beetje te klein en over de bespanning van kyosho wil ik helemaal niets meer horen.

    Iemand ervaring met de Tojeiro ? Ik heb er mijn twijfels over. Ooit een 140 versie zien vliegen wat niet echt een succes was.

    maar voor zover ik begrijp is 1m74 op 5 cellen te groot ?
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wij vliegen 1.55m op 6 cellen, dus dat ga je inderdaad niet redden.

    Grt.
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Kijk eens bij www.perba.com die heeft waarschijnlijk wel iets wat je kan gebruiken, en niet duur !!!
    Ikzelf vlieg met een Funtastic van Protech met de motor van Perba 3520/7 erop in combinatie met 5 cellen en een 11x7 prop heb je power genoeg voor verticaal te rollen ( verbruik 42 Amp. )
    Het vliegtuig heeft natuurlijk géén 1,75 m. span

    Ga hem nu testen met 12x6 prop en 4 cellen ( verbruik 32 Amp. )
     
  7. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
  8. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Dirk,

    Ik had al van Perba een voorstel gekregen maar hierover heb ik mijn twijfels voor de haalbaarheid.

    Ik wil toch wel een 16x8 aan een 8000 toeren willen draaien denk ik.

    Ik vrees dat het een 120 4takt gaat worden.

    Peter
     
  9. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    even een voorbeeld ik zelf vlieg een yak 54 van graupner .
    met een span van 162 cm een totaal gewicht van 3850gram .
    ik vlieg met 6s 3700 lipo's een graupner 655 20 volt motor is gelijk aan een axi 4130/16 en een 14/12 apc prop .
    vermogen is goed hij trekt ongeveer 60 ampere vol gas maar voor 3d is het aan de krappe kant .
    kan nu de figuren half gas vliegen en ga nog wat props proberen .
    mijn vraag aan jou is kijk hoe zwaar hij is en ga dan kijken op bv de axi site voor motor gegevens .
    maar met 5 s lipo's gaat het volgens mij niet lukken 6s kan maar eerder 8 of zelfs 10s .
    om de figuren goed tekunnen vliegen heb je vemogen nodig en het vliegt lastig als het net aan is.
    ik hoop dat je hier wat aan heb groetjes arie
     
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Hey Arie,

    Ik denk ook dat 5 cellen niet gaat lukken, een axi 4120 of 30 moet lukken met 6 of 7 cellen.

    Buiten de iets duurdere cellen heb ik dan nog volgende meerkosten :

    een nieuwe lader want die van mij gaat tot 5 cellen.

    Dus ook duurdere paketten waar ik verder niets aan heb, als ik ooit naar 2 meter F3A electro wil kan ik de 5 cel paketten gebruiken om ze in serie te plaatsen.

    gewicht gaat dan ook nog de hoogte in met die paketten en ik wil onder de 4 kg blijven.

    Hmm het blijft moeilijk keuzes te maken.
     
  11. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo
    zeker het blijft lastig , maar niet onmogelijk in de f3a word er toch steeds meer electro gevlogen toch?
    ik heb het zelde gehad met de keuze brandstof of electro maar ik heb geen spijt van electro ,het vermogen is er en de power is anders maar toch constand en geen geneuzel meer met de motor afstelling iets te rijk of te arm in de lage toeren .
    met de 14/12 draai ik 6800 toeren en dan die zware brom van de motor het heeft wel iets.
    maar goed het blijft een moeilijke keuze nog een tip goed kijken en veel vragen want electro is volgens mij toch anders vliegen dan brandstof het vermogen is anders volgens mij dan .
    groetjes arie
     
  12. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    daarom dit draadje Arie,

    van brandstof en het vliegen zelf kan men mij nog weinig leren.

    Electro daarentegen is nog een blanco pagina.

    dus volgens jou zou een axi 4230/16 met een 14/12 bijna 7000 toeren doen op 6 cellen ?

    aanvaardbaar denk ik

    volgende vraag : WELKE LADER VOOR 6 CELLEN EN NIET TE DUUR ??

    thanks,

    Peter
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Niet te duur is een lastige.. 6 cellen is net zo'n omslagpunt. Je kunt dan bv. niet de Ultramat 14 gebruiken.

    Sowieso wil je denk ik ook nog een beetje een redelijke laadtijd hebben, dus zul je een lader met voldoende vermogen moeten hebben. De meeste goedkope ladertjes blijven tussen de 50 en 80 watt inzitten, dat schiet niet echt op.

    Stel je wilt een 6s pakket 4000mAh met 1C laden, dan heb je al een lader nodig die ~90 watt kan laden.

    De Robbe PowerPeak kan 6s lipo laden. Met welk vermogen hij dat kan, kan ik zo even niet vinden. Kost rond de 85 euro.
     
  14. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    bedankt Hezik

    ik heb nu net in Sinsheim de simprop Bi power gekocht, als ik het toen geweten had.
    Niet dat een extra lader overbodig is, Zoiets is geen weggegooid geld.

    Met niet te dure lader bedoel ik geen lader van 300/400 euro.
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Robbe Power Peak Infinity III BID dan? Wij hebben 'm nu enkele maanden in gebruik, is echt een super lader 8)

    Grt.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Die wordt bij ons inderdaad ook gebruikt door mensen die met 'grote packs' vliegen. Idioot ding, je kunt er zelfs verschillende 'ringtones' op instellen voor als de accu vol is :p

    Een andere goede is dan de thunder power TP1010C. Kost ca. 230 euro en kan tot 10 cellen laden, is iets van 180~200 watt ofzo.
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat kon met de infinity II al :wink:

    Grt.
     
  18. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    ok het is min of meer beslist. Ik heb de weg gevonden naar United Hobbies. De prijzen zijn haast niet te geloven. Dus ik kan er weinig mee verkeerd doen.

    ik had deze motor in gedachten :

    https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=4568

    regelaar is ook in orde

    dan nog de vraag 6 cel paketten of 2 x 3 cel ?

    een tweede lader moet ik kopen dat is zeker, voordeel van 6 cel paketten is dat ik meteen 2 vliegpaketten kan laden, met 2x3 cellen heb ik 2 laders nodig voor 1 vluchtpakket.

    wat zou ik het best doen ?
     
  19. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Hey Peter,

    is hij ondertussen af? ik vindt dit ook een heel mooi model en zou hem zelf ook willen aanschaffen, ik ben echter op dit gebied helemaal niet meer thuis aleen in de grotere vliegerij.

    ik zou er dan een 120 4t motor in willen hebben MET pomp, zoiets al die os surpas III, als dit genoeg is om verticaal door te klimmen.
    wat ik ook gelezen heb is dat hij erg zwaar zou zijn ? is dat zo?
    Het is dan een beetje de bedoeling om er ook wedstrijden mee te doen zodat ik tog leer om veel preciezer te vliegen.

    Grt.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Om die reden wil ik geen Jamara meer....

    Grt.
     

Deel Deze Pagina