Wat zijn dit voor type cellen Li-ionen????

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door bassman, 13 dec 2003.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    :?: Ik heb uit een laptop een accupaket gehaald. Dit is een sony accupaket en daarop staat vermeld: Li-ion 14.8v/4200mah.
    Op de afzonderlijke cellen in het accupaket staat de volgende code vermeld: Panasonic CGP345010DY28. Er zitten 12 cellen in het paket.

    Wat zijn dit voor type cellen en hoe zijn deze te laden met een schulze lader. Wat voor motoren kunnen wij voor deze cellen gebruiken?? Speed 280,300,400,480 ???
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    please do not use.
    pas op met het gebruik van deze cellen als aandrijfaccu's, ze kunnen niet de amperes aan die wij verlangen.

    Bij overbelasting kunnen deze uit elkaar klappen.
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Met de leuke bijkomstigheid, dat ze wat explosie gevoeliger zijn......... ;-).....
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ideaal dus voor met oud en nieuw.
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Misschien kan je er een leuk 3s4p accutje van fabrieken. En dan laden met de 3 cellen instelling van de schulze. Ik zou er wel bij blijven en het buiten op een brandveilige plek doen [​IMG]

    Wel grappig, panasonic accu's in een Sony laptop.. Panasony!
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.591
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb ook een pakketje met li-ion cellen uit een laptop.
    Ik heb hier best veel mee gevlogen op mijn zaggi met speed 280.
    Het nadeel was alleen dat als je 1 minuut vol gas heb gevlogen dat de accu er zeg maar ff mee stopt.
    Maar ze zijn nog nooit ontploft.
    Er zit op de voorkant van de cel op de pluspool ook een klein schijfje wat als beveiliging dient tegen te hogen stromen.

    Mazzels Martijn
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.310
    Locatie:
    Almere
    Sommige Li-Poly cellen hebben een soort zekering ingebouwd. Bij te hoge stroom is dat einde cel.
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dat is een behoorlijk nadeel. Dus geen BEC gebruiken met zo'n accu, anders is het [​IMG]met je vliegtuigje.
     
  9. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Ik gebruik deze cellen in mijn zender.

    Ik heb meerdere identieke pakketten gemaakt, van steeds 2 cellen in serie, =7,2V. Past perfect bij mijn (multiplex) zender.
    Er komt nog ongeveer 800mAh per pakket uit, bij gebruik in deze zender.
    Ik vindt het een groot voordeel dat deze pakketten niet vanzelf leeglopen of slechter worden als je ze een poos niet gebruikt.
    Laden doe ik buiten de zender, thuis, op een speciale (zelfbouw) lader.
    Als tijdens het gebruik de spanning onder de 6,8V komt begint de zender af en toe een piep te geven.
    Dan gaat er gewoon een vers pakket in. Omdat het Li-ions zijn, kan "vers" betekenen dat ze een maand geleden geladen zijn.
    Werkt naar volle tevredenheid.

    Maar let op: Zoals al vaak gezegd, Lithium cellen zijn bij verkeerd gebruik potentieel gevaarlijk. Als je ermee gaat knutselen moet je goed weten wat je doet.
     
  10. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    ... en je kan ze "bij"-laden :D
     
  11. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    YES!
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.623
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    nog even een vraagje over die lipos.
    Als ze koud zijn leveren ze geen vermogen meer heb ik pas gemerkt toen ik een model in moest vliegen van een ander.
    (Ik heb van lipos nog geen verstand.)
    Na een minuut had ik geen vermogen meer.
    Als ze dan weer warm worden zijn ze dan nog gewoon vol?
    En kan je ze dan ook overladen of "snapt" een schulze 330 d oplader dat?
     
  13. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het eerste deel van je vraag begrijp ik niet zo goed. Maar ga ze zeker niet overladen, daar kunnen de lipo's en de rest van de omgeving niet zo goed tegen. De schulze moet je instellen op het aantal in serie geschakelde lipo cellen (en het lipo programma natuurlijk).
     
  14. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ik heb voor de test ook eens een paar 2s2p pakketjes gemaakt, werkt bij mij uitmuntend voor op mn sp 280 zwever, 40 min vliegtijd, 150 gr. voor 2400 mah. maar wees er voorzichtig mee! :lol:
     
  15. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Het is zeker ook mijn ervaring dat koude lipo's weinig vermogen hebben, en zeer snel leeg lijken te zijn. :(
    Na opwarming (+/- 30°C) is de lading weer terug. :D
    Sinds ik dat weet zorg ik dat ze op kamertemperatuur zijn als ik ga vliegen.
    Op het veld, als je niet vliegt, in je broekzak bewaren. :?
    Ik zou ze ook liever niet aan de lader hangen als ze "onderkoeld" zijn. :roll:

    Nog even een opmerking om verwarring te voorkomen, dit draadje gaat eigenlijk over Lithium-ion accu's; worden zelden gebruikt voor modelvliegtuigen. 8O
     
  16. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ja, gesloopt uit laptop! 8) werkt goed dus......

    gr.
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik laad ze altijd in de werkplaats, waar het 10 graden is... erg? :roll:

    koude cellen hebben moeite grote stroom te leveren, laden doe je hoogstends met 1C ..., en als ze het niet aan kunnen, loopt de stroom vanzelf terug neem ik aan / hoop ik
     
  18. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Of dat echt erg is, kan ik niet zeggen, maar probeer het laden eens een tijdje bij kamertemperatuur, en kijk wat de verschillen zijn!
     
  19. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    vlak voor het vliegen tegen van die warmtekussentjes houden, met zon knikplaatje erin, daarna zijn ze net warm en leveren ze de stroom goed.

    te koop bij blokker ed, "hotbag" heten ze.......

    gr. monkey


    ps, dit soort dingetjes...... http://shop.store.yahoo.com/yafapen/yafhotbod.html
     
  20. RicoJ

    RicoJ Guest

    Ik heb vergelijkbare cellen uit een IBM laptop en nog een paar uit sony telefoons, overigens ook panasonics, het volgens mij 1650's. Heb nu 1 keer gevlogen met een 3-pak onder mijn drenalyn, geen idee of die cellen nog vol waren of niet maar kon er een stuk leuker/langer mee vliegen dan mijn 350 niCads. Wel 40 gram zwaarder (135 gr vs 95). Ook een keer getracht met een 2-pak, dat vloog totdat je stuurde, dan grijpt de BEC in. Gisteren het 3-pak opgeladen met een zelfbouw lader, als de wind wat gaat liggen eens testen en als dat niet voor zondag gebeurt wordt het indoor.

    groeten,

    Richard
     

Deel Deze Pagina