Hallo, ondanks dat ik over het aantal helikopters geen klagen heb, is de Honeybee FP nog steeds mijn favoriet (boven T-Rex en Piccolo). Ik heb hem dan ook een nieuw chassis'tje 'gegeven' waardoor hij er meteen erg leuk uitziet: Dit zijn niet de foto's van mijn eigen heli, maar van de site waar ik het chassis heb besteld... Heli-fever.com Het chassis kostte me wel 25 Euro (inclusief verzendkosten en allen, weliswaar is een grotere bestelling) dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Persoonlijk vind ik hem mooier dan de Superskids die ook erg populair zijn voor de Honeybee FP. Naast dit chassis is een 3 cellen LiPo een must, maar daar zijn de meesten wel al achter hoop ik... Anders dan deze twee upgrades heb ik nog niks veranderd. Zijn er nog meer leuke onderdeeltjes voor de FP te koop? Ik ben namelijk op zoek naar wat aluminium onderdeeltjes (voor het mooie) en vooral naar een direct drive tail. Welke passen op de standaard Honeybee staart? Ik ben ook geinteresseerd in night blades voor een FP. Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet... Gr, Mike
Hoi Mike, Misschien is dit een optie voor je Honey Bee. http://www.hubi-tuning.de/assets/s2dmain.html?http://www.hubi-tuning.de/index2.html Gr. Peet
Hoi Peet, wat moet ik daar zien dan? AAls ik de links open zie ik niks bijzonder interessants... Gr, Mike
Leuke honeybee mike (als die van jou er ook zo uit ziet)! Ik ben echt enorm fan van zijplaat frames, net als bij de t-rex 450. Nu op je FP heli ziet het er ook heel erg mooi uit moet ik zeggen! Ik ben zelf nu bezig mijn df4#1 barebone van losse componenten te voorzien. Dus een losse staartmotor (DD HAT) regelaar, CD-rom motor als hoofdmotor, 2s 620mah 15C lipo enz. Ook komt er een HH gyro op, ik ben erg benieuw hoe het gaat vliegen. Door wat terkort aan ruimte op het originele frame lijkt mij dat frame van jou ook wel wat, nou ben ik alleen meer van het zelf bouwen. Nu ben ik alleen nog wat aan het twijfelen welke materialen geschikt zijn. Hout is makkelijk te bewerken maar dat oogt wat minder. Heb jij nog tips hoe ik zo'n frame kan (na)bouwen? Verder moet ik zeggen dat de mini FP's tegenwoordig zwaar ondergewaardeerd worden, dat ze maar simpel speelgoed zijn en dat je iets 'échts' moet kopen. Ik heb zelf met een FP heerlijk zitten rondvliegen en bochten gemaakt terwijl de heli 90graden schuin staat, iets wat velen met grotere heli's niet eens kunnen. Het zijn wat onstabiele beestjes, maar met wat oefenen kun je er heel veel lol mee beleven! oscar
Hoi Oscar, Je hebt er vrij veel ruimte voor de elektronica in dit chassis dus dat zou geen probleem hoeven zijn. Ik vlieg er nu zelf nog z.g.a. standaard mee. Ik heb nu een 3-in-1 gyro mixer van Esky met een losse ontvanger van Esky (deze vormen samen normaal gesproken de 4-in1). Als servo's gebruik ik twee GWS 100BB's. Die had ik over maar de servo's van Esky zelf zijn ook prima voor 6,50 Euro... Het past er allemaal makkelijk in. je kan er overigens ook zonder aanpassingen een CP van maken. Er is ruimte voor een derde servo op de kop. Ik vlieg dus ook nog gewoon brushed. De staartmotor heeft het gemakkelijk. De hoofdmotor daarentegen word erg warm. Daar brand je echt je vingers aan als ik klaar ben met vliegen. Die wil ik dan ook om die reden tzt eens vervangen voor een brushless. Die ligt al klaar, maar op zich doet ie het met de brushed motoren ook erg goed. Op 3S LiPo heb je dan nog steeds voldoende vermogen (ook met dit chassis erop). Voor de Piccolo worden ook wel chassis gemaakt van epoxy platen. Dit zijn eigenlijk printplaten waarvan het koper is weggeëtst. Het overgebleven materiaal is vrij stijf, relatief goedkoop en goed te bewerken met een ijzerzaag/ vijl/ boor etc. Wel een stofkapje want er komt veel zooi vrij in de vorm van hele fijne stof. Daar knappen je longen niet van op. Dit materiaal is denk ik voor de hobbyist het beste om wat te gaan zagen. Moeilijkheid zit vooral in de nauwkeurigheid en de minimale dikte van de platen (2mm is relatief zwaar). Je kan zo'n plaat kopen bij bv. Conrad of zo. Je kan ook een carbon plaat kopen maar die zijn nog moeilijker te bewerken en zijn peperduur. Wil je nog een stap verder, dan kan je zelfs een carbonplaat laten waterstraalsnijden bij bv. www.fibre-lyte.co.uk. Dat kost aardig wat, maar dan heb je wel een heel nauwkeurig gesneden carbon plaat... Echter denk ik dat je erg je best moet doen om voor minder dan 25 dollar zelf iets te kunnen knutselen. Epoxyplaten kosten al snel 5-6 Euro, fanstsoenlijk gereedschap een Euro of 10 (gereedschap slijt ook, zeker in epoxy) en dan heb je alleen nog maar de platen. Afstandblokjes e.d. moet je dan nog zien te maken... Kortom: ik zou de moeite niet nemen en zo'n chassis bestellen. Als ik van dit chassis wist vóórdat ik carbon platen liet snijden bij www.fibre-lyte.co.uk had ik er nooit aan begonnen! Dat is achteraf zonde geweest van de tijd en geld. Maar ja, achteraf.... Mogelijk past het chassis ook op jou DF#4. Dat is toch ongeveer dezelfde heli als de Honeybee FP? Ik kan eventueel eea nameten (staartdiameter, lagerkamertjes etc.) als je dat op prijs stelt. Gr, Mike PS: FP zijn volop fun, kosten geen r**t en crashen voor een paar cent. 8)
De afmetingen van een honeybee en df04 zijn hetzelfde volgens mij, en zo niet heb ik hier nog genoeg lagers en assen liggen van mijn ex-aerohawk Ik ga de heli eerst klaarmaken met het standaart frame, hij moet natuurlijk wel goed vliegen voordat ik een mooie frame koop Ik heb trouwens de standaart FP bladen wat aangepast. Ze zijn nu een 4mm smaller, dus even lang maar wel minder lift. Het voordeel is dat de heli wat meer toeren maakt bij het hoveren en dus een stuk stabieler/directer is. In efficiëntie verschilt het weinig, doordat de motor meer draait wordt die namelijk zelf ook efficiënter. Om een extra nette setup te krijgen ga ik alles direct solderen, dus geen meters draad en losse connectors (behalfe tussen accu en regelaar). Zal ook wel moeten, want mijn huidige regelaars en gyro zijn eigenlijk voor 400sized heli's. Lekker oversized Ik zal wat foto's hier posten van mijn FP als hij vliegklaar is, misschien dat we hier dan een soort algemeen FP upgrade draadje van kunnen maken? :celebrate:
Goed idee van die blaadjes. Ga ik ook eens proberen! Je kan er natuurlijk ook Kyosho's op zetten, maar ik heb nog twee sets goede Esky bladen 'over' dus ik offer daar wel een setje van op. Gr, Mike
Zojuist een proefopstelling gemaakt met mijn df04 (zie foto's), nog niet super netjes afgwerkt de lange draden, maar wel vliegwaardig zou ik zeggen... Helaas bleek de motor met 2s lipo niet voldoende toeren te maken om mijn df'je de lucht in te helpen. Een groter pinion zou kunnen helpen, maar eerder was hij ook al de lucht in gekomen op 10t dacht ik. Helaas heb ik op het moment geen landingsgestel, dus moest ik het met 2 metalen staafjes doen, niet mooi maar wel funcioneel :wink: De lipo moest trouwens met een verlenging 5cm naar voren worden gebracht vanwege het zwaartepunt, de gyro voorop zou ik anders nog kunnen proberen.. oscar
Hallo Mike, mag ik eens vragen hoe lang je moeten wachten hebt op je bestelling want ik heb ook wel interesse in zo'n leuk chasistje maar heb geen zin om maanden te moeten wachten PS : wat betreft een direct drive tail, die vind je op dezelfde site als jouw leuk chasis
ik heb maar één week op mijn chassis gewacht. Je kan kiezen tussen snel verzenden (levering binnen de week) of normaal verzenden (levering binnen 1 tot 2 weken). Ik bestel meestal gewoon via normaal verzenden... Gr, Mike
Mijn df4 is nu zo ongeveer afgerond. De electronica is aardig netjes weggewerkt, en de componenten zijn zo efficient mogelijk geplaatst (voor het CG). De motor levert net niet genoeg kracht om goed uit het grond effect te komen.. best raar aangezien de heli nog geen 240 gram weegt RTF. Morgen eens 14t i.p.v. 13t proberen, en de lagers goed nakijken. Er zit nu een zelfgemaakt metalen landingsgestel op, best goed gelukt al zeg ik het zelf Dat nieuwe chassis zal nog even moeten wachten oscar