Overstap naar 50-size elektrisch, Trex 600 of E620

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Klex, 18 jul 2007.

  1. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Vanaf nu mogen we bij ons op de club tot 21:00 mogen vliegen maar dan wel elektrisch of 4-takt, wat natuurlijk logisch is vanwege de geluidsoverlast.
    Daarom denk ik eraan om over te stappen van mijn Raptor 50v2 naar een 50-size elektrisch model.

    Graag zou ik wat advies hebben om een keuze te kunnen maken tussen de Align Trex 600 en de Thundertiger E620.
    Van de Trex zijn er wat kinderziektes bekend die inmiddels opgelost zouden zijn maar he zit het met de E620.
    Heeft hier iemand ervaringen mee ?

    Ik heb connecties in Taiwan en kan hier dus goedkoper inkopen maar wil dit alleen met een redelijke hoeveelheid per keer doen (5 stuks of meer). Daarom wil ik meteen een gerichte keuze maken.

    Alvast bedankt voor de feedback.
     
  2. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Moest ik jou zijn dan zou ik voor de TREX gaan, deze vliegt super op 6 cellen lipo wat niet kan gezegd worden van de Raptor.

    Ook vind ik de TREX leuker vliegen dan de Raptor !

    Grtz,
    Dirk
     
  3. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo ik zelf vlieg de 620 se op 6 cellen en hij vliegt super dus waar dit antwoord op slaat vind ik vaag .
    er zijn meer goed vliegende heli's niet alleen een t rex,het is wel zo dat een ieder er een eigen stijl en gevoel op na houd en dat is gelukkig persoonlijk.
    maar om dan gelijk te zeggen het vliegt niet gaat mij te ver.
    op 6s is er goed mee tevliegen maar voor echt ram en smijt werk okee iets meer power is dan beter maar waarvoor ga je de heli gebruiken ?
    ik heb het idee dat men elkaar een beetje achter na praat , maar goed dit is mijn mening kijk wat je er mee doet .
    groetjes arie
     
  4. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Hoi heli arie,

    ik heb in mijn post niet gezegd dat de E-raptor niet goed vliegt, ik heb alleen vermeld dat de TREX op 6 cellen veel meer power heeft dan de E-rap. Okee jouw E-rap zal zeker niet slecht vliegen, gelukkig maar, maar overal lees je dat de E-raptor maar tot zijn recht komt met 10 cellen !!! Feit is de TREX weegt vliegklaar minder dan de E-rap dus heeft de rap meer vermogen nodig om het zelfde te kunnen ! Ik wil hier geen enkele heli afbreken, gewoon de "facts" vermelden aan iemand die wil overstappen.

    Als Klex zicht gaat wagen aan 3D of al een 3D'er is, dan begaat hij een miskoop met E-rap op 6 cellen, koopt hij die en stapt hij direct op 10 cellen, dan zal de machine super vliegen !!

    Je zegt het zelf heli arie "voor echt ram en smijt werk okee iets meer power" !!!

    Nu goede raad slaat men meestal niet in de wind !!

    Grtz,
    Dirk
     
  5. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo dirk
    ik neem jouw ook niks kwalijk ,met die uitspraak maar hoeveel mensen op dit forum beheersen 3d een hand vol ik niet .
    wat ik bedoel ik lees heel veel over het 3d vliegen en denk dan okee het zal wel maar als je dan kijk wie het echt goed kunnen weinig ,en wie zijn er dan aan het rustig om het zo maar te noemen heli vliegen ik denk de meerderheid op dit forum
    en dan vind ik de 620 op 6s een goede keus maar ook de t rex is prima en ja dit zijn beide goede heli"s.
    zelf heb ik de t rex nog niet gevlogen maar wat ik gezien heb mooi en strak,niks mis mee.
    bij ons op de club vliegt ook een 620 op 10s en ja erg veel power ,ik ben met je eens voor drie d een must .
    verder vind ik hoe meer merken er rond vliegen hoe beter ,dan heb je wat te vergelijken en zie je echt de verschillen in vlieg gedrag op zich ook belangrijk maar goed dat is mijn mening en ik vind dat je het niet eens hoeft te zijn over iets maar er over praten moet kunnen want daar leer je van .
    dus dirk ik waardeer jou mening en word hier zeker niet boos van de groetjes arie
     
  6. goede morgen,

    Arie, ik lees heel veel herkenningspunten in jouw mail.
    Volgens mij is er ook een aanmerkelijk verschil in 3D en extreem 3D.
    De begrippen lijken te pas en te onpas door elkaar te worden gehaald.
    Een echte definitie is er eigenlijk ook niet........................... of wel soms?

    Toen rugvlucht zijn intrede deed bij de helikopter, omstreeks die tijd werd ook het begrip 3D "geboren".
    Dus in mijn belevingswereld is 3D: rugvlucht met de heli en de wijze waarop je de heli in rugvlucht brengt (vliegend via een halve loop of halve rol of vanuit een hover via een flip voorover/achterover/zijwaarts etc).

    Daarvoor heb je in principe geen hoog toerental nodig.
    Als een heli met 1450 rpm mooi rotor-up wil vliegen, dan kan hij met hetzelfde toerental ook rotor-down vliegen.
    Zelfs als de heli met 1200 rpm mooi rotor-up wil vliegen, dan kan hij met dit toerental ook rotor-down vliegen.
    Echter, als het rpm laag/lager is, dan is de manier waarop de heli in rugvlucht wordt gebracht, erg belangrijk en dus bepalend.
    Voor dit soort 3D-werk heb je in pricipe geen "bak vermogen" nodig.

    Dan blijft nog het begrip extreem 3D over.
    Dat is in feite het "tarten van de zwaartekracht" met de modelheli, waarbij de meest complexe figuren op relatief lage hoogte worden uitgevoerd.
    Dat "Extreem 3D" wordt meestal gekoppeld aan veel (meer) vermogen met een hoge(re) rpm.
    En dàn....... zouden b.v. de 10S pakketten hun dienst kunnen bewijzen, mede afhankelijk van de (grootte en het gewicht) van de heli.

    Zoals gezegd, is dit mijn visie over de inhoud van 3D en extreem 3D.


    vr.gr.

    Joyce
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Je kan ook kijken naar een logo 600 DX / 3D :) Daat gaat mijn voorkeur naar uit ;)
     
  8. Rene

    Rene

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Grootebroek
    @Ha-eM Helifun,

    Das een mooi stukje, ik denk ook zeker dat die 2 erg snel door elkaar gehaald worden.

    René
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    wat de 1 3d noemt noem ik kunstvlucht :) Rollen, loopings, inverted, piro stallturns ect. zijn geen 3d figuren maar acro figuren. Alles wat je in theorie ook met een echte kist zou kunnen is kunstvlucht. dingen als piro flippen, tic-toc enzo is echt 3d ;) ja kan het ook 3d en extreem 3d noemen natuurlijk maar dat is verwarrend........
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.036
    Locatie:
    Nootdorp
    Licht 3D en extreem 3D lijkt mij dan duidelijker :wink:
    Licht 3D is wat flipjes maken en figuren afzonderlijk vliegen waarbij de heli regelmatig op zijn kop gaat.

    Extreem 3D is een aaneenschakeling van die figuren met een zo hoog mogelijke WOW 8O factor.
     
  11. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo joyce
    ik ben zelf een rustige heli vlieger ,en ongeveer drie jaar bezig met helicopter wat mij opvalt is dat er veel word gepraat over vermogen ,toeren en wat al niet meer.
    maar ,ik zelf vloog met een eco 8 op 1400 toeren echt alles is dan mogelijk zover mogelijk met een eco dus waarom zoveel toeren
    ik weet het niet .nu vlieg ik met een e raptor 620 se prachtige heli erg stabiel ,maar weer met 1450 toeren en dat is volgens mij genoeg.de heli is naar mijn gevoel prima te vliegen met deze toeren ,okee geen 3D maar dat vind ik zelf niet nodig.
    ook beheers ik het 3D niet en daar lig ik niet wakker van heli vliegen heeft voor mij een andere beleving maar dat is gelukkig voor iedereen weer anders .
    zelf heb je in jou vlieg school de 550 toch ,dus je weet wat ik bedoel en jij heb veel meer ervaring dus vind ik jouw mening belangrijk .in de heli wereld word veel maar klakeloos voor waar aan genomen, zonder er eens goed over na te denken jammer als pietje het doet dan ik ook maar ieder kan goed vliegen en als je dan door praat over een bepaalde situatie dan zegt hij maar nooit recht op je af vliegen of alleen van links binnen komen ,omdat men dat niet beheerst.
    ik vind je moet eerst kunnen lopen en dan pas rennen , dus je zwakke punten aan pakken en daar van leren om de heli perfect te beheersen.
    het is een prachtige hobby en ik beleef er bijna dagelijks plezier aan en daar gaat het om,
    zo ik wil het hier even bij laten groetjes arie
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.572
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een logo 20 3.2kg op 1600 toeren en dat vliegt met overtuigend vermogen. Ook mijn logo 10 van 2.1kg op 1700 toeren heeft geen vermogen te kort voor veel figuren :) Natuurlijk lukt tic toccen enzo niet maar voor kunstvlucht heb je niets te kort. Veel toeren heb je inderdaad niet nodig, alleen voro hard 3d.
     
  13. hallo Arie,

    de zin en onzin over een hoog toerental heb ik ook aan de orde gesteld op mijn website.
    De motivatie daarvoor ontbreekt in vele, zo niet de meeste, gevallen.

    Zelf vlieg ik "alles" ook maximaal rond de 1450/1550 toeren.
    Dat is dan met de Logo's, de Eco's en de E-Raptor.
    En dat zal ook zo zijn met de bestelde nieuwe Logo.

    Dat "alles" houdt dan voor mij in rotor-up en rotor-down.
    Rugvlucht gaat prima met dat toerental, zelfs een stationaire flip voorover/achterover/zijwaarts is mogelijk.
    De timing tussen beide knuppels wordt dan wel belangrijk, maar dat is een kwestie van oefening.

    Nee, ik vlieg zeker geen extreem 3D.
    Daar heb ik niets mee.

    Het toerental is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de heli.
    Hoe kleiner betekent vaak ook hoe hoger het rpm, alhoewel we ook hier kunnen vaststellen, dat ook het rpm veelal "overdone" is.
    Ik vloog de Spirit Pro met 1450 en ook dat ging uitstekend.


    Ik ben dan ook nog steeds een sterk pleitbezorger voor niet-hoge-toerentallen en zeker niet in de beginfase.
    Hoge toerental (en dan bedoel ik boven de 1800) heeft in mijn belevingswereld geen enkele zin.

    In de vliegschool lessen we -afhankelijk van het type heli- met toerentallen vanaf 1100 tot 1350.
    Heeft geeft een lekker rustig vliegbeeld met een prima beheersbaarheid van de heli.

    Dus, Arie, wat rpm betreft, heb je een medestander :wink:

    vr.gr.

    Joyce
     
  14. Klex

    Klex

    Lid geworden:
    27 mei 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Wuustwezel (B)
    Allen,

    ik heb de discussie rond de toerentallen en 3D proberen te volgen.
    Ik ben nu ong 1 jaar aan het vliegen en meer dan stall turns en loopings doe ik niet.
    Ik geloof ook niet dat ik ooit aan hard 3D zal beginnen omdat dat voor mij niet echt realistisch vliegen meer is.

    Een ERaptor E620 op 6 cellen zou dus voor mij moeten kunnen.

    Wat betreft de keuze tussen Align en Thundertiger liggen de meningen dus uiteen. En weet ik nog steeds niet goed wat te doen.
    Zal misschien de prijzen eens moeten vergelijken.
    Kwa onderdelen ligt Thundertiger wel gunstiger denk ik. Ze zijn goed en eerlijk geprijsd verkrijgbaar bij rchelistore.com

    Bedankt voor de adviezen.

    Groeten,

    Alex.
     
  15. heli arie

    heli arie

    Lid geworden:
    11 aug 2005
    Berichten:
    89
    Locatie:
    beesd
    hallo alex
    ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is geworden,het is een keus die niet mee valt misschien .
    je weet wat je aan een raptor hebt maar ook de t rex is okee een logo en ga zo maar door.
    ik zelf moet zeggen de raptor vliegt okee en daar vlieg ik zelf mee ,ook een logo 14 vliegt perfect heb ik ook gevlogen erg goede heli.je moet doen waar je zelf lekker bij voelt ,want heli vliegen is ook een kwestie van vertrouwen hebben in de heli.
    komt goed wat je ook kiest hee alex de groetjes en succes.
    groetjes arie
     

Deel Deze Pagina