Ik heb zelf ook al meermaals Oracover als scharnier gebruikt, werkt perfect. Met scharnierconstructie in het midden zou ook perfect moeten werken, maar hou er rekening mee dat bij een vliegtuig die reeds gevlogen heeft je naderhand beter niet deze aanpassing kunt gaan doen tenzij je vleugel/stabilo compleet opnieuw folied. Mede door de olie die in de buurt van je scharnierlijn zit, blijft nieuwe oracover meestal nooit lang zitten.
Tevens als ik de foto's van jou vliegtuig zie, dan zou mooi zonder aanpassing verder vliegen. Op één ding na, de positie van je scharnieren veranderen, zoals reeds eerder aangegeven, ivm Flutter.
Wat voor een vliegtuig betreft het hier eigenlijk? Indien het de TIGER2 van Carl Goldberg is, en je hebt last van FLUTTER. Dan ligt de oorzaak namelijk meestal in het feit dat je maar 1 rolroerservo gebruikt! Veel mensen hebben namelijk dit probleem, de flutter ontstaat bijvoorbeeld doordat de rolroeren te lang en niet stijf genoeg zijn. De beste oplossing hiervoor is de rolroeren ieder apart met een servo aan te sturen en wel vanuit het midden van het rolroer.
Verder heb ik het reeds succesvol toegepast op de volgende toestellen:
- BAT (FMT)
- MiniViper (Graupner)
- Peppo (Graupner)
- Shockwave (Eigen ontwerp)
- Diverse zwevers
Bouwwijze & tip:
1) Voor vleugel en stabilo : leg de scharnierlijn bovenin
2) Begin met de onder/binnenkant door het betreffende roer omgeklapt (180 graden) op de bovenkant te leggen.
3) Het beste is om iets heel duns (ca. 0,3 mm) tussen roer en bovenkant te leggen. (schatting effe proefstukje proberen.)
4) Folie nu de onder/binnenkant van vleugel/stabilo.
5) klap het roer om en folie de bovenkant van de vleugel/stabilo.
Succes,
Emile :roll: