nog te grote gleuf tussen romp en vlakken

tigermoth zei:
Kan wel, maar bij vliegtuigen is het meestal niet belangrijk of het werkt. zelfs niet hoe het werkt, maar vooral hoe ze er uit zien

niet belangrijk..... waar vlieg jij mee dan.
veel "storingen" komen door dat de roeren niet meer werken, stangetjes en kwiklinks die het begeven etc etc.
volgens mij is dit juist het belangrijkste van een vliegtuig.
 
tigermoth zei:
heb wel een oplossing: rudder en kiel uit 2 lagen maken, en folie er tussen.. maar dit is natuurlijk nog niet getest door iemand?

Rico, bij mijn antieke RC-zwevertje , dat waarschijnlijk ouder is ( 1972) dan jijzelf :twisted: zit er tussen het kielvlak en richtingsroer (beide opgebouwd uit 2x2 mm balsa) een strookje nylonweefsel band. Het functioneert nog steeds zoals bedoeld.... :lol:
 
Zelf heb ik op twee verschillende modelvliegtuigen de plakband-scharnier methode zoals voor hoogteroer ook toegepast voor rudder.
Het scharnierpunt zit dan inderdaad aan de zijkant, maar dat hoeft toch geen bezwaar te zijn?
Beide modellen vliegen perfect.
Eén is een snel model, de ander een langzaam model......
 
hmm, als het toch (bijna) niks uit maakt, ga ik dat ook op mijn richtingsroer toepassen...
was me daarnet namelijk al aan het afvragen hoe ik dat zou moeten doen, wat een toeval :)

onderaan de foto ligt mijn kielvlak + roer op de bouwtafel
afb331.jpg
 
en je vriendin kijkt almaar waakzaam toe op je bouw vorderingen....???

hmm trouwens zie ik gelijk hoe ik zo'n vlak in elkaar moet knutselen met al die spelden... vroeg het me al af voor de bouw van de Pete 'n Poke.

groet,

vinze
 
Ik heb zelf ook al meermaals Oracover als scharnier gebruikt, werkt perfect. Met scharnierconstructie in het midden zou ook perfect moeten werken, maar hou er rekening mee dat bij een vliegtuig die reeds gevlogen heeft je naderhand beter niet deze aanpassing kunt gaan doen tenzij je vleugel/stabilo compleet opnieuw folied. Mede door de olie die in de buurt van je scharnierlijn zit, blijft nieuwe oracover meestal nooit lang zitten.

Tevens als ik de foto's van jou vliegtuig zie, dan zou mooi zonder aanpassing verder vliegen. Op één ding na, de positie van je scharnieren veranderen, zoals reeds eerder aangegeven, ivm Flutter.

Wat voor een vliegtuig betreft het hier eigenlijk? Indien het de TIGER2 van Carl Goldberg is, en je hebt last van FLUTTER. Dan ligt de oorzaak namelijk meestal in het feit dat je maar 1 rolroerservo gebruikt! Veel mensen hebben namelijk dit probleem, de flutter ontstaat bijvoorbeeld doordat de rolroeren te lang en niet stijf genoeg zijn. De beste oplossing hiervoor is de rolroeren ieder apart met een servo aan te sturen en wel vanuit het midden van het rolroer.

Verder heb ik het reeds succesvol toegepast op de volgende toestellen:

- BAT (FMT)
- MiniViper (Graupner)
- Peppo (Graupner)
- Shockwave (Eigen ontwerp)
- Diverse zwevers

Bouwwijze & tip:

1) Voor vleugel en stabilo : leg de scharnierlijn bovenin
2) Begin met de onder/binnenkant door het betreffende roer omgeklapt (180 graden) op de bovenkant te leggen.
3) Het beste is om iets heel duns (ca. 0,3 mm) tussen roer en bovenkant te leggen. (schatting effe proefstukje proberen.)
4) Folie nu de onder/binnenkant van vleugel/stabilo.
5) klap het roer om en folie de bovenkant van de vleugel/stabilo.

Succes,
Emile :roll:
 
Re: Zelfde als hoogteroer

ron van sommeren zei:
Je moet er in ieder geval voor zorgen dat de scharnierlijn in het hart van het richtingroer/kielvlak loopt, is dit niet het geval dan zal de uitslag naar links ongelijk zijn aan de uitslag naar rechts.

zal bij een kielvlak + roer met een dikte van 2mm wel meevallen lijkt mij... :wink:
 
Back
Top