Slijtage van de motor ophang punten?

  • Topicstarter Topicstarter AJ
  • Startdatum Startdatum
Hallo,
ik heb onderstaand motortje en ik wil deze in een airboat gaan bouwen.
Ik had hem eerst op een blok hout vast gezet waarop hij tussen 2 latten met 4 boutjes vast zat.
Dit om eerst eens een beetje ervaring met een brandstof motortje te krijgen.
PICT0832_res.jpg


Nu heb ik de motor van het blok afgehaald en nu lijkt het net of het ophangpunt aan het afslijten is.
Zie onderstaande foto's:
normal_motor2.jpg


motor_uitsnede.jpg


De motor was rechtstreeks op het hout vast gebout.

Is dit afgesleten of lijkt dit maar zo?

Hoe hangen jullie je motoren op?

Zou rubber er onder helpen?

Want ik heb er hoog uit 2 uur mee gedraaid. En anders zou de hele ophanging weggesleten zijn na een dagje.

Gr. Age Jan
 
Wat is hier dan aan versleten? Volgens mij is er niet eens aan te zien dat hij gebruikt is! Behalve dan dat er een beetje olieresten en zo aan de motor zitten.
Ook aan de boutgaten is helemaal niets te zien dus je zal me echt moeten verstellen wat je precies bedoeld.
 
motor_uitsnede2.jpg

Sorry dat het niet duidelijk was.
Ik bedoelde dit randje. Het leek net alsof dit ingesleten was.
Maar als u niets opvalt dan is er denk ik niets aan de hand.
Maar ik had nog nooit eerder zo'n motor van dichtbij gezien en dacht dat het vlak waar de motor op hangt afsleet.
 
Ha ha ha ha, sorry hoor maar ik moet even lachen maar dat is niet om je uit te lachen! Het is gewoon heel erg komisch.
Dat randje wat je ziet is gewoon een randje uit de mal waarin het hele motorhuis is gegoten. ASP is een kopie merk van voornamelijk de OS motoren. Gewoon een Chinees die dacht dat hij ook zulke motoren kon maken. Men neme een OS motor men meet alles zorgvuldig op en kopiëerd de motor zo. Dat er meer bij komt kijken om een echt goede motor te maken is niet van zo groot belang. Zij kunnen op deze manier heel goedkoop een motor maken die toch behoorlijk zal presteren zonder dat er grote ontwikkelingskosten gemaakt hoeven te worden.
Een belangrijk punt waarop de motoren verschillen is de afwerking. OS maakt z´n motoren heel netjes en werkt ze ook als zodanig af. Er worden duurzame (dus dure) mallen gebruikt om de motordelen te gieten. Daarna worden al die delen ook netjes afgewekt en worden onregelmatigheden verwijderd.

Wat je hier ziet is een restje van de wasvorm. Deze vorm wordt met vormzand omgeven waarna ze dat bakken. Tijdens dat bakken wordt het vormzand hard en smelt de wasvorm eruit. Daarna wordt de zo ontstande holte volgegeoten met vloeibaar aluminium dat dus de vorm krijgt van de wasvorm. Als de zaak afgekoeld is klopt men de vorm van vormzand eraf en wordt het ruwe gietdeel verder bewerkt. Alle gaten worden precies op maat gedraaid en geboord. De cilinderbus, zuiger, krukas en alle overige onderdelen gaan er in en eraan, en de motor is klaar.
Alle onregelmatigheden van de wasvorm komen dus in de zandvorm en uiteindelijk in het gietstuk. Zandvormen zijn heel simpel en goedkoop maar je moet ze steeds opnieuw maken. Daarom zijn geen twee van deze motoren motoren precies eender aan de buitenkant. Je ziet ook de afdrukjes van de (wel hele kleine) zandkorrels overal in het oppervlak van het huis. De randen zijn niet allemaal even scherp en overal kan je hele kleine gietfoutjes zien. Dat geeft allemaal niets zolang ze alleen maar aan de oppervlak zitten. Als die gietfoutjes te ver doorgaan kan het een ernstige verzwakking van het huis zijn. Dit wordt meestal in de fabriek al wel opgemerkt en dat huis wordt dan niet gebruikt.

Met andere woorden, helamaal niets aan de hand en lekker veel plezier hebben met je motor. Denk er wel om dat die prop heel gevaarlijk kan zijn voor vingers en dergelijke. Zorg dat je er niet tussen kan komen en ook iemand anders niet! :wink:
 
Back
Top