Er was tot vandaag een graupner liertje te vinden op Ebay.fr. Het is voor €141 van de hand gegaan... Ebay link ik had er €130 voor over wegens de hogere verzendingskosten, is dus niet gelukt Nu goed, over de lier in het algemeen: volgens de graupner handleiding kan hij tot 5m span optrekken, maar als je een keerrol gebruikt is dit maar 3m. Wat is hier de reden voor?? Een vaste keerrol heeft toch geen invloed op snelheid/kracht van de lijn?
Bij gebruik van een omkeerrol schuurt de lijn door het gras, waardoor extra weerstand ontstaat? Schat aan info over lieren: http://www.emc-vega.de/pdf/SEILE06.pdf Koopje: http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?postid=1544918 (verkocht) Draadje over o.a. de Graupner 807 lier: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=9174
1:1 startmotoren zijn vertimed ja. (draaien de 'verkeerde' kant op beduidend minder hard dan hun natuurlijke richting zeg maar....)
Onzin, een auto-startmotor heeft een plusaansluiting met het huis als massa en draait dus altijd dezelfde kant uit. Deze motoren worden altijd en alleen als F3B/F3J lier gebruikt. Door gebruikt te maken van een valomkeerrol wordt de lijn, indien het veld vlak is, zo min mogelijk over de grond getrokken, geen of zo min mogelijk weerstand dus.
(tenzei je dus de plus op het huis zet en de min aan de aansluiting, zoals ik dus deed met de startmotor die ik heb, gewon om te zien wat er zou gebeuren (langzamer draaien en de andere kant op, eentje met permamaneten en vertimed dus, je hebt ze ook met alleen maar spoelen, een kenmerk daarvan is dat ze altijd maar een kant op kunnen, ongeacht polarisatie (eigenlijk dus een wisselstroom motor, maar komt ook voor in startmotoren.)
elastiek waar zou je die kabel/elastiek vandaan kunnen halen op die zelfgebouwde lier, goed idee trouwens die zelfgebouwde lier
Hoi, Ik heb óók zelf een lier gebouwd! Kijk hiervoor op www.emvcnieuwkerk.nl onder bouwactiviteiten. Als je nog vragen heb kun je me altijd mailen. info.: met deze lier trek ik mij Milan omhoog. Piet G.
Mijn lier heb ik gemaakt met bovenstaand bouwproject als voorbeeld. Op de foto is het nog een proef opstelling, er zitten nu gewoon kabels aan en een los voetpedaal aan. Het frame is ook verder verbouwd zodat er wielen en een stang met handvat opgeklikt kunnen worden. De accu past er ook nog bij. Gr Dennis
HA Dennis, ik weet niet wat voor teruglooplager je gebruikt, maar als het er een van een fiets is, dan is deze vaak te licht. Dit lager krijgt met wat wind behoorlijk op zijn donder vooral tijdens het starten en stoppen van de lier. Een eenrichtingslager voldoet veel beter ( kost ook misschien iets meer)... Mocht het lager kapot gaan tijdens het lieren dan is een je avondmaal reeds klaar. Dit wordt dan een grote spagettie salat ;-)
Ik heb een freewheel van een fiets zoals beschreven staat in het bouwverslag van emvc nieuwkerk. Een lier hoort toch iets van 80Kg te trekken las ik ergens? Dat zo betekenen dat wat zwaardere mannen van bv 120Kg niet eens lekker op de pedalen van hun fiets kunnen staan... Piet G. hoelang gebruikt u de lier al, het freewheel al kapot gegaan? Gr Dennis
Lier Hoi Dennis, Ik heb mijn lier al weer enige jaren maar gebruik hem niet zo vaak. (electro hé!) Tot nog toe heb ik geen stukken aan mijn "freewheel" systeem gehad. Net wat jij zegt, een beetje fietser trap ook nogal wat kracht weg op zijn pedalen. Groetjes, Piet
Keerrol Voor wie interesse heeft, ik heb nog een tekening van een perfecte keerrol. Óók zelfbouw! Een foto erbij zetten lukt me nog, als iemand dat wil, graag per mail even uitleggen hoe dat moet dan zal ik deze als nog toevoegen. Piet.
Nou ik heb wel interesse, gebruik nu een keerrol van 25 jaar oud die ik heb gekregen. Deze bestaat uit een houten plank met daarop een naaf van een fiets (voorwiel) met twee beugels zodat de lijn er niet afloopt. Ben al bezig om in solidworks (3D teken programma) iets te teken, maar die op de foto op jullie site ziet er wel profi uit! Ik zou daar wel de tekeningen van willen hebben als dat kan. Gr Dennis
Het is niet de 125 kg die "rustig" op de fietslager komt. Stel dat er wind is en de lier start/stopt dan komt er een piekbelasting op het lager. Ik denk dat het beter om een teruglooplager te gebruiken, maar dat is afhankelijk vd financien.