Hoe servo's synchroniseren?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Gaaaz, 25 sep 2007.

  1. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Er ligt al een tijdje een zwever op mij te wachten om gebouwd te worden.
    't Is een Long Fox van Reichard (Staufenbiel)
    Ik ben met de vleugels begonnen en daar wringt het al...dat beloofd :?

    Een rolroer wordt bediend door 2 servo's.

    [​IMG]

    Nu heb ik daar analoge servo's voor gekocht, nl. Hitec hs-125MG (dunne vleugelservo)
    Als ik nu de armpjes op de servo zet, staan die niet synchroon, zou toch moeten vermits ze hetzelfde roer bedienen.
    Hoe kan ik die gelijk zetten?
    Spijtig genoeg heb ik niet de digitale gekocht, anders had ik ze gewoon kunnen programmeren...
    Als ik het armpje een tand verder zet, staat het te ver...

    [​IMG]
     
  2. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Ik heb de andere servo's ook es aangesloten, blijkt dat ik 2 paartjes heb :wink:
    Een beetje geluk moet ge hebben, hé...

    [​IMG]

    't Is niet 100% gelijk, maar voor ne amateur als ik is dat goed genoeg, niet?
    Heb ook wel gemerkt dat er wat snelheidsverschil zit in de servo's, maarja, zo'n rol is toch een beetje flexibel, zal niet veel uitmaken.
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ik zet altijd een ronde hevel op de servo...
    en lijm daar 2 carbonnen (op printplaat) hevels op...
    perfect gelijk 8)
     
  4. Benno Z

    Benno Z Guest

    Gelijk zetten van de heveltjes kan toch gewoon met de subtrim in het menu van je zender?
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Beetje lastig als beide servo's op één kanaal zitten .... alleen (de meeste) digitale servo's kan je individueel trimmen (op de servo, met een speciale, merkgebonden :-( programeer-"box" )
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.121
    Niet alleen de middenstand kan verschillen en dient op elkaar afgesteld te worden maar ook de eindstanden en eventuele snelheidsverschillen. daar gebruik je zogenaamde matchboxes (JR) voor of bv de powerbox champion waarbij je ieder kanaal kunt programmeren (eind, midden). Of je kunt idd bij digitale servos van Hitec er een programmer bij kopen om ze in te stellen. Of er nog andere mogelijkheden zijn ben ik ook wel benieuwd naar omdat de bovenstaande methoden wel goed maar nogal prijzig zijn.
     
  7. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Bij mij zitten beide servo's op 1 kanaal.

    Gelukkig hoeft het voor mij niet meer, maar dat lijkt mij idd de simpelste oplossing als je de servo's niet gelijk krijgt! Kost wel weer wat meer tijd natuurlijk :?

    Als het evt snelheidsverschil binnen de grenzen ligt. Voor mijn zwever en op een rolroer (is flexibel) maakt dat niet zoveel uit, maar als je 2 servo's aan elkaar hangt om bv je rudder aan te sturen, mag er geen snelheidsverschil zijn, anders trekken ze elkaar stuk....
    Maarja dan gebruik je toch digitale servo's of/en een powerbox.

    Voor de zwever heb ik nog een Emcotec 6 rondslingeren (ik durf die toch ni gebruiken in een motorvliegtuig), die kan je niet programmeren.

    Als ik me niet vergis gaan de rollen van een zwever meer up als down (ook bij vb flaperons). Wordt de hevel van de servo dan ook meer naar voren geplaatst om die uitslag te verkrijgen, of wordt in de praktijk de hevel gewoon op 90° gezet?

    Mijn kennis van zwvers is nihil zoals je merkt :wink: , heb hem gekocht om een wat fatsoenlijk leren te vliegen. Hiermee kunde geen streep gas geven als ge een verkeerde inschatting maakt :p
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.119
    Als je een grotere roelroer uitslag naar boven en een kleinere uitslag naar beneden wil realiseren kan dit eenvoudig met een computerzender. De servo's voor de linker- en de rechter vleugelhelft moeten dat elk op een eigen ontvangerkanaal worden aangesloten. In jou geval kan je dat per ontvangerkanaal via een V-kabel twee servo's aansluiten. In veel gevallen zal die V-kabel niet nodig zijn omdat via zenderinstellingen elke servo een eigen kanaal kan krijgen en zo verschillen in midden- en eindstanden zijn te compenseren.

    Als het op de ouderwetse manier moet, dan de servoheveltjes iets naar de voorzijde (de neuslijst laten wijzen). De uitslag naar boven zal nu groter zijn dan naar beneden.

    Nog even een kleine tip. De middenstand is wat afwijking betreft het belangrijkst. Een stuurhevel met 4 aansluitpunten heeft de eigenschap dat elk van de 4 punten een iets andere positie heeft ten opzichte van de tandkrans in het midden. Als één aansluitpunt niet helemaal recht staat en je draait het stuurhevel 90, 180 of 270 graden dan is dat bij een ander aansluitpunt vaak wel het geval. Dan de overige drie aansluitpunten verwijderen en je hebt een perfect aansluitpunt in de middenpositie.

    Met vriendelijke groet,

    N.P.S.
     
  9. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Dat wist ik niet, bedankt vr de tips N.P.S.! Echter bij die Hitecs zijn enkel servohevels met 1 arm geleverd...

    Ik gebruik idd een V-kabel (zie foto post nr2) om de kabelrommel wat te beperken. Remkleppen komen er ook nog in.

    mvg
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @ gaaz waarom durf je die emcotec niet gebruiken in een motorvliegtuig?

    voor het afstellen van servo's is weatronic zeker de beste keuze maar die valt wss wat te duur uit voor een gewone zwever ....
    http://www.aerobertics.be/weatronic.html
     
  11. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Ik heb bij m'n emcotec eens een kortsluiting gemaakt op het uitgangskanaal van een rolroer. +,- en signaal kortgesloten door de mnl en vrl van een MPX-stekker in spiegelbeeld te solderen (stoem, stoem...)
    Enfin, bij het opzetten van de Emcotec begon die onmiddelijk te dampen...en werkte er niets meer. Alle andere kanalen werkten ook niet en de ontvanger kreeg geen spanning meer...
    Nu had ik welk verwacht dat het betreffende kanaal zou opgestookt zijn, in het ergste geval ook alle andere uitgangskanalen, maar dat de ontvanger geen spanning meer kreeg had ik NIET verwacht. De 2 batterijen waren trouwens nog ok. Ik zet nl. de gasservo rechtstreeks op de ontvanger, zodat bij een probleem de gas in failsafe (ralenti) kan gaan en het vliegtuig niet volle gas blijft.
    Ik heb eens gehad dat de servokabel van de smokepomp (zat op emcotec) tegen de uitlaat was komen te hangen en beginnen smelten. Gelukkig nog net geen kortsluiting...
    De Emcotec is ondertussen gerepareerd door emcotec zelf, €45 en prima service, daar niet van...

    Nu heb ik een Powerbox Evolution in gebruik...
    In Dortmund eens een demo gezien waarbij het uitgangskanaal werd kortgesloten. De Powerbox bleef gewoon stroom leveren tot de servokabel was opgestookt en kortsluiting dus weg was.
    Nu beweert Emcotec meer stroom te kunnen trekken dan Powerbox...mmm...

    Een Powerbox vs Emcotec discussie kan nog lang aanslepen :? , enige nadeel van Powerbox vind ik dat de ferrietringen wat in de weg liggen, voor de rest alleen voordelen. Hiermee wil ik niet zeggen dat Emcotec slecht is, zeker niet...
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    als hij blijft stroom leveren tot als de kabel weg is... dan kunnen je batterijen ook al aan het fikken zijn :)
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Zeker bij lipo's...
     
  14. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Zooo snel fikken LiPo's nu ook weer niet, ze kunnen gerust kortstondig een kortsluitstroom verdragen.
    Als ik kan kiezen tussen landen zonder vb een rolroer of een onbestuurbaar toestel (hier zal de LiPo ook wel van kapot gaan :wink: ), dan weet ik het toch snel...Zelfs de keuze tss een onbestuurbaar toestel op volgas en één op ralenti is snel gemaakt...
    In ieder geval, de ontvanger is absoluut het LAATSTE dat zonder spanning mag vallen!

    Als ik me niet vergis maakt Emcotec de spanning voor de ontvanger NADAT de spanningen van de batterijen zijn samengebracht, Powerbox maakt van ieder batterij apart een spanning voor de ontvanger...verbeter me als ik het mis heb!
    Ik ken niet genoeg van electronica om daar op niveau over te discussiëren, ik gebruik gewoon de Powerbox voor de wat meer eisende toestellen, voor zwevers/slepers gebruik nog steeds de Emcotec...
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Als je geen setjes servo's hebt waarbij het toevallig goed staat en louter servo-armpjes met 1 arm, dan is het nog een optie om een klein potje 'over' de potmeter in de servo zelf te zetten, daarmee kun je dan nog fijnafstellen. Is wel lastig te monteren, je moet weten waar je 'm moet plaatsen en het geheel blijft fragiel.
     
  16. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    Long Fox heeft ondertussen z'n maiden achter de rug...'t Is een ragbak ;-)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat is vreemd, Richard Brandenhorst heeft een keer zo'n gevalletje gehad en de draden van de servo's waren helemaal weggebrand (in een zwever) en verder bleef alles gewoon werken. Die foto met uitleg staat ergens op het forum, ik weet alleen niet waar....

    Grt.
     
  18. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
  20. Gaaaz

    Gaaaz

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    277
    Locatie:
    België, Schaffen
    dubbeldubbel
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2008

Deel Deze Pagina