Hallo allen, OK, m'n nieuwe kist is af, eerdaags invliegen ...eerst de foto's maar: Setup: motor Kontronik FUN 480/37 (3700 RPM per volt onbelast) regelaar Kontronik JAZZ 55/6/18 met BEC, stator Kyosho, Robbe Rojet rotor, Graupner spinner, 4 Waypoint metal gear servo's (15,6 gram, 3,6 Kg/cm) en ACT 6 kanaals ontvanger. De uitlaat is tot 55 mm diameter geknepen d.m.v. McDonalds koffiebeker (zie foto) De regelaar zit i.v.m. zwaartepunt (113 mm van leading edge) bovenin de romp, vlak achter de cockpit. Accu 2e generatie LIPO's (is onderweg uit USA): TP3800-3S2P. Thunder Power "Super Dynamic Power" LiPo Electric Flight Pack 3800 mAh, 3S2P (11.1V), 13 gauge wires Rating: 8C-10C Continuous Discharge Dimensions (wt): 45mm x 204mm x 18mm (272gm) Configuration: 2x3 "Stick" Static thrust ongeveer 650 gram, vliegklaar 1012 gram Aan Astro Watt meter gehangen met 10 NiCad 2400 pakket: Amp Watt Volt 39,5 450 11,4 39 441 11,3 38 422 11.1 37 395 10,7 36 381 10,6 Deze nieuwe lipo's geven bij belasting van 10 C (= 38 Amp) nog 3,5 Volt per cel dus 10,5 Volt (en worden nauwelijks warmer dan 48 graden Celcius). Al vliegend neemt het opgenomen vermogen nog toe naar minstens zo'n 400 Watt denk ik (= 0,53 PK / Kg). Ik overweeg om er nog een te bouwen met de volgende setup: Wemotec MiniFan 480, FUN 480/33, JAZZ 55/6/18 en 4S pakket KOKAM 2100's 22C, vliegklaar dan zo'n 970 gram... Volgens MotorMike (Michael Franz Kontronik): 14,1 Volt, 40,5 Amp 40153 RPM, 571 Watt, 998 gram static trust en 53,1 m/s uitstroomsnelheid lucht (Wemotec MiniFan 480 met intake ring). Nu heb ik wel eens gelezen dat de Wemotec MiniFan 480 in de Kyosho F-16 te weinig lucht krijgt en gaat "stallen" ... Heeft iemand hier ervaring mee / kan iemand hier iets zinnigs over zeggen ? B.v.d & m.v.g, Koen
Leuk kissie zo een F16! Maar ik zou willen weten: kan die "Robbe Rojet rotor" er wel tegen dat de uitloop "geknepen" wordt? Heb jij hier al ervaring mee? of iemand anders? Ik heb het idee dat die "Robbe Rojet rotor" het beste presteert bij een ongeknepen doorloop. Zelf heb ik ducted fans gebouwd met 2 kruislings geplaatste Gunther propjes. Lijkt sprekend op de Rojet rotor. http://www.solcon.nl/gjkool/otheraircr.html#E-JET http://www.solcon.nl/gjkool/ducted-fans.html#2 Mijn ervaring met het knijpen van de uitloop in combinatie met zo een rotor is dat de eind-vliegsnelheid nauwlijks toeneemt, terwijl de thrust merkbaar afneemt. Komt waarschijnlijk doordat de bladen vlak bij de spinner behoorlijk smal zijn, en daar is ook de bladsnelheid minimaal. Bij tegendruk door het knijpen van de uitloop wordt waarschijnlijk vlakbij de spinner te veel lucht teruggeblazen. Zover ik weet hebben de rotors die succesvol toegepast worden bij een geknepen uitloop, een bladbreedte die bij de spinner minstens even breed is als bij de tip. Ook moet de spinner, bij een geknepen uitloop, minstens dezelfde diameter hebben als de motor. Please, correct me if I'm wrong! Ik zit nog middenin het leerproces. :?
GertJan, Dank voor je reactie en info (enne, ziet er goed uit, je E-JET !) ..en ja, de Rojet kan er volgens mij tegen dat ie geknepen wordt naar 55 mm. Deze setup (Kyosho stator, Robbe Rojet rotor en 55mm knijpen) is jaren terug bedacht door een clubgenoot (Rene Boerlage) en door hem en later mij toegepast in een Kyosho T-33. We hadden toen allebei een Kontronik FUN 400/36 motor er in en vlogen met zowel 10 cellen 2400 NiCad als 12 cellen CP1700's. Met 12 cellen wel weinig vliegtijd maar ging als een speer (later heb ik een T-33 gebouwd met MiniFan 480 en FUN 400/36, met 10 cellen 2400 ging de mijne de eerste 20 sec sneller, de resterende vlucht was Rene's T-33 (Rojet, FUN400/36, 10 cellen 2400) sneller. Ik had alleen wel bijna een minuut minder vliegtijd) Ik denk dat de statische thrust bij 55mm knijpen inderdaad afneemt maar de uitstroomsnelheid toeneemt, ten gunste van de topsnelheid... Ik zal binnenkort eens met en zonder "55mm ring" de thrust meten (en binnenkort met en zonder vliegen) 2 jaar geleden heeft een andere clubgenoot met dezelfde setup als ik gevlogen met de Kyosho F-16 (alleen had hij een FUN 400/36 motor en 10 cellen 2400's en dus ook 55mm geknepen) en die ging behoorlijk hard !
GertJan, Was nog even op je Website aan 't kijken en zag de LearJet. Ik heb 'm -correct me if I'm wrong- afgelopen indoorseizoen zien vliegen (gevlogen door je zoon?) Wilde nog even kwijt dat ik 'm prachtig mooi vind en hij vloog super ! Mvg, Koen
Hallo Koen, De rojet fan is voor jullie dus een beproefd concept; gelukkig, dan weet je wat je eraan hebt! Heb de learjet (indoor versie) vorig jaar verkocht aan de gebr. v/d Vecht; ik denk dat je een zoon van Dick ermee hebt zien vliegen!
Een 4-blads rotor en een 4 'blads' stator, heb ik dat goed gezien? Meestal zijn die twee getallen niet gelijk.
nee, enkel dan dat de bladen hun "knal" van voorbij het stator te passeren gelijktijdig hebben, waardoor de fan luidruchtiger is :wink: Meer stators is beter als de spoed van de bladen hoog is, gecombineerd met brede bladen (veel "swirl effect" (draaiing van de lucht in de uitlaat) Anders is dit enkel meer weerstand. Is allemaal relatief natuurlijk... Niels
Bedankt voor jullie reacties & info. Inderdaad is het volgens mij ook zo dat je bij EDF's nooit een gelijk aantal rotorbladen en "statorbladen" hebt. De "knal" die de rotor krijgt lijkt mij inderdaad minder gunstig en inderdaad, uit ervaring weet ik dat deze setup veel luidruchtiger is dan de Wemotec MiniFan 480 (met zelfde motor, kist, aantal cellen, zie mijn 2e post). Een Wemotec geeft meer een "blazend" geluid, deze een best fraai hoogfrequent gierend geluid 8) Heb hier een losse Wemotec rotor en Robbe Rojet rotor, wat opvalt is dat de Rojet minder spoed heeft. Heb op rcgroups.com wel eens gelezen dat de Rojet meer op thrust dan snelheid is ontwikkelt (voor de BAE ??? 4 motorige impellerkist die Robbe jaren terug verkocht...) dus dat zou de spoed verklaren. Anyway, invliegen wordt helaas volgende week op z'n vroegst, maar ik heb er alle vertrouwen in M'n (net verkochte) twinjet, die veel "draggier" is, gaat met 2 FUN 400/23's 3S3P Irate 1800's, 400 Watt ongeveer 145 km, deze (ook 400 Watt) mot dus harder gaan... Als ik wat vliegfoto's heb zal ik ze plaatsen. Mvg, Koen
OK, dit oude draadje maar eens nieuw leven inblazen. Met 3S en de FUN480/37 vorig jaar prima gevlogen, maar al snel 1 van de drie cellen slecht. Wilde wat meer vermogen en heb er toen de Kontronik FUN480/33 ingezet met 2e generatie Thunderpower 4S2P 2100 is 4,2 Ah pakket. Met deze setup veel gevlogen, topsnelheid 160 km/u en vluchten van zo'n 6 minuten. Gewicht vliegklaar 1035 gram, zo'n 560 watt = 3/4 pk vermogen. Gooien gaat prima en direct 45 graden klimmen Sinds kort de Kyosho stator Rojet rotor vervangen door een MiniFan 480. Nu zo'n 600 watt / 44A en 800 a 900 gram stuwdruk. Nog niet gevlogen, maar dit zal niet lang duren ! PROJECT ZOMER 2005: Inmiddels sta ik op het punt er nog een te bouwen en ben ik al 1,5 week op zoek naar de ideale combi van motor / accu voor een zo hoog mogelijke thrust to weight. Dus veel lezen op RCGroups en de 6 grafieken met meetgegevens van de DS-30 EDF op de website van Daniel Schuebeler uitgeplozen 8O Zoals het er nu naar uit ziet wordt de setup: Schuebeler DS-30-DIA-3PH 69mm EDF met MiniFan einlaufring. Kokam 5S 3200 (bij 15C / 48A nog 17V !) Lehner HI AMP 1530-10 2856 rpm/v motor Waypoint 084 8,4 grams servo's met 1,5 kg torque (4 stuks) Kontronik Jazz 55/6/18 regelaar Op deze wijze verwacht ik dat ik een vliegklaar gewicht van 1080 gram met 1070 gram statische stuwdruk haal, dus een thrust to weight van 0,99 : 1 Dit alles bij 706 watt / 0,94 PK vermogen bij 16,7Volt / 42,3 Amp. De rotor draait dan zo'n 43600 rondjes per minuut (!...) ... en de luchtsnelheid bij de uitlaat is dan max 64,5 m/s is 232 km/h... In uitgebouwde toestand genereert deze motor / accu / EDF combi 1425 gram stuwdruk, na inbouw verlies van ongeveer 25%, vandaar 1070 gram. Het Amperage zal na inbouw waarschijnlijk nog stijgen naar zo'n 46A. De nieuwe F-16 wil ik bouwen zonder de twee extra luchthappers naast de cockpit. De inlaatopening is dan nog 36 cm2, de luchtdoorlaat van de DS-30 is 30cm2 en de standaard uitlaat F-16 is 60mm = 28,28 cm2. Dit lijkt mij prima voor zoveel mogelijk statische stuwdruk. Mocht iemand opmerkingen / tips hebben: graag ! Mvg, Koen
Wow, die zal wel gaan dan met die setup. Verlies je echt 25% in je ducts? Dat is wel heel veel...Maar in de lucht is dit natuurlijk een stuk minder. Met die 30cm² bedoel je toch de "fan swept area", dus zonder de motorgondel hé? Dan is 36cm² inlaat zelfs nog teveel. De grote inlaat is vast en zeker een truk van Kyosho om hem met een laag vermogen input toch nog redelijk te doen vliegen. (weinig stuwkracht verliezen dus). Voor een snelle edf in de opp van de inlaat zelfs kleiner of gelijk aan de fan swept area, als hij groter is is dit enkel extra weerstand. Dus zeker die luchthappers toe! Al die extra "rommel" in de ducting zorgt enkel voor wervelende lucht...And we wouldn't want that would we :wink: veel succes, Niels
Niels, Leuk dat je reageert. Inderdaad, ik bedoel de FSA. Bij de Schuebeler 69mm DS30 EDF is dit 30cm2, bij de 90mm EDF van Schuebeler, de DS51 is de FSA 51cm2. De originele Kyosho EDF is 75mm en heeft een FSA van 36,19 cm2 en de inlaat zonder de 2 extra luchthappers is 36 cm2, vandaar dat ze die erbij gepropt hebben (en tevens accukoeling denk ik). In huidige F-16 idd minstens 25% verlies, maar ik ga de duct van inlaat tot EDF nog optimaliseren, want nu aldaar VEEL meer dan 5% drukverschillen. Tsja, voor hoge static thrust is 36cm OK, ben het eens dat ie voor vliegen 28 - 30cm2 moet zijn. Misschien dat ik 'm wat verklein... ...anyway, het gaat me niet om topsnelheid, zal zowiezo niet veel harder gaan denk ik, want voor jet dikke vleugels en gebouwd om met AP29L borstelmotor op 7/8 cellen met 60 km rond te tuffen. Ik wil vanuit 3/4 gas mooie loopings maken... En als ie iets harder gaat wel leuk natuurlijk. Mvg, Koen
Ik ben ook op zoek om het maximale uit mijn F 18 of Pyranha te halen. Ik vlieg op het ogenblik met een 16/15/3 en 4S1P PQ 3100 en dat vliegt best aardig maar het kan altijd beter. Een optie is: 16/15/2 met 3S2P 3200 Kokam en ik kwam er zelfs een tegen die het zelfs met 4S2P en 70 A heeft uitgeprobeerd. De Hacker B40 8L is in Motocalc de ideale motor voor veel vermogen maar er zijn al verschillende mensen die deze motor hebben opgeblazen. Nu komt er de Lehner HI AMP 1530-10 2856 rpm/v motor bij met 5 cellen, door die 5 cellen kom je toch aan veel vermogen en die 42 A is een stuk beter te doen dan die 70 A want dat kan nooit lang goed gaan. Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen zijn met die Lehner, want dan moet ik misschien is van merk wisselen. Ik heb een paar jaar geleden ook met een Kyosho F 16 gevlogen met die orginele AP29L borstelmotor op 8 cellen en dat beviel niet echt, het zag er leuk uit maar hij ging niet vooruit.
Ja, de Hacker B408L 3750 rpm/V op 4S verhalen heb ik ook op het Sniper draadje van RCGroups gelezen. Het punt is dat je je magneten onder de 150 graden moet houden. Iets te lang volgas of niet nakoelen en je bent de sigaar. Vroeger ook met 12 1700's FUN400/36 in T33 gevlogen, (erg gaaf ! ...maar 9subc 2400 nicads was qua vliegduur ook leuk, zo'n 5 a 6 minuten) omdat dit maar zo'n 2,5 minuut volgas is ging dit net, met 4S en daardoor meer capaciteit dus langere vliegtijd (en meer voltjes) ging de magneet (of magneten?) ook kapot (te lange warmteopbouw). Een symptoom hiervan is dat de motor in ene veel meer ampjes gaat trekken en als je niet uitkijkt boven de max C van je 4S komt en die dus ook molt... Ik blijf liever net aan de veilige kant of net erover en dan wat throttle management om de boel onder de 150 graden te houden... Emile vliegt zijn Sniper dacht ik ook met 16/15/3 maar dan met kokam 4S2100 20C KOKAM. Houden de PQ 3100's het bij jou goed ? Je zit dacht ik met deze setup rond de 37A, en ze zijn 37,2A / 12C continu. Gaaf dat je zo'n Pyranha hebt, vorig jaar op Keldonk o.a. die van JePe zien vliegen, supersnel en senkrecht tot ik 'm niet meer zag
Volgens Daniel Schuebeler is de Hacker B40 10L 3000 rpm/V i.c.m. 5S LIPO & DS-30 te "heet". Ik ga er van uit dat de 1530-10 ook te heet is. De B40 11L is wel prima keuze. Maar de Lehner motoren zijn toch wel de toppertjes, dus ik denk dat ik nu ga voor de volgende setup: DS30 EDF 5S KOKAM 3200 20C 4 stuks Waypoint 8,4 gram servo's Lehner 1530-11 2596 rpm/V Hacker Master 70 OPTO KOOL FLIGHT 3A UBEC Deze Lehner is door Daniel Schuebeler getest in de DS30, meetgrafiek op zijn website: http://www.schuebeler-jets.de/ >measurements Geeft bij 17,5 V dik 1300 gram thrust bij 647 watt (37A) D.m.v. Hacker program box kan ik ook nog de timing van de regelaar in stappen van 1 graad (tot max 8 graden, want Lehner is 2 poler) instellen. Op deze wijze kan ik dus de motor bijv. een halve of, als de Ampjes onder de 48 blijven een hele winding "heter" maken en hoop ik zo dik 1400 gram thrust te halen Dus dan zo'n 700 watt aan boord en thrust to weight van ongeveer 1 op 1 Mocht iemand op- of aanmerkingen over deze setup hebben hoor ik het graag ! Mvg, Koen
Ik zocht wat meer gegevens over die DS30 maar bij Schuebeler kon ik alleen de gegevens van de DS 51 vinden. Ik zag de Vector II en ik dacht: leuk modelletje. Ik keek ook even in de prijslijst en toen vond ik hem ineens niet meer zo leuk. €484,- is al een aardig prijsje en dan komt de fan er nog bij.
Maar die Vector II gaat dan wel ook erg hard voor die €484,00. Ik heb die zien gaan in Aspach en moet zeggen dat het een heel snelle jet is.
Ben, Dit is 'm: O.a. te koop bij www.rbckits.com Specs: Diameter: 69mm Weight: 30g Thrust range: 3,5-17N Max. motor diameter: 29,3 mm Speed range: 22000-50000 min-1 Power input: 0,1 - 0,95 KW Static efficiency: 73,0 % OK, uit zeer goede bron :wink: weet ik nu wat de heetste setup is die mogelijk is: 5S Lipo's + Hacker B4011L met 7 graden timing.