Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Arnout Janssen, 6 feb 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Iedereen mag een mening hebben hoor.. of die hout snijdt is dan een tweede.

    Overigens heeft directe ervaring daar wat mij betreft niets mee te maken, dat is weer typisch zo'n kulargument.

    De opmerking die ik maakte was dat ik Futaba technisch beter vind. De reden daarvoor is het verschil tussen DSSS en FHSS. Dat is een bekend gegeven en daar hoef je die apparaten nooit voor in handen gehad te hebben.

    Zelfs daarbuiten heeft het al dan niet directe ervaring ermee hebben er gewoon helemaal niets mee te maken. Is een argument uit de steenkolentijd. Ter vergelijking.. ik heb ook nooit een Nikko Skywatcher gehad, maar durf toch rustig te zeggen dat dat een onvliegbaar onding was in de oorspronkelijke opzet.

    Als er 100 man zijn die een bepaalde ervaring met iets hebben, kun je daaruit iets afleiden. Dit zonder dat je zelf iets vastgehad hebt.
     
  2. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Tuurlijk mag iedereen een mening hebben, graag zelfs, maar ik neem aan dat je toch wel begrijp wat ik er mee wilde zeggen.

    Even over die glitch, wanneer de FASST op de heli zit is het euvel er, wanneer ik de iFS er op heb is het er niet.
    En daarom toch raar.. Overigens heb ik het nog niet in een vlucht gemerkt, het is alleen maar aan de grond.
    Ik beweer ook niet dat het door storing komt, maar het blijft wel vreemd.
    Maar die glitch is er toch regelmatig. Ik heb het ook op de film staan.

    Waarom ik de iFS ontvanger iets scheef naar achtere zet, is omdat dan de antenne geheel en minimaal 3 cm verwijderd is van metaal en carbon.
    Wanneer je hem recht zet komt hij mij iets te dicht bij het frame.
    Geen idee of het wat uit zou maken of hij recht of iets naar achter staat maar het werkt goed zo dus laat ik het ook maar zo. Dat was in iedergeval mijn idee erachter.
     
  3. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ah vandaar pardoez . ik had hem toen ook in mn trex , maar gewoon recht.
    kan je wel zeggen dat ik een echte range test heb gedaan , met mn maat +zender in de auto , een meter of 600 a 700 weggereden , en toen via telefoon testen .
    en dat heeft me toen wel vertrouwen gegeven .
    ik stond nl met mn rug naar hem toe , de heli stond op de grond ACHTER de auto . terwijl alles zeiknat was [had dus gehoord dat natte gewassen niet helpen] en er liep ook nog eens een drukke weg tussen ons door ! alles deed het 100% .
    dit was met mn 3dnt , waar ik de ontvanger onder de glasfiber canopy had zitten.

    @trexrulezz ; ja je kan problemen hebben , maar ik weet als electronica noob niet wat er tegenwoordig aan 2.4 in de lucht zit . ik kocht het aanvankelijk omdat het veiliger zou zijn , indien het niet blijkt te hoppen , hoe veel veiligheid leverd ie daar mee in ? ik heb geen idee , en daardoor ook geen goed gevoel daarbij of dat nou hout snijdt of niet.
    mvg ferry
     
  4. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Ik ben geen expert, maar dan is het imho net zo veilig als vliegen op 35Mhz.... Als er niemand met een sterk genoeg signaal op je kanaal zit gaat het goed, komt er iemand met een zender op hetzelfde kanaal dichtbij ben je de lul.

    Eigenlijk zou iemand eens een test moeten doen. Gewoon 2 zenders met IFS aanzetten ver van elkaar verwijdert op een plek waar weinig/geen 2.4ghz activiteit is. Dan zouden ze beide hetzelfde kanaal moeten kiezen. Rij je dan naar elkaar toe en zet je de bijbehorende modellen aan, dan zou je elkaar moeten storen eigenlijk.....

    Cheers,

    Richard
     
  5. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ja , op zee ofzo ? dus dan is het maar af te wachten hoeveel apparaten er in de toekomst ook daarmee werken . want hoe zenden andere apparaten zoals autoalarmen dan ?
    ik bouw luxe paardentrucks , met alle mogelijke luxe van dien , en daarin komt steeds meer draadloze apperatuur voor. laatst wou een klant een lier achterin hebben , ik vertegenwoordiger bellen , komt ie aan met een lier met draadloze afstandbediening .
    er stond helemaal niets op de doos of beschrijving aangaande signaalsoor ofzo.

    hetzelfde met kranen op vrachtwagens [bosbouw en aannemerstrucks], ook afstandbedient , geen antenne , geen tekst of uitleg over hoe er verzonden word .
    als dit ook allemaal op 2.4 zit , dan word t alleen maar voller en voller en dus onveiliger naarmate de tijd verstrijkt.
    of is daar een aparte band voor ? want met zoiets zou 'niet hoppen' gewoon verboden moeten worden lijkt me .
     
  6. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Meeste autoalarmen etc. zitten op 433mhz, dus daar heb je geen last van. Overigens is het wel zo dat ALS het kanaal bezet is, dat er dan een ander kanaal gekozen word. Dus elkaar de lucht uit schieten kan in principe ook niet. Alle apparaten op 2.4ghz doen dit trouwens, vandaar dat het ook werkt. Op 35mhz hoeven apparaten dat niet verplicht te doen, daarom is men ook naar 2.4ghz gegaan. Anders hadden ze op 35mhz wel een zender/ontvanger gemaakt die zelf een vrij kanaal kiest.

    Overigens is het natuurlijk niet zo dat je overal last hebt van 2.4ghz vervuiling. De gemiddelde huis-tuin-keuken zender haalt het maar net tot een paar meter buiten het huis...

    Cheers,

    Richard
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik maak me ook niet zo druk over dat hoppen.

    jaren kiezen we een vast kanaal op de 35 of 40 mhz, en hopen dat geen andere jojo zijn zender aanzet.

    nu is er de techniek die je verzekerd dat ALS er een jojo zijn zender aanzet, dat ie in ieder geval jouw kanaal niet neemt, maar een ander.

    storing en dan neerkwakken kan ook op de 35 en 40 mhz.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ik zou mij er ook niet druk over maken, maar er is natuurlijk wel 1 verschil waarom niet hoppen bij 2.4 Ghz gevaarlijker zou zijn dan 'gewoon 35Mhz', en dat is het feit dat men op 2.4 niet met kanaalbewaking werkt.. bij 35 weet iedereen hoe het werkt en dat je een knijper oid moet hebben. Bij 2.4 doet men dat niet, men gaat er vanuit dat het gewoon goed moet zijn.
     
  9. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    is het dan zo dat alles wat op 2.4 zit , een vrij kanaal kiest ?
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Bij aanzetten, ja inderdaad, voor zover bij de gebruikte techniek van toepassing.
     
  11. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Dat hebben we dus een paar keer getest en het stoorde dus niet. Er zat de eerste keer wel 10 KM tussen, en zaten dus steeds op een ander kanaal al hiel je de zender daarna 1 meter van het andere toestel, niets aan de hand.
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Ik zou me niet meer met dit draadje bemoeien, maar de typ-vingers jeuken te erg:

    Zoiets hoef je ook niet te testen, want van 2,4 GHz is bekend, dat je met meerdere zenders op één kanaal kunt werken, zonder dat je wat van elkaars aanwezigheid merkt. Ook van de FHSS systemen, die continu voorbij komen hoppen, merk je niets. Om niet in herhaling te vallen is hier een quote van blz. 7 uit dit draadje:
    Er werd reeds eerder door iemand opgemerkt, dat een andere uitzondering het volledig verzadigd raken van het kanaal is. Ik weet niet hoeveel zenders er dan gelijktijdig aan moeten staan op het zelfde kanaal, maar dat zijn er nogal wat. Als er problemen op 2,4 GHz ontstaan, zal het dus zeer uitzonderlijk zijn als dat door de apparatuur van collega-vliegers wordt veroorzaakt.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 7 apr 2008
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.079
    Locatie:
    Moordrecht
    De 2,4 Ghz band is binnen de geldende procedures door iedereen vrij te gebruiken.

    Hoe zit dit met de toekomstige 868Mhz/900Mhz zenders/ontvangers? Is deze band naar verwachting minder storingsgevoelig?
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    quote van wiki:

    "Verder is het ook heel moeilijk om een spread spectrum signaal te storen met een ander signaal. Door deze eigenschappen is spread spectrum ideaal voor militaire toepassingen en andere omgevingen waar een grote betrouwbaarheid van het signaal gewenst is"
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.079
    Locatie:
    Moordrecht
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.079
    Locatie:
    Moordrecht
    Klopt. Maar helaas zijn modelbouwers niet de enige die 2,4 Ghz benutten. We hebben weinig te vrezen van draadloze routers, telefoons, portofoons en babyfoons, aangezien deze hun data in kleine paketjes verzenden.

    De echte gevaren zitten in radar, illegale draadloze videocamera's, lekkende magnetrons, en amateur zendinstallaties:

    RC-Network - Einzelnen Beitrag anzeigen - 2,4 Giga XPS/IFS ERSTER LOCK-OUT ?!

     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Over die radar, ik vlieg nu op taxibanen van een oud militair domein. Op een 100tal meter van de huidige militaire basis. Daar staan ook radars, ik heb er alvast geen last van met mijn zender.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    De echte gevaren zitten ook niet in radar. Zolang mensen nog niet allemaal met een radar op zak lopen, is dat een te overzien risico.

    De echte gevaren schuilen in goedkope prulelectronica die wel 2.4Ghz gebruiken maar niet voldoen aan de eisen, defecte mobieltjes die rare dingen doen, enzovoort. Voor zover je van echte gevaren kunt spreken. En inderdaad 2.4 Ghz videooplossingen of zelfbouw meuk.

    Spread Spectrum is van oorsprong, zoals zoveel, een militaire ontwikkeling, waarbij 'onverstoorbaarheid' en het moeijlijk maken van afluisteren speerpunten waren.
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.927
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    daar maak je zeker een punt, maar hoeveel spectrum zenders kan ik langs elkaar aanzetten voor ik problemen ervaar ?
     

Deel Deze Pagina