goede post Arjan, vooral dat stukje over de Predator. . Ik rijd zelf niet met een XXX4, maar ook met snaren (TRF501X) en het is perfect normaal dat de aandrijflijn van een snaarauto in het begin een heel stroef aanvoelt. snaren moeten zich zetten (rekken) en meestal komt het wel los na een batterij of 5-6. De oorzaak van de meeste problemen met een snaar is dat men hem bij het (her)bouwen op de "juiste" spanning zet. Na het inrijden rekt de snaar dan en komt hij veel te los te zitten waardoor hij gaat slippen en dat is dodelijk voor een snaar. Ik heb op een heel seizoen vorig jaar één snaar stuk gereden en dat was dan nog omdat er een steentje tussen was gekomen (De TRF heeft in tegenstelling tot de XXX4 een open aandrijflijn) Enkele gouden tips voor snaarauto's : 1. Let altijd op de afstelling van je slipper. Dit moet het "zwakste" punt van je aandrijflijn zijn (eigenlijk zo voor elke type buggy). 2. stel bij nieuwe snaren ze niet te los in en controleer de spanning na elke run. Na een batterij of 10 moeten ze echt goed staan en moet je er voor het overige niet teveel naar kijken. 3. als je toch een snaar vervangt, is het altijd beter om ook de pulleys mee te vervangen. Zeker als de riem aan het slippen was. Dit is ook de reden waarom je met een motorfiets bij het vervangen van de ketting ook de tandwielen moet vervangen. En over de prestaties van de XXX4 : ik kan alleen maar zeggen dat Johan van Helmond vorig jaar in Vlijmen niet te volgen was op een droge graspiste. heel frustrerend als je net daarvoor op een natte piste met voorsprong pole had gereden. LOL
gevaarlijk topicje.... Wat ik zoal lees heeft iedereen gelijk in zn posts. Met name Hansie! XXX4 XX4..... zijn formidabele auto's en zijn het nog steeds! Wat Cooper beweert is toe te passen op Simon; huidige motoren zijn té krachtig voor die auto's. Slipper is de sleutel om het zaakje heel te houden! Maar kijk uit met de warmteontwikkeling...vorig jaar in vlijmen (xx4) hebben de riemen het tot 2 maal begeven; dan maar een iets lossere slipper--->dan is die slipper tot 2 keer toe gesmolten. Exit losi. Deze winter Laon met xxx4.....regelrechte ramp. Begrijp me niet verkeerd he brokstukken. De snelheid en wegligging die ontwikkeld wordt door jongens als Jörn is gewoon niet haalbaar met de combinatie losi +Simon. Hij forceert de auto dan ook, met alle gevolgen vandien.... Met de Aero komen we echter een heel stuk vooruit. Maar dan heb je weer andere katjes te geselen Moraal van het verhaal? Losi xxx, xx heeft zich bewezen als goeie auto maar is niet geschikt voor een amateurpiloot die droomt dat hij ooit harder zal gaan dan de jongens uit A-finales op het WK. Die rijden allemaal zowiezo A-finale, n'importe welke auto ;-) succes ermee! igor
Ehhhmmm....... om Jörn met een 4wd bij te benen moet je met iedere auto wel redelijk forceren ben ik bang, 't is niet voor niets een voormalig EK winnaar. Maar ja, Bob heeft hem met de GP in Kampenhout wel eens geklopt met een XXX-4, dus 't kan wel. Maare ik denk niet dat "Brokstukken" uit is wereld dominantie ofzo, gewoon lekker hobbiën.
Klopt Arjan, Maar probleem is bijna opgelost hoor, Schijnbaar zit er een verkeerd chassis in de kitt ( Streetweapon ? ) Ik had Losi een mailtje met wat pics toegestuurd en kreeg vandaag een mailtje dat ze het goede chassis op zouden sturen. Het is gewoon iets leuks voor erbij de nadruk zal toch 1/8 blijven, en af en toe een 1/12 indien mogelijk ( het wordt weer es tijd voor een snelheidsrecord dag bij ERCE ). het afwachten is nu op het goede chassis.
zegt de persoon die zen x11 niet vooruit krijgt hehe van alle mensen hier opt forum kunnen er mss maar 1% uit die wagen halen wat hij echt kan dus waarom zeggen dat het een slechte auto is een auto met riemen vraagt iets meer onderhoud en afstelwerk maar ik ben er zeker van dat je er veel plezier gaat aan hebben nog een voordeel is dat deze stickpack heeft zodat je geen speciale sadlepacks lipo,s moet kopen als je lipo wilt rijden als ik van jouw was ging ik eens kijken op oople daar vind je wel de oplossing voor je probleem
De XXX4 is geen slechte auto, maar ook zeker niet de beste. Voor gewoon wat rond te rijden goed genoeg. Essentieel bij de XXX4 is de snaarspanning al lijkt jou probleem daar niks mee te maken te hebben. Als het inderdaad zo is dat Losi een verkeerd chassis erbij heeft gedaan vind ik dat wel een kwalijke zaak. Ik hoop daarentegen natuurlijk wel dat het de oplossing is! Veel succes ermee en voor vragen en afstellingen kan je natuurlijk altijd eens op een elektro offroad circuit gaan kijken zoals MAC Vijmen (richting Den Bosch) of MVB Bergschenhoek (nabij Rotterdam). Daar is allicht iemand aanwezig die je kan helpen met de auto ook al is er maar beperkt ervaring met deze auto. Gr, Mike
Mike, Dank je voor je tip, het is idd opgelost als het goed is, en er is een goed chassis onderweg. Het kan altijd natuurlijk gebeuren dat er een verkeerd onderdeel in een kitt gestopt wordt, het zou een kwalijke zaak zijn om dit probleem niet op te lossen. En misschien kom ik wel eens een rondje trekken in Vlijmen ( rotjeknor is wel een beetje te ver ). Maar goed fijn te lezen dat er sommige mensen wel begrijpend kunnnen lezen en ook daad werkelijk met goede suggesties komen waar je wat aan hebt, volgens mij is dat ook een bestaansrecht van een forum. Maar goed 100 mensen 100 meningen zulle we maar zegge. En zoals Arjan al aangaf ben ik niet uit op een NK titel maar gewoon leuk voor erbij waar gezonde competitie een leuke aanvulling kan zijn, voor mij is het nog steeds de brothercup en de 1/10 electro is gewoon ontspanning.
Ik heb me ook een losi xxx-4 besteld. Ik zoch een betere off-roader dan de DF-03 (Die heb ik elke hopup gegeven die performance/stevigheid iets verbeterd en nu weegt ie een ton... zonder deze stukken valt hij bijna uit elkaar ) De losi xxx-4 leek mij de enige deftige offroad buggy 1/10 die met een stickpack rijd. Een lazer zx-5 zag ik niet zitten want die heeft m'n maat al (Ik heb echt geen zin om saddle packs te kopen, nu lipo batterijen klok slagen hebben saddles toch al helemaal geen nut meer) Ik lees overal dat het een goede wagen is, maar op de bumpy stukjes net wat minder. Ik veronderstel dat hij het zowiezo beter doet dan de DF-03 Het één riem concept lijkt me zeer gedurfd en ik hoor goede comentaar. De drivetrain is volledig 'vuilvrij' tegenover een trf501x waar wel vaak kleine steentjes in komen lijkt dit ook een plus punt. De rc winkel waar ik de meeste stukken koop is ook losi voorstander en heeft alle onderdelen van deze wagen binnen. (MCM racing) De werking van het chassis doet me denken aan een tamiya 416 (plaatsing motor) deze zou meer voor brushless motors met high power zijn. rijervaring en indrukken volgen. Ik kan hem enkel vergelijken met de trf501x, de DF-03 en de lazer zx-5. Wat zeer zeker getest zal worden is de robuustheid, hoe goed de agen met crashes om gaat, ik ben nl niet zo'n goede bestuurder en bomen en rotsblokken duiken soms plotseling op.
Een ZX-5 is een buggy die met stick packs rijdt... En de SP heeft een hoop verbeterde puntjes gekregen tov de gewone ZX-5. Of de kap verbeterd of verslechterd is, hangt af van je persoonlijke smaak. Kijk anders hier ook eens (als je een beetje duits lezen ziet zitten): rc-car-setup.com | Reviews - Kyosho Lazer ZX-5 SP - Resultat der WM 2007 in Japan
Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was... Ik zocht dus een goede off roader die met stick packs rijd. Het moest een 4wd zijn, dus de opties waren: Tamiya Durga, Kyosho Lazer ZX-5 of de XXX-4. Aangezien mijn maat al een lazer zx-5 heeft kan ik moeilijk dezelfde kopen (ik ben voor diversiteit) en ik zo teleur gesteld ben van de DF-03 ga ik liever niet voor de DB-01. Blijft de enige deftige 1/10 off road 4wd rc over de losi xxx-4, niet? De lazer zx-5 is een heel goede rc, dat ga ik niet ontkennen hoor, maar ik wou iets anders. met de lazer zx-5 vx xxx-4 zijn de twee grootste verschillen de positie van de motor en cardanas tegenover riem aangedreven dacht ik. Ik weet dat de zx-5 interessant zou zijn omdat dezelfde wielen als op de df-03 gebruikt kunnen worden. (ik reed met lazer zx5 velgen op de df-03, df-03 velgen op de lazer zx-5 passen niet- de voorste wel, achterste niet- )
Ah, ok... Maar je bent nog een optie vergeten: de Academic SB V2 Pro. Die kan je met elke mogelijke accucombinatie rijden (stick, 3x3, 4x2, 5x1) en is ook cardan aangedreven. Er bestaat ook een Sport versie van, maar of deze nog verkocht wordt weet ik niet. Verschil is plastiek of carbon chassis, draadstangen of turnbuckles, en wss nog wel wat kleine dingen.
lol, zeer begrijpelijk dat MCM voorstander is van Losi, ze zijn importeur voor benelux, frankrijk en misschien nog daarbuiten ook. Ik vind het gek van je dat je stickpacks als belangrijkste argument neemt, heden ten dage bestaan er ook al saddle pack lipo's 3200mah en 4800mah. En dan kom je in de goede range van 4wd wagens terecht.... een Durga is trouwens geen slechte auto hoor, heel sterk.
Ik snap dat stick pack argument anders wel goed. Zo kan je die accu's in je andere auto's ook gebruiken, wat met saddle packs vaak niet kan. Of je stickpacks uit andere auto's ook hier in gebruiken. En lipo stickpacks bestaan al van meerdere merken, wat weer scheelt in de prijs, zo heb je van YR al een 4000mAh stick-lipo voor 50€ uit Oostenrijk of voor rond de 35€ uit HK (beide ex. verzendkosten)
Volledig akkoord, maar ik heb net een aantal stickpack lipo's gekocht, en ik zou het zonde vinden om alleen voor deze wagen een of meerdere nieuwe te kopen. Dit maakt de aankoop veel duurder en prijs is ook een argument. Van de durga inderdaad geen slecht woord, maar het tekort aan plaats stoorde me in de DF-03 en dit is niet anders in de db-01. Ik vond de losi xxx-4 gewoon iets hebben, ik verwacht gelijkaardige kwaliteit met de DB-01. En hopelijk iets beter
wees zeer zorgvuldig met de riemen en zorg dat je genoeg reserve riemen en pulleys hebt. het is zeer aan te raden om vaak het hele aandrijflijngedoe te vervangen. Het is zoals een fiets, nieuwe ketting op oude tandwielen gaat niet
Goeie auto! Niet voor niets de basis voor de XFactory X5... Je beltprobleem is ws al opgelost met het juiste chassis, maar de belts zullen de zwakke plek blijven. Ik dacht dat 1 van de verbeteringen van de X5 tov de XX4 belttensioners waren (extra idler gears) Hier kan je wat ideeen opdoen: 4WDRC | Tech
Losi heeft de XX4 opnieuw uitgebracht na de XXX4 need I say more ? de XXX4 had minder riemen zou dus efficiënter zijn maar met de hedendaagse motoren is in offroad efficiëntie geen groot issue meer en heeft de XX4 zijn 'zwakte' niet echt meer. Simon (redbull) heeft wel ondervonden dat het bij de XX4 cruciaal is de aandrijflijn perfect op te bouwen. Ik veronderstel dat het in een XXX4 net zo is.