Ik heb een gebruikte ta04-ss schaal 1:10 gekocht. De bedoeling is om een mooie energie zuinige snelle auto te maken. Mijn eerste probleem begon met het bestellen van een kap RX-8 bij conrad. Het chassis met een wiel bassis van 247mm en een rx-8 (body) met een wiel basis van 257mm gaat niet passen (past wel maar niet mooi) De mogelijk heit is er om zelf het chassis na te maken van aluminium (ik heb vrees banken enz)alleen dan met een wielbasis van 257 mm. (jou mening) Mijn mening ik heb nu de spullen van de ta04 die ik zo over kan zetten als ik een groter chassis maak. De indeling van de motor achter de achterste as en de batterij pack dwars over het chassis vind ik een mooie indeling wil er misschien geen 4 wieldrive van maken,maar de 4 wieldrive vervangen door achterwiel aandrijving. (jou mening?) Mijn mening een rx8 heeft geen 4 wielaandrijving dus ook niet in een schaalmodel. Volgende probleem energie zuinig Er zit een mechanische regelaar bij die een hoop energie verspild als ik langzaam rijd alles zet hij om in warmte ik snap niet waarom. Niet echt energie zuinig lijkt me. Er zat een standaard motor in maar ook een lpr vector X11 4,5 turns brushluss bij deze wil ik eigenlijk gaan gebruiken met een elektronische regelaar (Sphere compentition 2007) maar die kost 200 eur. Niet het probleem maar kan dit niet goedkoper? Ik zat te denken aan een lipo accu omdat deze hogere stromen aan kunnen en een langere reistijd geven ik wil eigenlijk een half uur kunnen rijden. Maar kan altijd meerdere accu’s kopen. Het belangrijkste voor mij is dat ik de lrp met een goede tandwiel verhouding en een goede snelheidsregelaar bij elkaar krijg. Maakt de tandwiel verhouding nog uit of ik 4 wiel drive of achterwiel aandrijving heb(denk zelf van wel) Hoop gouw wat te horen
Snelle motor en veel rijtijd gaan niet samen. Ook niet als je voor een Lipo zou kiezen. Zolang de capaciteit van een accu hetzelfde is bij de NiMh of een Lipo zal de rijtijd niet heel erg veel van elkaar verschillen. Een rijtijd van een half uur met een 4,5T brushless kan je haast wel vergeten met de huidige accu's of je moet een half uur gaan rijden waarvan je er 25 minuten niet van vooruit gaat Je zou kunnen kijken naar de 7,4V 8000mAh Lipo van LRP maar dan is het even hopen dat deze gaat passen qua formaat. Die is ook niet heel erg goedkoop daar heb je aardig wat NiMh accu's voor. Maar met een 4,5T motor zal je nog geen half uur halen.
ik hoop wel dat het langer als 5 min kan minstens 15min Maar als ik rustig rij red ik het dan wel langer. ik ga namelijk nog niet racen. of is het rendament dan te laag.
Met een 4,5 wordt ook gereden in de modified tijdens wedstrijden. In racetrim trekken die jongens en meisjes hun cellen (4200's en daaromtrent) in 5 minuten en 20 seconde leeg. Sommigen sneller (en die halen hun tijd dus niet). Als je structureel langer wilt rijden, zou ik die 4,5 er niet in zetten.
Door een Alu. chassis zou de auto zwaarder. Ook zijn je assen dan niet lang genoeg. Tamiya verkoopt viel verbreeders die je auto 1cm breeder maken. 2WD met een 4,5 brushless gaat verrot rijden denk ik, gewoon lekker 4WD laten.
Het is me duidelijk dat die 4,5 turns veel vermogen gebruikt. het motertje wat er nu in zit houd het 15min uit met een snelheid van rond de 40 a 50 kmph. als ik nou rond de 50 zou rijden met mijn 4,5 turns kan ik dan ook de 15 minuten halen. Kan ik de laatste 2 minuten nog een sprint trekken Of is het dan toch echt veel beter om een andere set tekopen? Op een of andere manier spreekt lrp motortjes mij wel aan vinden jullie dit ook goede motortjes? zo iets als A.I Reverse digital pro + Eraser sports modified 9.5 turns 175€ dan heb ik gelijk mijn regelaar en motor moet ik alleen de mijne verkopen. EEN BETAALBARE BRUSHLESS MOTOR/REGELAAR SET VOOR RC AUTO'S Speciale set voor RC auto's, bestaande uit een 9.5 turns brushless motor met sensoren (prestaties vergelijkbaar met een goede 15-17t motor) en een bijpassende regelaar. Deze motor is dus zeer snel maar niet zo wild als de veel duurdere brushless sets, die zijn vaak te sterk voor normaal gebruik in een gewone auto met gewone accu's. Je hebt echter wel de voordelen van een borstelloze motor: weinig onderhoud en slijtage, veel efficientere werking, dus meer rijtijd bij gelijke snelheid), en een vrijwel altijd gelijkblijvende prestatie (weet dat een normale motor met koolborstels na 20 keer rijden nog maar 70% van zijn vermogen heeft, als je nu dus een oude 15t in je auto hebt, zal deze motor al sneller zijn) De regelaar kan ook met andere borstelloze motoren met sensor gebruikt worden, de max. motor limiet is 8.5 wikkelingen. De regelaar is ook geschikt voor normale motoren met koolborstels, en heeft dan een limiet van 7 wikkelingen. Specificatie's: automatische aanpassing borstelloze motor - koolborstel motor automatische set-up automatische onderspanning bewaking bij gebruik van Lipo cellen ingebouwde fail safe waardoor de auto stopt bij storing of buiten bereik raken kortsluiting - overbelasting en temperatuur beveiligd waterdicht, dus ook in de regen te gebruiken. Voor gebruik met 4 tot 7 cellen accu (4.8 - 8.4V) of 2 cellen Lipo. brushless motor met sensor, 9.5 wikkelingen. 33.840 RPM, 4.700 RPM per volt, vermogen 200 Watt Is er nog een chassis met een wielbasis 257mm met de motor achterin en de accu pack in de breete zoals een ta-04? er is een carbon chassis bij conrad van de ta04 maar er staan geen maten bij. ik heb een ta04 ss dat is een kort shassis is er ook een pro versie heeft die dan wel de standaard maten bedankt voor de snelle reacties
2de hands corally cct lijkt mij beter. direct drive dus minder weerstand. Geen allu gebruiken maar carbon. pak een 10,5t brushless. snel zat in zo'n direct drive runtime is dan langer en je kunt een goedkopere regelaar nemen. auto is lichter en heeft wijnig weerstand.
Ik snap je hele punt met die wielbasis niet hoor. Wielbasis is de afstand tussen de wielen in de lengte, ze maken bodies zo dat er wel wat speling in die wielbasis mag zitten, zonder dat het er gelijk niet meer uitziet. Achterste wielkasten zijn dan bijvoorbeeld wat ruimer dan strikt noodzakelijk, zodat je ze zo kunt maken dat het er goed uitziet. De Ta-04 Pro heeft geen carbon chassis, maar een FRP-chassis. Dat zal ongetwijfeld net zo lang zijn als het (kuip?)chassis dat je nu hebt, en net zo lang als het carbonnen chassis. Wat denk je dat er met de snaren en dergelijke gebeurt als die plots een halve cm of meer langer of korter moeten zijn, omdat het chassis niet even groot is?! Voor wat betreft motoren van LRP: daar is niet veel mis mee, zeker niet met de modified-motoren. Over 9,5 brushless motoren is wat meer te zeggen en dat is ook gedaan. Jij moet je echter helemaal niet druk maken om of je een LRP-motor nodig hebt, je moet gewoon even kijken wat je wilt en daar de goede motor bij zoeken, van welk (goed) merk dan ook.
De TA04SS is een kort chassis en werd geleverd met een Toyota Mr2 of Audi TT body. De SS in TA04SS staat voor Sport Short (oid). Als je hem naar normale wielbasis (dus 257mm) wilt ombouwen moet je of een normale kuip, normaal upperdeck en normale aandrijfriemen kopen of een COMPLETE ombouwset, met alleen twee carbon platen ben je er niet! Je moet namelijk ook nog de steunen voor o.a. de accu, stuur inrichting en bulkheads hebben. Wel heeft Tamiya ook een carbon reinforced kuip uitgebracht (zat o.a. standaard op de TA04 R), deze kuip is van met carbon verstevigd platic en zorgt voor een normale wielbasis. De onderdeelnummers zijn als volgt: -Upper deck 53465 -Drive Belt (long) 53463 -Lower Deck 53494 Kijk hier voor de handleiding van zowel de TA04S, TA04SS, TA04R etc. Ik hoop dat je er wat mee kan! Succes.
Voor de rest ben je goed op de hoogte Dit is altijd het probleem met Tamiya, het "spelen" met die wielbasis, zodat de kappen meer op schaal zijn