speling op as 600xl motor

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door BMWrap, 15 mei 2008.

  1. BMWrap

    BMWrap Guest

    Had vanmiddag in eens rare bijgeluiden in de Trex 600, bij nader onderzoek blijkt er behoorlijk veel speling op de as van de motor te zitten zowel in de hoogte als verticaal. Ik heb er ongeveer 75 vluchten opzitten, is dit normaal en/of heeft iemand hier ervaring mee.

    Is dit te verhelpen of word het een nieuwe motor ?? het is de 1650kv 600xl motor.

    Erik
     
  2. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    Heb ik ook gehad,in de hoogte is niet zo erg maar verticaal wel
    Bij mij was de lager al in de as ingevreten.
    Ik heb het kunnen repareren door de as op de plek waar de lager
    zit te vertinnen met resist 2 en heb daarna de as weer afgedraaid zodat het lagertje
    weer strak om de as komt te zitten.

    Ik heb inmiddels al weer tientallen vluchten opzitten en de motor doet het nog steeds goed
     
  3. BMWrap

    BMWrap Guest

    Oké haha dat betekend voor mij dus een nieuwe motor, zo handig zijn we niet.

    Het blijkt dus vaker voor te komen dat de lagers er zo snel aan gaan Hmmm ander merk proberen misschien ??

    Erik
     
  4. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    er staat er nog een te koop hier opt forum...
     
  5. BMWrap

    BMWrap Guest

    Ik heb de motor maar gekocht van Richard (op dit forum) de mijne is toch echt overleden, alles is uitgesleten slechte kwaliteit van Align zou je eigenlijk niet verwachten van dit merk.

    Bedankt voor de reacties, gewoon weer monteren en knallen maar weer, geld blijft er toch in verdwijnen als sneeuw voor de zon in deze super de super hobby.

    Erik
     
  6. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    was het zon genummerde XL motor of een van de eersten?
     
  7. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Even off topic, maar ben je verder wel tevreden met je 600 ? Of zijn er nog meer minpunten ?
     
  8. BMWrap

    BMWrap Guest

    Er zit inderdaad een nummer in gegraveerd 720 om precies te zijn.

    @yeti, ben verder super tevreden met de 600, zeer zeer krachtig heel erg stabiel onderdelen op elke hoek van de straat verkrijgbaar en betaalbaar voor een .50 heli. Ik vlieg er ook veel makkelijker mee dan de hdx500 ik heb er alleen meer ruimte om me heen voor nodig om mijn kunstjes uit te halen het gaat allemaal een stuk sneller dan de HDX maar foutjes herstellen gaat ook een stuk makkelijker. Kortom heerlijk beest om te vliegen heb er nu 77 vluchten opzitten (4 maanden geleden begonnen met deze super hobby) nooit gecrasht heb geen sim en oefen moeilijkere figuren liever en eerst met de 600 dan de HDX, jammer alleen van de kwaliteit van de motoren ik hoor en lees het nu steeds meer.

    Erik
     
  9. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    De motoren van de 600 willen na verloop van tijd weleens de geest geven, of jah, de lagers. Eigenlijk hebben alle elektro motoren hier last van (NEU zegt op de website om te luisteren naar de lagers, bij teveel herrie direct lagers laten vervangen) alleen vinden we het bij een motor van align raar dat hij ineens kapot gaat (als we doorvliegen tot de AS in het lager is afgesleten).
    Bij Align motoren kun je in principe ook de lagers vervangen, alleen heb je dan geen garantie meer en zijn ze zo "goedkoop" dat het nauwelijks loont.

    Anyway, mijn eerste 600XL ging 80 vluchten mee, de 2e 200 vluchten... Nu ga ik over op een NEU 1910h/1Y op 8s en ben erg benieuwd hoelang deze motor mee gaat (let wel: Deze kost 2x zoveel als de Align motor!!)

    Cheers,

    Richard
     
  10. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    De lagers zijn te klein voor de kracht van de motor .
    Toen ik de motor heb gerepareerd heb ik gekeken of er ook
    grotere en sterkere lagers in konden.
    Maar helaas kon dat niet omdat er te weinig materiaal in de lagerschild overbleef.
    Als je toch grotere en sterkere lagers in wilt hebben zul je eigenlijk een
    nieuwe lagerschild moeten maken.

    Als het bij mij nog een keer gebeurd dan zal ik dat waarschijnlijk wel gaan proberen
     
  11. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Is er iemand die mij kan vertellen hoe je de motor uit elkaar kan halen?

    Zitten die deksels gekneld of met schroefdraad etc.??
     
  12. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Mee eens Chof! Bij de motor die ik nu ga monteren zijn er ook grotere lagers gekozen voor de helicopter versie (ook verbeterde koeling) omdat deze motoren in elektro heli's nu eenmaal flink belast worden.

    Probleem met de 600XL is wel dat als je grotere lagers wil monteren, dat je dan weer minder lucht de motor in kan laten, dus slechtere koeling en weer een bultje andere problemen. Eigenlijk zou de hele motor opnieuw (dikker) ontworpen moeten worden, maar dan past hij weer niet (standaard) in het frame van de 600.... (de NEU 1910h/1y is ook dikker, daar moet je het frame dus voor aanpassen).

    Anyway, het blijft lastig.. maar de meeste motoren gaan toch wel enkele honderden vluchten mee, zelfs bij grove mishandeling (zoals ik doe, niet laten afkoelen, keihard belasten... flink heet laten worden).
    En jah, met een brandstofmotor doorvliegen met rotte lagers en je kan je motor ook weggooien...

    Cheers,

    Richard
     
  13. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    De deksels zitten er inderdaad op met schroefdraad, en met Loctite... dus wel even heet maken!!
     
  14. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    Je hoeft de motor niet heet te maken om hem los te maken.
    Aan de onderkant van de motor zit een sticker,die haal je er af

    Dan zie je twee gaten waar een kop van een schroef inpast.
    Ik heb twee schroeven in de bankschroef gezet wat precies in de gaten past.

    Om de motor te kunnen losdraaien heb ik een staaf aluminium of iets anders wat je nog hebt liggen gepakt en daar twee gaten ingeboort
    met schroefdraad er in,hier draai je twee schroeven in die ook in de gaten van de motor past
    De motor zet je om de schroeven in de banksschroef met de as naar beneden.
    En de hulpstuk gebruik je voor de andere kant .
    Dan draai je de motor redelijk makkelijk mee los en later ook weer makkelijk mee vast
     
  15. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Ik kreeg de mijne niet los zonder hem warm te maken omdat er loctite tussen de draad zat... misschien bij jou niet/minder, maar bij mij MOEST ik hem warm maken.

    Ik had overigens een soortgelijke oplossing gebruikt om hem open te maken.

    Groetjes,

    Richard
     
  16. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Emmen
    Bij mij zat wel loctite tussen maar hoefde de motor niet warm maken.
    Misschien dat bij jouw meer of betere loctite tussen zat
     
  17. BMWrap

    BMWrap Guest

    Zou af en toe een klein drupje teflon olie op de lagertjes de levensduur vergroten ???? het is allemaal ook zo droog als een noot.
     
  18. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Qua smering kan het geen kwaad, wel kan het weer extra vuil aantrekken wat met 35000 toeren natuurlijk een perfecte schuurpasta oplevert. Het is dus wel afhankelijk waar je vliegt of het verstandig is om er olie in te mikken.

    Cheers,

    Richard
     
  19. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Mag toch aannemen dat het gesloten lagers zijn, dus wanneer je er olie in gaat gooien dan bevorder je alleen maar dat de as op het lager gaat draaien en daardoor dus de as slijt, of heb ik het mis?
     

Deel Deze Pagina