Had vanmiddag in eens rare bijgeluiden in de Trex 600, bij nader onderzoek blijkt er behoorlijk veel speling op de as van de motor te zitten zowel in de hoogte als verticaal. Ik heb er ongeveer 75 vluchten opzitten, is dit normaal en/of heeft iemand hier ervaring mee. Is dit te verhelpen of word het een nieuwe motor ?? het is de 1650kv 600xl motor. Erik
Heb ik ook gehad,in de hoogte is niet zo erg maar verticaal wel Bij mij was de lager al in de as ingevreten. Ik heb het kunnen repareren door de as op de plek waar de lager zit te vertinnen met resist 2 en heb daarna de as weer afgedraaid zodat het lagertje weer strak om de as komt te zitten. Ik heb inmiddels al weer tientallen vluchten opzitten en de motor doet het nog steeds goed
Oké haha dat betekend voor mij dus een nieuwe motor, zo handig zijn we niet. Het blijkt dus vaker voor te komen dat de lagers er zo snel aan gaan Hmmm ander merk proberen misschien ?? Erik
Ik heb de motor maar gekocht van Richard (op dit forum) de mijne is toch echt overleden, alles is uitgesleten slechte kwaliteit van Align zou je eigenlijk niet verwachten van dit merk. Bedankt voor de reacties, gewoon weer monteren en knallen maar weer, geld blijft er toch in verdwijnen als sneeuw voor de zon in deze super de super hobby. Erik
Er zit inderdaad een nummer in gegraveerd 720 om precies te zijn. @yeti, ben verder super tevreden met de 600, zeer zeer krachtig heel erg stabiel onderdelen op elke hoek van de straat verkrijgbaar en betaalbaar voor een .50 heli. Ik vlieg er ook veel makkelijker mee dan de hdx500 ik heb er alleen meer ruimte om me heen voor nodig om mijn kunstjes uit te halen het gaat allemaal een stuk sneller dan de HDX maar foutjes herstellen gaat ook een stuk makkelijker. Kortom heerlijk beest om te vliegen heb er nu 77 vluchten opzitten (4 maanden geleden begonnen met deze super hobby) nooit gecrasht heb geen sim en oefen moeilijkere figuren liever en eerst met de 600 dan de HDX, jammer alleen van de kwaliteit van de motoren ik hoor en lees het nu steeds meer. Erik
De motoren van de 600 willen na verloop van tijd weleens de geest geven, of jah, de lagers. Eigenlijk hebben alle elektro motoren hier last van (NEU zegt op de website om te luisteren naar de lagers, bij teveel herrie direct lagers laten vervangen) alleen vinden we het bij een motor van align raar dat hij ineens kapot gaat (als we doorvliegen tot de AS in het lager is afgesleten). Bij Align motoren kun je in principe ook de lagers vervangen, alleen heb je dan geen garantie meer en zijn ze zo "goedkoop" dat het nauwelijks loont. Anyway, mijn eerste 600XL ging 80 vluchten mee, de 2e 200 vluchten... Nu ga ik over op een NEU 1910h/1Y op 8s en ben erg benieuwd hoelang deze motor mee gaat (let wel: Deze kost 2x zoveel als de Align motor!!) Cheers, Richard
De lagers zijn te klein voor de kracht van de motor . Toen ik de motor heb gerepareerd heb ik gekeken of er ook grotere en sterkere lagers in konden. Maar helaas kon dat niet omdat er te weinig materiaal in de lagerschild overbleef. Als je toch grotere en sterkere lagers in wilt hebben zul je eigenlijk een nieuwe lagerschild moeten maken. Als het bij mij nog een keer gebeurd dan zal ik dat waarschijnlijk wel gaan proberen
Is er iemand die mij kan vertellen hoe je de motor uit elkaar kan halen? Zitten die deksels gekneld of met schroefdraad etc.??
Mee eens Chof! Bij de motor die ik nu ga monteren zijn er ook grotere lagers gekozen voor de helicopter versie (ook verbeterde koeling) omdat deze motoren in elektro heli's nu eenmaal flink belast worden. Probleem met de 600XL is wel dat als je grotere lagers wil monteren, dat je dan weer minder lucht de motor in kan laten, dus slechtere koeling en weer een bultje andere problemen. Eigenlijk zou de hele motor opnieuw (dikker) ontworpen moeten worden, maar dan past hij weer niet (standaard) in het frame van de 600.... (de NEU 1910h/1y is ook dikker, daar moet je het frame dus voor aanpassen). Anyway, het blijft lastig.. maar de meeste motoren gaan toch wel enkele honderden vluchten mee, zelfs bij grove mishandeling (zoals ik doe, niet laten afkoelen, keihard belasten... flink heet laten worden). En jah, met een brandstofmotor doorvliegen met rotte lagers en je kan je motor ook weggooien... Cheers, Richard
Je hoeft de motor niet heet te maken om hem los te maken. Aan de onderkant van de motor zit een sticker,die haal je er af Dan zie je twee gaten waar een kop van een schroef inpast. Ik heb twee schroeven in de bankschroef gezet wat precies in de gaten past. Om de motor te kunnen losdraaien heb ik een staaf aluminium of iets anders wat je nog hebt liggen gepakt en daar twee gaten ingeboort met schroefdraad er in,hier draai je twee schroeven in die ook in de gaten van de motor past De motor zet je om de schroeven in de banksschroef met de as naar beneden. En de hulpstuk gebruik je voor de andere kant . Dan draai je de motor redelijk makkelijk mee los en later ook weer makkelijk mee vast
Ik kreeg de mijne niet los zonder hem warm te maken omdat er loctite tussen de draad zat... misschien bij jou niet/minder, maar bij mij MOEST ik hem warm maken. Ik had overigens een soortgelijke oplossing gebruikt om hem open te maken. Groetjes, Richard
Bij mij zat wel loctite tussen maar hoefde de motor niet warm maken. Misschien dat bij jouw meer of betere loctite tussen zat
Zou af en toe een klein drupje teflon olie op de lagertjes de levensduur vergroten ???? het is allemaal ook zo droog als een noot.
Qua smering kan het geen kwaad, wel kan het weer extra vuil aantrekken wat met 35000 toeren natuurlijk een perfecte schuurpasta oplevert. Het is dus wel afhankelijk waar je vliegt of het verstandig is om er olie in te mikken. Cheers, Richard
Mag toch aannemen dat het gesloten lagers zijn, dus wanneer je er olie in gaat gooien dan bevorder je alleen maar dat de as op het lager gaat draaien en daardoor dus de as slijt, of heb ik het mis?