fantasie duwboot stoemp

Hey Patrick,
Ben je met de Stoemp gaan varen op de vaart (battelsluis - zennegatsluis )?
Was dat doenbaar ? Want het weer was niet echt super hè.

CU,
y
 
Na de middag was het daar precies zomer hoor!
Smorgens enkele onweersbuien geweest,maar water is toch altijd nat He?
Zinnia zijn klein bootje,zelfs meerdere schepen, lag in zo'n stortbui,en er is niets mee gebeurd hoor

Groetjes

Marc
 
Zo, die mag er zijn! Ziet er erg netjes uit!

Rest mij eigenlijk maar 1 vraag - hoe kom je op de naam Stoemp? Heeft deze verder betekenis, of is het een referentie, of het eerste wat in je opkwam?
 
yo de mannen.

ik was enkele dagen in het buitenland voor de firma, daarmee was het stil hier.

Stoemp ligt een goede 10-11 cm diep, dit is vooral het middenstuk want achteraan is er eigenlijk niet genoeg diepgang. Als ik de boot echter dieper ga leggen (zoals oorsprongkelijk gepland) dan vrees ik voor weeral duiken bij volle gas, maar het grootste probleem is het gewicht. Ik moet nog een redelijk smalle trap op thuis en met 1m boot en 15kg is het al moeilijk, doe hier nog wat kilo's bij en het is helemaal niet meer leuk. Ook aan de waterkant, wij parkeren niet aan de oever ... het is nog een heel stukje stappen met 15kg in je armen - ik ga eens denken aan een klein karretje.

Stoemp is Vlaams voor een 'duw'. Zoals in 'stoempt de deur es digt' (doe de deur dicht) of 'moete ne stoemp op a bakkes hebbe' (moet je een mot op je gezicht krijgen)

En inderdaad, kort en bondig is goed - kost minder letterstikkers.

Het varen in Battelsluis ging redelijk goed, ik had in het begin last voor te sturen maar dit bleek later een kilo algen te zijn die in een propellor zat (iemand sushi met alg?) Het weer was nu toch niet schitterend in de morgen en op de middag. Enkele stortbuien die niet normaal waren maar verder ok. Een plastic zak over de zender help.

Het water op de vaart was nen spiegel vergeleken met de Nekker, dus het was echt leuk varen. We zouden het vaker moeten kunnen doen...

Geen drukje water in de boot, een van de assen 'lekt' wel een beetje, echter dit is vooral vet dat eruit komt - dus gewoon regelmatig bijvullen en dat is in orde.

Ik heb de maten van de boot nog eens bekeken, +/- 93cm lang, 33 breed. Dus Bas, het is ongeveer hetzelfde en als hier 2 1000's in staan met 90mm schroeven dan heb je echt een trekbeest. Echter, je props komen toch onder de bodem van de boot uit dan? Dat wou ik niet vanwege het model en gemak van transport.

Patrick
 
bij mij is het totaal 18cm en beide delen zijn juist de helft. Ik durfde het dek niet lager te laten komen.

Patrick
 
Dus ik kan beter het dek verhogen met 4 a 5 cm, dan kan de boot wat dieper in het
water liggen, waardoor de schroeven minder lucht trekken.
 
denk dan echter eens aan het gewicht, elke cm dieper is weer meer sleuren aan de boot en meer lood dat je moet kopen.

ik kan 'm dieper leggen maar doe het hiervoor niet. Nu, de robbe 1000 heeft maar 30% van het toerental van een torque 900 dacht ik, dus dan trek je misschien minder snel lucht ook.

Patrick
 
hoi perk
Ik heb mijn schip toch met 3 cm verhoogd, niet om hem dieper in het water te leggen
maar om het dek hoger te plaatsen.
Ik hoop dat je mijn nog even wilt helpen, Ik ben nu bezig met de schroeftunnels en de roeren.
De tunnels worden 5 cm en de roeren 5.5 cm welke maten heb jij gebruikt ?,
en voor de roeren wilde ik 2 triplex plaatjes om de as heen vouwenen die vol spuiten met lijm,
of heb jij een beter idee

groetjes bas
 
en voor de roeren wilde ik 2 triplex plaatjes om de as heen vouwenen die vol spuiten met lijm,
of heb jij een beter idee

groetjes bas
Hij misschien niet maar ik wel hoor
Gewoon een messingplaatje aan de roerkoning vastsolderen altijd verzekerd van een goede verbinding
mvg
Frederik:D
 
Daar heb ik ook aangedacht, maar ik gok dat je dat moet hard solderen
en daar heb ik nog geen ervaring mee.
En met de kracht die er op komt de staan, moeten de roeren glad afgewerkt worden.
(robbe 1000 en 90 mm schroef)
Maar elk idee is welkom.

Groetjes bas
 
hoi - ik zal deze avond de roeren eens uitmeten.

zo ziet het eronder uit :
IMG_1562.JPG


ik heb gewoon een 3mm triplex plaatje genomen, hier met een boor een gat in gemaakt zover mogelijk. Vaak brokkelt de triplex af en kan je niet echt een proper gat over die afstand boren, echter geen zorg.

Dan een 3mm ijzer staaf in die sleuf/gat lijmen met epoxy en laten drogen. Hierna wat afschuren.
Dan heb ik 2 matjes glasvezel op beide kanten van het roer gelamineerd. Daar je lamineer hars gaat gebruiken is dit lekker vloeibaar en gaat het in elk gatje en spleetje van de triplex. Je moet wel telkens maar 1 kant afwerken en laten drogen of het is een knoeiboel. Het resultaat is dus dat je een redelijk vlak oppervlak krijgt en je geen last hebt van splinters of oneffenheden van de sleuf/gat. (ok, je ziet het misschien een klein beetje, als je meer gaat schuren is het beter).

dan wat schuren en verven en alles is in orde. Dit is zeer stevig en ik moet er niet voor solderen - ik heb namelijk geen materiaal voor metaalbewerking, buiten een lichte soldeerbout.

Ik denk dat de servo eerder zal opgeven dan een roerblad.


Patrick
 
Laatst bewerkt:
Mirza24feb08002.jpg

Mirza24feb08025.jpg


Dit is wat Frederik wil zeggen.Het roer is hier 150 mm hoog en 125 mm breed.
Gemaakt uit 3 mm messingplaat,gesoldeerd aan een buis met silver.(Met tin gaat het ook lukken)

Er staat een power 1000 achter met 4 blad schroef van 100 mm.

Groetjes

Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Patrick;

Ik heb dat gedaan met een klein gasbrandertje.
Werkt makkelijk en snel,wel vloeimiddel gebruiken.

Groetjes

Marc
 
Back
Top